Permalänk
Medlem

slö Asus RTN66U

Hejsan.

Har kört en ASUS RT-N66U som router nu ett tag och höjde från 100mb fiber till 250mb.
Körde bredbandskollen och det såg bra ut 245mb. har inte tänkt så mkt på det för någon vecka sedan då jag gjorde ett test till, 98mb kom jag upp i. Resetade routern och kom då upp i mina 245mb igen. Gjorde ett test dagen efter, samma 98mb, reseta men det händer ingenting. Bytte till Routern som man får med tele2 fiber, Netgear, kom då upp i 247mb med en gång. kopplade in ASUSEN igen, 98mb.

Kan det vara något strul med routern? Bevisligen är det ju inget strul från tele2 sida.

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att den länkar om i 100 mbit/s pga kablar/kontakteringar? Jag hade problem när jag gick upp till 250 mbit/s och jag fick byta ut en tp-kabel samt kontaktera om en annan för att få giglänk. Sedan fick jag hålla på att starta om en switch och koppla i/ur tp som gick till bbb-uttaget ett par gånger i stöten för att få giglänk till den som nästan dagligen slog över på 100 länk. Jag kontakterade om bbb-uttaget och inbillade mig att det blev lite bättre men till slut fick det komma ut en tekniker och byta uttaget åt mig.

Edit: Min tanke är att Tele2 mediabox kanske är mindre känslig än Asus routern och håller sig kvar på gigabit.

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Inaktiv

Kollat

?

Permalänk
Medlem

Ja det känns som den går över på 100 mb/s efter ett tag. Har från väggen till router cat5 kabel, från router till htpc cat5 kabel. har ingen switch än så länge. Ringde och pratade med ASUS och dom trodde det var något som hänt med den. Så jag hämtade ut en ny precis nu och kopplat in den. Ska kolla bredbandskollen sen ikväll när den har blivit lite varm. Ja Qqs inställningen är av. Nyaste programvaran också Återkommer ikväll med svar

Permalänk
Medlem

Men Cat 5 klarar ju bara av hastighet upp till 100Mbps??!?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mitik:

Men Cat 5 klarar ju bara av hastighet upp till 100Mbps??!?

Nja, det skiljer lite i specen men Gbit går bra med cat 5 om du inte ska köra 100m långa kablar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nja, det skiljer lite i specen men Gbit går bra med cat 5 om du inte ska köra 100m långa kablar.

cat5 (ej cat5e) är inte certat på giglänk men som du säger fungerar det oftast bra. En av kablarna jag har dragit 10~12 meter är en gammal cat5 men jag fick kontaktera om den för att den skulle länka 1000 hela tiden annars föll den precis som kopplingen till bbb-uttaget ner på 100 mbit efter ett tag. Jag har för övrigt asus switchar så deras autosense som verkar vara lite halvseg kanske även finns i asus routern?

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H