Permalänk
Medlem

Grafiken blir suddig

Hej alla, skulle behöva hjälp då jag tror att det är något fel på mitt grafikkort, datorn är bara ca 4 månader gammal och har haft sedan i början problem med grafiken i spel då den blir suddig/grusig och färgerna ändrar sig när man rör sig i spelet allting ser bra ut när man står still.

Märkte inte av detta med en gång med dom spelen som följde med men i vissa spel syns det mycket mer och i andra mindre men ändå så att de går att se.

Nu idag så började det tjuta från grafikkortet när jag går in i ett spel banished heter det och det är väl det spelet som de har synts mest i och när jag rör mig över kartan tjuter grafikkortet högt

Förstår inte vad som kan vara fel, har inte pillat något själv idatorn och heller inte försökt mig på att övercklocka kortet.
(har inte byggt datorn själv)
riktigt tråkigt, kortet är ett windforce 780 ti

Hittade en som hade ett liknande problem som mig
http://gmc.yoyogames.com/index.php?showtopic=591523

han förklarar det något bättre, visar även bild på hur det ser ut

tror ni kan vara för fel? ljudet tillkom först idag

Permalänk
Medlem

provat annan sladd och skärm?

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

provat annan sladd och skärm?

Nej det har jag inte gjort, tänkte också att de kan vara skärmen som det är fel på men underligt att grafikkortet börjat tjuta just bara i det spelet dem andra tjuter det inte i bara de där problemet med grafiken när man rör sig.

har en ASUS VG248QE just nu men får väl låna farsans och prova,

En sak som jag läste att man kan prova i länken jag postade till var att testa ta en screenshot på problemet

"It might be the color of your graphics. On my computer it's sometimes not noticable at all and other times it's extremely noticable. Try taking a screenshot of it. If the blurring shows up in the screenshot then the problem is not the monitor."

Testade detta och problemet syns inte på bilden men märkte samtidigt en underlig sak; har jag öppet bilden med windows fotovisare på skrivbordet och rör bilden/programmet fram och tillbaka så uppstår det som händer i spelet även med bilden....

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av L.gun:

Hej alla, skulle behöva hjälp då jag tror att det är något fel på mitt grafikkort, datorn är bara ca 4 månader gammal och har haft sedan i början problem med grafiken i spel då den blir suddig/grusig och färgerna ändrar sig när man rör sig i spelet allting ser bra ut när man står still.

Märkte inte av detta med en gång med dom spelen som följde med men i vissa spel syns det mycket mer och i andra mindre men ändå så att de går att se.

Nu idag så började det tjuta från grafikkortet när jag går in i ett spel banished heter det och det är väl det spelet som de har synts mest i och när jag rör mig över kartan tjuter grafikkortet högt

Förstår inte vad som kan vara fel, har inte pillat något själv idatorn och heller inte försökt mig på att övercklocka kortet.

Det låter som "Coil Whine" så testa att sätta igång v-sync i Banished.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av L.gun:

Spelar du spelet i "native" upplösning.
Alltså om du skärm har 1920x1080 pixlar att du spelar i den upplösningen så du inte kör i 1280x720 eller 2560x1440!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Det låter som "Coil Whine" så testa att sätta igång v-sync i Banished.

Hej, provade det nu och ljudet försvann med v-sync på men grafiken när man rör sig blir suddig är kvar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Spelar du spelet i "native" upplösning.
Alltså om du skärm har 1920x1080 pixlar att du spelar i den upplösningen så du inte kör i 1280x720 eller 2560x1440!

Hej, ja jag kör med 1920x1080, har provat annat också grafiken blir konstig ändå, färger ändrar sig och texturerna blir grusiga
denna skärmen har jag ASUS VG248QE

kopplad med en dual link kabel

Permalänk
Medlem

Verkar ju vara coil whine man råkat ut för, men de stora problemet är grafiken, texturerna ändrar i färg och allt blir grusigt när man rör sig ingen som kan ha en aning om vad de kan bero på ?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av L.gun:

Hej, ja jag kör med 1920x1080, har provat annat också grafiken blir konstig ändå, färger ändrar sig och texturerna blir grusiga
denna skärmen har jag ASUS VG248QE

kopplad med en dual link kabel

Om dina texturer blir konstiga i 1920x1080 är det antingen graffet eller drivisarna som spökar, så testa med andra drivare och är det ingen skillnad så vet jag inte om kortet är helt ok?!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Om dina texturer blir konstiga i 1920x1080 är det antingen graffet eller drivisarna som spökar, så testa med andra drivare och är det ingen skillnad så vet jag inte om kortet är helt ok?!

Hej! tack så mycket för din hjälp, jag börjar tro att det är något fel på grafikkortet,

Jag har senaste drivrutiner genom Nvidea Experience , Skulle vilja göra en clean install

vet du hur man tar bort allting på datorn först för att sedan börja om

eller hur ändrar jag till en äldre version?

mvh

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av L.gun:

Hej! tack så mycket för din hjälp, jag börjar tro att det är något fel på grafikkortet,

Jag har senaste drivrutiner genom Nvidea Experience , Skulle vilja göra en clean install

vet du hur man tar bort allting på datorn först för att sedan börja om

eller hur ändrar jag till en äldre version?

mvh

När du installerar går du in i avancerat läge väljer ren installation (Clean install) så bör det vara ok.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

När du installerar går du in i avancerat läge väljer ren installation (Clean install) så bör det vara ok.

Det hjälpte inte grafiken är fortfarande konstig i alla spel.

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem med min skärm OM jag har deras anti-ghosting/blur grej på 100 %. Alltså är det en inställning du har på skärmen.

Visa signatur

4770k @ 4,3 GHZ - Asus z87 Pro - 770 4gb SLI - VG248QE Med 3D V2 - 1339 Qpad - Ducky Shine 3

Permalänk
Medlem

http://pcmonitors.info/reviews/asus-vg248qe
Bläddra ner lite på sidan så kommer du se hur de också skarpt ogillar denna funktion då den ger en väldigt konstig bild.

Visa signatur

4770k @ 4,3 GHZ - Asus z87 Pro - 770 4gb SLI - VG248QE Med 3D V2 - 1339 Qpad - Ducky Shine 3

Permalänk
Inaktiv

Du kör väll inte med fxaa? Den metoden suddar ut en hel del.

Permalänk
Medlem

Tjutet är nog coil-whine som folk är inne på redan. Det är inte ovanligt att grafikkorten tjuter när frameraten blir extremt hög tex. (typ 300-400fps och uppåt)

Du kör väl skärmen i 120 eller 144hz förresten?

Har du pillat nått med inställningarna på skärmen?
Enligt recensionen här så kan man öka tracefree option till 80 istället för 60 för att få den skarpare, men går man högre så blir det ghosting..
*Edit* detta var tydligen nämnt redan i den där recensionen från pcmonitors - sorry

Alla LCD:er blir suddiga/blurriga/ghostiga till nån liten del, men på en sådär snabb skärm borde det inte vara ett stort problem! (speciellt inte om man leker med det där lightboost-läget som det snackades så mycket om för ett tag sen)
Undrar om det är du som är känslig, eller skärmen som inte är speciellt bra, eller något faktiskt fabrikationsfel eller inställningsfel.. Svårt att säga :/

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av L.gun:

En sak som jag läste att man kan prova i länken jag postade till var att testa ta en screenshot på problemet

"It might be the color of your graphics. On my computer it's sometimes not noticable at all and other times it's extremely noticable. Try taking a screenshot of it. If the blurring shows up in the screenshot then the problem is not the monitor."

Testade detta och problemet syns inte på bilden men märkte samtidigt en underlig sak; har jag öppet bilden med windows fotovisare på skrivbordet och rör bilden/programmet fram och tillbaka så uppstår det som händer i spelet även med bilden....

Och med detta test har du kommit fram till att monitorn är boven. Kolla inställningar på den för att bort motionblur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emil.St:

http://pcmonitors.info/reviews/asus-vg248qe
Bläddra ner lite på sidan så kommer du se hur de också skarpt ogillar denna funktion då den ger en väldigt konstig bild.

Fan vad glad jag blev ett jäkla stort tack till dig då du löste problemet, ändrade en inställning på monitorn "trace free" från 100 till 0 och det problemet med färgerna och texturerna försvann direkt! kan man pusta ut lite..

alla spel jag testat har de försvunnit i, har bara ett litet problem i Banished nu. Färgerna löste sig men det blir fortfarande lite suddigt i texturerna när jag rör mig över kartan men det är nog något annat, alla andra spel är helt perfekta nu!

tack så hemskt mycket alla som hjälp mig!

Permalänk
Medlem

Härligt att det löste problemet

Visa signatur