Permalänk
Medlem

Chromescast - Trasig eller ej?

Jag köpte för ett par veckor sedan en Chromecast för att kunna casta t.ex. Netflix och annat från mobil eller sufplatta.
Jag hade till en början enorma problem att ställa in den då appen i mobilen och surfplattan inte hittade Chromecasten. När jag hållit på i någon timme så fick jag till det och den blev inställd, uppdaterad och klar. Efter det krånglade den som fan igen. Jag började spela upp något, men den tappade kontakten så att det inte gick att styra den längre. Jag fick då starta om den och den anslöt då automatiskt till mitt trådlösa nät, men tappade sedan ganska snabbt anslutningen trots att den strax innan hade full täckning enligt det man ser på TVn.

Har sedan inte använts den på länge, men skulle testa nu igen häromdagen, men den fortsätter att bete sig på samma sätt. Jag har testat att ta ström från USB via TVn, via förstärkaren samt via den medföljande strömadaptern, men det gör ingen skillnad. Jag har också följt Googles egna felsökningsguide fölr routrar och kollat att alla de rekommendera inställningarna används. Jag har dessutom Chromecasten ca 3m från min router utan vägg imellan så det ska inte heller vara några problem.

Kan det vara så enkelt att den är defekt och måste bytas ut eller är det nåt mer jag kan göra? Ni andra som har en Chromecast, har ni upplevt något liknande?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Inga andra trådlösa enheter på nätverket som har problem?
Vad har du för router?
Jag har sämre förhållanden och det funkar utmärkt.
Om du har ett bra trådlöst nät vanligtvis så är det nog fel på chromecasten. Jag skulle reklamera den.

Permalänk
Medlem

Det enda jag vet är att den inte fungerar med mitt nya modem med inbyggd router utan jag måste koppla en extern router och sen ställa in modemet till att inte vara router.

Jag tycker att det låter som en defekt enhet, men det ger jag ingen garanti på

Permalänk
Medlem

Har samma problem med min chromechast. Ska returnera den tänkte jag. Ett problem bara, hittar inte hur man gör för att returnera den på play.google.com/store. nån som vet?

Edit: Hitta själv https://support.google.com/googleplay/answer/3053039

Permalänk
Medlem

när min dongle strular (inte ofta iofs) så startar jag om routern/wifit så brukar det funka kanon igen , men jag antar att du redan provat (samt det är nån inställning i wifi på routenr som måste vara fixxad,kommer dock inte ihåg vad)

Visa signatur

Skärm : AOC Agon AG352UCG 35"Ultrawide //CPU : AMD Ryzen 7 3700X Processor (Stock ) //Moderkaka : MSI X570-A PRO // GPU : ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB kyls med Kraken X53 // RAM : Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz DDR4 CL18 // SystemDisk : Corsair Force MP600 SSD M.2 - 1TB
Chassi : Fractal Design Meshify C //PSU : Corsair RM850x V2 / 850W

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag hade problem med att Chromecasten inte hittade mitt nätverk alls.
Detta löste sig efter omstart av routern och att sen skriva in SSID för att hitta nätverket.

Kör mobilen/surfplattan på samma band? Chromecasten kör ju nämligen bara på 2,4ghz bandet medans både platta och mobil förmodligen kan köra på 5ghz, är routen intställd på (jag kan inte för mitt liv minnas vad det heter) att kommunisera mellan banden om så är fallet?

MVH Mhisha.

Visa signatur

Intel i7-7700K - Z270 - 16GB - 250GB SSD - Nvidia GTX1070

Permalänk

Jag hade samma problem med både appletv och chromecast med att jag förlorade möjligheten till airplay.
Jag köpte en extra, billig router som jag bara använder till dessa och nu funkar det utan problem

Visa signatur

| Core i7 2600k @4.6ghz | Cooling-CPU Noctua NH-U14 | MSI P67A-C45 B3 | MSI GTX 780Ti GAMING 3G | CORSAIR 16GB DDR3 VENGEANCE LP PC3-12800 1600MHZ CL10 (2X8GB) | Corsair AX860 860W DÖD | Fractal Design Define R4 (Svart) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Inga andra trådlösa enheter på nätverket som har problem?
Vad har du för router?
Jag har sämre förhållanden och det funkar utmärkt.
Om du har ett bra trådlöst nät vanligtvis så är det nog fel på chromecasten. Jag skulle reklamera den.

Skrivet av Cruiser:

när min dongle strular (inte ofta iofs) så startar jag om routern/wifit så brukar det funka kanon igen , men jag antar att du redan provat (samt det är nån inställning i wifi på routenr som måste vara fixxad,kommer dock inte ihåg vad)

Skrivet av Mhisha:

Hej!

Jag hade problem med att Chromecasten inte hittade mitt nätverk alls.
Detta löste sig efter omstart av routern och att sen skriva in SSID för att hitta nätverket.

Kör mobilen/surfplattan på samma band? Chromecasten kör ju nämligen bara på 2,4ghz bandet medans både platta och mobil förmodligen kan köra på 5ghz, är routen intställd på (jag kan inte för mitt liv minnas vad det heter) att kommunisera mellan banden om så är fallet?

MVH Mhisha.

Jag har en Asus RT-N56U N600 Dual Band som ska fungera fint enligt listan över routers.

Jag vet att 5Ghz inte fungerar så därför kör jag alla enheter på 2,4 för att det ska fungera.
Det kanske låter dumt, men jag har inte startat om min router av den enkla anledning att ingen av mina andra trådlösa enheter krånglar. hade nyss en syster till min sambo som var på besök och kopplade in sig på mitt trådlösa nät för första gången och inte heller hon hade några problem. Men jag lär väl testa att starta om routern ändå, har inte direkt något att förlora på det.

Ska också testa att reseta den en gång till. Gjorde det när den var helt ny för ett par veckor sedan, men ska testa det igen. Annars finns itne så mycket mer att göra. Kan lämna in den till NetOnNets lagerbutik då jag köpt den där.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Hmm synd med besvär.

Spontant skulle jag kolla avståndet mellan router och cast-enheten. Chromecast är en rätt så kass wifi-modul tyvärr. Prova nollställa den och konfigurera den nära din router så inget stör kopplingen. Då borde du kunna uppdatera den och se till så du har senaste mjukvaran. Jag tyckte den gick bättre efter uppdatering som kom för typ 3 veckor sedan.
(Notera att uppdateringen kan har kommit tidigare än så, jag upptäckte bara uppdateringen för drygt 3 veckor sedan.)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Jag har en Asus RT-N56U N600 Dual Band som ska fungera fint enligt listan över routers.

Jag har samma router och tyckte mig inte ha några problem med den heller, kör platta, 2 telefoner, 2 laptop och 1 tv på nätverket dagligen trotts detta så löste en omstart problemet för mig med just Chromecasten.

MVH Mhisha.

Visa signatur

Intel i7-7700K - Z270 - 16GB - 250GB SSD - Nvidia GTX1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mhisha:

Jag har samma router och tyckte mig inte ha några problem med den heller, kör platta, 2 telefoner, 2 laptop och 1 tv på nätverket dagligen trotts detta så löste en omstart problemet för mig med just Chromecasten.

MVH Mhisha.

OK, jag får hoppas att samma gäller för mig. Får testa detta ikväll när jag kommit hem.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Har precis köpt fått min Chromecast, och verkar ha problem.. Den stenvägrar att ansluta till mitt WLAN. Först testade jag med WPA igång, men nu kör jag utan, men det vägrar att funka. Kör för övrigt hostapd som "AP"..dvs en USB-dongle i en Linux-burk... Håller på att bli tokig.

Visa signatur

Sorcere of Pan Tang

Permalänk
Medlem

Jag startade om min router igår samt resetade hela Chromecasten, men det hjälpte inte. Direct efter reset märkte man att den körde en gammal firmware då det såg annorlunda ut och den höll faktiskt anslutningen stabilt medans jag testade, men sedan uppdaterade den sig och den börja de tappa anslutningen igen.

Så idag sticker jag och byter ut min och ser om det funkar bättre sen. Kanske bli utan Chromecast nån vecka också om de måste skicka iväg den för kontroll först.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Jag startade om min router igår samt resetade hela Chromecasten, men det hjälpte inte. Direct efter reset märkte man att den körde en gammal firmware då det såg annorlunda ut och den höll faktiskt anslutningen stabilt medans jag testade, men sedan uppdaterade den sig och den börja de tappa anslutningen igen.

Så idag sticker jag och byter ut min och ser om det funkar bättre sen. Kanske bli utan Chromecast nån vecka också om de måste skicka iväg den för kontroll först.

har du testat använda förlängningen? jagh ar läst att det kan hjälpa vissa då tv har lite skärmning som kan störa wifi, kommer chromecasten ut en bit kan den få bättre mottagning.

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dev3n:

Har precis köpt fått min Chromecast, och verkar ha problem.. Den stenvägrar att ansluta till mitt WLAN. Först testade jag med WPA igång, men nu kör jag utan, men det vägrar att funka. Kör för övrigt hostapd som "AP"..dvs en USB-dongle i en Linux-burk... Håller på att bli tokig.

Se över ditt ssid, man får inte ha åäö eller mellanslag i det och en del saker är kinkiga med det.
Och tänk även på vilket land som är valt i nätverksdrivern och är man tveksam ska man manuellt välja nån av kanal 1, 6 eller 11.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av E_maN:

har du testat använda förlängningen? jagh ar läst att det kan hjälpa vissa då tv har lite skärmning som kan störa wifi, kommer chromecasten ut en bit kan den få bättre mottagning.

Nej jag har inte testat den. Dock har jag testat att ha Chromecaste kopplad både direkt in i TVn samt också via förstärkarens HDMI-ingån som sedan går vidare till TVn.

Har testat så jävla mycket nu så jag orkar inte hålla på med skiten nåt mer, därför lämnar jag in den och får förhoppningsvis en ny. Om den nya också krånglar kanske jag testar nåt mer innan jag felanmäler igen.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Se över ditt ssid, man får inte ha åäö eller mellanslag i det och en del saker är kinkiga med det.
Och tänk även på vilket land som är valt i nätverksdrivern och är man tveksam ska man manuellt välja nån av kanal 1, 6 eller 11.

Fick det till slut att fungera. Det var min DHCP-server på Linuxburken som jäklades.. Ingen DNS gavs ut, därför antar jag att den inte kunde nå vissa hostar för att verifiera eller något sånt.

Visa signatur

Sorcere of Pan Tang

Permalänk
Medlem

Jävla skit! Jag var till NetOnNet idag och fick en ny... trodde jag. När jag startade upp den stod det direkt, kan inte ansluta Emmas Chromecast till Tele2-internet-xxx.

Jag fick alltså en använd, men jag testade ändå att reseta den och ansluta vilket funkade, men efter en kort stund hann den uppdatera sig och då blev det samma skit igen. Den håller inte kvar anslutningen till routern.

För jag förstår det rätt va? Den lilla symbolen längst ner till vänster på TVn som talar om namnet på Chromecasten ska lysa och visa att den är ansluten till routern konstant väl? Den ska väl inte sluta att visa det? Ja hur som helst så kan jag inte köra t.ex. netflix, för när den inte visar att den är ansluten så finns inte Chromecastsymbolen i Netflix-appen. Vad fan är det här för skitprodukt? Har fått 2st och ingen funkar. Har följt Googles felsökningsråd till punkt och pricka, anslutit strömmen till TV, Förstärkare samt den medföljande USB-adaptern, har routern supernära resetat router, resetat Chromecast... inte ett piss hjälper.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Jävla skit! Jag var till NetOnNet idag och fick en ny... trodde jag. När jag startade upp den stod det direkt, kan inte ansluta Emmas Chromecast till Tele2-internet-xxx.

Jag fick alltså en använd, men jag testade ändå att reseta den och ansluta vilket funkade, men efter en kort stund hann den uppdatera sig och då blev det samma skit igen. Den håller inte kvar anslutningen till routern.

För jag förstår det rätt va? Den lilla symbolen längst ner till vänster på TVn som talar om namnet på Chromecasten ska lysa och visa att den är ansluten till routern konstant väl? Den ska väl inte sluta att visa det? Ja hur som helst så kan jag inte köra t.ex. netflix, för när den inte visar att den är ansluten så finns inte Chromecastsymbolen i Netflix-appen. Vad fan är det här för skitprodukt? Har fått 2st och ingen funkar. Har följt Googles felsökningsråd till punkt och pricka, anslutit strömmen till TV, Förstärkare samt den medföljande USB-adaptern, har routern supernära resetat router, resetat Chromecast... inte ett piss hjälper.

Jag lider med dig som haft problem. Synd också att du fick en annan använd. Men förlora inte hoppet om chromecasten. Jag köpte min från staterna för ca 3-4 månader sedan och har inte haft några problem alls. Förutom plex då, men det är min plexserver som krånglar.

Jag skulle pröva det här:

Uppdatera firmware på routern(Kommer många och bra uppdateringar till våra Asus routrar)
Factory reset på routern.
Låt routern vara på standard kanal(om det inte är jättemånga grannar på samma, isådantfall byt upp en el. ner. Vissa enheter är känsliga på kanaler, jag använder kanal 6)

Använd HDMI förlängaren(kan vara skärmande TV som någon skrev tidigare)
Använd Nätadaptern istället för usb porten på tv:n(Vissa TV apparater ger bara ut 500mA, vilket inte är tillräckligt.)
Dubbelkolla nätadaptern som följde med(Om du köpte den på NetonNet kan de ha slängt med en för svag, minst 1A ska den vara märkt med, inte 500mA tex.)

Sedan reklamera, känns som att man gjort precis allt man kan efter detta.

Permalänk
Medlem

Hej Bejje!

Fick du någonsin ordning på din Chromecast?

Jag har exakt samma problem och samma router som du. Har även jag provat två olika CC med samma resultat. Nätsladd eller HDMI-förlängning gör ingen skillnad. Det enda skillnaden jag har är att jag även provat den på en annan TV och där verkar det fungera ok än så länge.

Så om du har några tips så vore jag tacksam

Permalänk
Medlem
Skrivet av m97rek:

Hej Bejje!

Fick du någonsin ordning på din Chromecast?

Jag har exakt samma problem och samma router som du. Har även jag provat två olika CC med samma resultat. Nätsladd eller HDMI-förlängning gör ingen skillnad. Det enda skillnaden jag har är att jag även provat den på en annan TV och där verkar det fungera ok än så länge.

Så om du har några tips så vore jag tacksam

Ja det har löst sig. Jag är inte helt 100%, men jag tror att genom att ansluta till 802.11g 2,4GHz nätet istället för mitt 802.11n 5GHz så löste det problemet.
Antingen det eller så var det en tillfällighet att den har uppdaterat sig ungefär samtidigt som jag bytte till G-nätet istället för N.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Ja det har löst sig. Jag är inte helt 100%, men jag tror att genom att ansluta till 802.11g 2,4GHz nätet istället för mitt 802.11n 5GHz så löste det problemet.
Antingen det eller så var det en tillfällighet att den har uppdaterat sig ungefär samtidigt som jag bytte till G-nätet istället för N.

Tack för svar. Bara så jag förstår, du satte alltså separata namn på 2,4 och 5 Ghz nätverken så alla enheter anslöt till 2,4? För CC kan ju bara ansluta till 2,4 nätverk om jag inte har helt fel

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av m97rek:

Tack för svar. Bara så jag förstår, du satte alltså separata namn på 2,4 och 5 Ghz nätverken så alla enheter anslöt till 2,4? För CC kan ju bara ansluta till 2,4 nätverk om jag inte har helt fel

Skickades från m.sweclockers.com

Så kanske det är. Jag minns inte om Chromecasten kan ansluta till 5GHz eller inte, jag kanske blandar ihop det med mobilen och surfplattan. Men jag har iaf försökt spela upp saker på Chromecasten från mobilen och surfplattan och den har loksom helt tappat kontakten allt som oftast, men idag kör jag alla enheter på 2,4 GHz istället för 5GHz och har inga som helst problem.

Mina två nät heter samma sak, men 5GHz bandet har jag lagt till (5GHz) i slutet av namnet för att skilja dom åt.
Så mitt tips är att ansluta alla enheter på test till 2,4GHz och se om det blir bättre.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Så kanske det är. Jag minns inte om Chromecasten kan ansluta till 5GHz eller inte, jag kanske blandar ihop det med mobilen och surfplattan. Men jag har iaf försökt spela upp saker på Chromecasten från mobilen och surfplattan och den har loksom helt tappat kontakten allt som oftast, men idag kör jag alla enheter på 2,4 GHz istället för 5GHz och har inga som helst problem.

Mina två nät heter samma sak, men 5GHz bandet har jag lagt till (5GHz) i slutet av namnet för att skilja dom åt.
Så mitt tips är att ansluta alla enheter på test till 2,4GHz och se om det blir bättre.

Det stämmer. Chromecast stödjer INTE 5 ghz.

Ha en bra dag.

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB