Varför byter ni inte till Linux?

Permalänk
Inaktiv

Många av oss här gör det nog ej på grund av pc spel..
Läste nån som sa att Linux är gjort av programmerare för programmerare. Visst kan man lära sig, men det är som att kunna meka med bilen, jobbigt i början när man inte kan. Dom flesta är dock med sina datorer precis som med sina bilar.. Dom är inte intresserade av att behöva meka med den för att den ska fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av birdslaughter:

Grafikdrivrutinerna framförallt. Otroligt sällan dom funkar "off-the-shelf". Flera timmar går åt att hitta och sen dra ner dom paket som fattas och fixa till dom filer som blivit "korrupta" och ja, jag kör med AMD (f***skit).

Detsamma gäller med elektronisk-ljudproduktion.

Vet inte, kanske bara är jag som är totalt värdelös.

Ja, och nu har du AMD grafikkort och/eller Creative grejer så brukar de flesta säga att man inte ska ha Linux. Det tycker JAG är en väldigt stor nackdel. Jag vet att det inte beror på Linux i sig men att det beror på AMD och Creative att deras grejer funkar så dåligt under Linux. Man ska väl inte behöva välja hårdvara efter OS? Det tycker jag i särklass är det som gör mest för att sabba användarupplevelsen!

Skrivet av Friterad:

Att det är gratis har inte så stor betydelse för den stora massan, har man redan en Windows
licens så har du det helt enkelt eller att när man köper en märkesdator vilket dom flesta gör
så får du Windows förinstallerat. Dom som bryr sig om det kostar eller ej är väl såna som oss
som bygger datorer, men vi är ju knappast mer än någon ynka procent av användarbasen

Ja, men inte ens vi entusiaster som bygger egna datorer kan ju klaga på att Windows är dyrt. Jag menar att vi lägger ju utan att blinka 20 000 - 30 000 på våran hårdvara, då kostar Windows bara cirka 3-5% av totala budgeten.

Edit: Tog bort dubbel post.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av stingray454:

OS X är linuxbaserat,

Uh... Är det? Bäst du rättat Wikipedior världen över då. De tror nämligen att OS X är ett unix deriviat, baserat på BSD. Att det finns likheter mellan hur OS X och Linux är uppbyggt är för att de båda har lillebrors komplex, och ser upp till Unix som storebror.

I grund och botten är orsaken till varför inte fler kör ett alternativt OS, att datorn kom med ett OS, och de har inget behov av att byta. När datorer såldes med Linux, något som var åtminstone lite populärt för ett par år sedan, kostade de lika mycket, eller mer än samma hårdvara med windows på. Och då valde folk det de kände igen.
OS X är i min värld ett korkat val, eftersom man antingen köper en burk med OS X installerat från början, och då får betala en rejäl slant extra för loggan på burken, eller köper en Windows burk, och byter OS på den i efterhand. Det stora flertalet hackintosh har trots allt levererats med Windows... Byggd från scratch, spelar det inte så stor roll är man sugen så kostar OS X jämförelsevis skitpengar mot Windows, men då är ju Linux gratis... Svårt för mig att motivera OS X. Är man van vid det så är man, och då gör man ju valet utifrån de grunderna, men enbart baserat på "yttre" faktorer ser jag inget som motiverar OS X som val.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Dont fix what isnt broken. Testat linux nån gång iaf. Kmr sitta med min 2500k om fem år säkert. Datorn har varit så stabil sen jag byggde den att jag inte vill ändra något

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Medlem

Windows fungerar ypperligt bra för mig på mina 2 datorer.
Programmen jag använder fungerar också utan problem.

Så om allt fungerar bra så finns det ingen anledning att byta.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stingray454:

Vet inte om ni som säger att windows strular minst provat något annat :). Jag har testat otaliga operativsystem, och windows innehar ju alla former av strul-rekord. Ska inte gå in på detaljer, men det brukar krävas mycket pillande, ske mycket oväntade / ologiska fel osv i min erfarenhet.

Själv valde jag dock att gå över till OS X (Mac, alltså) istället för linux. OS X är linuxbaserat, så man har mycket av fördelarna med linux (väldigt bra och kraftfull shell framför allt, men även just att man känner igen sig i upplägg, kan pilla och påta med t ex webservrar, databaser osv exakt som på linux). Däremot finns den (jätte)stora fördelen att det finns programsupport. Alla större programbibliotek finns ju, tex Adobe med photoshop, illustrator, indesign osv.. Officepaketet med "äkta" word, excel osv finns, och även om en del spel saknas så finns rätt bra utbud, och finns det inte så har man Wine, eller stöd för dual-boot till windows. Sedan behöver man såklart inte pilla i terminal mm alls, sätter jag min mormor framför datorn så kan hon änvända den rätt obehindrat efter bara någon minut.

Överlag känner jag att OS X ger kraftfullheten från linux, programutbudet från windows, och en enkelhet som gör att man aldrig behöver fundera hur man gör något. Har aldrig haft underliga krascher, hårdvaru-kompatibilitetsproblem, behövt ominstallera os:et eller liknande.

Linux är iofs inte alls olikt OS X på många punkter, men för mig är det orsaken att jag inte byter - ser ingen anledning då jag redan kör en linuxvariant som har med att erbjuda mig än alla andra linuxdistar.

Uppenbarligen spelar du absolut ingenting heller:)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyzed:

Vad menar du med att Linux är "tusen ggr mer användarvänligt än Windows"? Har provat Linux i ganska många former, men användarvänligt?! Nej, verkligen inte. Det är bra på vissa saker, men det är för många saker som kräver att man sitter i terminal och skriver kommandon. Oftast så finns inte alla inställningar i GUI så därför måste man köra terminal. Det ser inte jag som användarvänligt!

I övrigt håller jag med dig om att staten borde tvingas att använda andra altenativ än Windows.

även här märks det hur mycket olika distars inblandning iom UI förvirrar begreppet lättanvänt OS antar jag. liksom behoven.

för vardagsanvändaren finns alla nödvändiga inställningar (och några till) redan i Ubuntu. men visst, kontrasten till allt som har en slider i Kubuntu är minst sagt markant. här är det åas rentav så att massan av inställningar och bara förvirrar den glade klåfingern istället. det är ett par ytterligheter.

Skrivet av anon179202:

Läste nån som sa att Linux är gjort av programmerare för programmerare. Visst kan man lära sig, men det är som att kunna meka med bilen, jobbigt i början när man inte kan. Dom flesta är dock med sina datorer precis som med sina bilar.. Dom är inte intresserade av att behöva meka med den för att den ska fungera.

jo, "av tekniker för tekniker" är ett gammalt begrepp, även rörandes annat än datorer. det brukar idag mest handla om dåligt designade UI. men hur ser ett rent objektivt dåligt UI ut? i min mening är ett överlastat för de flesta onödiga detaljval en sämre design för de flesta, och det är ofta här folk förvirras av OS, inte att de inte "inte kan göra nått annat än i terminalen" (vilket inte ens är ett begrepp för 99%-arna) men att ha en vägg av detaljval för utseende när de bara vill lägga till en skrivare kan bli problem helt enkelt för att det relevanta inte hittas. att ha olika inställningar på en massa platser och ingen logisk placering på nån av dem gör det ytterligare värre.

för att ta den populära bilanalogen: Linux är en svensk bil, alla kablar motsvarar elschemat i instruktionsboken, byts säkring till ljuset funkar ljuset igen. Windows är en engelsk bil, kablar i slumpmässigt utvalda färger har dragits efter postitlappar av monterarna på det skiftet, byter man säkring till ljuset tutar bilen när man bromsar.

vad jag menar är att problem med Linux i de flesta fall har en logisk, och efter åtgärd stabil lösning. kirurgi.

medan Windows oftast mer känns som Voodoo, man prövar en grej som ger inget resultat, man upprepar samma sak och det funkar, ett tag, men inte nästa gång.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Kan inte använda använda det till min stationära då jag använder den för att spela på den. Har flera gånger testat olika Linux distros på min ultrabook men slutar alltid med att jag går tillbaka till Windows. Fick stora problem med värme, datorn blev så varm att den stängde av sig själv ibland och batteritiden var 50 % sämre jämfört med Windows. Sen strulade skärmen med att gå i viloläge efter cirka 5 min när den var inkopplad till tvn och var tvungen att trycka på powerknappen för att det skulle fungera igen. Försökt felsöka problemen ett antal timmar men gav tillslut upp.

Det kan ju vara så att problemen var kopplad till just den datorn jag har men får la ge det ett nytt försök när jag köper en ny laptop.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Uh... Är det? Bäst du rättat Wikipedior världen över då. De tror nämligen att OS X är ett unix deriviat, baserat på BSD. Att det finns likheter mellan hur OS X och Linux är uppbyggt är för att de båda har lillebrors komplex, och ser upp till Unix som storebror.

Ok, "linuxbaserat" var väl fel ord, om vi ska ner på detaljnivå. Sant att Darwin är en vidareutveckling av BSD, men däremot ÄR os x ett fullt certifierat unixsystem hos Unix Foundation och uppfyller alla krav på unix / posix. Det har ett shell med alla kommandon en unix/linuxdist har, och är så pass kompatibel att det sällan krävs mycket mer än att kompilera om ett program utvecklat för linux för att fungera rakt av på OS X. Installationsanvisningar för t ex Apache, MySQL, PHP osv är identiska på systemen, osv. Min poäng var att är man van att köra valfri linuxdist kommer man att känna igen sig (och förmodligen knappt se skillnad på) shellen i OS X.

Ang vad som är värt att köpa är ju upp till var och en. Jag har både köpt applehårdvara och byggt hackintosh själv (som inte levererats med windows, och OS X är helt gratis nu för tiden), och båda har sina för- och nackdelar. Den diskussionen lämnar jag för tillfället däremot, då ämnet mer gällde mjukvaran :).

Permalänk
Skrivet av jonas1972:

Uppenbarligen spelar du absolut ingenting heller:)

Njaä, faktiskt inte :). Jag kör WoW, Heartsone och D3 en del, de finns ju i native mac-klienter (som alla Blizzards spel). I övrigt har jag kört lite CoD, Skyrim via Wine, Monkey Island och lite sånt där som råkat dyka upp till Mac. Jag är ingen gamer som kör alla senaste FPS-spel, men jag har en dual-boot för windows där jag nån gång kör spel som inte finns till mac (BF4 senast), men det är ytterst sällan. Så för MIG fungerar spelandet finfint på mac, men självklart är det många som har högre krav där.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av instaswe:

Linux är gratis, opensource, enkel, säker, snabb och tusen ggr mer användarvänlig än Windows.
När fler i Sverige använder linux så kommer företag och staten också att erbjuda program till linux eller eventuellt helt byta till linux.
Dvs skolor, staten och den offentliga sektorn kommer inte att köpa licenser till Office, Windows osv vilket i sin tur betyder mindre kostnader för staten och du som skattebetalare.

Jag vet, det är en stor begynnelsekostnad men långsiktigt är det värt det både ekonomiskt men även för att man inte är låst till Microsoft.

Det kan jag inte hålla med om. Här är min erfarenhet för att få wifi att fungera i min laptop:

Linux:

1. Funkar inte självmant, måste leta drivrutiner.

2. 4 timmar senare vet man att de inte finns till mitt nätverkskort men att man kan ta liknade och kompilera om det så att det ska fungera.

3. Har ingen aning om var man ska börja; tar sig till ett linux-forum för att fråga.

4. Bli idiotförklarad för att man inte redan vet hur man gör av linux-översittarna.

5. Ge upp; installera Windows.

Windows:

1. Fungerar redan.

Och om man mot förmodan skulle åka på problem med Windows så kan man vanlightvis lösa det på mindre än 5 minuter på Google.

Kan väl erkänna att jag inte har något emot Linux i sig, i de flesta fallen fungerar distar som tex Ubuntu eller Mint skitbra direkt. Det är communityn som stör mig mest. Apple fanboys är mil efter Linuxfanboysen när det kommer till självbeundran.

Ett pro-linux argument är inte "Det är inte Microsoft".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Det kan jag inte hålla med om. Här är min erfarenhet för att få wifi att fungera i min laptop:

Linux:

2. 4 timmar senare vet man att de inte finns till mitt nätverkskort men att man kan ta liknade och kompilera om det så att det ska fungera.

3. Har ingen aning om var man ska börja; tar sig till ett linux-forum för att fråga.

4. Bli idiotförklarad för att man inte redan vet hur man gör av linux-översittarna.

Windows:

1. Fungerar redan.

Och om man mot förmodan skulle åka på problem med Windows så kan man vanlightvis lösa det på mindre än 5 minuter på Google.

Kan väl erkänna att jag inte har något emot Linux i sig, i de flesta fallen fungerar distar som tex Ubuntu eller Mint skitbra direkt. Det är communityn som stör mig mest. Apple fanboys är mil efter Linuxfanboysen när det kommer till självbeundran.

Leta drivrutiner? Oftast så funkar det redan från start när man installerat Linux. Nu pratar jag för min del och erfarenhet, det kanske är annorlunda för dig? Kan säga att Linux Mint funkar bäst för mig av de distros jag testat. Ubuntu känns segare och Linux motsvarighet till Windows 8 Metro, dvs jag hatar Ubuntu.

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

1. Det tar många timmar att ställa in alla inställningar som man vill ha det.
2. Kan vara svårt att hitta program som stöds av Windows men inte linux. Exempelvis, om du vill köra bankid för elegitimation får du ofta problem om du kör 64-bitars linux.
3. Du måste lära om dig hur installationer och grundläggande kommandon fungerar.
4. Vart program är installerad, dvs i linux är program mer installerad efter en trädprincip, medans Windows oftast har hela programmet i sin program-mapp.
5. Själva den strukturella uppbyggnaden med filsystem är annorlunda än på Windows. Dvs c: heter någonting annat på linux.

Det går att göra listan lång, och har man barn eller inte mycket tid över av annan orsak så finns oftast inte den möjligheten. Nu har jag härjat med linux sedan lång tid så jag kör xubuntu, men det är en mer självklarhet att man håller sig till det installerade OS som man är bekant med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

schack rules, i don't...:-(

Permalänk
Avstängd
Skrivet av instaswe:

Linux är gratis, opensource, enkel, säker, snabb och tusen ggr mer användarvänlig än Windows.
När fler i Sverige använder linux så kommer företag och staten också att erbjuda program till linux eller eventuellt helt byta till linux.
Dvs skolor, staten och den offentliga sektorn kommer inte att köpa licenser till Office, Windows osv vilket i sin tur betyder mindre kostnader för staten och du som skattebetalare.

Jag vet, det är en stor begynnelsekostnad men långsiktigt är det värt det både ekonomiskt men även för att man inte är låst till Microsoft.

Det där är långt ifrån sant.. Skulle inte ens tänka tanken på att sätta farsan vid en dator som har Linux på sig tex.

Skrivet av Commander:

Varför är valmöjlighet en nackdel? Du måste inte kolla upp alla distros, hoppa in på den som har störst användarbas om du inte orkar lägga tid på det.

Inte ser jag folk klaga att man kan byta roms på Android.

nVidias prestanda på OpenGL är oftast bättre på Linux än vad den är på Windows. Samt stödje Linux drivrutinen fler skärmar än vad den gjorde på Windows för ett tag sen (tills nVidia nerfade det till Windows nivå med flit).

Angående STX så har man tillgång till dac-filtret för att ändra ljudet samt att kortet har möjlighet att spela ljud till flera outputs på samma gång. D.v.s du kan välja ha musik på analog ut och skype i högtalaren eller annan kombination och spela ut på samma gång.

Men jag håller med att det saknas AAA spel.

Ibland är inte valmöjligheter något folk eftersträvar. För att välja dist så måste man ju läsa på vad dessa innehåller. Och det tar tid medan i Windows är det bara att ta det nyaste och boota upp för att få i grund och botten samma features som tidigare Windows. Detta är en av orsakerna varför folk väljer Windows före Linux på många arbetsplatser. Det är bara att installera och köra. Bara ta en liten promenad i detta forum för att inse att valmöjligheter inte alltid går hem.. Speciellt inte när man ska välja mobiltelefoner.

Skrivet av 24mbit:

Förstår inte hur ts kan få diarré av att byta till windows 8

Psykiska problem har visat sig kunna ha impakt på matsmältningen. Däremot hur han kan få psykiska problem av Windows 8 är ganska imponerande.

Skrivet av instaswe:

Jag och säkert många andra skulle vilja veta varför ni windows användare inte byter till Linux istället.

För att jag gillar Windows och ser absolut inga fördelar med att byta över till Linux?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av birdslaughter:

Hur kan du säga att Ubuntu automatiskt är nybörjare? Kan ta min far som exempel. Han har kört med diverse Linux/Unix/GNU-distar sedan jag knallade runt i knähöjd på de vuxna (alltså ~20 år) och han tycker att Ubuntu i särklass är det bästa för honom. Du får ju ta mitt ord för det men han är en avancerad användare.

Varför skulle han inre kunna vara en avancerad användare? Läs vad jag skrev igen. Han har ju valt en dist.

Har du något alternativ till ubuntu på lager som är mer lämpligt för nybörjare än ubuntu? Och säg för guds skull inte mint...

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Pysslat en hel del med linux förut, minns att amd k6-2 och riva tnt 2 var helt omöjliga att få att funka med linux på den tiden, slet sitt hår haha :). Skulle gärna byta om alla program och spel fungerade smidigt till linux.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Kör inte linux eftersom jag inte saknar något i Windows så varför byta ut något som funkar.

Har testat diverse linuxdistar genom åren, min första var någon gammal redhat version en lärare i högstadiet gav mig och sen har jag passerat genom slackware, debian, suse, Ubuntu, arch och gentoo samt diverse bsd varianter. Har alltså testat men alltid har det varit något som krånglat och tvingat mig tillbaka till windowsmiljö igen. Nu senast är det en del specifik programvara som helt enkelt inte finns till något annat än Windows på ett bra sätt.

Min laptop är dock en Mac och det är nog den bästa OS upplevelsen på länge och känns för mig som den perfekta avvägningen mellan Windows och unix liknande system

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Spelar bara spel på min pc så då är det windows som gäller. På mina macar gör jag allt annat och där kör jag mac os. Mac OS är ju en unix variant så det är ganska likt linux i en hel del funktioner.

Permalänk
Medlem

Tids och kunskapsbrist.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | ASUS GeForce RTX 5090 ROG Astral OC White | ASUS ROG Strix X870-A Gaming | Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz CL30| Seasonic Prime TX 1300W | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Beyond Dynamic DT 770 PRO / Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Zowie EC2-DW | KEYCHRON Q5 QMK 96% + Cherry MX2A Brown

Permalänk
Medlem

90% eller nåt av mitt privata datoranvändande sker i en browser, så egentligen är val av OS ganska ointressant, så länge det finns stöd för alla webbtekniker som behövs.

Jag har växlat mellan olika operativsystem under de senaste 15-20 åren, periodvis har jag bara kört Linux, periodvis bara OS X och periodvis bara Windows. Nu tycker jag att Windows är ett så pass finslipat operativsystem att jag sällan ser anledning att köra nåt annat.

Linux tycker jag framför allt är kul därför att det kan tillfredställa ett hobbymeckar-behov, har jag bara tid och lust så är det rätt kul att leta dependencies, kompilera applikationer och editera config-filer. Visst, Linux fungerar nuförtiden bra out of the box i de flesta fall, men då ser jag ingen större anledning att slänga ut Windows, som också fungerar bra out of the box.

Senast jag hade Linux installerat som huvud-OS var inte för så länge sedan, men då ruttnade jag ihop totalt på att försöka få igång Vmware Player (som finns i en officiell Linux-version) och kastade ut det till förmån för Windows 8. Det är lite så det är, så fort man vill göra nåt som går lite utanför det mest basala så får man vara beredd på att ta det som ett hobbyprojekt helt enkelt.

Permalänk
Inaktiv

Jag hade Ubuntu som huvud OS under många år. Det fungera jätte bra, särskilt med tanke på att jag använde en äldre dator då. Besväret var att jag ville börja spela igen så jag fick köra en dual boot lösning osv. Det blev väldigt besvärligt i längden. Så jag övergick till en ren Windows miljö när jag köpte ny dator eftersom behovet av ett snabbt Os p.g.a en långsam dator försvann.

Permalänk
Medlem

För mycket valmöjligheter att det ständigt känns som att man måste fixa någonting. Ungefär som Android. Bara för att man kan så pillar man på det konstant. Har varken tid eller lust att göra det, men blir frustrerad om jag inte gör det.
Jag som slutanvändare vill ha ett "här är ditt system"-känsla.
Där också som Linux i min värld konstant havererar, det är så splittrat. Kör du Linux är ju ungefär som att säga kör du personbil? Du har 50000 distar (vet inte ens om jag överdriver), och varje gång någon känner sig lite missnöjd så skapas det ett nytt derivat. Du har 5-6 stora desktops utöver detta, och när någon är missnöjd så skapar dom ett nytt...

Jag kan väl fortsätta köra slackware med xfce, men det känns ändå inte färdigt, så att jag måste pilla med det.
Lite som en sårskorpa på ett sommarknä när man var 10.
Windows och OSX är lite mer, såhär funkar det, kör på. Allt har sin plats i livet.

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
SpelClockers

Kör linux på min laptop men kör windows på min stationära då jag inte har orkat se över vilka spel som funkar under wine des utom är en del av spelen Dx10/11 vilket inte stöds av wine

Visa signatur

Ryzen 5 1600 @ 3,2 Ghz 16 Gb ram b300 prime+ Ssd samsung 250 Gb,Hdd 2x500 Hdd 2x 250 wd Gpu Nevida 1060 6Gb vram Os Windows 10

Permalänk
Medlem

Ja hade jag inte jobbat och haft 18 timmar om dagen på mig att försöka få igång ett program så why not?
Skämt åsido så är det spelen där det brister, linux all the way annars men som det är idag nej tack.

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Linux:

Windows:

1. Fungerar redan.

Du lyckades här formulera mycket bra hur jag också känner inför Linux.
Säger man till en sådan där Linux fanboy att man gillar att Windows själv får saker att fungera som i ditt exempel är det inte ovanligt med hätska svar från fanatikerna som "Kör du med ditt handikapp OS" och liknande. Användarvänlighet kallas det av oss andra. Det är en viktig anledning för mig att inte köra Linux.
Jag kan förstå att man vill köra Linux om man arbetar professionellt och vill ha stenkoll på en massa detaljer i OS:et. Där ligger Windows efter med sin mer oöppna struktur, men är man en hemmaanvändare som bara vill att saker ska fungera enkelt utan att behöva googla runt i Linuxentusiastforum och bli förolämpad så är Windows överlägset. Man vill inte göra allt till invecklade it-problem i onödan, utan är bara intresserad av tillämpningen.

Dessutom kan man ju alltid lita på att program och spel nästan alltid görs i första hand för Windows. Har man något avvikande OS finns alltid risken att det man vill ha inte existerar för ens OS.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem

För jag tycker Windows är bättre på det mesta jag använder datorn till, och hur jag använder datorn.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Kör Linux på servern hemma(Ubuntu server 12.04 inget GUI). För mig är det självklart att köra Linux på en server, något mer stabilt, lättskött samt resurssnålt finns inte.

På min stationära kör jag windows, enda anledningen är spel. När jag blir "stor" och slutar spela kommer jag förmodligen byta p.g.a att jag gillar snabbheten samt enkelheten. För mig har det alltid funkat "out-of-the-box" så förstår inte vad det här timlånga pillret handlar om^^.

Frugans dator kör Ubuntu 12.04 då hon enbart surfar. Funkar hur bra som helst och hon har aldrig klagat. Ser ingen anledning att punga ut pengar för ett OS om det inte behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Linux:

Windows:

1. Fungerar redan.

This.

Nu använder jag Ubuntu på min jobblaptop, men det är mest för att ha lite omväxling och att mitt jobb inte kräver så många windows specifika program.
Skulle dock aldrig använda det på min personliga dator hemma pga allt krångel med linux, kan ta ett exempel;
jag ville kunna överföra bilder m.m. från min telefon till jobbdatorn, men för att kunna göra det så var jag tvungen att installera mängder med program eller plugins vad man nu kallar det via terminalen, efter att ha lagt ner ett antal timmar på det så fick jag det aldrig att fungera och det slutade istället med att jag fick upp felmeddelanden varje gång jag klickade på något program, det slutade med en ominstallation.

Ett till exempel,
Lexmark skrivaren jag hade på jobbet var jag tvungen att hitta drivrutiner till, efter massor med sökningar efter någon lösning så hittade jag något som skulle fungera till just den modellen, börjar knappa massa kommandon i terminalen men ingenting fungerar, får ett fel någonstans och inga forum hade lösningen på problemet.
Även detta slutade med en ominstallation och som grädde på moset, skrivarbyte.

I övrigt tycker jag att Ubuntu fungerar bra, när man inte behöver leta efter skumma lösningar för att installera vissa saker.
Nu kan ju dessa problemen bero på att jag är en total nybörjare med linux, men att kalla linux för Användarvänligt är något som jag absolut inte kan hålla med om, Windows är mycket mer användarvänligt; skulle du sätta din farfar som knappar med ett finger på tangentbordet vid linux eller windows?
Som sagt, linux fungerar säkert skitbra om man är insatt i det och lägger ner tiden att lära sig det men det kallar jag inte för användarvänligt.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Linux all the way.
Handlar bara om att lära sig, sedan fungerar det långt mycket bättre än windows enligt min mening. Ser inte alls att det är några problem mmed att installera program osv för en normal användare, Ubuntu har ju en alldeles strålande "appstore" bar atill att dubbelklicka så är det färdigt... Tryckte till och med på Ubuntu till tjejen som inte kan ett skvatt om datorer och hon har inte klagat en enda gång.

Så jag ser på det från andra hållet, den "normala" (Syftar på en användare som inte kan något om datorer) användaren bör köra linux inte windows så slipper dom strul med virus och blåskärmar!
Visst kör jag dualboot med windows 7 för de få gångerna jag ivll spela, men när de tkommer till programmering och annat arbete på datorn så är linux mycket mycket bättre. Fruktansvärt mycket stabilare och snabbare OS.
Och är ganska säker på att dagen kommer komma då spel byggs till linux i första hand!

Permalänk
Medlem

Varför ska man byta ner sig?

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW R1300GS 2025