Övervägt lån till bil i 2 månader, nu måste jag ha hjälp!

Permalänk
Medlem

Övervägt lån till bil i 2 månader, nu måste jag ha hjälp!

Jag har övervägt att låna till en bil i 2 månader nu, bilen jag kör nu är en Corolla T-sport 3dörrars från 2003. Den är i relativt bra skick, men 3 dörrars bil funkar jävligt dåligt med barnstol. Jag funderar på att koppla ur airbagen och köra med barnstolen fram tills vidare. Det är en lösning som fungerar men som är jävligt omständig. Ska jag byta bil har jag kollat på en Auris Edition 50 (2014), dumt att köpa ny bil jag vet, men jag vill ha en Toyota Auris, och modellen innan (2013 och tidigare) ser ut som skit.

För ett år sen ungefär hade jag 120 k papp sparat, men jag använde dem till att köpa in mig i tjejens hus (hon hade inte mkt lån kvar på huset så det gick inte att bara ta över hälften av lånen då det knappt var hälften av husets värde som var belånat).

Nu har jag runt 30K sparat och bilen har Toyota bjudit 35K för. Aurisen går på cirka 200K med alla tillbehör.

Ska gå hem på föräldraledigt om cirka 2 månader, vilket kommer sänka min inkomst rejält, tar jag ett lån på 150 000 på bilen så måste jag ta det på 8 år för att få ner månadskostnaderna till 1900 under föräldraledigheten, så fort jag jobbar igen kommer jag ammortera minst 5K per månad.

En sak som spelar in ganska rejält är att bilen har gått 11900 mil nu o 12000 service för 5000 är på gång, ska jag byta in bilen måste det alltså göras nu, för jag tänker inte serva den på Toyota när jag kan serva den för 1500 materialkostnad själv. O när en stämpel saknas så tar inte toyota in den längre och sälja privat blir mkt. svårare.

Har räknat på lånet och det kommer ge mig en extrakostnad på bilen på cirka 15000

Permalänk
Entusiast

Ja då är väl frågan du behöver ställa dig om det är värt 15 000 kr utslaget på bilens livstid att slippa krångla med en tredörrars bil den tiden det tar att annars spara ihop pengarna till en ny. Det är väldigt svårt för någon annan att svara på.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Aurisen är en relativt liten bil, men jag antar att du kollat om barnvagn får plats? Har du ett barn går det säkert, men kommer nr 2 inom ett par år blir det trångt. Vi har en Avensis -01:a som ändå är Hyffsat stor, men det blir på gränsen med 2 barn och vagnar ändå.

Nu vet jag inte hur er ekonomi ser ut i övrigt, men har du/ni en bra månadsinkomst så finns det kanske utrymme till ett nybilsköp, men annars finns det bra begagnade typ Avensis som är sjukt driftsäkra.
Sen är ju värdeminskningen inte roligt att räkna på en ny kärra, även om Toyota ligger bra till.

Sälj Corollan och köp en beg Avensis så har du pengar till annat när du skall vara pappaledig Då slipper du va rädd om den med för barn sliter sjukt mycket på bilen, i know

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Resorb:

Aurisen är en relativt liten bil, men jag antar att du kollat om barnvagn får plats? Har du ett barn går det säkert, men kommer nr 2 inom ett par år blir det trångt. Vi har en Avensis -01:a som ändå är Hyffsat stor, men det blir på gränsen med 2 barn och vagnar ändå.

Nu vet jag inte hur er ekonomi ser ut i övrigt, men har du/ni en bra månadsinkomst så finns det kanske utrymme till ett nybilsköp, men annars finns det bra begagnade typ Avensis som är sjukt driftsäkra.
Sen är ju värdeminskningen inte roligt att räkna på en ny kärra, även om Toyota ligger bra till.

Sälj Corollan och köp en beg Avensis så har du pengar till annat när du skall vara pappaledig Då slipper du va rädd om den med för barn sliter sjukt mycket på bilen, i know

Tack för ett bra svar.

Tjejen har 2 barn sedan tidigare, men hon tar hela den ekonomiska biten för dessa barn, hon har en avensis redan, men när hon börjar jobba kommer hon att behöva ha den till hämtning av de andra barnen, då blir jag hemma föräldraledig med vårat barn men min corolla.

Det lutar åt att behålla corollan nu faktiskt, med halva baksätet nedfällt får barnvagn plats, plus en plats för en person. O sen barnstol i framsätet.

Gillar inte Avensisen pga svängradien. Men annars är det en grymt bra bil.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Nej, köp något begagnat istället. Den här hysterin med att alla ska köpa nya bilar. Du har helt enkelt inte råd att köpa en ny bil. Det är inte många i Sverige som har råd att ständigt köpa nya bilar, bmw och porsches and so on - tur att banken kan vara snälla att låna ut lite pengar till en rullande kostnad då;)

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt en begagnad, mer praktisk bil, för säg 60-70k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Jag hade köpt en begagnad, mer praktisk bil, för säg 60-70k.

Min Tsport är för svårsåld på blocket pga. 3D variant, o Toyota ger för lite pengar för att jag ska kunna byta till något vettigt begagnat i snarlik prisklass, så jag kör vidare på min Tsport ett tag till, håller med tidigare inlägg, ha mer pengar att göra saker med Bebisen under föräldraledigheten.

Så spar jag pengar o hoppas på att hitta en Auris Edition 50 begagnad om 2 år när jag har majoriteten av summan sparad istället. Bara o hoppas jag slipper laga för mkt på Tsporten under tiden.

Permalänk
Medlem

Helt rätt beslut att behålla Corollan även om den inte är så praktisk

Tycker själv att Aurisen är grymt fin, och som du säger är det nog bättre att vänta något år och köpa en beg då den största värdeminskningen försvunnit. Om du har behov av en då.

Att köpa en ny bil är ekonomiskt sett det sämsta köp man kan göra.

Njut av pappaledigheten och spara slantarna

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Av ren nyfikenhet nu när Toyota-experter är närvarande i tråden,
hur tycker ni står sig Verso-S jämfört med Auris?

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk

Ny bil är kul, men inte alls någon super affär. De rasar i värde och vill man försöka motverka det så får man byta bil som man byter kalsonger. Jag var i samma sits som du var, visst är det skönt med en ny bil. Men med facit i hand så hade jag köpt en 60-70kkr kombi och väntat med en "fin bil" tills barnen är större.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Ny bil är kul, men inte alls någon super affär. De rasar i värde och vill man försöka motverka det så får man byta bil som man byter kalsonger. Jag var i samma sits som du var, visst är det skönt med en ny bil. Men med facit i hand så hade jag köpt en 60-70kkr kombi och väntat med en "fin bil" tills barnen är större.

Ja, det kanske är så. Man kan inte bara säga till barn att vara försiktiga, de förstår vad det innebär ibland.

Får köra på i den här pärlan Kul som fan att köra den så jag grinar inte över det iaf

Permalänk
Föredetting

Ny bil är ju ren kapitalförstöring. Om du ändå ska ha "nytt", kika på något som gått några månader och några hundra mil som demobil. Där lossnar 20-30% av priset direkt.

Okej, nu har du kanske redan bestämt dig, men ändå. Jag skulle inte köpa en fabriksny bil på grund av att du i princip gör dig av med handpenningen med ett vrid på nyckeln när du hämtar ut bilen.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Ny bil är ju ren kapitalförstöring. Om du ändå ska ha "nytt", kika på något som gått några månader och några hundra mil som demobil. Där lossnar 20-30% av priset direkt.

Okej, nu har du kanske redan bestämt dig, men ändå. Jag skulle inte köpa en fabriksny bil på grund av att du i princip gör dig av med handpenningen med ett vrid på nyckeln när du hämtar ut bilen.

Köper dock heldre en normalt begagnad bil än en demobil, men visst har du rätt ang. det ekonomiska. Men Demobilar körs varken in ordentligt eller körs varma före man testar hela registret. Det kan man aldrig lita på med en privatbil heller, men nybilsägare är nog mer försiktiga med sin egen bil än vad ett hundratal personer är mot en demobil.

Permalänk
Skrivet av SueCia:

Köper dock heldre en normalt begagnad bil än en demobil, men visst har du rätt ang. det ekonomiska. Men Demobilar körs varken in ordentligt eller körs varma före man testar hela registret. Det kan man aldrig lita på med en privatbil heller, men nybilsägare är nog mer försiktiga med sin egen bil än vad ett hundratal personer är mot en demobil.

Det där är inte helt sant, känner flera som kör flång nya bilar. Men enbart ser dem som transportmedel och de ser mer slitna ut än min 10år gamla volvo

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Det där är inte helt sant, känner flera som kör flång nya bilar. Men enbart ser dem som transportmedel och de ser mer slitna ut än min 10år gamla volvo

Skickades från m.sweclockers.com

Självklart finns det folk som inte bryr sig alls, men jag vågar lova att 100% av alla demobilar är körda så långt ifrån korrekt inkörning det går. Tror inte en enda människa som provkör en demobil väntar tills den blir varm innan man varvar över 3000 varv (beroende på motor såklart, men typ), medans kanske 25-30% av alla privatköpta nybilar körs in korrekt, och kanske 60% kör dom som dom kör sin vanliga bil, och 10% kör dom lika vårdslöst som folk kör demobilar?

Gissar bara men det känns rimligt. Kanske att det är färre än 25% som kör in bilen korrekt. Men en demobil är garanterat ganska misshandlad, sen huruvida det satt några spår är svårt att säga, men klart är ju att det finns inkörningsanvisningar av en anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Självklart finns det folk som inte bryr sig alls, men jag vågar lova att 100% av alla demobilar är körda så långt ifrån korrekt inkörning det går. Tror inte en enda människa som provkör en demobil väntar tills den blir varm innan man varvar över 3000 varv (beroende på motor såklart, men typ), medans kanske 25-30% av alla privatköpta nybilar körs in korrekt, och kanske 60% kör dom som dom kör sin vanliga bil, och 10% kör dom lika vårdslöst som folk kör demobilar?

Gissar bara men det känns rimligt. Kanske att det är färre än 25% som kör in bilen korrekt. Men en demobil är garanterat ganska misshandlad, sen huruvida det satt några spår är svårt att säga, men klart är ju att det finns inkörningsanvisningar av en anledning.

Inkörning av bilen är inte alls lika viktigt idag som förr. Delarna i en modern motor är precitionstillverkade så det finns inget att köra in längre.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder