Permalänk
Medlem

Byggt dator - startar inte(!!)

Precis byggt färdigt datorn. När jag vill starta den händer ingenting, inte ens fläktar börjar snurra. Vad kan felet vara?

i5-4670k
MSI Z87-G45
XFX Radeon R7 260X 2GB GDDR5
16GB kit (8GBx2), ,1600MHz, 1.5V

Allting är nytt förutom HDD och nätagg: https://www.komplett.se/fortron-source-blue-storm-ii-500wacti...

Plsss help

Visa signatur

A lie is just a great story that someone ruined with the truth.

Permalänk
Medlem

är alla kablar rätt inkopplade från chassi till mobo?

Permalänk
Skrivet av CEB:

Precis byggt färdigt datorn. När jag vill starta den händer ingenting, inte ens fläktar börjar snurra. Vad kan felet vara?

i5-4670k
MSI Z87-G45
XFX Radeon R7 260X 2GB GDDR5
16GB kit (8GBx2), ,1600MHz, 1.5V

Allting är nytt förutom HDD och nätagg: https://www.komplett.se/fortron-source-blue-storm-ii-500wacti...

Plsss help

hur vet du att nätagget funkar ?
du har väl glömt distanser eller satt någon fel som kortsluter allt.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Se till att strömbrytaren på nätagget är på och att alla kablar är inkopplade korrekt (20/24-pins ATX, 4/8-pins till CPU) samt kabel till strömbrytaren på chassit.
Testa med endast processor och en minnessticka (bort med HDD, grafikkort och andra minnesstickan.)

Permalänk
Skrivet av jonatan80:

hur vet du att nätagget funkar ?
du har väl glömt distanser eller satt någon fel som kortsluter allt.

Precis kolla detta.... har du satt i distanserna? Annars är det nog bara att köpa nytt moderkort.

Permalänk

Gör om gör rätt. Plocka ur varenda sladd och komponent och gör om. Lättaste sättet att se till att inget blir fel när man inte har 100% koll.

Visa signatur

[i7 7700K] [RTX 2080] [Corsair CX 1000W] [ASUS MARK II] [16GB DDR4] [Samsung EVO 850 500GB]

Permalänk
Avstängd

Du har två utropstecken i rubriken. Ta bort ett och prova igen.

Permalänk
Medlem

Kanske har missat en distans... Jag återkommer

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bilder.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av CEB:

Kanske har missat en distans... Jag återkommer

EN missad distans borde inte vara något problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

EN missad distans borde inte vara något problem.

Om man har satt den fel så jo...
Men inte om man bara glömt den.

Permalänk
Medlem

En av distanserna kunde man inte skruva fast moderkortet i för att det stack ut nåt från skruvhålet. Bytte ut den mot en vanlig så får se om det var problemet. Skickar bilder då

Visa signatur

Permalänk
Medlem

På väg till sammanbrott... Ska koppla ur allt ur chassit och se om det går...

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av CEB:

Ta det bara lugnt och metodiskt. Är lätt att man har missat något. Ta ut allt och testa del för del. Montera sedan in när du vet att alla delar fungerar. Finns en anledning till att det i alla nybörjarguider står "montera allt i moderkortet innan det sätts in i datorn så att du kan testa funktionaliteten."

Visa signatur

Bitfenix Shanobi Red. CPU: i5 4690K GPU: EVGA 970 Ram: 8GB 1600mhz. Lagring: Hyper X 256GB SSDSmartphone: Xperia Z3Macbook Pro Retina Late 2013

Permalänk
Skrivet av CEB:

vilket chassi ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kopplade in gamla moderkortet och grafikkortet. Lampan på moderkortet lyser men vill inte starta. Jag har pci-e kontakten och den stora feta i kopplat. Använder gamla chassits startknapp.
http://imgur.com/FvqVCuk

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

vilket chassi ?

NZXT H440

Visa signatur

Permalänk
Testpilot
Skrivet av CEB:

Kopplade in gamla moderkortet och grafikkortet. Lampan på moderkortet lyser men vill inte starta. Jag har pci-e kontakten och den stora feta i kopplat. Använder gamla chassits startknapp.
http://imgur.com/FvqVCuk

Den vita kontakten längst ner till vänster är anslutningarna för frontknapparna och status-dioderna, du måste koppla in startknappen där. Var har du startknappen kopplad nu?

Ditt nya moderkort har en liknande kontakt där du måste koppla in startknappen, var den sitter står i manualen.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Den vita kontakten längst ner till vänster är anslutningarna för frontknapparna och status-dioderna, du måste koppla in startknappen där. Var har du startknappen kopplad nu?

Jadå, har byggt datorer förr

Ska det vara ett hål på 3e pinnen? http://imgur.com/GkhQeLI

Visa signatur

Permalänk
Testpilot
Skrivet av CEB:

Jadå, har byggt datorer förr

Lite svårt att veta då du utelämnar den informationen och visar en bild på en ej komplett inkoppling av ditt förra moderkort.

Citat:

Ska det vara ett hål på 3e pinnen? http://imgur.com/GkhQeLI

Ja den pinnen ska saknas, användes till -5V på äldre datorer.

Har du ingen bild på hur du kopplar dina nya grejer?

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Lite svårt att veta då du utelämnar den informationen och visar en bild på en ej komplett inkoppling av ditt förra moderkort.

Ja den pinnen ska saknas, användes till -5V på äldre datorer.

Har du ingen bild på hur du kopplar dina nya grejer?

Skriver från telefonen och är irriterad, blir så då Ursäkta.

Ligger i sängen nu så tyvärr. Men testade att lägga ut nya moderkortet på mitt bord på samma sätt. Kopplade in pci-e samt atx + grafikkort. Använde både gamla och nya chassit som startknapp, både upp och nervänd kontakt. Ingenting händer Hade ingen processorkylning på då jag har vattenkylning men ska ju inte ha betydelse.

Tack för alla svar än så länge! Uppskattas

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av CEB:

Skriver från telefonen och är irriterad, blir så då Ursäkta.

Ligger i sängen nu så tyvärr. Men testade att lägga ut nya moderkortet på mitt bord på samma sätt. Kopplade in pci-e samt atx + grafikkort. Använde både gamla och nya chassit som startknapp, både upp och nervänd kontakt. Ingenting händer Hade ingen processorkylning på då jag har vattenkylning men ska ju inte ha betydelse.

Tack för alla svar än så länge! Uppskattas

ja blir lite fundersam på ditt sätt att felsöka & den info du lämnar.
du utelämnar saker. chassi, nätagg, kylare som visar sig vara vattenkylare. (undrar om den ens funkar) ?

har du flertalet komponenter där du inte vet vad som funkar. så behövs oftast en fungerande dator att testa dessa komponenter med. har du inte det så är det att gissa sig fram tar en väldigt lång tid.

hur många fungerande datorer har du byggt ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

ja blir lite fundersam på ditt sätt att felsöka & den info du lämnar.
du utelämnar saker. chassi, nätagg, kylare som visar sig vara vattenkylare. (undrar om den ens funkar) ?

har du flertalet komponenter där du inte vet vad som funkar. så behövs oftast en fungerande dator att testa dessa komponenter med. har du inte det så är det att gissa sig fram tar en väldigt lång tid.

hur många fungerande datorer har du byggt ?

Är jag dum som tror att nätaggregatet är den komponent som or fel på och därför testar att starta två olika datorer för att se om kanske den nya inte fungerar. Men när den gamla moderbrädan inte ens startar blir min amatörmässiga slutsats att nätaggregatet är trasigt. Att jag utelämnade info har jag bett om ursäkt för och förklarat varför jag gjorde det. Och det enda jag inte nämnde var kylning och chassi då jag trodde det var irrelevant. Och varför skulle kylningen inte fungera? Jag har byggt 2 datorer, detta blir den 3e och enda gången jag kört fast. Har du någon form av hjälp eller tips att bidra med får du gärna komma med dem.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av CEB:

Är jag dum som tror att nätaggregatet är den komponent som or fel på och därför testar att starta två olika datorer för att se om kanske den nya inte fungerar. Men när den gamla moderbrädan inte ens startar blir min amatörmässiga slutsats att nätaggregatet är trasigt. Att jag utelämnade info har jag bett om ursäkt för och förklarat varför jag gjorde det. Och det enda jag inte nämnde var kylning och chassi då jag trodde det var irrelevant. Och varför skulle kylningen inte fungera? Jag har byggt 2 datorer, detta blir den 3e och enda gången jag kört fast. Har du någon form av hjälp eller tips att bidra med får du gärna komma med dem.

Har du testat det gamla med båda nätaggregaten(gamla & nya) och det funkar med gamla?
Har du testat det gamla nätagget med nya delarna och isf vad för resultat?
Är det aggen modulära kan du testa med att felsöka sladdarna till det nya med att köra med dom gamla.

Om saker o ting funkar med gamla nätagget men inte med nya vet vi ju iaf att du kan koppla in det gamla korrekt och därför bör det nya vara defekt av något slag. Men om inte de nya delarna visar tecken på liv med det gamla agget heller så kan det vara värre, d.v.s mer defekta komponenter än 1.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av znorlaxvbg:

Har du testat det gamla med båda nätaggregaten(gamla & nya) och det funkar med gamla?
Har du testat det gamla nätagget med nya delarna och isf vad för resultat?
Är det aggen modulära kan du testa med att felsöka sladdarna till det nya med att köra med dom gamla.

Om saker o ting funkar med gamla nätagget men inte med nya vet vi ju iaf att du kan koppla in det gamla korrekt och därför bör det nya vara defekt av något slag. Men om inte de nya delarna visar tecken på liv med det gamla agget heller så kan det vara värre, d.v.s mer defekta komponenter än 1.

I #1 skrev jag att allting är nytt förutom hårddisk och agg. Menar alltså att jag endast har 1st nätaggregat. Med detta nätaggregat byggde jag ett nytt system. När det inte gick att starta letade jag distansfel eller liknande men fann inget. Då kopplade jag ur alltid ur chassit och på öppen yta endast kopplade in nya moderbrädan och grafikkortet med nätaggregatet för att se om det gick. När det inte gick gjorde jag samma sak med det gamla moderkortet och gamla grafikkortet. Men har alltid testat med ett agg. Format om jag var otydlig tidigare

Aggregatet är från 2008 men har fungerat hela tiden, även innan jag kopplade ur det gamla komponenterna ur det gamla chassit. Jag har blåst med tryckluft för att rensa från damm igår, KA ske hände någonting då om vi utgår från att agget är trasigt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ursäkta stavfel/fel ord och meningsuppbyggnad. Skriver för snabbt på mobilen

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av CEB:

I #1 skrev jag att allting är nytt förutom hårddisk och agg. Menar alltså att jag endast har 1st nätaggregat. Med detta nätaggregat byggde jag ett nytt system. När det inte gick att starta letade jag distansfel eller liknande men fann inget. Då kopplade jag ur alltid ur chassit och på öppen yta endast kopplade in nya moderbrädan och grafikkortet med nätaggregatet för att se om det gick. När det inte gick gjorde jag samma sak med det gamla moderkortet och gamla grafikkortet. Men har alltid testat med ett agg. Format om jag var otydlig tidigare

Aggregatet är från 2008 men har fungerat hela tiden, även innan jag kopplade ur det gamla komponenterna ur det gamla chassit. Jag har blåst med tryckluft för att rensa från damm igår, KA ske hände någonting då om vi utgår från att agget är trasigt?

Ojdå.. 6 år gammalt nätagg.. ja då börjar de bli med åren Mybad, glömde vad jag läst i #1!

Jaa då måste jag säga att det är dags för nytt agg i vilket fall men vi vill ju fortfarande lokalisera felet innan vi spenderar, hmm. Har du ingen polare eller annat agg du kan låna 10m? räcker ju med 300w då du bara ska fuskboota med moderkort, 1 ram sticka och cpu. Det vore ju det bästa.

Aggregat är rätt tåliga men det finns givetvis skit-agg med. Men 6år tar sin tur, även på ett bra agg. Jag har själv haft både nya och gamla agg som inte gillat när man kopplat ut o in och gett upp helt, även ifall det rullat perfekt i flera år innan. Så att få tag i ett temporärt för att testa skulle jag rekommendera.

Ofta är det lättare att felsöka då man får bekräftelse att agget funkar genom att fläktar varvar upp en snabbis och/eller att det lyser och piper(bios) en snabbis. Du får ju inte denna bekräftelse då du inte når dit så därför tycker jag det är bäst att felsöka nätagg först. P.g.a att moderkortet är sprillans nytt tycker jag oddsen känns högre att ditt gamla nätagg e trött, snarare än att ditt nya moderkort är STEN-dött.

Se om du kan fixa ett annat agg och återkom(om det ens behövs )

GL

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Skrivet av CEB:

inte min dator som krånglar så du behöver inte be om ursäkt.
vattenkylning funkar säkert bra men fler saker som kan gå sönder. pumpar kan sluta funka, du får ingen varning om att den slutar.
sen är ordet vattenkylning lite missvisande. du kyler ju vattnet med luft.

luftkylning slutar mest pga för mycket damm, nånting man ser & går lätt att åtgärda, dessutom är skillnaden marginell Luft vs vattenkyld i temp

tjuvkoppla nätagget grön+svart kabel mät med multimeter vad den visar ?

jo det var rätt tänkt att kolla med gamla moderkortet, men kollat att den gamla moderkortet funkar med fungerande nätagg. ? ska du utesluta fungerande/trasig elektronik, så funkar det inte med nåt som legat på hyllan i några år.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av znorlaxvbg:

Ojdå.. 6 år gammalt nätagg.. ja då börjar de bli med åren Mybad, glömde vad jag läst i #1!

Jaa då måste jag säga att det är dags för nytt agg i vilket fall men vi vill ju fortfarande lokalisera felet innan vi spenderar, hmm. Har du ingen polare eller annat agg du kan låna 10m? räcker ju med 300w då du bara ska fuskboota med moderkort, 1 ram sticka och cpu. Det vore ju det bästa.

Aggregat är rätt tåliga men det finns givetvis skit-agg med. Men 6år tar sin tur, även på ett bra agg. Jag har själv haft både nya och gamla agg som inte gillat när man kopplat ut o in och gett upp helt, även ifall det rullat perfekt i flera år innan. Så att få tag i ett temporärt för att testa skulle jag rekommendera.

Ofta är det lättare att felsöka då man får bekräftelse att agget funkar genom att fläktar varvar upp en snabbis och/eller att det lyser och piper(bios) en snabbis. Du får ju inte denna bekräftelse då du inte når dit så därför tycker jag det är bäst att felsöka nätagg först. P.g.a att moderkortet är sprillans nytt tycker jag oddsen känns högre att ditt gamla nätagg e trött, snarare än att ditt nya moderkort är STEN-dött.

Se om du kan fixa ett annat agg och återkom(om det ens behövs )

GL

Låter förnuftigt. Synd bara att det är lättare sagt än gjort att få tag på ett annat nätagg.. Men jag ska höra med ett par kompisar, annars försöka övertala netonnet att jag får returnera ett agg om jag köper det och det ändå inte fungerar

Och vadå "sticka" förresten? (A)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av CEB:

Agget ser inte ut att vara det bästa. Men har du kollat att ram och cpu är ok. inga böjda pinnar eller så?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar