Permalänk
Medlem
Skrivet av H-can:

Jag är hopplöst dålig på att spara.
Bilar, resor, restaurangbesök och onödiga prylar äter upp det mesta.

Spenderar ungefär en vanlig årslön på onödig konsumtion. Men jag har iaf kul

Önskar jag kunde spendera lite mer utan känna obehag. Ränta-på-ränta ligger för djupt rotat i mig.

Men visst, man ska leva nu också

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Tågvärd, tjänar ca 29000 brutto mot 37 timmar av mitt liv per vecka, får ett sl-årskort värt strax över 8000 och lite andra små förmåner.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av glemmy:

Önskar jag kunde spendera lite mer utan känna obehag. Ränta-på-ränta ligger för djupt rotat i mig.
http://www.thedigeratilife.com/images/lump-sum-investing.gif

Men visst, man ska leva nu också

Jo, fast 11% per år är väl sådär realistiskt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Önskar jag kunde spendera lite mer utan känna obehag. Ränta-på-ränta ligger för djupt rotat i mig.
http://www.thedigeratilife.com/images/lump-sum-investing.gif

Men visst, man ska leva nu också

Ja haha, börjar man tänka och räkna kommer snabbt ångesten.

Har faktiskt blivit mycket bättre på att spara det senaste halvåret.
Har tagit sikte på att köpa hus om ett par år. Lättare att spara när man har ett mål.

Visa signatur

REFUSED

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, fast 11% per år är väl sådär realistiskt...

Ja det är väl lite väl optimistiskt men historiskt (20-30 år) har stora börsindexen avkastat omkring 10% (CAGR).
Principen är dock den samma.

Sorry för OT

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Löneförhandlade förra veckan, fint lyft.

Ny månadslön: 40450 NOK/mnd + A3 Firmabil + 20% av årslönen i bonus (prestationsbaserat)

Civilingenjör i Oslo

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av RetarDeD:

Löneförhandlade förra veckan, fint lyft.

Ny månadslön: 40450 NOK/mnd + A3 Firmabil + 20% av årslönen i bonus (prestationsbaserat)

Civilingenjör i Oslo

40 000 i Norge är väl relativt i underkant i svenska mått mätt när det gäller ingenjörer?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Sådär en 18 500 före skatt för tillfället. Har tagit en paus i min utbildning och jobbar som receptionist.

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

40 000 i Norge är väl relativt i underkant i svenska mått mätt när det gäller ingenjörer?

Ptja, tittar man på statistik (vilket aldrig ljuger..) för en av fackföreningarna med konsultingenjörer så har de som har 3år erfarenhet som jag har en medellön på ca 560.000 NOK per år.

Med min nya lön har jag ca 580 000 NOK per år inklusive bonus + sprillans ny firmabil som jag kan disponera privat, byts vart 3e år.
Dessutom reser jag en del i jobbet så man får mycket traktamenten, utomlandstillägg, offshoretillägg osv så det blir mer i slutet än bara den fasta lönen.
Så nej det är inte så dåligt som det ser ut först.
Många tror att det är guld och gröna skogar här borta men den bilden stämmer inte riktigt överens med verkligheten tyvärr.
Hade säker kunna leta andra jobb med mer pengar men det jag gör nu är såpass kul och varierande så jag är nöjd.

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av RetarDeD:

Ptja, tittar man på statistik (vilket aldrig ljuger..) för en av fackföreningarna med konsultingenjörer så har de som har 3år erfarenhet som jag har en medellön på ca 560.000 NOK per år.

Med min nya lön har jag ca 580 000 NOK per år inklusive bonus + sprillans ny firmabil som jag kan disponera privat, byts vart 3e år.
Dessutom reser jag en del i jobbet så man får mycket traktamenten, utomlandstillägg, offshoretillägg osv så det blir mer i slutet än bara den fasta lönen.
Så nej det är inte så dåligt som det ser ut först.
Många tror att det är guld och gröna skogar här borta men den bilden stämmer inte riktigt överens med verkligheten tyvärr.
Hade säker kunna leta andra jobb med mer pengar men det jag gör nu är såpass kul och varierande så jag är nöjd.

Man kan även kolla så här lite snabbt på t.ex. http://www.cribsnorge.se/norska-loner vet ej hur passa granskad statistiken är där dock. Ingenjörer och tekniker 44 400.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenofonus:

Tågvärd, tjänar ca 29000 brutto mot 37 timmar av mitt liv per vecka, får ett sl-årskort värt strax över 8000 och lite andra små förmåner.

Hur är jobbet som tågvärd och hur fick du jobbet? Gillar faktiskt jobba inom kollektivtrafiken.

Permalänk
Medlem

26.000 Sjuksköterska 0års erfarenhet.

Edit: ser att ni räknar med allt möjligt. Arbetar cirka 12 dagar i månaden, ca 6000kr ob.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem

Jag får ut efter skatt 19400:- i månaden och jobbar som lagerarbetare / kundmottagare
men inom en snar framtid kommer jag troligtvis bli lagerchef då dom håller på att ändra om en del så då lär man få lite mer åtminstone

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

strax under 20tusen efter skatt i månaden, industriarbetare

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Avstängd

startade eget företag inom trädfällning (manuellfällningar på tomter samt klätterfällning)
beroende på hur det gick så mellan 15-35k (Brutto) samt ungefär 8-10k svartfällningar i månaden

Permalänk

Får ut ca: 20 000kr EFTER skatt

Hämtar FA på olika företag.. Kör lastbil alltså

Visa signatur

Det spelar ingen roll vad du säger, din Mac är fortfarande skit

Permalänk
Avstängd

Jag var precis delaktig i löneförhandlingen på mitt företag för alla anställda som är med i facket så jag fick en inblick i vad folk tjänade. Utvecklarna och projektledarna ligger på typ mellan 36 och 50 beroende på erfarenhet och ansvar, jag som är relativt nyanställd utvecklare typ direkt från skolan (och alltså har min första löneförhandling efter ingångslönen i år) tjänar sämst med 30, men det ska upp rejält nästa år då jag fått en hel del ansvar. Säljarnas löner låg ganska samma fast lite lägre, men de får också bonusar om de gör sina jobb ordentligt. Receptionen tjänar inte bra.

En sak som jag lärt mig i denna förhandling är att det verkligen lönar sig att vara chef. Rejält höjd lön som ofta ligger kvar även om man slutar vara chef.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av JesperT:

Hur menar du här ?
En högre inkomst gör ju just skillnaden att man kan spendera mer om man så önskar ?

Jag brukar väl få över ca 15-20k när månaden är slut. Det lägger jag undan och spenderar sedan det på amorteringar ett par gånger om året.
Den som är satt i skuld är inte fri. Har man lån har man inte gjort rätt för sig anser jag och därför försöker jag bli av med mitt bolån så fort som möjligt. Har fortfarande kvar drygt 30% belåning och även om det inte är mycket jämfört med många andra så är det en rejäl nagel i ögat för mig.

Inte gjort rätt för sig? Jag har ett lån till min lägenhet, har jag inte gjort rätt för mig som köpt mig en egen bostad och inte bor hos morsan?

PS. Lagerarbetare med ca 16K

Permalänk
Medlem

Fortsättningsvis ca 1100 € netto per månad i sjukpension. Jag har sökt arbetsträningsplats men kan inte få någon pga problem på min förra arbetsplats. Klarar mig hyfsat bra på min pension då jag bor i föräldrahemmet och har varken boendekostnader eller matkostnader.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av RetarDeD:

Ptja, tittar man på statistik (vilket aldrig ljuger..) för en av fackföreningarna med konsultingenjörer så har de som har 3år erfarenhet som jag har en medellön på ca 560.000 NOK per år.

Med min nya lön har jag ca 580 000 NOK per år inklusive bonus + sprillans ny firmabil som jag kan disponera privat, byts vart 3e år.
Dessutom reser jag en del i jobbet så man får mycket traktamenten, utomlandstillägg, offshoretillägg osv så det blir mer i slutet än bara den fasta lönen.
Så nej det är inte så dåligt som det ser ut först.
Många tror att det är guld och gröna skogar här borta men den bilden stämmer inte riktigt överens med verkligheten tyvärr.
Hade säker kunna leta andra jobb med mer pengar men det jag gör nu är såpass kul och varierande så jag är nöjd.

Får man fråga vad du gör i Norge?

Permalänk
Medlem

17400 i "garantilön" innan skatt.. sen beror det helt på hur bra eller dålig månaden är

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av guanbana:

26år ingen utbildning. Jobbar som säljare. Förra året 891.200:- i årslön. Efter div avdrag. Kanske 950.000:- från början.

Så kanske 80.000:- brutto i mån.

Ligger på andra plats i kommunen. Näst längst ner på bilder.

http://oi48.tinypic.com/aachsn.jpg

Stor bild.
http://oi48.tinypic.com/aachsn.jpg

Skickades från m.sweclockers.com

Hej får man fråga vad du säljer?

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

En dryg hunka i timmen just nu. Det räcker väldigt långt när man inte dragit på sig några större fasta utgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av H-can:

Jag är hopplöst dålig på att spara.
Bilar, resor, restaurangbesök och onödiga prylar äter upp det mesta.

Spenderar ungefär en vanlig årslön på onödig konsumtion. Men jag har iaf kul

Har själv samma problem, som tur är så är min flickvän riktigt bra med ekonomin, så hon piskar mig bra så fort jag har hittat en super extreme over 9000 grunka som jag bara måste i detta just nu och här.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoedeOrm:

Nu kommer jag låta självgod - det duger egentligen inte i Sverige (i ärlighetens namn är det en otrevlig egenskap och ogillas säkert i de flesta kulturer) men jag skriver ändå, frågan är ju ställd. Jag läste just systemvetenskap och industriell ekonomi. Nu har jag en lön på lite drygt 50000 SEK i månaden, dessutom pernsionsparas det 7500 SEK utöver det. Skattar 13% (skrattar 87%). Fri bostad och bil/bensin. Moskva är hemorten. Saken är att det är småpotatis här bland välutbildade västerlänningar, det är verkligen så, jag ligger i botten. Men jämfört mot min lön i Sverige är det naturligtvis bra. Nästa mål är att lära mig språket, tar ett par år, sen söka vidare. Det jag gillar är inte primärt pengarna, det är pulsen i Moskva - så mycket energi!

Vilken utbildning bör jag läsa ( KOMVUX) för att nå dina mål har tips/vägledning ? Jag gillar ryssarna och har inga problem och flytta

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

cm big haf x/ corsair 1200w /i-970/gtx580phantom3g/ corsair vengeance 12gkit/G1assasin1366mobo/wdblackc.1tb/intel 520 ssd 120gig/windows 7 ultimate.

Permalänk
Medlem

Jag har i handen 25 tusen i månaden jobbat inom vården i snart 12 år , orkar inte längre och drömmer om att sadla om och utvandra österut .. Bostads marknaden är dyr och svår i relation med det vi tjänar idag , jag har extra jobbat på allt möjligt skit endast för att bli taxerad till plus minus noll .. Jag är så jävla less på
Mitt liv skjut mig :((

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

cm big haf x/ corsair 1200w /i-970/gtx580phantom3g/ corsair vengeance 12gkit/G1assasin1366mobo/wdblackc.1tb/intel 520 ssd 120gig/windows 7 ultimate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Potalot:

Jag har i handen 25 tusen i månaden jobbat inom vården i snart 12 år , orkar inte längre och drömmer om att sadla om och utvandra österut .. Bostads marknaden är dyr och svår i relation med det vi tjänar idag , jag har extra jobbat på allt möjligt skit endast för att bli taxerad till plus minus noll .. Jag är så jävla less på
Mitt liv skjut mig :((

Skickades från m.sweclockers.com

25k netto på att jobba inom vården låter ju hur bra som helst? (du skriver inte att du är läkare). Eller snackar vi 60-70h arbetsveckor?

Permalänk
Medlem

Kammar hem några tusenlappar i månaden, men det är ändå bara vik lite här och där under veckan, men det är runt 60kr i timmen efter skatt

men man bor ju ändå hemma så man klagar inte

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RTX 3070 || Ryzen 5600X || 32GB 3600MHz || PCIe SSD goes BRRRRR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Potalot:

Vilken utbildning bör jag läsa ( KOMVUX) för att nå dina mål har tips/vägledning ? Jag gillar ryssarna och har inga problem och flytta

Skickades från m.sweclockers.com

På komvux? Ingenting. Som Roedeorm nämner, så har han läst både industriell ekonomi och systemvetenskap. Jag fick själv betala hyra och studier i Moskva, för att lära mig språket och läsa lite strökurser. Jag bodde i en sunkig etta i en förort, och betalade 7000kr/månad enbart i hyra.

Sedan håller jag inte med Roedeorm om Moskva, för grötigt och för mycket folk;) Trivs bättre i värmen i södra Ryssland.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

25k netto på att jobba inom vården låter ju hur bra som helst? (du skriver inte att du är läkare). Eller snackar vi 60-70h arbetsveckor?

Jag har en ganska utbredd ansvar idag men jag börja med 84.50/Tim har bara hållt mig kvar på samma jobb och förhandlat bättre lön och större ansvar och konsultering varje år , vården är otroligt stressande och psykiskt nedbrytande och jag är hundra på att jag förlorar min potential att lyckas med det jag har haft talang och född att göra nämligen teckna animera och bygga saker att vara data entusiast är bara en liten gren av vad jag vill egentligen syssla många här håller nog med att till slut handlar det inte bara om pengar det handlar om
Personutveckling att syssla med nåt som man tycker är kul och symbios med utmanande är givande på ett sätt som ett jobb man inte särskilt njuter längre av men alstrar helt ok kosing .. Det finns inget värre än att fastna i em
Box man inte vågar lämna pga tryggheten den ger .. Man blir lite
Rädd helt enkelt. 25 tusen är vad 10 000 va 1990 fast då
Kunde man hitta en villa för ett årslön istället för livstidslön

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

cm big haf x/ corsair 1200w /i-970/gtx580phantom3g/ corsair vengeance 12gkit/G1assasin1366mobo/wdblackc.1tb/intel 520 ssd 120gig/windows 7 ultimate.