Överföra Video Film Från Analog till Digital

Permalänk

Överföra Video Film Från Analog till Digital

Hej jag Undrar Vad man ska använda för inställningar ifall man vill Överföra sina gamla Video Kasetter till Digitalt Format. Mina Är i Formatet Video8 alltså inte Super video 8

Vilken upplösning ska man Konvertera till ( inte bara säga kör på bästa möjliga eftersom jag läst att Video8 har ganska så låg upplösning så känns onödigt att braka på med overkill)

Då man överfört Din Video8 till mpeg 2 codec Vilken Bitrate låter rimlig och vilken bitrate skulle låta rimlig för h.264 codec?

Även Vilken bitrate ska man köra på ljudet från en Video 8 kasett?

mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av dontmakeme:

Hej jag Undrar Vad man ska använda för inställningar ifall man vill Överföra sina gamla Video Kasetter till Digitalt Format. Mina Är i Formatet Video8 alltså inte Super video 8

Vilken upplösning ska man Konvertera till ( inte bara säga kör på bästa möjliga eftersom jag läst att Video8 har ganska så låg upplösning så känns onödigt att braka på med overkill)

Då man överfört Din Video8 till mpeg 2 codec Vilken Bitrate låter rimlig och vilken bitrate skulle låta rimlig för h.264 codec?

Även Vilken bitrate ska man köra på ljudet från en Video 8 kasett?

mvh

Utan att eg. lekt med annat än betamax och vhs så skulle jag spontant säga att en PAL-inspelning på 576 linjer verkar rimligt utan att veta vilken boxing du använt. Du bör testa hur filmen beter sig i både interlaced och progressivt. 576 linjer använder t.ex DVD.

H264 är inte mitt favoritval för lågupplöst pga dess förmåga att smeta ut redan grötiga ställen. Jag hade satsat på XVid.

Xvid, 576 linjer, runt 1500Kbit/s.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Skrivet av Holck:

Utan att eg. lekt med annat än betamax och vhs så skulle jag spontant säga att en PAL-inspelning på 576 linjer verkar rimligt utan att veta vilken boxing du använt. Du bör testa hur filmen beter sig i både interlaced och progressivt. 576 linjer använder t.ex DVD.

H264 är inte mitt favoritval för lågupplöst pga dess förmåga att smeta ut redan grötiga ställen. Jag hade satsat på XVid.

Xvid, 576 linjer, runt 1500Kbit/s.

// A

Jo en Pal VHS som man köper är 576 linjer... Men om man själv spelar in med en kamera som använder video8 kasetter så kommer man ju inte upp i den upplösningen tror jag. Det var lite det jag tänkte. Vilken upplösning ska man använda sig utav då man överför till digitalt och använder Video8 kasetter som man själv spelat in?

Jag hade ingen aning om att h.264 blir smetigare faktiskt, tack för tipset, jag bara antog att en modernare codec hade mycket mer kompenseringar för att försöka få så bra bild som möjligt vad man än använder sig av för grund.

mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av dontmakeme:

Jo en Pal VHS som man köper är 576 linjer... Men om man själv spelar in med en kamera som använder video8 kasetter så kommer man ju inte upp i den upplösningen tror jag. Det var lite det jag tänkte. Vilken upplösning ska man använda sig utav då man överför till digitalt och använder Video8 kasetter som man själv spelat in?

Jag hade ingen aning om att h.264 blir smetigare faktiskt, tack för tipset, jag bara antog att en modernare codec hade mycket mer kompenseringar för att försöka få så bra bild som möjligt vad man än använder sig av för grund.

mvh

H264 tycker jag funkar bäst på 720p och uppåt. På lägre kvalle kör jag i regel Xvid. Du kan testa bägge men så tycker jag resultatet blir.

Hi8 / Video8 verkar ligga på 400 linjer, skulle tippa på 640x400 alt. 640x480 beroende på PAL/NTSC/SECAM. Osäker på vilket värde jag såg.

Du får alltså ytterst lite overhead av att köra 576. Knappast så du gör slut på disken för ett par pixlar extra (=

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Skrivet av Holck:

H264 tycker jag funkar bäst på 720p och uppåt. På lägre kvalle kör jag i regel Xvid. Du kan testa bägge men så tycker jag resultatet blir.

Hi8 / Video8 verkar ligga på 400 linjer, skulle tippa på 640x400 alt. 640x480 beroende på PAL/NTSC/SECAM. Osäker på vilket värde jag såg.

Du får alltså ytterst lite overhead av att köra 576. Knappast så du gör slut på disken för ett par pixlar extra (=

// A

Okej För nu Har jag överfört Video med överföringsprogramet jag har för att få från Kamera till Digital form. Kunde bara köra 576i Och mpeg 2 Codec så brassade på med 5000 i bitrate vilket känns som overkill en suddig timme blev ca 4.5GB vilket känns som mycket då det inte ens ligger i närheten utav DVD kvalitet

Så ska väl pröva köra någon annan codec så jag får ner det till något mer rimligt så man kan bränna ut ett par timmar på en dvd skiva.

Det där med Overhead, hur fungerar det och varför bör man har 576 ifall någon upplösning endast är 400 linjer? det är ganska stor procentuell ökning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dontmakeme:

Okej För nu Har jag överfört Video med överföringsprogramet jag har för att få från Kamera till Digital form. Kunde bara köra 576i Och mpeg 2 Codec så brassade på med 5000 i bitrate vilket känns som overkill en suddig timme blev ca 4.5GB vilket känns som mycket då det inte ens ligger i närheten utav DVD kvalitet

Så ska väl pröva köra någon annan codec så jag får ner det till något mer rimligt så man kan bränna ut ett par timmar på en dvd skiva.

Det där med Overhead, hur fungerar det och varför bör man har 576 ifall någon upplösning endast är 400 linjer? det är ganska stor procentuell ökning.

Overheaden är alltså outnyttjat område dit din film så att säga strechas ut, en slags interpolering.
Mpeg2:an kan lätt dra iväg i bitrate. 1080p vi hade för ett test låg på 50Mbit i mpeg2.

Filmer du laddar ned på bukten ligger oftast på Xvid - duger den kvalitén?

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Skrivet av Holck:

Overheaden är alltså outnyttjat område dit din film så att säga strechas ut, en slags interpolering.
Mpeg2:an kan lätt dra iväg i bitrate. 1080p vi hade för ett test låg på 50Mbit i mpeg2.

Filmer du laddar ned på bukten ligger oftast på Xvid - duger den kvalitén?

// A

Ja Kvaliteten på Min inspelning är sämre än filmer i Xvid format. OM man jämför en film på 1.37 gb eller något så är kvaliteten på min video grötigare och har lägre upplösning.

Jag körde 5000 bitrate på mpeg 2 bara för att ha bästa möjliga utgångspunkt eftersom jag bara unde överföra till MPEG 2 genom programet jag fick med DAzzle (överförings adapter)
Eller råkar du veta något annat program som kan spela in i H.264 direkt? Från en dazzle 101?

Permalänk
Medlem

En ganska sopig, brusig och suddig analog inspelning kan kräva rätt ok bitrate för att inte bli ännu sämre.

Jag förde för ett litet tag sedan över en SVHS-inspelning, gissar att den kanske håller samma kvalitet som din Video8 (har själv ingen erfarenhet), med hjälp av en USB-mackapär jag fick gratis via en tidningsprenumeration...dvs, inte bästa sakerna kanske.

Max upplösning att välja var 720x576. Tyvärr verkade den spela in allt i 25p och inte 50i, jag hade föredragit att ha det så nära originalet som möjligt.

Jag får säga att jag inte såg någon direkt skillnad på 5 och 10Mbit/s (tog i i överkant), men speciellt om man ska redigera den sedan är det bra att ha bästa möjliga kvalitet. Jag menar, ska man inte digitalisera hundratals timmar så spelar det ju ingen större roll, med dagens hårddiskar och DVD/Blurayskivor.

Även jag skulle vilja spela in direkt till h264, att först få mpeg2 och sedan h264 är inte speciellt bra.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Mitt råd är att alltid fånga videon med 576 pixlar på höjden, annars kan det bli knas med interlacingen. På bredden räcker det i princip med 352 pixlar för att fånga video8 men å andra sidan kan det ändå se pixligt ut när man förstorar upp det på en modern skärm så mitt råd är antingen 704x576 eller 720x576 beroende på vilket som funkar bäst med ditt capturekort.

Jag har skrivit lite på min hemsida om sådant där men det är liksom en guide som bara känns påbörjad.

När det gäller codec så tycker jag att själva capture ska man göra med så lite förstörande kompression som möjligt och sedan i efterhand kan man komprimera ner det i lugn och ro så man kan testa vad som ger acceptabelt resultat. Så kolla på lossless codecs. En klassiker är huffyuv på videon och okomprimerad PCM för ljudet och fånga det till AVI.

Själv kör jag med ett gammalt analogt TV-kort. Tyckte stödet i windows blev sämre för analog video capture när Windows 7 kom (XP funkade bättre) men har numera gått över till Linux. På linux funkar mencoder bra för mig men det var lite klurigt att hitta kommandoraden som funkade bra med mitt TV-kort.

Alternativ kan vara att använda en digital videokamera med digital pass through. Då kopplar man analoga signalen till videokameran och videokameran sedan till datorn via firewire. Ett annat alternativ är att ansluta signalen till en DVD-inspelare.

När man sedan konvertera lossless capture till MPEG-2 så gillar jag encodern HC Encoder. Bitrate kör jag så hög som möjligt för DVD vilket i praktiken brukar bli 8 Mbit/s interlaced med konstant bitrate. Det ger ungefär 1 timme på en DVD-skiva. Ljudet får vara okomprimerad PCM alternativt så använder jag 256 kbit/s dolby digital.

h.264 konverterar man bäst med x264. Där kör jag inte någon specifik bitrate utan kör "quality based". Vill man ha en bra råkopia så har jag testat med -crf 13 vilket ger uppemot 10 Mbit/s men det är nästan omöjligt att se någon skillnad mot okomprimerad video. Så om x264 blir dåligt så menar jag att man inte kört med vettiga inställningar. För mer "visningskopia" så kan man sänka kvaliteten en del och då tycker jag -crf 18 duger utmärkt.