Windows blir gratis för enheter under 9 tum

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitroid:

Så om det är gratis, vad är det som kommer hindra någon från att installera det på en enhet som är över 9 tum, till exempel en stationär dator?

Så istället för att köpa en licens för omkring 1200kr så är det rimligare att köpa en platta för ungefär samma pris eller mer för att sedan försöka flytta licensen till en dator med större skärm? Eller hur menar du?

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud986:

Att säga att Linux inte är intuitivt håller jag inte med om, det är inte windows och fungerar därför inte på samma sätt. Jag vad du pysslar med men jag har inte kompilerat något på evigheter och den mesta mjukvaran finns redan paketerad i repositories(så vida du inte envisas med att köra gentoo eller liknande) med dependecies som man kan installera genom pakethanterare eller gui eller terminalen om man så vill. Användarvänlighet finns det tons vis utav men du kanske inte vill inse det, designen är en smaksak designad av en treåring seriöst?
Applikation kan däremot se annorlunda ut dvs om du kör en gtk applikation i kde eller liknande men det problemet stöter man på i windows också.

Bara för att du inte ser fördelarna med open source betyder de att de inte finns, det finns mycket pengar som kan bättre användas till annat än dyra licenser, säkerhet kan man ju knappt räkna med i många fall när saker är proprietär mjukvara. "Android plottrigt med miljoner av onödiga inställningar, plottrigt," läskigt med valmöjligheter? skaffa en nokia 5110 då.

Det är helt upp till dig att inte hålla med och såklart fattar jag ju att Linux inte är Windows, precis som det inte är MacOS. Är väl ingen idiot heller.....
Jag har dock använt Linux aktivt på jobbet de senaste 8 åren (ubuntu de första 5 åren och nu debian i 3 år). Innan dess har jag kört mycket Unix (sedan 1994 typ), så det är inte så att jag svamlar i tomma luften med mina åsikter. Jag ser såklart positiva saker med Linux med även om det kanske inte låter så, men det jag pratade om är användarvänlighet och vad open source potentialt kan göra det sämre. Som slutanvändare (alltså inte inbiten utvecklare, datorfantast osv.) så tycker jag helt klart det är mil kvar mellan Windows och Linux UI.
Senaste gången jag fick kompilera en drivare var typ ett halvår sedan. Det var för att få igång ett helt normalt nvidia kort. Detta bara för att jag just då inte råkade köra wheezy. Dessutom tog det ett antal timmar med experthjälp från vår linux support innan vi ens fick mer än svart bild ur maskinen. Så kompilerandet var det lilla där..... Skulle vilja se Svensson när han kommer hem med ett nytt grafikkort och ska installera det då. Lycka till!
Sen dependency paket fick jag problem med bara för ett par veckor sedan när jag skulle installera något... Så det händer. Har en hel del kollegor som råkat ut för det nyligen med.
Och om vi ska ta gnome/kde igen då. Att säga att det är intiutivt är ju subjektivt, så ok, är man mer van så kan jag väl köpa det. Själv har jag nog egentligen använt mer Linux om man räknar timmar och gillar Windows UI tusen gånger bättre. Men det som stör mig är (kde) att ca. 1 gång på 3 reboots så fuckar alla task bars osv. Ibland låser sig hela UI:t totalt och i sämsta fall får man boota hela maskinen. I bästa fall kan man starta om Kde. Så buggigt så det ryker om något som ska vara så himla stabilt.

Haha, du behöver inte bli murrig för att jag inte gillar Androids alla plottriga menyer och inställningar. Jag har t.o.m utvecklat i androidplattformen så jag borde vara van. Har också en jobbmobil som kör Android. Så varför skulle jag köra en 5110 när min htc 8x gör jobbet utmärkt?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud986:

Så är det verkligen inte, men jag antar att det är lättare att få saker att fungera där resten av ett ekosystemet är opensource. Om en annan "desktop" gör mig/någon annan mera produktiv så är det inte ett "slöseri med tid", bara för att du inte kan tänka dig byta desktop.

Jag har aldrig upplevt att den så kallade ökade effektiviteten på något vis skulle parera för den ökade mängden strul som hemmasnickrade lösningar, rootade enheter eller egeninstallerade operativsystem orsakar i företagsvärden.
Däremot får jag ofta höra av folk att deras val av operativsystem/telefonmodell/etc är så förbaskat mycket bättre än [det som fungerar för alla andra i företaget], ofta i samband med att de vill ha hjälp med ett kompatibilitetsproblem mellan deras "lösning" och det vi erbjuder.

Men jag har heller inte varit överallt på alla företag, så det är ju möjligt (om än osannolikt) att IT-anarki fungerar bra för någon annan.
Gissningsvis har folk större intresse i att lösa kompatibilitets problem utanför arbetstid om de själva är orsaken till dom.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av d94pam:

...
Haha, du behöver inte bli murrig för att jag inte gillar Androids alla plottriga menyer och inställningar. Jag har t.o.m utvecklat i androidplattformen så jag borde vara van. Har också en jobbmobil som kör Android. Så varför skulle jag köra en 5110 när min htc 8x gör jobbet utmärkt?!

Ger mig inte in i Linux diskussionen mer än att jag sett till framgången antingen är ett geni eller en riktig turgubbe! Självklart röstar jag för "geni".

Egentligen har jag bara en kommentar om just menyer och inställningar i Android. I original Android är dessa enkla och har förblivit intakta mellan flera större uppdateringar. Däremot blev jag frustrerad när jag skulle hjälpa frugan med hennes LG G2 som i övrigt inte är långt ifrån min Nexus 5. Den här typen av totala modifieringar hittar du inte för iOS och WP. Vad som är mest intuitivt kan jag inte säga, eftersom vana är faktor Nr. 1. Det är ju inte så att tillverkarnas huvudmål är att göra upplevelsen maximalt svår för användarna. Hur som är differentieringen något som skiljer Android ifrån iOS och WP.

...

När jag läser igenom dina inlägg får jag ingen sammanhängande bild. Å ena sidan säger du dig ha jobbat med ditt och datt, men samtidigt skriver du saker som du i så fall borde veta är gamla föråldrade nidbilder. Du får gärna förklara, för just nu ser det orimligt ut.

Permalänk
Medlem

Jag har en kina tablet på 8 tum frågan är hur jag får in windows i den?

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Avstängd

Kan jag ladda ner Windows 8 phone till min Sony Xperia Acro ?

Visa signatur

MSI GE60 < Cpu: intel core i5 3210M < Geforce GT 650M < DDR3 6GB < HDD 500GB
4 Laptops och 2 extra skärmar på 32 och 22 tum.

Gaming & Hacking since Windows 95 - DOS

Permalänk
Skrivet av d94pam:

Och ändå uppgraderar företagen till det hej vilt och 8 och 8.1 har en marknadsandel på över 10% nu. Konstigt att så många använder ett uselt OS. Har du ens kört 8.1?? Tycker själv det funkar strålande och är bra mycket rappare än 7:an.

Jaså gör dom det? Konstigt att även gamla XP har 3 gånger större marknadandel än det fantastiska win8? Tyvärr har jag kört dyngan sedan november (för Battlefields skull) och det är inte ett enda dugg snabbare än 7an och jag har ALDRIG vart med om så otroligt många buggar i ett modernt OS. Och wintouch8 OSet och hela designen är rakt av användarfientlig! Att tvinga på desktop användare ett kasst fungerande touchOS måste vara nått av det mest kordade påhitt i operativsystemens historia! Och det är så otroligt fult med flat UI , ser ut som ett OS från 80talet och precis ALLT är äckligt vitt så man får ont i ögon om man har en ljustark gamerskärm.

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Fast konkurrerar man med android som är gratis så är det kanske inte konstigt om Windows på denna typ av enheter också måste vara gratis.

Jo visst kan det vara så, alla win surfplattor var väl väldigt dyra när dom kom och det funkar ju inte när du kunde få en ipad till halva priset.

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem

hade jag fått en hundring för varje gång jag råkat på ett problem som det aldrig gick att finna en helt tillfredsställande lösning på med Windows så hade jag kunnat köpa Microsoft idag.

vet inte hur många gånger man krånglat med att installera nått för att få ett "undantagsfel OBOE8835356845 har inträffat" och efter att följt upp de mer eller mindre fungerande lösningarna på "undantaget" till sist ändå tvingas installerat en gammal lagacy-version av Windows som är kompatibel med alla registerändringar och dll-filer som flyttats om för att fixa problemet, men i de flesta fall inte gjorde det. jättesmidigt verkligen. vore ju jämförelsevis en ren dröm att faktiskt kunna kompilera om skit så att det funkade med systemet man faktiskt använder istället för att bygga om systemet.

Skrivet av bud986:

Om man vill att saker ska fungera smärt fritt & "seamless" så är de verkligen inga praktiska alternativ.

tänka på att försöka skriva alla för detta tillämpliga svenska ord sömlöst.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

gissar det kommer finnas mycket finstilt och avtal bakom detta.

annars blir det ju praktiskt för HTPC-tillverkare om alla som levereras med en sån där liten display på fronten får gratis OS nu.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Datavetare
Skrivet av MugiMugi:

Totalt missat .NET Native, blir att tanka hem previewn på en gång, tackar för tipset. Om man nu kan få upp till 60% prestanda så låter det totalt guld värt.

Det var väl upp till 60% snabbare startup-tid, inte 60% högre exekveringsprestanda.

Att kompilera bytekod till maskinkod en gång för alla är helt rätt för interaktiva PC-applikationer och det är en ren nödvändighet för mobiler/pekplattor som är väldigt CPU-svaga, så helt rätt av Microsoft att ta detta steg. Man har ju tagit samma steg i Android. Ska bli intressant att se hur förespråkarna för "virtuell maskin + JIT överallt för det kan i teorin bli snabbare än C/C++" reagerar på detta...

Man nämner också att .NET native kan optimera bort "virtual calls" om det bara finns en enda möjlig funktion/metod att anropa. Återigen helt rätt att lägga krut på då enklare CPUer (som vi har i mobiler/pekplattor) suger på att göra den typ av anrop. Lite förvånande att man inte gjorde denna optimering tidigare då JVMer haft denna optimering många år nu.

Tycker videon kring .NET native ganska bra beskriver hur man går tillväga, men det borde också vara ganska uppenbart att detta inte kommer göra C# kod lika snabb som C/C++. Man använder back-end delen från MSVC++, men det får MSIL och inte något som genererats av en C++ kompilator där man har mer information om vad som faktiskt hände i koden. Att konvertera MSIL (eller Java bytekod) till den underliggande assembler är ungefär lika lätt/svårt som att översätta assembler från en CPU till en annan, något man kan göra riktigt bra idag, men det bli aldrig full lika optimalt som att gå från ursprunglig källkod till maskinkod för den CPU man ska köra på.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Ger mig inte in i Linux diskussionen mer än att jag sett till framgången antingen är ett geni eller en riktig turgubbe! Självklart röstar jag för "geni".

Egentligen har jag bara en kommentar om just menyer och inställningar i Android. I original Android är dessa enkla och har förblivit intakta mellan flera större uppdateringar. Däremot blev jag frustrerad när jag skulle hjälpa frugan med hennes LG G2 som i övrigt inte är långt ifrån min Nexus 5. Den här typen av totala modifieringar hittar du inte för iOS och WP. Vad som är mest intuitivt kan jag inte säga, eftersom vana är faktor Nr. 1. Det är ju inte så att tillverkarnas huvudmål är att göra upplevelsen maximalt svår för användarna. Hur som är differentieringen något som skiljer Android ifrån iOS och WP.

...

När jag läser igenom dina inlägg får jag ingen sammanhängande bild. Å ena sidan säger du dig ha jobbat med ditt och datt, men samtidigt skriver du saker som du i så fall borde veta är gamla föråldrade nidbilder. Du får gärna förklara, för just nu ser det orimligt ut.

Shoot! Vad är gamla nidbilder? De saker jag beskrivit som hänt mig är max 6 månader gamla. Eftersom jag jobbar i princip uteslutande med linux (debian wheezy sedan 4 månader nu) dagtid så finns inte mycket poänger att dra upp gamla grejjor, eller hur.
Och som jag sa i ett tidigare inlägg så är inte ALLT skit med Linux. Finns mycket saker man kan göra som utvecklare som är smidigt rent tekniskt. Åter igen, det är anvädarvänlighet och "för många kockar" soppan med open source jag babblar mest om. Men som sagt, vad är oklart. Jag förklarar gärna om någon orkar lyssna.
Android ska jag erkänna att jobbtelefonen inte har allra nyaste, så om man har rensat ut så mycket till senare jelly bean och nu kit kat versioner så kanske jag har fel numera. Men s2:an jag ägde privat och nu sonyn vi har på jobbet är då allt annat är intiuitiva och blir lätt bara jobbiga att handha (rakt av jämfört med wp och ios då alltså) i min mening.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Sh/\rK=-:

Jaså gör dom det? Konstigt att även gamla XP har 3 gånger större marknadandel än det fantastiska win8? Tyvärr har jag kört dyngan sedan november (för Battlefields skull) och det är inte ett enda dugg snabbare än 7an och jag har ALDRIG vart med om så otroligt många buggar i ett modernt OS. Och wintouch8 OSet och hela designen är rakt av användarfientlig! Att tvinga på desktop användare ett kasst fungerande touchOS måste vara nått av det mest kordade påhitt i operativsystemens historia! Och det är så otroligt fult med flat UI , ser ut som ett OS från 80talet och precis ALLT är äckligt vitt så man får ont i ögon om man har en ljustark gamerskärm.

Med tanke på hur fantastiskt linux är så är det ju märkligt att det tuggar på 1.5-1.7% år från år då med.... Men visst, jag kan såklart inte tala för hela världens företag. Det är mer känslan jag fått att det rullas ut friskt med win 8.1 nu. Frugans lilla bolag på 17000 man drar ut det nu till alla t.ex. Hennes brors (bara 4500 man dock) likadant. En polare som jobbar som nätverkstekniker på ett hyfsat fett internationellt bolag säger att de också rullar ut win8 en del nu. Även de som använder windows på mitt bolag (där använder dock r&d som är största delen linux) får numera win8.
Intressant att du nog är den enda då som inte upplevt 8:an som snabbare än 7:an. Du måste antingen ha fuckat upp nåt rejält eller ha dålig hårdvara eller nåt...
Sen vad är buggigt? Jag har inte märkt något på min privata burk alls faktiskt som är buggigt med os:et?!
Låter faktiskt som du hittar på en massa... häftigt att hata kanske??
Om det är modern ui du pratar om som är vitt så kan du faktiskt ändra bakgrunden till precis vad du vill. Och om du hatar det ui:t, varför bootar du inte till skrivbordet då som de flesta desktopanvändare troligen gör numera? Själv har jag egentligen inte märkt att det är 8:an jag kör om man inte kollar på att startknappen och lite andra små grafiska element ser annorlunda ut... Ja, och så bootar den ju svinsnabbt med såklart...

Permalänk
Skrivet av d94pam:

Med tanke på hur fantastiskt linux är så är det ju märkligt att det tuggar på 1.5-1.7% år från år då med.... Men visst, jag kan såklart inte tala för hela världens företag. Det är mer känslan jag fått att det rullas ut friskt med win 8.1 nu. Frugans lilla bolag på 17000 man drar ut det nu till alla t.ex. Hennes brors (bara 4500 man dock) likadant. En polare som jobbar som nätverkstekniker på ett hyfsat fett internationellt bolag säger att de också rullar ut win8 en del nu. Även de som använder windows på mitt bolag (där använder dock r&d som är största delen linux) får numera win8.
Intressant att du nog är den enda då som inte upplevt 8:an som snabbare än 7:an. Du måste antingen ha fuckat upp nåt rejält eller ha dålig hårdvara eller nåt...
Sen vad är buggigt? Jag har inte märkt något på min privata burk alls faktiskt som är buggigt med os:et?!
Låter faktiskt som du hittar på en massa... häftigt att hata kanske??
Om det är modern ui du pratar om som är vitt så kan du faktiskt ändra bakgrunden till precis vad du vill. Och om du hatar det ui:t, varför bootar du inte till skrivbordet då som de flesta desktopanvändare troligen gör numera? Själv har jag egentligen inte märkt att det är 8:an jag kör om man inte kollar på att startknappen och lite andra små grafiska element ser annorlunda ut... Ja, och så bootar den ju svinsnabbt med såklart...

http://www.digitaltrends.com/computing/windows-8-1-marketshar...

Här har du en länk till att win8 går ännu sämre än vista vilket inte är någon dålig bedrift. Hoppas företagen du nämner har bugeterat stora summor i utbildning och inkomstbortfall pga att win8 är svårt och krågligt att använda för en vanlig icke datoreintresserad person. Exakt vad är snabbare i win8? Du kanske kör gammal sunkig hårdvara med 1gb ram och då kanske nått är snabbare i win8 men verkligen inte på en 4.8Ghz i7a. Installerade det på en dator med en snabb raptor hårddisk oxå och där var det väldigt mycket slöare än win7 för det tuggade konstant på hårddisken, precis som vista gjorde. Massor med småbuggar, och större som att när man spelar med tre skärmar så rör sig muspekaren och aktiverar fönster på ytterskärmarna, väldigt roligt. Fönster som låser sig utan anledning, grafiska glitchar finns det massor av, dwm.exe, fönsterhanteraren som skulle (LOL) vara sååå mycket effektivare i 8an tar mångdubbelt mer cpu än i 7an. I vissa spel kan den till råga på allt ligga och suga upp en hel kärna själv, skrattretande dåligt. Och om du tycker jag har så dålig hårdvara undrar jag vad som krävs för att köra win8, moderkort för 5000 och cpu för 9000 kanske? Ja visst är det häftig att hata win8, jag är så cool!? Att det är ett hån mot gamla desktopanvändare skiter/fattar du väl inte så klart? Självklart bootar jag till desktop, hur undviker du metro skiten när du skal starta program? Win7 bootar snabbare KLART än 8an gör hos mig, win8 slänger bara upp skrivbordet snabbare och då tror tydligen vissa att det har bootat klart.

Och till slut, du märker inte nån direkt skillnad mot win7 så är du ungefär en lika avancerad användare som min mamma och borde inte uttala dig om hur bra ett OS är.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av d94pam:

Shoot! Vad är gamla nidbilder? De saker jag beskrivit som hänt mig är max 6 månader gamla. Eftersom jag jobbar i princip uteslutande med linux (debian wheezy sedan 4 månader nu) dagtid så finns inte mycket poänger att dra upp gamla grejjor, eller hur.
Och som jag sa i ett tidigare inlägg så är inte ALLT skit med Linux. Finns mycket saker man kan göra som utvecklare som är smidigt rent tekniskt. Åter igen, det är anvädarvänlighet och "för många kockar" soppan med open source jag babblar mest om. Men som sagt, vad är oklart. Jag förklarar gärna om någon orkar lyssna.

Började du inte med detta?

Skrivet av d94pam:

Så att en hel community med fjuniga tonårstroll ska rodda runt i det så man får samma röriga användargränssnitt som både Android och de flesta Linuxdistar redan har? Nej tack!

Det är väl om något en nidbild? Debian är ju dessutom knappast distributionen som saknar organisation, utan är snarast känd för sin rigorösa kontroll. Jag kan inte kommentera dina problem med grafikkortet eftersom du inte berättat något som helst konkret om skälet till problemen som var Nvidias/öppen-källkod-drivrutin, förutom att du av någon anledning försökte byta/installera annan drivrutin i en äldre version av Debian på gammal/ny PC med samma/bytt hårdvara. Det blir en gissningslek, precis som att jag skulle påstå att Windows inte fungerar för att jag har ett fortgående problem med drivrutiner för ett AMD Firepro grafikkort. Vi kan kalla det ett utbyte av erfarenheter, men ingenting mer.

KDE är i min mening en bättre version av Windows 7 gränssnitt. En lätt meny i kategorier, resurssnåla effekter och systeminställningar samlade i ett fönster. Det enda som egentligen gör KDE avancerat och kanske svårt är att för den som vill kan du finjustera hur mycket som helst. Fast det här har ju inte med den här tråden att göra och jag vet inte ens varför du överhuvudtaget drog in Debian/Ubuntu/KDE/Gnome i mixen.

Frågan är väl mer varför du jobbar med något du inte gillar. Är det inte bättre och mer produktivt att byta jobb?

Skrivet av d94pam:

Android ska jag erkänna att jobbtelefonen inte har allra nyaste, så om man har rensat ut så mycket till senare jelly bean och nu kit kat versioner så kanske jag har fel numera.

Jag har inte sett någon nämnvärd skillnad sedan Ice Cream Sandwich i slutet av 2011. Tiden går och det är knappast särskilt nytt längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Sh/\rK=-:

http://www.digitaltrends.com/computing/windows-8-1-marketshar...

Här har du en länk till att win8 går ännu sämre än vista vilket inte är någon dålig bedrift. Hoppas företagen du nämner har bugeterat stora summor i utbildning och inkomstbortfall pga att win8 är svårt och krågligt att använda för en vanlig icke datoreintresserad person. Exakt vad är snabbare i win8? Du kanske kör gammal sunkig hårdvara med 1gb ram och då kanske nått är snabbare i win8 men verkligen inte på en 4.8Ghz i7a. Installerade det på en dator med en snabb raptor hårddisk oxå och där var det väldigt mycket slöare än win7 för det tuggade konstant på hårddisken, precis som vista gjorde. Massor med småbuggar, och större som att när man spelar med tre skärmar så rör sig muspekaren och aktiverar fönster på ytterskärmarna, väldigt roligt. Fönster som låser sig utan anledning, grafiska glitchar finns det massor av, dwm.exe, fönsterhanteraren som skulle (LOL) vara sååå mycket effektivare i 8an tar mångdubbelt mer cpu än i 7an. I vissa spel kan den till råga på allt ligga och suga upp en hel kärna själv, skrattretande dåligt. Och om du tycker jag har så dålig hårdvara undrar jag vad som krävs för att köra win8, moderkort för 5000 och cpu för 9000 kanske? Ja visst är det häftig att hata win8, jag är så cool!? Att det är ett hån mot gamla desktopanvändare skiter/fattar du väl inte så klart? Självklart bootar jag till desktop, hur undviker du metro skiten när du skal starta program? Win7 bootar snabbare KLART än 8an gör hos mig, win8 slänger bara upp skrivbordet snabbare och då tror tydligen vissa att det har bootat klart.

Och till slut, du märker inte nån direkt skillnad mot win7 så är du ungefär en lika avancerad användare som min mamma och borde inte uttala dig om hur bra ett OS är.

Inte för att det är någon större idé att forstätta den här diskussionen, men....
Gör EN Google sökning på "Windows 7 vs Windows 8 performance" så får du massor med träffar på där man testar just det. Då kan du själv läsa dig till hur resten av världen ser på det.
Jag vet att Win8 inte tagit sådan fart som MS såklart ville. Jag talar bara av egen erfarenhet att det nu verkar som att det går snabbare med utrullningarna även på större företag. Och 10% av världsmarknaden är kanske inte bra, men ändå en ansenlig summa av användare i rena siffror.
Sen trots att du upplever så mycket krångel så fattar jag inte varför företagen skulle de sätta av stora summor till utbildning när det inte alls är svårt att använda för personer som inte är experter. Min fru, som inte är någon datorexpert alls, tog det 2-3 timmar innan hon vant sig med Win8. Mina föräldrar som verkligen inte är datorvana tog till sig det på ett par dagar. Så det du säger är verkligen stakt överdrivet. Men att du personligen inte gillar det är såklart helt din åsikt och den respekterar jag, men börja då för tusan med att respektera andra med. Om jag tycker att Win 8.1 fungerar ypperligt till mina ändamål så borde det väl vara ok utan att du anklagar mig för att vara en rookie som inte får uttala sig. Ursäkta, men du låter verkligen som en barnrumpa med sådana uttalanden....

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Började du inte med detta?

Jodå, det gjorde jag och det sa jag också att det var överdrivet. Som jag i senare inlägg också sagt är att det är mer "ju fler kockar ju sämre soppa" som jag menar är det som jag inte gillar i många Open Source projekt där det saknas tillräcklig styrning. Det är därför jag inte riktigt tror på det i så stora projekt som rena desktop OS, men att det fungerar jättebra i mindre projekt som t.ex. XBMC.

Citat:

Det är väl om något en nidbild? Debian är ju dessutom knappast distributionen som saknar organisation, utan är snarast känd för sin rigorösa kontroll. Jag kan inte kommentera dina problem med grafikkortet eftersom du inte berättat något som helst konkret om skälet till problemen som var Nvidias/öppen-källkod-drivrutin, förutom att du av någon anledning försökte byta/installera annan drivrutin i en äldre version av Debian på gammal/ny PC med samma/bytt hårdvara. Det blir en gissningslek, precis som att jag skulle påstå att Windows inte fungerar för att jag har ett fortgående problem med drivrutiner för ett AMD Firepro grafikkort. Vi kan kalla det ett utbyte av erfarenheter, men ingenting mer.

KDE är i min mening en bättre version av Windows 7 gränssnitt. En lätt meny i kategorier, resurssnåla effekter och systeminställningar samlade i ett fönster. Det enda som egentligen gör KDE avancerat och kanske svårt är att för den som vill kan du finjustera hur mycket som helst. Fast det här har ju inte med den här tråden att göra och jag vet inte ens varför du överhuvudtaget drog in Debian/Ubuntu/KDE/Gnome i mixen.

Frågan är väl mer varför du jobbar med något du inte gillar. Är det inte bättre och mer produktivt att byta jobb?

Jag har inte sett någon nämnvärd skillnad sedan Ice Cream Sandwich i slutet av 2011. Tiden går och det är knappast särskilt nytt längre.

Exakt det som du skriver om Debian är just det facto som gör det ännu mer svårt för mig att fatta hur det kan fungera så pass dåligt som det gör för mig och många av mina kolleger.
Ok, anledningen till att jag inte skrev mer info om just grafikkortet var helt enkelt för att detaljer tröttar. Men visst... here we go... För ett halvår sedan så hade mitt företag ännu inte påbörjat utrullningen av Debian Wheezy. Vi körde då föregångaren Debian Squeeze. Min burk är liksom alla andras en standardmaskin och hade därför standard grafikkort (gud vet vad, men nåt billigt skräp). För jobbet så behövde jag ett bättre kort för att göra vissa simuleringar och då införskaffades ett Nvidia 660. Jag gjorde samma som jag skulle gjort hemma, dvs. rycka ut det andra kortet och i med det andra och sen installera specifika drivrutiner när OS:et bootat klart. Men här tog det stop. Svart bild. Gick inte ens att gå ut i terminalen. Så i med det andra kortet igen och börja söka på nätet hur man löser det. Det visar sig att Squeeze inte har specifika drivrutiner till 660. Ok, fair enough, men det borde ju gett bild i alla fall?! Så efter en del trixande (kombination av mina, IT, kollegor insats) så fick vi upp terminalen i alla fall. Sen började ett helt härke att försöka få in drivrutinerna som vi fått kompilera till squeeze. Man kunde inte använda hela paketet då det blev en massa dependencies till nyare paket som bara finns i Wheezy. Så vi fick i princip manuellt lägga in fil efter fil och uppdatera ett par conf filer innan vi fick korrekt bild ut i Gnome (vilket jag körde då). Tog allt som allt 5-6 timmar. Tilläggas ska att en av mina kollegor är ett riktigt snille på Linux och likväl vår Linux support är riktigt duktiga. Så jämfört med dem är jag en riktigt rookie, ja. Men detta till trots så tog det alltså så lång tid.
Visst, det här säger du kanske är Nvidias fel eller så, vilket kanske är fallet med den specifika drivrutinen, men borde man i alla fall inte fått någon form av standardbild (typ VGA) åtminstonde så man har något att utgå från?
Jag säger inte med detta att det är helt felfritt i Windows heller, så att du har problem med ett FirePro är såklart möjligt. Men jag har aldrig behövt installera tillbaka ett gammalt kort för att ens få bild i Windows. Jag har ej heller behövt kompilera drivrutiner och börja plocka bland filer och mixtra i conf filer för att få bild. Sen för att få alla feautures att fungera fullt ut är inte säkert det alltd går smärtfritt i Windows heller, men den förväntan har jag inte i Linux heller såklart. Skillnaden mellan totalt mörker och att någon enstaka funktion inte är aktiverad är ju ändå ganska stor...

Anledningen till att jag drog in Debian/KDE mm. är ju just i open source samtalet..... du måste ha missat en hel del i tidigare inlägg om det inte gick fram?!
Helt ok att gilla KDEs gränssnitt mer än Win7! Jag gör det inte, men respekterar ditt val. Det jag dock inte gillar är när mina inställningar inte finns kvar ibland när jag bootar maskinen, att fönster (inte programmen) hänger sig, att hela desktopen fryser ibland (i värsta fall måste maskinen startas om) osv.

Sen jobbar jag inte MED Linux, jag jobbar I linux. Det är skillnad. Mitt jobb är jag nöjd med, det är verktygen (varav Linux är ett av dem) jag ibland är mindre nöjd med. Men som jag också sagt tidigare här så finns det mycket bra i Linux. Speciellt om man, som jag, jobbar med inbäddade system så är kommunikationen med hårdvara i prototypstadier ofta enklare i Linux. Terminalen är bra för att göra shellscripts osv. Att köra Linux på små system som man inte direkt jobbar med (som en raspberry pi som står som backup/nas maskin eller htpc osv.) är det lysande. Så ur de aspekterna så är det väldigt bra. Men som desktop-OS för en hemanvändare så ser jag ingen direkt fördel med Linux i dagsläget. Men detta är en annan debatt och istoria... så för att återgå till huvudpoängen är att jag tror att Linux hade varit ett bättre os om inte så många hade varit inne och grejjat med det från alla håll och därmed håller jag inte med första talaren om att det vore bra att göra Windows till ett open source projekt. Jag tror det är för stort för att gynnas av det på lång sikt. Ju fler kockar som sagt...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av d94pam:

Visst, det här säger du kanske är Nvidias fel eller så, vilket kanske är fallet med den specifika drivrutinen, men borde man i alla fall inte fått någon form av standardbild (typ VGA) åtminstonde så man har något att utgå från?
Jag säger inte med detta att det är helt felfritt i Windows heller, så att du har problem med ett FirePro är såklart möjligt. Men jag har aldrig behövt installera tillbaka ett gammalt kort för att ens få bild i Windows. Jag har ej heller behövt kompilera drivrutiner och börja plocka bland filer och mixtra i conf filer för att få bild. Sen för att få alla feautures att fungera fullt ut är inte säkert det alltd går smärtfritt i Windows heller, men den förväntan har jag inte i Linux heller såklart. Skillnaden mellan totalt mörker och att någon enstaka funktion inte är aktiverad är ju ändå ganska stor...

Problemen kunde troligen vara fler om inte det vore för att hela datorenheter oftare byts ut istället för att uppgradera enskilda komponenter. Det du beskriver tyder på att ni fastnade i fällan av att ditt tidigare grafikkort troligen krävde en av legacy-drivrutinerna ifrån Nvidia. Både Nvidia och AMD droppar support för äldre grafikkort; Nvidia är dock bra på att sortera ut sina legacy-drivrutiner. Jag har på ett företag stött på liknande problem med skrivare och på ett annat liknande problem som du nu hade, men i Windows.

Citat:

Anledningen till att jag drog in Debian/KDE mm. är ju just i open source samtalet..... du måste ha missat en hel del i tidigare inlägg om det inte gick fram?!
Helt ok att gilla KDEs gränssnitt mer än Win7! Jag gör det inte, men respekterar ditt val. Det jag dock inte gillar är när mina inställningar inte finns kvar ibland när jag bootar maskinen, att fönster (inte programmen) hänger sig, att hela desktopen fryser ibland (i värsta fall måste maskinen startas om) osv.

Jag föredrar fönsterhanterare av typ Awesome/i3, men svärmor använder KDE. Jag uttalade mig bara om hur jag upplever det de gånger jag arbetar i KDE. Jo, jag såg att du diskuterade öppen- kontra proprietär-källkod, men eftersom jag inte kan se något logiskt samband, delvis för att du tycks frångå det första uttalandet om att projekt av typ Gnome och KDE är kodade av "fjuniga tonåringar" och i huvudsak för att Google med Android sedan flera år motbevisat ditt argument. Varför du lider av frysningar och dylikt vet jag inte; har klarat mig ifrån detta personligen och på samtliga klienter på företag (återigen är jag väl turgubben).

Jag kan hålla med dig om en sak, men utifrån en helt annan synvinkel: öppen-källkod kan fungera dåligt i kombination med MS tradition. MS har trots allt deltagit och haft egna projekt med öppen-källkod, men förutom deras bidrag till Linux-kärnan (Hyper-V) känns det inte som att upplägget fungerat särskilt bra. Därför känns nyheten vi nu diskuterar som ett för MS mer logiskt val.

Citat:

Sen jobbar jag inte MED Linux, jag jobbar I linux... Men detta är en annan debatt och istoria... så för att återgå till huvudpoängen är att jag tror att Linux hade varit ett bättre os om inte så många hade varit inne och grejjat med det från alla håll och därmed håller jag inte med första talaren om att det vore bra att göra Windows till ett open source projekt. Jag tror det är för stort för att gynnas av det på lång sikt. Ju fler kockar som sagt...

Ok, då är du kanske inte så uppriven och desperat på jobbet som det först lät! Dynamiken förändras inom Linux och som exempel kan nämnas SystemD; RedHat markerade sin vilja att göra SystemD till standard, Debian beslöt efter lång debatt att göra detsamma och Ubuntu beslöt omedelbart därefter att överge sitt eget Upstart till förmån för SystemD. Det beror alltså på vilken nivå och vilken typ av projekt vi talar om. Detsamma kan ju nämnas om Android, där Google först höll sina förändringar av Linux-kärnan innanför de egna dörrarna, för att sedan ansluta sig till övriga och förena sin kod med Linux kärnan i stort.

Friheten som i vissa fall kan vara en nackdel är dock samtidigt nyckeln till Linux oerhörda framgång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Problemen kunde troligen vara fler om inte det vore för att hela datorenheter oftare byts ut istället för att uppgradera enskilda komponenter. Det du beskriver tyder på att ni fastnade i fällan av att ditt tidigare grafikkort troligen krävde en av legacy-drivrutinerna ifrån Nvidia. Både Nvidia och AMD droppar support för äldre grafikkort; Nvidia är dock bra på att sortera ut sina legacy-drivrutiner. Jag har på ett företag stött på liknande problem med skrivare och på ett annat liknande problem som du nu hade, men i Windows.

Japp, så var troligen fallet. Men mitt påstående om att en vanlig datoranvändare inte skulle kunna lösa detta kvarstår och att de här problemen tyvärr är långt mycket vanligare i Linux än i Windows i dagsläget. Linux har blivit ruskigt mycket bättre, men på de här planen har man långt kvar i min mening. Sen som sagt så händer ju sånt i alla OS. Inget är ju perfekt. Men Squeeze är ju inte särskilt gammalt och att då inte kunna ens få bild ut från ett nytt kort tycker jag är illa.

Citat:

Jag föredrar fönsterhanterare av typ Awesome/i3, men svärmor använder KDE. Jag uttalade mig bara om hur jag upplever det de gånger jag arbetar i KDE. Jo, jag såg att du diskuterade öppen- kontra proprietär-källkod, men eftersom jag inte kan se något logiskt samband, delvis för att du tycks frångå det första uttalandet om att projekt av typ Gnome och KDE är kodade av "fjuniga tonåringar" och i huvudsak för att Google med Android sedan flera år motbevisat ditt argument. Varför du lider av frysningar och dylikt vet jag inte; har klarat mig ifrån detta personligen och på samtliga klienter på företag (återigen är jag väl turgubben).

Värst vad du fäste dig vid det uttalandet! Det var och är överdrivet och det är ju inte riktigt så även om det var kul att häva ur sig en sådan sak när man i allmänhet är så trött på något och därmed inte behöva gå in på detaljer. Så jag ber om ursäkt för den kommentaren då! Sen om du är turgubbe eller om jag är otursgubbe kan man ju debattera. Kanske känner Linux att jag inte gillar det och jävlas med mig? Det kanske är så mycket smartare än jag fattat, hahaha!
Men ja, det är et faktum att jag näst intill dagligen lider av någon form av frysningar eller andra konstigheter. Och som sagt, det är inte bara nu med Debian/KDE jag har haft sådana problem utan också med Ubuntu på min tidigare arbetsplats. Så när sådant har förföljt en under så många år så är det kanske inte konstigt att man är lack? Speciellt när jag varit turgubben med Windows och inte haft något egentligt problem de senaste åren (sedan jag bytte till win7 i alla fall).

Citat:

Jag kan hålla med dig om en sak, men utifrån en helt annan synvinkel: öppen-källkod kan fungera dåligt i kombination med MS tradition. MS har trots allt deltagit och haft egna projekt med öppen-källkod, men förutom deras bidrag till Linux-kärnan (Hyper-V) känns det inte som att upplägget fungerat särskilt bra. Därför känns nyheten vi nu diskuterar som ett för MS mer logiskt val.

Absolut möjligt att MS inte skulle klara av en open source struktur rent sett hur deras företag är konstruerat. Det kräver ju helt klart ett lite annat tankesätt och MS är nog, utan att veta det, precis som många andra stora bjässar ett tungrott skepp med mycket byråkrati.

Citat:

Ok, då är du kanske inte så uppriven och desperat på jobbet som det först lät! Dynamiken förändras inom Linux och som exempel kan nämnas SystemD; RedHat markerade sin vilja att göra SystemD till standard, Debian beslöt efter lång debatt att göra detsamma och Ubuntu beslöt omedelbart därefter att överge sitt eget Upstart till förmån för SystemD. Det beror alltså på vilken nivå och vilken typ av projekt vi talar om. Detsamma kan ju nämnas om Android, där Google först höll sina förändringar av Linux-kärnan innanför de egna dörrarna, för att sedan ansluta sig till övriga och förena sin kod med Linux kärnan i stort.

Haha, nejdå, så illa är det inte! Det är ju dessutom en ganska drastisk åtgärd att byta jobb för ett OS skull, när man dessutom gillar jobbet och dess innehåll som sådant. Då är man antingen väldigt märklig eller bara korkad, hahaha! Som sagt, ett OS är ett verktyg och är även så för mig. Men ett verktyg jag inte kommer överrens med alla gånger. Inte lätt att vara en person som gillar Windows och inte Linux ska du veta. Är nästan som att försvara nordkorea numera i många forum. Känslan jag har är att folk (som vissa här, inte du) har väldigt mycket förutfattade meningar och ska hata något bara för att. Är nästan sektkänsla över en del Linuxmänniskor som måste hata något för att det inte är öppet. Ganska barnsligt i min mening (och troligen därför jag hävde ur mig det där om fjuniga tonåringar, haha).

Citat:

Friheten som i vissa fall kan vara en nackdel är dock samtidigt nyckeln till Linux oerhörda framgång.

Om 1.7% av världsmarknaden är en "oerhörd framgång" får väl stå för dig, men absolut har Linux sina förtjänster. I mindre system då som sagt. Inte som desktop OS i min mening.
Gissa på du! Bara för att det står Lund så innebär det inte per automatik man jobbar på "A" eller ens i Lund. Man kan jobba i Malmö med eller om nu prompt Lund så kanske på "E", "S", "G", "Q" eller "T" med... eller varför inte ett litet bolag?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av d94pam:

Är nästan sektkänsla över en del Linuxmänniskor som måste hata något för att det inte är öppet. Ganska barnsligt i min mening (och troligen därför jag hävde ur mig det där om fjuniga tonåringar, haha).

Jag tror det är en vanlig mänsklig svaghet och det här forumet ger ibland exempel på andra än mer heta dueller. Det finns "aktivister" i nästintill alla grupper. Samtidigt är det svårt för mig att riktigt relatera till det du beskriver. Det enda forum där jag deltagit i någon större utsträckning, än om det på senare år avtagit och nu är högst sporadiskt eller att jag uppdaterar något i Wikin, är Arch. En regel för det forumet är:

Citat:

Respect Other Distributions and Operating Systems

Maligning other GNU/Linux distributions, operating systems, or users thereof is prohibited. The entire Arch team is happy to volunteer their time and energy to provide you with the Arch Linux distribution, documentation and forums. Kindly show respect toward the volunteers, users and communities of other distributions and operating systems as well. Views, experiences and opinions are always welcome, but unproductive slander is not.

Vi har kommit ganska långt ifrån WP, än om det finns en koppling. Nokia förlorade en del skarpa utvecklare just p.g.a. MS affären och dessa är nu aktiva i andra företag och inte sällan i projekt baserad på öppen-källkod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud986:

Garanterat Microsoft är rädda att förlora marknads andelar

Vilka marknadsandelar? Windows har väl i princip inga marknadsandelar på enheter under 9 tum idag ( surfplattor och telefoner )?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av d94pam:

Android ska jag erkänna att jobbtelefonen inte har allra nyaste, så om man har rensat ut så mycket till senare jelly bean och nu kit kat versioner så kanske jag har fel numera. Men s2:an jag ägde privat och nu sonyn vi har på jobbet är då allt annat är intiuitiva och blir lätt bara jobbiga att handha (rakt av jämfört med wp och ios då alltså) i min mening.

Det är lite svårt att ta dig på allvar när du skriver "användarvänlighet" som ju faktiskt inte är ett gångbart "totalparadigm" inom människa-maskininteraktion, trots att ditt resonemang tycks förutsätta det. Dessutom verkar du sätta likhetstecken mellan "användarvänlighet" och grafiskt fluff.

Att Linux (etc) har mindre marknadsandelar är också bara en sorts ad populum-argument till förmån för Windows. Plus att du bevisligen visst kommit med ett antal nidbilder som inte stämmer. Användbarhet och easy-to-use är viktigare än användarvänlighet och easy-to-learn, i synnerhet när det kommer till så komplexa och universella verktyg som datorer. Om en gammal VCR är enklare att lära än att använda är måhända en struntsak, men man kan inte designa datorgränssnitt efter "första anblick av en n00b".

Dessutom kommer du med fördomen/missförståndet/felslutet att det skulle vara något fel på CLI eller någon sorts motsatsförhållande mellan CLI och GUI. CLI är ett fruktansvärt mycket mer kraftfullt gränssnitt och har våldsamt mycket högre precision, medan GUI är våldsamt förenklade för merparten av vardagliga funktioner. Dessutom fungerar ju detta på samma sätt i olika operativsystem, bara det att Windows hela tiden försöker smyga undan kommandoprompten och många användare lär sig aldrig använda den alls utan hemfaller åt stereotypiskt, ineffektivt och precisionslöst klickande och dragande.

Slutligen så kan inte Linux (eller Unix, BSD, etc, etc) lastas för att många hårdvaruföretag behandlar dessa plattformar styvmoderligt och förser dessa med krångliga, låsta och kassa drivrutiner.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Det är lite svårt att ta dig på allvar när du skriver "användarvänlighet" som ju faktiskt inte är ett gångbart "totalparadigm" inom människa-maskininteraktion, trots att ditt resonemang tycks förutsätta det. Dessutom verkar du sätta likhetstecken mellan "användarvänlighet" och grafiskt fluff.

Att Linux (etc) har mindre marknadsandelar är också bara en sorts ad populum-argument till förmån för Windows. Plus att du bevisligen visst kommit med ett antal nidbilder som inte stämmer. Användbarhet och easy-to-use är viktigare än användarvänlighet och easy-to-learn, i synnerhet när det kommer till så komplexa och universella verktyg som datorer. Om en gammal VCR är enklare att lära än att använda är måhända en struntsak, men man kan inte designa datorgränssnitt efter "första anblick av en n00b".

Dessutom kommer du med fördomen/missförståndet/felslutet att det skulle vara något fel på CLI eller någon sorts motsatsförhållande mellan CLI och GUI. CLI är ett fruktansvärt mycket mer kraftfullt gränssnitt och har våldsamt mycket högre precision, medan GUI är våldsamt förenklade för merparten av vardagliga funktioner. Dessutom fungerar ju detta på samma sätt i olika operativsystem, bara det att Windows hela tiden försöker smyga undan kommandoprompten och många användare lär sig aldrig använda den alls utan hemfaller åt stereotypiskt, ineffektivt och precisionslöst klickande och dragande.

Slutligen så kan inte Linux (eller Unix, BSD, etc, etc) lastas för att många hårdvaruföretag behandlar dessa plattformar styvmoderligt och förser dessa med krångliga, låsta och kassa drivrutiner.

Amen, praise the lord på det.
Det är faktiskt lite exakt den här typen av svar som är lite typiska för folk som är sanna Linuxförespråkare. I alla fall av de jag mött. T.ex. att säga att marknadsandelar inte säger något för att med näbbar och klor försvara sitt skötebarn är en sådan sak. Så det är egentligen Lidls freeway cola som är den bästa colan någonsin fastän Coca Cola är marknadsledande? Samma resonemang precis! Så det är faktiskt väldigt svårt att ta även dig på allvar efter en sådan kommentar.
Att sen märka ord när du mycket väl vet vad jag menar är en annan sak. Med användarvänlig så menar jag en dator som är användbar för majoriteten och inte bara för en liten elit. Folk i gemen vill ha en dator som de enkelt kan göra sina dagliga sysslor med även om det innebär att man inte alltid har 100% precision och 100% effektivitet.

Vidare så drar jag absolut inte några likhetstecken mellan grafiskt fluff och användarvänlighet. Jag råkar tycka att windows gui ÄR bättre än de gui:n jag testat på andra OS (ja, mac inkluderat, även om det är bättre än kde mfl.). Appropå Apple så är där ju ett bevis på att man kan göra ett vettigt desktop OS med Linux som bas.

Har jag sagt att det är något FEL på CLI? Jag har sagt att man lämnade bakom sig att skriva långa kommandon som vanlig användare i DOS för 15 år sedan. Jag har aldrig sagt att det inte är användbart för mer avancerade användare. Men som det är nu i Linux så måste man använda sig av CLI. Jag skulle vilja se hur långt mina föräldrar eller för den delen fru kommer där. Inte särskilt skulle jag våga påstå.
Sen undrar jag när en vanligt kontorsanvändare någonsin skulle vilja använda dos prompten? Vad skulle det ge dem?

Sen att säga att Linux inte kan lastas för för diverse drivrutiner är ju såklart sant. Men då är det ju bara när något händer i själva kärnan som man faktiskt kan skylla det på Linux då ju egentligen allt annat inte är Linux. Så visst, där har du en poäng, men i mitt fall så fick jag som sagt svart bild INNAN jag ens installerat någon nvidia drivrutin. Kanske inte kärnans fel, men det bidrar negativt på användbarheten och möjligheten för medelanvändaren att fixa problemet.

Permalänk
Medlem

Wow, äntligen windows! detta blir nog en anledning o byta till 8.1 nu när startmenyn kommer tillbaks också. detta är vad PC världen behöver, och universal apps conceptet. ja hoppas dom lyckas få detta o funka, då är teknologin verkligen på väg åt rätt håll!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Asus Dual 5060ti 16gb, 11900K, TR Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 180Hz MSI 1080p 24", 3060ti 8gb, Ryzen 5700X3D,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3600 corsair, 1tb P9a1 + mer lagring, Corsair vengeance 750w, phantek p400a
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Avstängd
Skrivet av d94pam:

Amen, praise the lord på det.
Det är faktiskt lite exakt den här typen av svar som är lite typiska för folk som är sanna Linuxförespråkare. I alla fall av de jag mött. T.ex. att säga att marknadsandelar inte säger något för att med näbbar och klor försvara sitt skötebarn är en sådan sak. Så det är egentligen Lidls freeway cola som är den bästa colan någonsin fastän Coca Cola är marknadsledande? Samma resonemang precis! Så det är faktiskt väldigt svårt att ta även dig på allvar efter en sådan kommentar.

Du kan händelsevis inte försöka med sakargument i stället för förgifta brunnan? Eftersom Lidl-cola, Coca Cola, Windows och Linux har helt olika historier och marknadsdominans beror på dessa respektive historier snarare än att något objektivt är bättre eller sämre så är din jämförelse väldigt dålig och väldigt talande. Talande för att du inte riktigt förstår vad det är för fel på ad populum-argument.

Skrivet av d94pam:

Att sen märka ord när du mycket väl vet vad jag menar är en annan sak. Med användarvänlig så menar jag en dator som är användbar för majoriteten och inte bara för en liten elit. Folk i gemen vill ha en dator som de enkelt kan göra sina dagliga sysslor med även om det innebär att man inte alltid har 100% precision och 100% effektivitet.

Vänta nu! Det är DU som skriver ur ett auktoritetsperspektiv. Du insinuerar dig vara en auktoritet på området eftersom du dels hänvisar till din långa erfarenhet, dels talar om "användarvänlighet" ur ett mer generellt perspektiv. Då är inte "märk inte ord" ett okej svar. Dessutom är ju faktiskt inte användbarhet och användarvänlighet några synonymer varpå det aldrig var frågan om ordmärkande från första början!

Skrivet av d94pam:

Vidare så drar jag absolut inte några likhetstecken mellan grafiskt fluff och användarvänlighet. Jag råkar tycka att windows gui ÄR bättre än de gui:n jag testat på andra OS (ja, mac inkluderat, även om det är bättre än kde mfl.). Appropå Apple så är där ju ett bevis på att man kan göra ett vettigt desktop OS med Linux som bas.

Att tycka är helt okej. Men du skriver inte "jag tycker" utan du skriver som om det var någon form av objektivitet och auktoritet bakom.

Skrivet av d94pam:

Har jag sagt att det är något FEL på CLI? Jag har sagt att man lämnade bakom sig att skriva långa kommandon som vanlig användare i DOS för 15 år sedan.

Ja, och du skrev det just igen. Du misstar distinktionen äldre-nyare för sämre-bättre. Det är ett känsloargument, CLI är något man "lämnat" och därför måste det vara "förlegat" och därmed måste Windows vara "bättre". Rätt värdelös argumentation eftersom det så att säga förutsätter det som ska bevisas.

Skrivet av d94pam:

Jag har aldrig sagt att det inte är användbart för mer avancerade användare. Men som det är nu i Linux så måste man använda sig av CLI. Jag skulle vilja se hur långt mina föräldrar eller för den delen fru kommer där. Inte särskilt skulle jag våga påstå.

Vilket är rent struntprat och ännu en av dina nidbilder vi redan diskvalificerat. För det är nämligen inte sant. Du MÅSTE använda CLI på precis samma sätt i Windows som Linux, dvs du måste inte alls, men det underlättar när du ska göra något komplicerat. Medan Windows bygger på att mer eller mindre aktivt misskreditera CLI så ser linuxcommunityn inga problem med det och ingen skäms för att tipsa om ett CLI-kommando.

Vilket OS som är enklast att använda för en presumtiv "normalanvändare" är INTE trivialt att reda ut. För det första är konceptet "normalanvändare" väldigt skakigt och saknar definition, något jag talat om många gånger på forumet i form av vad jag kallar "Tant Agda-felslutet". För det andra torde det vara svårt att hitta någon person som närmar sig ett OS helt förutsättningslöst. Windows stöter ju folk på under en normal uppväxt. Jämför med hur engelska anses vara lätt att lära sig för nordbor, trots att allt annat lika, torde tyskan vara mycket enklare. Vi blir dock under uppväxten mer predisponerade för engelska.

Din fru och dina föräldrar är givetvis inte representerade och dessutom verkar du ju bara ha föreställt dig deras svårigheter snarare än faktiskt observerat dem. Så din anekdotiska bevisföring är inte vatten värt faktiskt. När jag ser på dator-illitteratas datoranvändning så ser jag problem på ett konceptuellt plan som inte har något som helst med operativsystemet att göra. Jag har aldrig upplevt att någon har konsekvent mer problem med linux än windows. När jag ska ordna ett OS till någon som inte vet något om datorer, inte spelar, etc, så väljer jag alltid linux just därför att jag vet av erfarenhet att ett sådant system kommer gå längre utan att solkas ner av allt möjligt skit och ge färre frågor till mig när någon kört fast. Windows-användare brukar fucka upp något tämligen omgående. Bara en sådan sak som att kunna peka på en pakethanterare och ett samlat förråd för program är guld värt när det kommer till att coacha en ovan användare. Men jag bygger inte teoretiskt luftslott med den erfarenheten och insinuerar att jag har en modell över "normalanvändaren" som kan användas för att argumentera så ensidigt som du gör.

Skrivet av d94pam:

Sen undrar jag när en vanligt kontorsanvändare någonsin skulle vilja använda dos prompten? Vad skulle det ge dem?

Alltifrån aldrig till dagligen, helt beroende på kontorsanvändarens historik och vana. Jag förutsätter här att du menar kommandotolken. DOS med "riktig" DOS-prompt är nog väldigt ovanligt idag. Jag tror inte du förstår riktigt problemet med att konstruera en egen nidbild av "normalanvändaren" och använda denne som modell för sina känsloargument.

Skrivet av d94pam:

Sen att säga att Linux inte kan lastas för för diverse drivrutiner är ju såklart sant. Men då är det ju bara när något händer i själva kärnan som man faktiskt kan skylla det på Linux då ju egentligen allt annat inte är Linux. Så visst, där har du en poäng, men i mitt fall så fick jag som sagt svart bild INNAN jag ens installerat någon nvidia drivrutin. Kanske inte kärnans fel, men det bidrar negativt på användbarheten och möjligheten för medelanvändaren att fixa problemet.

Så det är DINA problem som du extrapolerar? Just snyggt. Det komiska är att du förutsätter någon som har helt olika kunskapsnivå i de olika operativsystemen. På Windows vet din låtsasnormalanvändare vad en drivrutin är och klarar av att installera den. I linux är det en okunnigare användare som postuleras och denna kan bara använda bash om denne samtidigt är van vid DOS(-prompten)!

Fail.

Edit: Också märkligt bruk av "användbarheten" av dig. En dator med enkom svart skärm är komplett oanvändbar för terminalarbete. Givetvis kan inte ett så katastrofalt fel användas i en diskussion om användarbarhet! Vet du ens vad det är?

Visa signatur

"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Skrivet av huxflux:

Det sägs att ingenting är gratis, så jag är smått nyfiken på hur MS ska finansiera OS:et. Reklam? I så fall vill jag ha pengar tillbaka, har ju köpt min WP inkl. OS:et och ska inte behöva se det

Sen började jag tänka på det här med universella appar, tänk om MS utökade tänket lite grann och gjorde så att man kan köra android/iphone appar i WP, tex med virtualisering. Där ser jag en framtid och nåt som skulle få många att byta till WP. Men antar Apple och Google skulle ha nåt att sätta emot...

Jag tror dom tar tillbaka "förlusterna" genom app-köp och genom bing. Reklam via bing alltså. Jag har själv märkt att jag använder bing mer och mer iom att jag har det på telefonen. Och ja, jag använder bing oftare i plattan och stationära nuförtiden. Men det är ju bara jag det, frun använder mest yahoo sen bing och efter det google. Alla har olika preferenser som tur är. 😊

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Du kan händelsevis inte försöka med sakargument i stället för förgifta brunnan? Eftersom Lidl-cola, Coca Cola, Windows och Linux har helt olika historier och marknadsdominans beror på dessa respektive historier snarare än att något objektivt är bättre eller sämre så är din jämförelse väldigt dålig och väldigt talande. Talande för att du inte riktigt förstår vad det är för fel på ad populum-argument.

Haha, ja, det är ju ett verkligt intressant sett att se det på. Det beror alltså helt och hållet på deras historia?! Mycket intressant!
Tyvärr så är det ett extremt löjjeväckande sätt att se det på istället för att bara inse fakta att det inte är för att folk i allmänhet och företag i synnerhet besitter någon form av ovilja eller rent ut sagt dumhet när de väljer Windows till förmån för minoritetsoperativsystem som Linux.

Citat:

Vänta nu! Det är DU som skriver ur ett auktoritetsperspektiv. Du insinuerar dig vara en auktoritet på området eftersom du dels hänvisar till din långa erfarenhet, dels talar om "användarvänlighet" ur ett mer generellt perspektiv. Då är inte "märk inte ord" ett okej svar. Dessutom är ju faktiskt inte användbarhet och användarvänlighet några synonymer varpå det aldrig var frågan om ordmärkande från första början!

Jag skriver inte ur ett auktoritetsperspektiv. Jag skriver ur min erfarenhet (som råkar vara ett antal år numera. Något fel med det?) och även den erfarenhet jag har av folk som befinner sig i min närhet om det nu råkar vara kollegor, familj eller vänner. Vad ska man annars basera erfarenhet på? Forum på nätet där någon skriver att "så är det nog" har jag aldrig fäst någon större vikt vid mer än att det kan vara en bra första indikation på vilket utfall man eventuellt kan förvänta sig när man själv vid ett senare tillfälle angriper problemet på egen hand. Jag vill alltid förankra mina åsikter i något jag själv upplevt tillsammans med just erfarenheter från folk i min närhet. Jag har därmed aldrig sagt att jag sitter vare sig över den ena eller andra i mina åsikter. Om jag personligen sen har byggt den här erfarenheten under ett antal år så är det enbart jag själv som känner mig stabilare och säkrare på det området än vad jag skulle gjort med kanske efter ett par månader.
Så jag är fullt medveten om att användbarhet och användarvänlighet inte är synonymer i svenska språket, men i operativsystemsvärlden så är båda de begreppen starkt kopplade i min värld där användarvänligheten för de allra flesta jag känner ger användbarhet. Om man inte kan lista ut hur något ska användas så är det knappast användbart, eller hur?!

Citat:

Att tycka är helt okej. Men du skriver inte "jag tycker" utan du skriver som om det var någon form av objektivitet och auktoritet bakom.

Tja, man läser inlägg som man vill läsa dem.... Är man ute efter att misstolka så kan man göra det med det mesta. Är dock svårt att i ord beskriva vad man menar. Skulle tro att vi hade haft en betydligt mer givande debatt öga mot öga än vad det här har urartat till.

Citat:

Ja, och du skrev det just igen. Du misstar distinktionen äldre-nyare för sämre-bättre. Det är ett känsloargument, CLI är något man "lämnat" och därför måste det vara "förlegat" och därmed måste Windows vara "bättre". Rätt värdelös argumentation eftersom det så att säga förutsätter det som ska bevisas.
Vilket är rent struntprat och ännu en av dina nidbilder vi redan diskvalificerat. För det är nämligen inte sant. Du MÅSTE använda CLI på precis samma sätt i Windows som Linux, dvs du måste inte alls, men det underlättar när du ska göra något komplicerat. Medan Windows bygger på att mer eller mindre aktivt misskreditera CLI så ser linuxcommunityn inga problem med det och ingen skäms för att tipsa om ett CLI-kommando.

Jaså, och vem är det som är auktoritet nu då? Att "vi" har diskvalificerat nidbilder? Du och resten av världen? Eller kanske bara du? I så fall är det inte heller vatten värt. Tyvärr, det blir ett stort "Fail" tillbaka till dig där.
Åter igen misstolkar du. Är du ute efter att trolla eller är det något inom dig som gör att du hela tiden söker efter ett sätt att trycka ner andra genom att dra egna slutsatser som gör dina argument till "en universell sanning" och andras till "100% fel".
Dos prompten (som den i Windows kallas i allmänt tal i alla fall där jag kommer från) eller kommandotolken (som du fördrar att säga. Bäst att säga båda så att du inte misstolkar igen) är något som de användare med lite till moderat kunnande inom datorer (skriver jag medelanvändaren så hugger du väl igen) jag känner inte använder eller ej längre använder under Windows. Anledningen till att de inte gör det är för att de kan göra alla de saker de vill utan att behöva skriva kommandon i ett terminalfönster för att de uppgifter de vill utföra ska komma dem till godo. Många av de mer avancerade användare jag känner använde tidigare kommandotolken ofta via Windows, så det är inte okunskap som denna gruppen besitter utan helt enkelt ett val att inte göra det när de känner att de kan göra det på ett snabbare/enklare sätt istället. Därmed inte sagt att allt är enklare i ett GUI, bara så att dina misstolkningssyndrom inte tar fart igen. Sen måste jag tyvärr studsa tillbaka ditt "struntprat" att man inte behöver använda sig av CLI i Linux. I stort är det mig veterligen numera så i Ubuntu (detta skriver jag inte under på då mina Ubuntuerfarenheter numera är ett par år gamla), men vill man inte sitta med ett gäng icke fungerande USB-tillbehör i t.ex. Debian så är det bara att ta fram terminalen och installera/konfigurera.

Citat:

Vilket OS som är enklast att använda för en presumtiv "normalanvändare" är INTE trivialt att reda ut. För det första är konceptet "normalanvändare" väldigt skakigt och saknar definition, något jag talat om många gånger på forumet i form av vad jag kallar "Tant Agda-felslutet". För det andra torde det vara svårt att hitta någon person som närmar sig ett OS helt förutsättningslöst. Windows stöter ju folk på under en normal uppväxt. Jämför med hur engelska anses vara lätt att lära sig för nordbor, trots att allt annat lika, torde tyskan vara mycket enklare. Vi blir dock under uppväxten mer predisponerade för engelska.

Här har du en poäng. Precis som du säger så närmar sig inte folk ett OS helt förutsättnigslöst, vilket i vissa fall såklart kan förklara varför man väljer det ena före det andra. Men det säger samtidigt inte ett dugg om vilket av valen som är bäst (om nu något är det).
Dock ska du vara försiktig med språkjämförelser där tyskan absolut är grammatiskt svårare än både svenskan och engelskan. Men det är en helt annan debatt, så låt oss lämna den där hän.

Citat:

Din fru och dina föräldrar är givetvis inte representerade och dessutom verkar du ju bara ha föreställt dig deras svårigheter snarare än faktiskt observerat dem. Så din anekdotiska bevisföring är inte vatten värt faktiskt. När jag ser på dator-illitteratas datoranvändning så ser jag problem på ett konceptuellt plan som inte har något som helst med operativsystemet att göra. Jag har aldrig upplevt att någon har konsekvent mer problem med linux än windows. När jag ska ordna ett OS till någon som inte vet något om datorer, inte spelar, etc, så väljer jag alltid linux just därför att jag vet av erfarenhet att ett sådant system kommer gå längre utan att solkas ner av allt möjligt skit och ge färre frågor till mig när någon kört fast. Windows-användare brukar fucka upp något tämligen omgående. Bara en sådan sak som att kunna peka på en pakethanterare och ett samlat förråd för program är guld värt när det kommer till att coacha en ovan användare. Men jag bygger inte teoretiskt luftslott med den erfarenheten och insinuerar att jag har en modell över "normalanvändaren" som kan användas för att argumentera så ensidigt som du gör.

Oj, här har vi något intressant igen. Här fullkomligt spyr du ur dig nidbilder om Windows och dess användare, som då enligt min erfarenhet är rent nonsens och struntprat. Vidare så säger du att min föreställning om världen är "anekdotisk", medan din är den universella sanningen åter igen. Din erfarenhet är alltså värd mer än min, då du helt sonika konstaterar: "just därför att jag vet av erfarenhet att ett sådant system kommer gå längre utan att solkas ner av allt möjligt skit och ge färre frågor till mig när någon kört fast". Känns som att du själv annammar synsättet: "föreställt dig deras svårigheter snarare än faktiskt observerat dem"? Så om min erfarenhet är ett teoretiskt luftslott så välkomnar jag din erfarenhet i samma klubb. Som jag tidigare sagt så baseras min erfarenhet av min egen, mina nära och kära, kollegor osv. Detta har jag sammanfattat i ett ord "normalanvändaren"/"medelanvändaren" då denna kretsen består av allt från riktiga gurus till väldigt osäkra datoranvändare. Tar man ett medelvärde ur denna grupp så kan man få något som jag då beskriver som en "medelanvändare". Denna grupp är ju naturligtvis inte representativ mer än utifrån min erfarenhet, men då man måste basera sina argument på något annat än luft så är det den banken jag har att ta av (precis som du gör med dina argument).

Citat:

Alltifrån aldrig till dagligen, helt beroende på kontorsanvändarens historik och vana. Jag förutsätter här att du menar kommandotolken. DOS med "riktig" DOS-prompt är nog väldigt ovanligt idag. Jag tror inte du förstår riktigt problemet med att konstruera en egen nidbild av "normalanvändaren" och använda denne som modell för sina känsloargument.

Ja, jag menar "kommandotolken" när jag skriver "dos-prompten", precis som jag menar "vagnretur" om jag skulle skriva "enter".
Mina argument bygger absolut inte på känslor. De bygger på erfarenheter och användbarheten dessa erfarenheter därmed har påvisat. Bygger man sina argument baserade på känslor när det rör sig om operativsystem så har man förmodligen vissa mentala problem och borde kanske se till sig själv istället för att kommentera på Sweclockers forum.
Men för att återgå till verkligheten.... Hur många uppskattar du har behov av att använda kommandotolken i snitt av de som jobbar med en dator i Sverige idag? Då inkluderar jag såklart vårdpersonal, lönekontor, statliga verk, mm. mm. och alltså inte bara företag med en R&D avdelning.

Citat:

Så det är DINA problem som du extrapolerar? Just snyggt. Det komiska är att du förutsätter någon som har helt olika kunskapsnivå i de olika operativsystemen. På Windows vet din låtsasnormalanvändare vad en drivrutin är och klarar av att installera den. I linux är det en okunnigare användare som postuleras och denna kan bara använda bash om denne samtidigt är van vid DOS(-prompten)!

I ett av mina exempel så var det alldeles riktigt ett gravt problem jag haft som jag tog upp till ytan. Sant! Detta problemet är inte grunden till alla mina erfarenheter i ämnet, även om det är en liten, liten del som byggt på min interna databas. Anledningen till att jag belyste just detta problemet grundligare var för att en annan medlem här på forumet ville ha den extra informationen.
Att sen i värsta fall (då de flesta hårdvaror idag installeras automatiskt) kunna sätta i en CD skiva med drivrutiner för en viss hårdvara och följa instruktionerna som "ploppar" upp är något som en ganska oerfaren användare kan göra, men att skriva in kommandon i en kommandotolk är i alla fall min mening några steg svårare för samma oerfarne användare att förstå hur denne ska göra. Så de "låtsasnormalanvändare" jag pratar om är samma personer. Bygger även dessa erfarenheter på faktiska studier och observationer.

Citat:

Fail.

Tack detsamma!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av d94pam:

Haha, ja, det är ju ett verkligt intressant sett att se det på. Det beror alltså helt och hållet på deras historia?! Mycket intressant!
Tyvärr så är det ett extremt löjjeväckande sätt att se det på istället för att bara inse fakta att det inte är för att folk i allmänhet och företag i synnerhet besitter någon form av ovilja eller rent ut sagt dumhet när de väljer Windows till förmån för minoritetsoperativsystem som Linux.

Vem är halmgubben du angriper?

Självklart bygger en företeelses spridning på (bland annat) dess historia, bara en enfaldig skulle hävda annorlunda. Den som talar både dumheter och om dumheter är du.

Skrivet av d94pam:

Jag skriver inte ur ett auktoritetsperspektiv. Jag skriver ur min erfarenhet (som råkar vara ett antal år numera. Något fel med det?) och även den erfarenhet jag har av folk som befinner sig i min närhet om det nu råkar vara kollegor, familj eller vänner. Vad ska man annars basera erfarenhet på?

Va? Det är inte att du skriver efter egna erfarenheter jag kritiserar, utan att du klär orden som om de vore objektiva slutsatser grundade i forskning, t.ex. kring människa-maskininteraktion.

Skrivet av d94pam:

Om man inte kan lista ut hur något ska användas så är det knappast användbart, eller hur?!

Skrivet av d94pam:

Jaså, och vem är det som är auktoritet nu då? Att "vi" har diskvalificerat nidbilder? Du och resten av världen? Eller kanske bara du?

Jag och KimTjik för att ta två. Generellt konsensus kan jag väl också hävda, det du skriver om är ju gamla påståenden som antingen inte stämmer längre, eller har aldrig stämt.

I så fall är det inte heller vatten värt. Tyvärr, det blir ett stort "Fail" tillbaka till dig där.

Skrivet av d94pam:

Åter igen misstolkar du. Är du ute efter att trolla eller är det något inom dig som gör att du hela tiden söker efter ett sätt att trycka ner andra genom att dra egna slutsatser som gör dina argument till "en universell sanning" och andras till "100% fel".

Du kunde ha argumenterat i sak för din ståndpunkt. Du valde ad hominem.

Skrivet av d94pam:

Dos prompten (som den i Windows kallas i allmänt tal i alla fall där jag kommer från)

...dvs de som har erfarenhet av just precis denna!

Skrivet av d94pam:

eller kommandotolken (som du fördrar att säga. Bäst att säga båda så att du inte misstolkar igen)

Som är den term Windows själv använder (eller kommandoprompten). Detta är alltså den term som rimligtvis de som inte känner till eller brukar den kallar den för. Genom att säga DOS-prompt implicerar du att det är okej för ditt resonemang att "normalanvändaren" använder terminalen i Windows, men den är för komplicerad i Linux. Det märkliga är inte din terminologi ("användarvänlighet", "DOS-prompt", etc), den terminologin är mycket vanlig. Nej, det märkliga är terminologin i just den kontext vi talar om, där _du_ försöker påstå att [din egen nibildsmodell av] "normalanvändaren" måste använda terminalen i linux men inte i Windows. Jag försöker alltså påpeka att du antingen får specificera din bild av "normalanvändaren" eller behandla båda plattformarna lika förutsättningslöst.

Skrivet av d94pam:

Sen måste jag tyvärr studsa tillbaka ditt "struntprat" att man inte behöver använda sig av CLI i Linux. I stort är det mig veterligen numera så i Ubuntu (detta skriver jag inte under på då mina Ubuntuerfarenheter numera är ett par år gamla), men vill man inte sitta med ett gäng icke fungerande USB-tillbehör i t.ex. Debian så är det bara att ta fram terminalen och installera/konfigurera.

Men det återstår för dig att visa att CLI är svårare, ja oöverstigligt svårt, för en "normalanvändare" som tydligen ändå är kompetent nog att konfigurera hårdvara. Jag hävdar att du är definitionen skyldig av "normalanvändare" och kan visa att denna typ av användare faktiskt är normal, dvs inte avviker från normen utan utgör den. Jag ser flera problem med en sådan definition. Därför använder jag inte denne som avspark för mina resonemang utan jag försöker basera resonemangen på vad jag faktiskt vet om datorer, gränssnitt och människa-maskininteraktion. Många saker kan t.ex. utföras i både CLI och GUI på båda plattformarna och det går inte att säga att det ena sättet är bättre. Vi har alla personliga preferenser och personliga historier i våra relationer till datorer som är mycket mer dominerande än en icke-materiell "normalanvändare" som bara finns i din hjärna. Du måste därmed vässa argumenten i kvalité och hemskt gärna i kvantitet också för att få empiri i det hela.

Har du t.ex. några undersökningar om hur nybörjare upplever Windows, Linux, OSX, etc? För just nu sitter du bara och fantiserar.

Skrivet av d94pam:

Här har du en poäng. Precis som du säger så närmar sig inte folk ett OS helt förutsättnigslöst, vilket i vissa fall såklart kan förklara varför man väljer det ena före det andra. Men det säger samtidigt inte ett dugg om vilket av valen som är bäst (om nu något är det).

Men det är ju DU som talar om "vilka val som är bäst", när du säger som "lämnade DOS-prompten för x antal år sedan" eller liknande. Det är DU som lägger värderingar i det hela. Jag har inte sagt något om "vilket som är bäst". Det är du som hela tiden antyder att saker finns på en bra-dålig-skala. Jag menar bara att det är snömos att hitta på en tänkt normalanvändare som bara gör "normala" saker och som skulle ha signifikant svårare att göra dessa i Linux än Windows.

Tänk på att de flesta problem löses av guider. Då är det precis sak samma vilken form av interaktion man har, bara man följer guiden. Känner man till klippa-klistra är det enklare att följa guider för CLI eftersom man inte måste utföra alla de handrörelser som är implicita i en GUI-guide men aldrig skrivs ut explicit. Normalfallet för din normalanvändare borde ju ändå vara att vederbörande inte förstår vad denne gör, utan vill bara få tillbehöret X eller programmet Y att fungera.

Skrivet av d94pam:

Dock ska du vara försiktig med språkjämförelser där tyskan absolut är grammatiskt svårare än både svenskan och engelskan. Men det är en helt annan debatt, så låt oss lämna den där hän.

Ja, det är en helt annan debatt. Men svårigheter att lära sig ett språk hänger inte på grammatiken allena, speciellt inte om den inte är väldigt speciellt jämfört med modersmålet, vilket tyskan inte är. Min poäng var bara att givet samma exponering för tyska som vi har för engelska skulle engelska solklart ses som det svårare språket (och vår brytning hade nog varit mildare). Poängen var inte primärt att tyska är på alla sätt enklare än engelska, bara att det faktiskt inte är svårare givet att den tidigare exponeringen hade varit noll eller på annat sätt lika.

Skrivet av d94pam:

Oj, här har vi något intressant igen. Här fullkomligt spyr du ur dig nidbilder om Windows och dess användare, som då enligt min erfarenhet är rent nonsens och struntprat.

Öhh, va? Läsförståelse?

Det jag skrev: När jag ordnar datorer åt folk som ingenting om datorer kan, väljer jag Linux eftersom dessa mer sällan kommer tillbaka till mig med problem än när jag valde Windows åt folk.
Vad du läste: "utspydda nidbilder av Windows".

Skrivet av d94pam:

Vidare så säger du att min föreställning om världen är "anekdotisk", medan din är den universella sanningen åter igen. Din erfarenhet är alltså värd mer än min, då du helt sonika konstaterar: "just därför att jag vet av erfarenhet att ett sådant system kommer gå längre utan att solkas ner av allt möjligt skit och ge färre frågor till mig när någon kört fast". Känns som att du själv annammar synsättet: "föreställt dig deras svårigheter snarare än faktiskt observerat dem"? Så om min erfarenhet är ett teoretiskt luftslott så välkomnar jag din erfarenhet i samma klubb.

Skillnaden, begriper du väl, att jag explicit talar om när jag talar om erfarenheter. Talar jag inte om erfarenheter så baserar jag mig på kunskaper som är intersubjektiva. Du tar dock dina egna erfarenheter som representativa, vilket är ett problem. Erfarenheter kan inte falsifieras, men slutsatser dragna ur dem kan. Om vi inte kan skilja på när du talar om egna erfarenheter eller egna halmdockor eller föreställda "normalanvändare" så får du ett trovärdighetsproblem. Så enkelt är det. Det är föga vits med att ställa erfarenheter mot varandra.

Det jag ser är också att vissa saker som du (kanske) skulle betrakta som erfarenheter nog inte är det. Uppfattningen om att CLI är "svårt" och ingenting för "normalanvändaren" är en sådan. Jag kan inte se att det har något stöd i forskning annat än i de trivialaste fall (där något kan utföras av ett simpelt klick eller drag i ett GUI). Du antar bara och utgår från detta. Jag har vett nog att behandla mina egna erfarenheter varsamt och funderar kring vilka generella slutsatser som inte kan dras.

Skrivet av d94pam:

Som jag tidigare sagt så baseras min erfarenhet av min egen, mina nära och kära, kollegor osv. Detta har jag sammanfattat i ett ord "normalanvändaren"/"medelanvändaren" då denna kretsen består av allt från riktiga gurus till väldigt osäkra datoranvändare. Tar man ett medelvärde ur denna grupp så kan man få något som jag då beskriver som en "medelanvändare". Denna grupp är ju naturligtvis inte representativ mer än utifrån min erfarenhet, men då man måste basera sina argument på något annat än luft så är det den banken jag har att ta av (precis som du gör med dina argument).

Så, om du har en klick gurus och en klick n00bs så blir "normalanvändaren" någon som inte ens finns representerad av någon i gruppen?

Ställ dig själv några kontrollfrågor: är "normalanvändaren" osäker? Vad menar du med "osäker"? Nybörjare, gör ofta fel eller vågar inte göra fel? Tre olika saker, t.ex.
Hur skalar din "normalanvändare" över tid? Normalanvändaren i slutet av 80-talet där (faktiskt) DOS-prompten hörde till vardagen, hade dessa normalanvändare dagliga problem eller tillhör dessa en annan grupp? Har Linux ens "normalanvändare" att tala om? Jag för min del kan tänka mig att en "normalanvändare" kan syfta på någon sorts "slentriananvändare" som använder det OS som kom när datorn köptes, därmed Windows. Är detta en stor massa av "normalanvändare" som skulle ha det svårare för Linux?

Dessa frågor är snudd på meningslösa om du inte vet precis vad du menar och vilken metrik vi ska använda. Du förutsätter bara en kedja av saker och allting kretsar nog kring en föreställning, fördom, om att "de flesta" skulle känna sig mer hemma i Windows. Vilket kan stämma, men då har vi de historiska skälen som du nyss ville förneka att ta hänsyn till.

I stället för att välja mellan egna erfarenheter och "luft" så kan man ju välja egna erfarenheter plus faktiska kunskaper.

Skrivet av d94pam:

Ja, jag menar "kommandotolken" när jag skriver "dos-prompten", precis som jag menar "vagnretur" om jag skulle skriva "enter".

Som sagt, det är inte din terminologi som är ovanlig eller ens konstig. Den är bara ovanlig och konstig i denna kontext, eftersom den som kallar det för DOS-prompten rimligtvis har erfarenhet av DOS, ergo CLI.

Skrivet av d94pam:

Mina argument bygger absolut inte på känslor. De bygger på erfarenheter och användbarheten dessa erfarenheter därmed har påvisat.

Är det dina erfarenheter att det finns en normalanvändare och att denna har sånt besvär med CLI att valet av Windows över Linux är aktivt, på grund av just detta, "användarvänlighetsaspekter" (trots att "användarvänlighet" är ett starkt ifrågasatt begrepp)?

Vad jag kan se måste du visa ovanstående för att ro hem dina poänger. Vilka de nu var.

Innan dess så ser jag bara känslolägen från dig. Ett slags slutsatsen-först-resonerande.

Skrivet av d94pam:

Bygger man sina argument baserade på känslor när det rör sig om operativsystem så har man förmodligen vissa mentala problem och borde kanske se till sig själv istället för att kommentera på Sweclockers forum.

Så varför kommenterar du då? Dessutom är det inte sant det du säger. Det är väl snarare ytterst väletablerat att känslor kommer in som ett brev på posten i diskussioner om OS, spelkonsoler, processorer, fotbollslag, etc, etc, etc. Och du utgör inget undantag och jag måste hela tiden rannsaka mig själv för att identifiera känslo-bias. Så med ditt påstående blir samtliga swec-användare och alla fotbollsfans mentalt störda.

Skrivet av d94pam:

Men för att återgå till verkligheten.... Hur många uppskattar du har behov av att använda kommandotolken i snitt av de som jobbar med en dator i Sverige idag? Då inkluderar jag såklart vårdpersonal, lönekontor, statliga verk, mm. mm. och alltså inte bara företag med en R&D avdelning.

Väldigt få, hur så? Men definiera "behov"? Det finns säkert många som gör tröttsamma saker dag för dag i ett GUI som hade varit smidigare och enklare i CLI, bara det att de inte känner till det. Då blir det en kunskapsfråga. Vi har ju redan distinktionen easy-to-use/easy-to-learn vilket idealt sätt är samma sak, men ofta inte (ett paradexempel är RPN på miniräknare där RPN är klurigare att lära sig [kräver typ 5-10 min övning], men lättare att använda). ALLA plattformar lider idag stort av att man väljer "första intrycket" och den enklare vägen easy-to-learn i stället för easy-to-use. Där är det också lätt att se varför användbarhet i det långa loppet faktiskt kan gå på tvärs mot "användarvänlighet" och användbarheten är bevekelsegrunden för varför vi gör något alls i hård- eller mjukvara från första början.

Skrivet av d94pam:

I ett av mina exempel så var det alldeles riktigt ett gravt problem jag haft som jag tog upp till ytan. Sant! Detta problemet är inte grunden till alla mina erfarenheter i ämnet, även om det är en liten, liten del som byggt på min interna databas. Anledningen till att jag belyste just detta problemet grundligare var för att en annan medlem här på forumet ville ha den extra informationen.
Att sen i värsta fall (då de flesta hårdvaror idag installeras automatiskt) kunna sätta i en CD skiva med drivrutiner för en viss hårdvara och följa instruktionerna som "ploppar" upp är något som en ganska oerfaren användare kan göra, men att skriva in kommandon i en kommandotolk är i alla fall min mening några steg svårare för samma oerfarne användare att förstå hur denne ska göra. Så de "låtsasnormalanvändare" jag pratar om är samma personer. Bygger även dessa erfarenheter på faktiska studier och observationer.

Okej, nu skriver du "studier". Var kan jag ta del av dessa studier?

Eftersom det allra mesta fungerar direkt utan problem i både Windows och Linux är det undantagen som är intressanta. Vad gör användaren om den råkar på problem? Windows har en mycket större användarbas och därmed är det lättare att hitta hjälp på nätet (vilket ibland blir en CLI-guide), men frånsett detta, hur ofta installerar "normalanvändaren" ny hårdvara?

Din "normalanvändare" verkar ha lite olika egenskaper när det passar tycker jag. Från total n00ob till någon som kan installera hårdvara, kanske känner till CLI, etc. Om vi tar exemplet mjukvara då? Hur löjligt enkelt är det inte att installera mjukvara i flera moderna Linux-distar? Så enkelt att Microsoft försöker kopiera det och det är väl bra. Vissa program kan vara svårare att installera på Linux om de finns som källkod för linux och installationsfil för Windows. Att installera ett program från källkod i Windows, däremot, förutsätter att du har en kompilator som inte är inbyggd från början. Hur man än vrider och vänder på det kan man alltid hitta problem på godtycklig plattform. Men det du menar är ju att det är generellt svårare med linux än Windows. För annars håller ju inte dina resonemang. Trots detta tar du bara upp handplockade exempel.

Visst kan man tala om användaraspekter på olika operativsystem, men man bör vara lite mer systematisk och hitta representativa exempel. Typ göra användarfall för installation av hårdvara, konfigurering av ett program, installation av ett program, kopiera filer av en viss typ eller annan uppgift som CLI lämpar sig för för att få med detta, osv, osv. Annars kan man inte dra några generella slutsatser. För det du säger är bara att "installera en hårdvara där inget av operativen har en drivrutin, men det som följer med på CD är en drivrutin för Windows" är enklare på Windows. No shit. För varje exempel kan ju jag kontra med ett exempel på något som är enklare i Linux. Det är inte speciellt nyttigt, speciellt om vi inte viktar problemen på något sätt.

Det förefaller vara en rätt så vanlig syn bland linux-kunniga att linux lämpar sig väldigt bra för en "n00b" som bara vill surfa, titta på film, skriva lite, maila, osv, osv. Tydligen är din normalanvändare av någon annan form.

...
Summa summarum är att du alltså inte har något stöd för dina generaliseringar och jag med flera har pekat ut vissa problem. Det är lite komiskt att du säger saker som att "inte komma med känsloargument" efter dina dråpliga drapor.

Det hela började med att du påstod att Linux vad kodat av "fjuniga tonårstroll" som gav ett rörigt användargränssnitt. Vilket är objektivt fel i det första och något du inte visat i det andra. Sedan talar du om Win 8.1 i närmaste lyriska ordalag vilket visar att du inte bara är en "early adopter" utan även går in i saken med känslor. Och sedan hänvisar du till dina egna långa erfarenheter som argument för varför Linux är mindre intuitivt än Windows, att open source potentiellt kan göra saker sämre (empiriska belägg tack!) och sedan någon svada om det förlegade CLI. Android får sig en känga med. Det finns massor med saker att vara kritisk mot när det kommer till Android, men dessa saker gäller även IOS och Microsofts varianter. Till råga på allt är det DU som utbrister att alla andra kommer med känsloargument. Ja du hänvisar rentav till religiös övertygelse hos vissa. Argumenten du har baserar sig på nidbilder och hemsnickrade förutfattade meningar om "användarvänlighet" och kretsar kring en fiktiv "normalanvändare". För att göra det extra roligt anklagar du _mig_ för att "spy nidbilder" av Windows. Vilket naturligtvis inte är sant. Och hade det varit det hade envar kunnat avslöja det eftersom de allra flesta har någon form av erfarenhet av Windows. Det är nämligen plattformen som är de facto om man inte gör ett aktivt val utan bara bryr sig om att ha en "dator".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Du kallar mig "enfaldig", att jag kommer med "dumheter", att jag "fantiserar" osv. Att fördumma sin motspelare bevisar faktiskt bara din egen svaghet och brist på kunnande. Att slänga sig med latinska uttryck och avancerat språk hjälper tyvärr inte upp den bristen även om där säkert är folk som ser upp till den jargongen. Ännu har jag inte heller sett att du själv kommer med länkar till studier som påvisar det du försöker göra gällande, utan helt sonika ser dig själv som en med en fantastisk kunskap och erfarenhet som ingen annan tycks kunna besitta. I alla fall ingen som inte tycker som du. Vidare så anser jag att den nedlåtande tonen som du hela tiden riktar mot min person är icke tolererbar.
Summan kvarstår att dina erfarenheter bygger på exakt samma grunder som mina och är därför lika mycket värda (i min värld, tydligen inte i din).

Med de förhållandevis korta orden så finner jag det inte som någon idé att slösa någon mer energi på människor som du. Jag kommer att fortsätta att leva med de erfarenheter mina år med Linux/Windows gett och fortsätter att ge mig varje dag. Jag vet också att de erfarenheterna är "luft" värda för dig då du insinuerar att jag är en dum och enfaldig människa som suttit och fantiserat ihop alla mina åsikter. Men tro det eller ej, jag kunde faktiskt inte bry mig mindre... Intressant dock att en person som jobbat professionellt med datorer sedan 2000 lyckas med att fantisera ihop så mycket, men på ett plan är jag väl unik och har en väldigt livlig fantasi då.

Permalänk
Avstängd

Offerkofte-reträtt. Du gjorde en del påståenden som du inte kunde stödja, varav några är klassiska myter. Ständigt hänvisar du till din erfarenhet som du försäkrar oss är stor. Återigen, det är inte erfarenhet jag vänder mig mot, utan generaliseringar av denna som lanseras som något mer allmängiltigt. Det blir auktoritetsargument. Dina erfarenheter är inte alls luft värda för mig, återigen en sorts halmgubbe. På det hela taget verkar du inte ha tagit till dig ett smack av vad jag sagt till dig utan du sysslar bara med att missrepresentera vad jag har sagt. T.ex. hittade du på att jag "spytt nidbilder" av Windows när det i själva verket är du - vilket alla kan se - som sprider nidbilder. Inte bara om plattformar utan du faller också i det klassiska felslutet att uppfinna en "normalanvändare" som du använder som exempel trots att du inte kan uppvisa någon faktiskt modell av en sådan. Dessutom kallade jag inte dig för enfaldig direkt, jag säger att det vore enfaldigt av dig OM du förneka historiska faktorer för vad som är populärt och gångbart. Ytterligare en missrepresentation av dig.

Precis som KimTjik sade, får jag också en bild av dig som osammanhängande och en smula skrytsam med erfarenhet för att ge auktoritet åt dina nidbilder. Och ja, väldigt känslosam är du också.

Denna tråd handlar om Windows, så du lyckades rejält med att spåra ut den genom att börja tala om linux. Inte för att Windows nog kommer att bli open source i första taget, men du vet väl att Microsoft också har ett open source-labb och har (eller åtminstone haft) open source-projekt? Är det också något som "potentiellt förstör" med hjälp av fjuniga tonåringar?

Självklart kommer du själv att "leva med dina erfarenheter". Vem har påstått något annat? Jag uppfattar det närmast som att majoriteten av dina argument/försvar angriper positioner som ingen intagit, alltså halmgubbar. Ingen har i denna subdiskussion baktalat Windows. Ingen har sagt att erfarenhet inte räknas eller skulle vara rentav dåligt. Däremot, för varje gång du ska upprepa hur mycket du jobbat med datorer, i Windows, i Linux, Android, etc, för att stödja din sak så förlorar du i trovärdighet. För argument ska vara självbärande i möjligaste mån och inte vara beroende av auktoritet. Dessutom så faller ju auktoritetsargument så fort någon annan som jobbat längre tycker annorlunda.

Visa signatur