Permalänk
Medlem

Mus & musmatta köpråd

Behöver en ny spelmus som passar bra till Fps-spel. Främst CS:Go och 1.6, men också Battlefield 3/4.

Har märkt att lite mer avlånga möss passar bättre för mig, än feta möss som är formade för handen. Körde förr med en Razer diamondback 3g (runt 2008-2011) någon gång, och det var den bästa mus jag någonsin haft. Saknar verkligen känslan. Den gick till slut sönder dock, och den tillverkas ju inte längre, så jag blev tvungen att köpa en annan mus, och köpte mig en Steelseries ikari (fet mus) och den var riktigt hemsk.. Jag förlorade all min talang i spelen jag spelade och var helt plötsligt värdelös. Nu har jag haft denna mus i ett par år, och tycker det är dags att köpa en ny.. Har aldrig gillat den ändå. Så möss såsom Qpad 5k och andra möss som är lika ikari i formen behöver ni inte ens föreslå..

Har kikat på Steelseries Sensei pro laser och Steelseries rival optisk mus. Hört mycket bra om dem och gillar formen. Vilken är bäst?

Behöver också råd om musmatta. Föredrar hårda musmattor pga hur ackurata dem är när man behöver ett blixtsnabbt aim, hört mycket bra om Mionix propus 380. Någon som testat den? Finns det någon mjuk, bekväm musmatta som har lika bra avläsning som en hård så vore det fantastiskt! Men viktigast av allt är precision.

Min budget ligger på max 1k för mus & musmatta.

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag att Rival:en var lite för avlång för mig, men då har jag ganska små händer. Dessutom var det alldeles för långt avstånd till sidoknapparna i mitt tycke. Min hade dessutom trackingproblem på min musmatta (Qpad Heaton XL) där muspekaren ibland rörde sig av sig själv.
Sålde av den till en polare som inte alls hade några problem med den och köpte en Mionix Avior 7000 istället. Samma sensor i båda men i Mionixen kan jag åtminstone ställa in Lod:en och den verkar inte ha några som helst problem med tracking. Använt den i ett par månader nu och inga problem än så länge.

Vill minnas att folk rekommenderade Puretrak Talent @ overclock.net, men jag tror inte den säljs i Sverige längre.
Jag är också en som är förtjust i hårda mattor men tänkte testa att köra med en mjuk matta om det var så att Aviorn också hade trackingproblem men jag är grymt nöjd med Qpad Heaton:en. Steelseries QCK, Razer Goliathus Control & även Func's Surface fungerar strålande. Bäst vore nog att du tog dig till en butik med produkterna och testar dig fram eftersom det varierar extremt mycket från person till person.
Jag skulle iaf hålla mig till Steelseries Rival eller Avior 7000 då deras sensor är helt klart den bästa på marknaden just nu.

Visa signatur

Close the world, txEn eht nepO.

Permalänk
Medlem

I min erfarenhet så slits propus väldigt snabbt. Logitech G440 är den bästa hårda jag haft.
Gillar personligen inte rival riktigt, dels för att den är lite tjock för mina händer och tycker att gummigreppen inte är sköna. Sensei gillar jag inte heller, då den är väldigt baktung och sidoknapparna på höger sida är väldigt i vägen. Zowie EC eVo är en riktigt nice mus.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av lain:

Personligen tycker jag att Rival:en var lite för avlång för mig, men då har jag ganska små händer. Dessutom var det alldeles för långt avstånd till sidoknapparna i mitt tycke. Min hade dessutom trackingproblem på min musmatta (Qpad Heaton XL) där muspekaren ibland rörde sig av sig själv.
Sålde av den till en polare som inte alls hade några problem med den och köpte en Mionix Avior 7000 istället. Samma sensor i båda men i Mionixen kan jag åtminstone ställa in Lod:en och den verkar inte ha några som helst problem med tracking. Använt den i ett par månader nu och inga problem än så länge.

Vill minnas att folk rekommenderade Puretrak Talent @ overclock.net, men jag tror inte den säljs i Sverige längre.
Jag är också en som är förtjust i hårda mattor men tänkte testa att köra med en mjuk matta om det var så att Aviorn också hade trackingproblem men jag är grymt nöjd med Qpad Heaton:en. Steelseries QCK, Razer Goliathus Control & även Func's Surface fungerar strålande. Bäst vore nog att du tog dig till en butik med produkterna och testar dig fram eftersom det varierar extremt mycket från person till person.
Jag skulle iaf hålla mig till Steelseries Rival eller Avior 7000 då deras sensor är helt klart den bästa på marknaden just nu.

Ja.. Det är så himla svårt att bestämma sig då man ska beställa.. Jag känner att allt inte handlar om en bekväm mus, eftersom att jag har en mus som är riktigt skön i handen, men den suger. Och en mus som inte var något ovanligt skön var däremot den bästa musen av de alla.. Därför tycker jag inte det är lönt att åka ut till butik och känna på en mus, så jag beställer hellre. Det enda som hade funkat hade väl varit att provspela musen, men det erbjuder de knappast. Tänkte på rival & sensei då de är de mest populära mössen. De allra största lagen inom CS använder rival eller sensei just nu, så att de måste väl vara rätt bra tänkte jag.. Säker på att det var denna sensei du testade förresten? Det finns en annan sensei med 5670 dpi, denna har 11400, och om det var något fel på den andra så lär de ju ha åtgärdat det felet på den nya musen

Skrivet av Breddas:

I min erfarenhet så slits propus väldigt snabbt. Logitech G440 är den bästa hårda jag haft.
Gillar personligen inte rival riktigt, dels för att den är lite tjock för mina händer och tycker att gummigreppen inte är sköna. Sensei gillar jag inte heller, då den är väldigt baktung och sidoknapparna på höger sida är väldigt i vägen. Zowie EC eVo är en riktigt nice mus.

Tack! Det var främst inet's beskrivning av propusen som lockade mig. "Mionix Propus 380 är musmattan med kanske den bästa avläsningen på marknaden"

Qpad Qck+ kanske?

Permalänk

Jag var påväg att ta en QcK+ (Dock inte hård men kan du köra på det så gört!) men farsan köpte fel och tog en QcK Heavy (VILKET VAR BÄTTRE :O<3) och gillar du avlånga så kör på Deathadder 2013! Bästa musen jag någonsin ägt och fungerar perfa på qck heavy Sen kan du ju tänka på att distanslagen gäller ju så du får ju packa upp och prova musen, och ogillar du så är det bara att skicka tillbaka

Permalänk
Medlem
Skrivet av chickendealer:

Jag var påväg att ta en QcK+ (Dock inte hård men kan du köra på det så gört!) men farsan köpte fel och tog en QcK Heavy (VILKET VAR BÄTTRE :O<3) och gillar du avlånga så kör på Deathadder 2013! Bästa musen jag någonsin ägt och fungerar perfa på qck heavy Sen kan du ju tänka på att distanslagen gäller ju så du får ju packa upp och prova musen, och ogillar du så är det bara att skicka tillbaka

Kan inte förstå att man kan bli så fast vid en mus Saknar den så in i h.. Det känns som att ingen mus kan ersätta den, och jag letar efter en liknande mus att ersätta den. Hm.. Razer möss är de bästa, men alla mina razer produkter jag köpt har gått sönder rätt fort, vill ha något utav hög kvalitet.. Litar inte riktigt på razer efter mina senaste inköp. Om man kan skicka tillbaka så är det ju fantastiskt, då är det bara att byta tills man är nöjd Tack för tipset!!

Permalänk

Har själv ägt Razer diamondback tillbaka i tiden, men sitter nu på Steelseries Kana V2 och Razer Goliathus Control, kan inte annat än glatt rekommendera båda två då Kanan presterar och känns riktigt bra i handen!

Trackingen på Goliathus Control är långt bättre än Qck'n när det gäller snabba rörelser då jag kan få Kanan att misslyckas avläsa ytan på Qck'n när jag drar snabba rörelser medans på Goliathus Control hänger den med utmärkt hur snabbt jag än kan tänkas flytta musen.

Visa signatur

Chassi:NZXT - Phantom 820 - Black|CPU:Core i7 4790K 4.8 GHz|CPU kylare:Corsair Hydro H115i/PnP|Mobo:Asus Maximus VII Hero - Z97|RAM:2x8GB G.Skill TridentX - 2400mhz CL10|SSD's: 2st Samsung 850 PRO 256gb|GPU:Zotac GTX 1080 Ti Amp Extreme @ 2113/12020Mhz|PSU:EVGA SuperNOVA G2 1000W|Ljudkort:Xonar Essence STX

http://www.youtube.com/user/BabyMoseN

Permalänk
Skrivet av robkar32:

Kan inte förstå att man kan bli så fast vid en mus Saknar den så in i h.. Det känns som att ingen mus kan ersätta den, och jag letar efter en liknande mus att ersätta den. Hm.. Razer möss är de bästa, men alla mina razer produkter jag köpt har gått sönder rätt fort, vill ha något utav hög kvalitet.. Litar inte riktigt på razer efter mina senaste inköp. Om man kan skicka tillbaka så är det ju fantastiskt, då är det bara att byta tills man är nöjd Tack för tipset!!

Yes 14 dagars ångerrätt Men har också hört dåligt om razers produkter och var väldigt inne på en Sensei eller Rival, men så såg jag Deathaddern på rea och kunde inte motstå...... Ett år senare fungerar den som den gjorde första dagen och har inte märkt något problem alls Kanske bara har tur med just min men jag tycker att du borde köpa en DA

Permalänk
Medlem

Vill du inte lägga ut hundralappar kan du köpa denna mus, Använder den till min laptop och tycker att den är skitbra för 50kr.
Sitter bra i handen och inga alls problem med sensorn.

Skulle inte märka om någon bytte sensorn i den mot den i min deathadder tbh..

Länken hittar du här

Permalänk
Skrivet av Seto1:

Vill du inte lägga ut hundralappar kan du köpa denna mus, Använder den till min laptop och tycker att den är skitbra för 50kr.
Sitter bra i handen och inga alls problem med sensorn.

Skulle inte märka om någon bytte sensorn i den mot den i min deathadder tbh..

Länken hittar du här

Beror ju på hur länge en mus för 50 spänn håller "Made in China"

Permalänk
Medlem
Skrivet av chickendealer:

Beror ju på hur länge en mus för 50 spänn håller "Made in China"

Har haft den ett par månader nu och inte haft några problem som helst med den, har tappat den fleratal gånger utan att nått hänt med den.

Sen är ju dem flesta möss gjorda i kina endå.

Permalänk
Skrivet av Seto1:

Har haft den ett par månader nu och inte haft några problem som helst med den, har tappat den fleratal gånger utan att nått hänt med den.

Sen är ju dem flesta möss gjorda i kina endå.

Jo men sen kan det ju inte vara skapat i världens bästa material precis då man bara behöver pröjsa 50 spänn Men har du en tajt budget så visst Men har du pengar så bör man nog köpa en dyrare, bättre långvarande mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lain:

Personligen tycker jag att Rival:en var lite för avlång för mig, men då har jag ganska små händer. Dessutom var det alldeles för långt avstånd till sidoknapparna i mitt tycke. Min hade dessutom trackingproblem på min musmatta (Qpad Heaton XL) där muspekaren ibland rörde sig av sig själv.
Sålde av den till en polare som inte alls hade några problem med den och köpte en Mionix Avior 7000 istället. Samma sensor i båda men i Mionixen kan jag åtminstone ställa in Lod:en och den verkar inte ha några som helst problem med tracking. Använt den i ett par månader nu och inga problem än så länge.

Vill minnas att folk rekommenderade Puretrak Talent @ overclock.net, men jag tror inte den säljs i Sverige längre.
Jag är också en som är förtjust i hårda mattor men tänkte testa att köra med en mjuk matta om det var så att Aviorn också hade trackingproblem men jag är grymt nöjd med Qpad Heaton:en. Steelseries QCK, Razer Goliathus Control & även Func's Surface fungerar strålande. Bäst vore nog att du tog dig till en butik med produkterna och testar dig fram eftersom det varierar extremt mycket från person till person.
Jag skulle iaf hålla mig till Steelseries Rival eller Avior 7000 då deras sensor är helt klart den bästa på marknaden just nu.

sitter själv med rival och är nöjd med allt utom att den är lite lång då jag har mer claw än palmgrip, säker 2-3cm kvar av knapparna. det jag då undrar är Avior 7000 lika platt men kortare ??? och i övrigt gemförbar med rival ???
Övrigt till TS kan jag rekomendera Rival och Razer Gholiatus musmatta

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Skrivet av AndersBlomdahl:

sitter själv med rival och är nöjd med allt utom att den är lite lång då jag har mer claw än palmgrip, säker 2-3cm kvar av knapparna. det jag då undrar är Avior 7000 lika platt men kortare ??? och i övrigt gemförbar med rival ???
Övrigt till TS kan jag rekomendera Rival och Razer Gholiatus musmatta

Haha jag kör också clawgrip fast med deathadder Fungerar utmärkt och har också prövat rival vilket också gick bra Min nästa mus blir nog dock en SS

Permalänk
Medlem

använde också Razer diamondback 3g när den fanns! Älskade den musen! Den slutade tillverkas och då köpte jag en
Microsoft intellimouse 3.0 som sedan också slutade tillverkas. Köpte sedan en Zowie EC1 och älskar den! Igår fick jag min Zowie EC1 Evo och den är grym! Rekommenderas starkt! Du får även 2 extra Skates till musen!

Musmattan jag använt i några år är Heatons Qpad XL matta som inte verkar finnas längre därför har jag strtat en ny tråd där jag söker en ny!

Lycka till med köpet!

Visa signatur

Morderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX - Processor: Intel Core i7 13700K 3.4GHz - Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4090 24GB Gaming - Interminne: Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance - SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Seagate FireCuda 510 SSD 2TB - Processorkylning: Arctic Liquid Freezer II 360 - Datorlåda: Lian Li PC-O11 Dynamic Svart - Nätaggregat: ASUS TUF Gaming 1000W Gold - Tillbehör: Mus: Logitech G Pro Wireless, G502 Wireless, Tangentbord: Logitech G915 TKL Lightspeed Tactile, Headset: SteelSeries Arctis Pro Wireless, Skärmar: LG 42" C2, Dell S2417DG 24" 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av robkar32:

Ja.. Det är så himla svårt att bestämma sig då man ska beställa.. Jag känner att allt inte handlar om en bekväm mus, eftersom att jag har en mus som är riktigt skön i handen, men den suger. Och en mus som inte var något ovanligt skön var däremot den bästa musen av de alla.. Därför tycker jag inte det är lönt att åka ut till butik och känna på en mus, så jag beställer hellre. Det enda som hade funkat hade väl varit att provspela musen, men det erbjuder de knappast. Tänkte på rival & sensei då de är de mest populära mössen. De allra största lagen inom CS använder rival eller sensei just nu, så att de måste väl vara rätt bra tänkte jag.. Säker på att det var denna sensei du testade förresten? Det finns en annan sensei med 5670 dpi, denna har 11400, och om det var något fel på den andra så lär de ju ha åtgärdat det felet på den nya musen

Det var Rival jag hade, inte Sensei. Jag kör enbart med Optiska möss numera då laser bland annat lider av för mycket accelerering för min smak.
DPI kvittar och folk måste verkligen komma över detta.
Se mitt tidigare inlägg om varför jag valde Mionix:en istället för Rival:en. Båda har samma sensor i sig, men Mionix har dels stöd för LOD-justering i mjukvaran, dels en bättre passform för mig & dels för att den inte hade några trackingproblem på min musmatta vilket Rival led utav.
Jag testade dock min Rival med en annan musmatta, en tunn mjukmatta (typ nå blizzard branded skit), och då var det inga problem med Rival:en
Men på en hårdare, lite tjockare matta som jag har så hade den problem. Det är förstås möjligt att det var något krux med min men jag sålde den till min kompis och han har inte ännu klagat på problemet.

Skrivet av AndersBlomdahl:

sitter själv med rival och är nöjd med allt utom att den är lite lång då jag har mer claw än palmgrip, säker 2-3cm kvar av knapparna. det jag då undrar är Avior 7000 lika platt men kortare ??? och i övrigt gemförbar med rival ???
Övrigt till TS kan jag rekomendera Rival och Razer Gholiatus musmatta

Ja. Avior 7000 är kortare och passar claw bättre. Den har inte lika idiotiskt långt avstånd till sidoknapparna samt att den ligger bättre i handen imo.
Det är samma sensor i Mionix Avior 7000, Naos 7000 och Rival.
Corsair M45 och Roccat Kone Pure Optical Military har också denna sensorn och sist jag kollade så var det den senaste och också generellt sett omtyckt och ansedd som den bästa på marknaden.
Skulle jag rekommendera en ny mus till någon i dagsläget skulle det vara några av de fem jag listade. Jag är dock delvis partisk till Avior 7000 mest för att jag kör den själv och är supernöjd med köpet.

Visa signatur

Close the world, txEn eht nepO.