Permalänk
Medlem

Filmredigering - Vilket program?

Hej,

Jag söker råd samt förslag på program för filmredigering. Idag är jag nybörjare när det kommer till detta men kommer i framtiden att jobba med detta och söker därför ett program som är stabilt och inte ett "nybörjarprogram". Ska jag lära mig kan jag lika gärna börja med lite motstånd.

Jag har självklart googlat och läst själv på nätet, men söker även råd härifrån då dom oftast är givande.
Jag kommer att filma live musik och konserter, om det är relevant vid val av program.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Använder Adobe Premiere eller Apple Final Cut Pro.
Dessa används mycket i produktion.

Även Davinci Resolve (Lite är gratis) för färgsättning. Tror numer även att du kan editera i den.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Dom vanligaste alternativen är som tidigare nämnt:
Adobe Premiere
Final cut
Avid Media Composer

Personligen använder jag mestadels Premiere men det är endast för att jag lärde mig det först och därmed kan mest i Premiere. Bara att välja.

Edit: Avid ska vara bra för flera kamera vinklar vid redigeringen vid tex live musik.

Permalänk
Medlem

Adobe Premiere finns i Adobe CC sviten nu för tiden. Är du student? Så fall kan du ta en månads betalning på det, kostar ca 250 kr i månaden.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Även Sony Vegas.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk

Vilket operativsystem använder du?

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk
Medlem

Gjorde en tråd om sånt här för några år sedan. Är själv knappt någonsin aktiv på forumet längre, men tråden innehåller ändå en del information som kan vara relevant.
Finns för övrigt att hitta i den klistrade samlingstråden i avdelningen "Programmering och digitalt skapande".

http://www.sweclockers.com/forum/10-programmering-och-digital...

Permalänk
Medlem

Jag använder själv Sony Vegas, och om jag jämför det med Adobe Premiere så kan jag säga att Sony Vegas är lite lättare att lära sig tycker jag själv iaf, samt att det flyter bättre på lite långsammare datorer.

Permalänk

sony vegas är ett bra val

Visa signatur

Min burk: GPU: Gigabyte RTX 3070 Aorus Master, CPU: Ryzen 7 7700X, Moderkort: ASUS TUF B650M, Chassi: Phanteks Enthoo Evolv mATX, Skärm: Gigabyte G34WQC

Permalänk
Medlem
Skrivet av freasp02:

Hej,

Jag söker råd samt förslag på program för filmredigering. Idag är jag nybörjare när det kommer till detta men kommer i framtiden att jobba med detta och söker därför ett program som är stabilt och inte ett "nybörjarprogram". Ska jag lära mig kan jag lika gärna börja med lite motstånd.

Jag har självklart googlat och läst själv på nätet, men söker även råd härifrån då dom oftast är givande.
Jag kommer att filma live musik och konserter, om det är relevant vid val av program.

Tack på förhand!

Om du ska börja jobba som klippare eller dylikt så är det final cut, avid eller premiere pro. Kör själv final cut och
Premiere. Tror inte sony vegas är ett topp val, säkert ett bra program men ingen branschstandard.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Node 304 / Mobo: ASUS Z87I-PRO mITX / CPU: i5 4670k Haswell @ 4,3 Ghz / CPU-kylare: Noctua NH-9UB SE2 / GPU: Gigabyte r9 280x Windforce / RAM: A-Data 16GB CL9 1600MHz / PSU: Silverstone Strider ST65F-G 650W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blorr:

Om du ska börja jobba som klippare eller dylikt så är det final cut, avid eller premiere pro. Kör själv final cut och
Premiere. Tror inte sony vegas är ett topp val, säkert ett bra program men ingen branschstandard.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan inte sägas nog med gånger. Sony vegas är ett bra program men ingen branschstandard. Saknas viktiga saker som övriga har. Dock bra för nybörjare som vill leka lite.