Permalänk
Medlem

nforce2.. pucko cputemp

Har precis slängt ihop ett msi nforce2 mobo, en xp2400+ och lite ddr400.. Först köpte jag en arctic cooling kylare men till min stora förskräckelse då jag bootade upp datorn stod det 57 grader på cpu:n i bios...

Utan att experimentera allt för mycket inhandlade jag en volcano 9 och nu fick jag 56 grader. Nu gav jag dock inte upp så lätt utan installerade shisoft sandra och mbm, sandra visar 3 temperaturer: chassitemp, aux temp och cpu temp, mbm också 3 olika. Värdet på auxtempen i sandra är samma som cpu i bios och cputempen i sandra och mbm ligger på 42 grader idle.

Nu undrar jag om man kan dra den slutsatsen att biosen visar fel temp (i själva verket aux temp) det skulle ju verkligen förklara fenomenet att aux tempen stiger då jag ökar varvtalet på fläkten medans cpu tempen i sandra och mbm minskar. ((Ökar jag varvtalet på fläkten på volcanon från 1300 till 4800 stiger aux tempen (cpu tempen i bios) 3 grader medans cpu tempen i sandra/mbm sjunker 5 grader.))

Kan väl tilllägga att processorkylaren är varm så det är inget fel på värmeöverföring mellan cpu och fläns.

EDIT: stavkråka

Permalänk
Medlem

Tempsensorerna på mitt a7n8x verkar lite vajjsing oxå... orkar inte bry mig dock, kommer ändå ha under 0 grader med prometeian sen...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Tempsensorerna på mitt a7n8x verkar lite vajjsing oxå... orkar inte bry mig dock, kommer ändå ha under 0 grader med prometeian sen...

synd att dom på nh är så sakta med allt

Visa signatur

((::In Trance We Trust::))
E6600 7900GTO

Permalänk
Medlem

tempsaken i sisoft sandra brukar oftast förväxlas med andra sensorer t.ex ibland bliret så att cpu tempen blir mb tempen för en del..

och du kan inte få något program som visar mer "rätt" än bios temperatur mottagare..

Dessutom.. vad är det för fel på 50-60C på cpu'n ? Blir datorn ostabil eller något? eller tänkte du klocka?

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Jo men skälet till att jag tvivlar på temperaturen i bios är att den STIGER då jag ÖKAR varvtalet på min volcano 9, det borde ju rimligtvis vara tvärtom. Temperaturen i mbm och sandra uppför sig som det bör, dvs den sjunker då jag ökar varvtalet på fläkten.

Permalänk
Medlem

det är väll mer troligt att moderkortstempen stiger när du drar på med fläkten,

all varm luft kommer väll till moderkorts sensorn då när du drar på, så kan ja tänka mig att de e , min moderkorts sensor sitter vid nordbryggan så jag har 35 graders moderkortstemp, med en fläkt vid nordbryggeflänsen har ja ~25 grader

såå, ja temperaturer i datorer är inget att lita på

Visa signatur

Datateknik på Kungliga Tekniska Högskolan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
tempsaken i sisoft sandra brukar oftast förväxlas med andra sensorer t.ex ibland bliret så att cpu tempen blir mb tempen för en del..

och du kan inte få något program som visar mer "rätt" än bios temperatur mottagare..

Dessutom.. vad är det för fel på 50-60C på cpu'n ? Blir datorn ostabil eller något? eller tänkte du klocka?

Om jag skaffar en prometeia.. vad tror du jag ska göra?

Permalänk
Medlem

Enligt bios så ligger min cpu på 25 grader, tycker att det verkar lite väl lite.
Har en whisper rock fläkt.

Visa signatur

Ryzen 5600. Asus B550M TUF gaming plus. RTX 4060 TI.

Permalänk
Medlem

Men testa att flasha biosen, de burkar rätta till det ibland på de viset...

Visa signatur

Det man inte har i huvudet får man ha under huven!

Permalänk
Medlem

lika för mig förut... sen flascha jag min bios och sen funkade det

Visa signatur

Vis man sa: "Att slåss för att få fred är som att knulla för att bli oskuld"

Permalänk
Medlem

om du tänker att det visa fel är volcano 9 bättre än arctic cooling? måste vet.

Visa signatur

Life is to short to die for...
Don´t piss me off..