PC förbi konsoler i spelförsäljning

Permalänk
Medlem

Undra hur mycket Humblebundle har påverkat detta

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skonky:

Men tror du verkligen de inte går att köpa i landet som tillverkar dem?

Nej, sa jag det eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Någon som vet om man kan kolla på rapporten någonstans? För vad jag vet så har tidigare liknande rapporter räknat med casual spel (typ zynga) osv till PC-gaming vilket målar upp en liten konstig bild och sen får man tänka på att den asiatiska marknaden är sjukt stor när det kommer till PC, typ i kina var väl konsoler banade fram till förra året? AAA-spel säljer ju fortfarande bättre på konsol än på PC.

Bara om dom räknade på fysiska ex försäljning av spel i butik inte om dom räknade med onlineförsäljning så har aldrig konsoller ens närmat sig

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Entusiast
Skrivet av trickysaer:

Jag har ett annat bra spelexempel, GTA V.

Tycker det är lite väl dyrt att betala cirka 1500kr+500kr+500kr för att spela 2-3 exklusiva spel men det är ju bara jag.
Sen så skulle jag personligen inte ens vilja spela GTA V om jag så hade spelet samt konsolen för FPS:en är så förbaskat låg och anti-aliasingen är ju åt h******.

Detta säger jag inte för att jag är butthurt, jag menar det verkligen.
Jag känner till och med en polare som köpte det till sitt Xbox 360 och som kanske har spelat 3 timmar på det eftersom själva upplevelsen var så dålig.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Carolus Rex:

60tum plasma+konsol o handkontroll +5.1 hemmabiosystem, skön soffa,ett par kalla öl, vs liten fjoll pc-monitor..det är njutning på helgerna pöjk.

Med den hårdvaran tittar jag hellre på film eftersom man ändå inte har någon möjlighet att spela seriöst. Ska jag spela Battlefield eller Counter-Strike behöver jag en mus, ett tangentbord och spelbar framerate. Vill jag spela bilspel kopplar jag hellre en handkontroll (och eventuellt en TV) till datorn och njuter av hög upplösning, icke-usel grafik och spelbart flyt.

"Liten fjoll pc-monitor"? Föredrar alla gånger min 27″ 2560x1440 @ 110 Hz över 60″ 1280x720 @ 30 Hz. Man sitter närmare en datorskärm också, så den upplevda storleksskillnaden blir mycket mindre.

Ser fortfarande inte poängen med en konsol, förutom om man är ett gäng polare som ska lira lite casual som en social aktivitet, varvid konsol är överlägset (i smidighet; föredrar LAN om man bortser från allt kringarbete). Det passar också utmärkt till barn tack vare enkelheten. Men till någonting som ens liknar seriös eller njutbar gaming: Nej.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njure:
Skrivet av widL:

Min spontana definition av lyx är något man har utöver det man behöver, så jag tolkar det snarare tvärtom. Det är ju också det de säger - "PC's are the necessity".

Det var en generös definition. Gäller det herpes också?

Permalänk
Skrivet av masse70:

Så jag antar att du vet att det går alldeles utmärkt att koppla vilken pc som helst till tv och projektor va?

Eller var det bara fanboyismen som talade?

Dessutom går det lika utmärkt att köra handkontroll på pc, varför man nu skulle vilja handikappa sig med flit men ändå....

Det är inte alla gånger som det går utmärkt att koppla in handkontroll då det av någon anledning fortfarande släpps titlar som inte är kompatibla med handkontroll visst det går att köra emulator på dem flesta som inte är kompatibla men det suger och är inte alls som ett inbyggt stöd.
Rent spelmässigt så tycker jag faktiskt att konsol är roligast med dom exklusiva spelen som har den där filmiska inlevelsen eller bilspelen som faktiskt är värt att spela i jämförelse med dem som släpps till dator.
Men när det gäller multiplayer så är dator att föredra men endast det i mitt tycke.

Visa signatur

NZXT H440W New Edition , Intel Core i7-6700K ,HyperX Predator 3000MHz 32GB ,CORSAIR RM850x ,2 x R9 NANO ,MSI Z170A GAMING M9 ACK, Samsung 950 PRO 256GB M.2, SEAGATE BARRACUDA 3TB , Intel TS15A CPU Air Cooler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carolus Rex:

Ex.Skyrim
June 2013, Bethesda announced that over 20 million copies of the game had been sold of those sales, 59% were for the Xbox 360, 27% for the PS3, and 14% for the PC.

60tum plasma+konsol o handkontroll +5.1 hemmabiosystem, skön soffa,ett par kalla öl, vs liten fjoll pc-monitor..det är njutning på helgerna pöjk.

Men hallå vilken planet kommer du ifrån? Man kan göra exakt samma sak på en PC.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Bethesda har bara sagt att de sålt 20 miljoner. Jag kan inte hitta att de sagt hur försäljningen är fördelad. Wikipediaskribenten förlitar sig på en källa som har gissat sig fram när det gäller försäljningen. De har gått på toppnoteringen på Steam (320 000) och jämfört med andra spel. Men Skyrim har sålt under väldigt lång tid på PC, hjälpt av modsupporten. Jag tror att siffran 5 miljoner som nämndes tidigare inte är otrolig, vilket gör att det hamnar runt 25% (men fortfarande säkert hälften av vad det sålt på 360).

Etablerade varumärken säljer på sin plattform, lite som att Blizzard sålde 10 miljoner Diablo 3 av bara farten trots att det fick massor av skäll under större delen av tiden.

Det är inte så konstigt att stora konsolspel säljer bättre på konsol, har med marknadsföring och etablering att göra. Vilka marknadskrafter står bakom och pushar för att sälja spel på PC? Microsoft? Heh.

Permalänk

Och vänta bara till 3D headsets blir allmänt tillgängliga. Next-gen konsollerna är för klena för att köra 3D headsets, och nästa generation konsoller kommer inte förrän 2023.
Oops.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Bethesda har bara sagt att de sålt 20 miljoner. Jag kan inte hitta att de sagt hur försäljningen är fördelad. Wikipediaskribenten förlitar sig på en källa som har gissat sig fram när det gäller försäljningen. De har gått på toppnoteringen på Steam (320 000) och jämfört med andra spel. Men Skyrim har sålt under väldigt lång tid på PC, hjälpt av modsupporten. Jag tror att siffran 5 miljoner som nämndes tidigare inte är otrolig, vilket gör att det hamnar runt 25% (men fortfarande säkert hälften av vad det sålt på 360).

Etablerade varumärken säljer på sin plattform, lite som att Blizzard sålde 10 miljoner Diablo 3 av bara farten trots att det fick massor av skäll under större delen av tiden.

Det är inte så konstigt att stora konsolspel säljer bättre på konsol, har med marknadsföring och etablering att göra. Vilka marknadskrafter står bakom och pushar för att sälja spel på PC? Microsoft? Heh.

Om dom redovisar nätförsäljning icke fysiska exemplar så säljer pc mer, det dom brukar visa är försäljning i butik , det är inte många pc spelare som köper fysiska ex. längre, var det 6% av spelmarknaden som konsoller hade, mobilt 30% & resten pc så beror på vilka som marknadsför undersökningen

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carolus Rex:

Ex.Skyrim
June 2013, Bethesda announced that over 20 million copies of the game had been sold of those sales, 59% were for the Xbox 360, 27% for the PS3, and 14% for the PC.

60tum plasma+konsol o handkontroll +5.1 hemmabiosystem, skön soffa,ett par kalla öl, vs liten fjoll pc-monitor..det är njutning på helgerna pöjk.

Gillar mina fjollmonitorer jag för att spela fps, arpg mm. Mus och tangentbord är helt enkelt bättre för seriöst spelande. För casualspelande, film och sånt drar jag in i mörklagda och akustikbehandlade biorummet för att njuta. Inkl xbox handkontroller, fjärrkontroller osv. Fast det är klart att det tagit mer pengar och tid att fixa än att koppla in i plasman. Man väjer väl vad man vill ha helt enkelt.

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk

PC Mästerras.

Iofs så köpte man ju ett PS3 på grund av exclusives...

Dold text
Visa signatur

Eltreum: AMD Ryzen 7 5800X3D | Asus Prime B350-Plus | 16GB 2933Mhz DDR4 | PowerColor 7900XTX | Crucial MX500 1TB | Seagate Barracuda 3TB | Asus VG27AQ1A

Permalänk
Medlem

På något sätt känns det som konsoler är till för barn, casual gamers och fattiglappar (no offence)

Med en PC kan man ju själv byta ut delar så man kan spela kommande spel, med en konsol är man låst.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

På något sätt känns det som konsoler är till för barn, casual gamers och fattiglappar (no offence)

Med tanke på argumentationsnivån från många konsollkramare skulle jag säga att tyngdpunkten ligger på kategorin "barn"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av masse70:

Med tanke på argumentationsnivån från många konsollkramare skulle jag säga att tyngdpunkten ligger på kategorin "barn"...

Jag skulle gå steget längre och säga "brats", men men, problemet med PC är dock att du inte kan byta ut cpu:n efter mer än tre år får då är plattformen oftast redan utdaterad, men grafik kort kan du ju teoretiskt sätt byta i upp till 6-7 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anon@tor:

Jag skulle gå steget längre och säga "brats", men men, problemet med PC är dock att du inte kan byta ut cpu:n efter mer än tre år får då är plattformen oftast redan utdaterad, men grafik kort kan du ju teoretiskt sätt byta i upp till 6-7 år.

CPUn behöver man i regel inte byta ut så ofta. Då grafiken är där det oftast pressas med nyare spel.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av masse70:

Med tanke på argumentationsnivån från många konsollkramare skulle jag säga att tyngdpunkten ligger på kategorin "barn"...

Jag kan inte direkt påstå att det är speciellt vuxnare åt andra hållet, då man uppenbarligen måste vara ett fattigt barn för att finna konsolspel underhållande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anon@tor:

problemet med PC är dock att du inte kan byta ut cpu:n efter mer än tre år får då är plattformen oftast redan utdaterad

CPU kraven i spel har dock inte ökat mycket på 5-6 år. Du kan fortfarande använda en Core2 processor i de flesta titlar.

En 3 år gammal processor är idag en Intel 2500k; vilket fortfarande rankar högt i prestanda listan. AMD har fortfarande inte kommit ikapp IPCn av den processorn, vilket gör att titlar som fungerar dåligt med en 2500k - fungerar dåligt med alla av AMDs senaste processorer.

Permalänk
Medlem

Jag hade gärna köpt en konsoll för att lira Last of us, Heavy Rain och Super Mario spelen. Jag köpte Wii endast för att spela Mario Galaxy 1 och 2. Men jag tänker inte lägga tusenlappar för en stor svart låda framför TV'n för 2 spel.

Last of us och Heavy Rain borde släppas till PC, Galaxy passar inte till PC. Inga Nintendo spel gör det. Alla Xbox och PS spel kan lika gärna vara på PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serzarian:

Tycker det är lite väl dyrt att betala cirka 1500kr+500kr+500kr för att spela 2-3 exklusiva spel men det är ju bara jag.
Sen så skulle jag personligen inte ens vilja spela GTA V om jag så hade spelet samt konsolen för FPS:en är så förbaskat låg och anti-aliasingen är ju åt h******.

Detta säger jag inte för att jag är butthurt, jag menar det verkligen.
Jag känner till och med en polare som köpte det till sitt Xbox 360 och som kanske har spelat 3 timmar på det eftersom själva upplevelsen var så dålig.

Ja, alltså mitt inlägg var ironiskt menat efter spelet inte ens finns till PC. I thought it was obvious

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

På något sätt känns det som konsoler är till för barn, casual gamers och fattiglappar (no offence)

Med en PC kan man ju själv byta ut delar så man kan spela kommande spel, med en konsol är man låst.

Fattiglappar skulle jag inte säga, då konsol blir dyrare i längden om du nu inte endast spelar
typ 2 spel. Eftersom spelen är så dyra och du betalar för Online.

Permalänk
Skrivet av Herr Kantarell:

På något sätt känns det som konsoler är till för barn, casual gamers och fattiglappar (no offence)

min tv (en av dom) kosta mer än din pc så ditt argument är fail

btw
http://www.minhembio.com/WarpGuN/

hemma hos mig

Skrivet av Friterad:

Tillåt mig att skratta, tog du skitsnacket direkt från arslet eller?
Sen när kunde man inte ha en liten gamingburk i vardagsrummet inkopplad till den där
60-tums TVn, köpa kontroll till det, koppla in hemmabiosystemet och sätta sig i soffan och lira?
Det finns 2 fördelar med konsolerna, för det första är dom väldigt små, för det andra kan du spela
mer än 1 person på samma enhet (alltså splitscreen).

Så du gör en slutsats av ett spel? Nice

Grejen är att det är inte konsolen som är bättre, det kanske är just ett fåtal spel som
bara finns till just den konsolen som
man vill spela och det är inte samma sak

infamous second son säger hej

http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=805887

piskar lätt allt som finns ute just nu!OMG och det är till konsol!

Permalänk
Skrivet av downup:

Jag hade gärna köpt en konsoll för att lira Last of us, Heavy Rain och Super Mario spelen. Jag köpte Wii endast för att spela Mario Galaxy 1 och 2. Men jag tänker inte lägga tusenlappar för en stor svart låda framför TV'n för 2 spel.

Last of us och Heavy Rain borde släppas till PC, Galaxy passar inte till PC. Inga Nintendo spel gör det. Alla Xbox och PS spel kan lika gärna vara på PC.

Haha ... Seriöst har du någonsin sett Heavy Rain för spelat det kan du inte ha gjort!
Alla Nintendo spel som existerar skulle passa bättre till dator än Heavy Rain.

Visa signatur

NZXT H440W New Edition , Intel Core i7-6700K ,HyperX Predator 3000MHz 32GB ,CORSAIR RM850x ,2 x R9 NANO ,MSI Z170A GAMING M9 ACK, Samsung 950 PRO 256GB M.2, SEAGATE BARRACUDA 3TB , Intel TS15A CPU Air Cooler.

Permalänk
Skrivet av eXale:

CPU kraven i spel har dock inte ökat mycket på 5-6 år. Du kan fortfarande använda en Core2 processor i de flesta titlar.

En 3 år gammal processor är idag en Intel 2500k; vilket fortfarande rankar högt i prestanda listan. AMD har fortfarande inte kommit ikapp IPCn av den processorn, vilket gör att titlar som fungerar dåligt med en 2500k - fungerar dåligt med alla av AMDs senaste processorer.

Finns inget spel som flaskhalsar AMD`s senaste processor tillex AMD FX-9590, det är trots allt grafikkorten som drar den största lasten.

Visa signatur

NZXT H440W New Edition , Intel Core i7-6700K ,HyperX Predator 3000MHz 32GB ,CORSAIR RM850x ,2 x R9 NANO ,MSI Z170A GAMING M9 ACK, Samsung 950 PRO 256GB M.2, SEAGATE BARRACUDA 3TB , Intel TS15A CPU Air Cooler.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Carolus Rex:

min tv (en av dom) kosta mer än din pc så ditt argument är fail

btw
http://www.minhembio.com/WarpGuN/

hemma hos mig

infamous second son säger hej

http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=805887

piskar lätt allt som finns ute just nu!OMG och det är till konsol!

Ja det var ju inte så snyggt:(

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Skrivet av eXale:

CPU kraven i spel har dock inte ökat mycket på 5-6 år.

Det är för att alla spel görs för konsoll, och konsollhårdvaran ändras bara när det är generationsskifte, dvs cirka vart tionde år. Från och med i år kommer gamla PC att få kämpa för att spela de senaste spelen, eftersom konsollerna bytt generation.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk

PC är den ultimata spelplattformen!!!

Sen fattar jag inte att folk fortfarande använder TV och soffan som argument till varför console är mer soft än PC.

PC - HDMI - TV 60" LG LCD/LED - STEAM - X360 kontroll trådlös och voila du sitter och spelar på din TV i full hd med 100+ fps.

Jag spelar endast BF4 på min PC i nuläget.

Resterande går från PC till TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carolus Rex:

infamous second son säger hej
http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=805887
piskar lätt allt som finns ute just nu!OMG och det är till konsol!

Infamous Second Son har 80 på MC, det är lägre än t.ex. SRIV. Så jag skulle inte vilja säga att det piskar allt som finns. Men det är snyggt i alla fall.

Personligen tycker jag det finns så många bra spel att jag inte hinner spela dem alla. Så det gör inte så mycket att missa vissa exklusiva spel. Det enda som gör ont för min del är att Red Dead Redemption inte finns till PC (jag gillar western).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Men hallå vilken planet kommer du ifrån? Man kan göra exakt samma sak på en PC.

Vi förändras med tiden, när jag var ung var var datorspel det givna valet. Nu när mitt spelande uppgår till en timme eller två i månaden i medel känns konsol som det enklare valet. Jag kan stoppa i valfri skiva för en 360 och det kommer bara fungera. Att äga en konsol handlar inte vara om mus vs handkontroll, det handlar lika mycket om bekvämlighet, och att den konsol jag köpte 8 år sedan ännu kan spela nya spel och så kommer kunna i flera år till.