Varför byter ni inte till Linux?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

Inte haft några problem med att nästa release inte funkar osv utan allt bara fungerar hela tiden.

Undantaget är om jag är och mixtrar för mycket med saker själv men det är mitt eget fel i dom fallen.
Problemen du nämner är Ubuntu problem och inte Linux problem.

Möjligen så kan beta releaser strula men det är ju på egen risk man testar sånt.

Och då det gäller grafikdriverna så är det precis tvärtom att nyare kernel och xorg versioner kräver uppdaterad grafikdriver.
Men det är inget problem om man låter bli att uppdatera kernel hela tiden och väntar ett tag till det finns officiellt stöd.
AMD och Intels opensource drivers funkar alldeles utmärkt och där behöver man inte tänka på det.

Även om inte AMD gör allt själva på öppna drivern så ser jag inte det som nån nackdel. Funkar på alla moderna GPU och för dom nyare korten är det radeonsi drivern som gäller men den är inte lika mogen än. Faktiskt så stöder öppna drivern mer GPU än vad deras stängda för dom enbart funkar på Radeon HD 5xxx och nyare kort numera.

AMD's öppna driver stöder också VDPAU som dom flesta program behöver för video acceleration vilket inte deras stängda gör så om man inte ska spela så är öppna drivern bättre. Iofs så funkar VAAPI med den stängda men funkar inte i t.ex. flashplayer.
NVIDIA är det closed source som gäller fast samtidigt brukar NVIDIA vara ganska snabba på uppdatera sin driver så det brukar oftast inte vara nåt problem där. Den fria opensource drivern för NVIDIA däremot har inte det och det är bla därför Linux pekade finger åt dom.

Men det är precis vad jag menar, Canonical sköter sig inte och det finns ingen GNU/Linuxdistribution för konsumenter. Det finns inte och då finns det inte. Köper du däremot en dator kommer den om du inte vill vara krånglig med ett förinstallerat modernt operativsystem där du bara behöver välja språk och skapa ett konto för att komma igång. Canonical nämns med namn eftersom det är Canonical som inte sköter den delen av marknaden och inte erbjuder fixar inbakat även när de tagits fram.

Citat:

Men det är inget problem om man låter bli att uppdatera kernel hela tiden och väntar ett tag till det finns officiellt stöd.

Fast nu ljuger eller felrepresenterar du vad som det syftas till, modern hårdvara kräver ofta nyare drivrutiner än vad som inkluderas i distributionen om distributören inte backportar dessa. Hårdvaran har ofta inte fått stöd fören senare kernel än vad distributionen använder, backportas inte stödet måste du själv eller via tredjeparts PPA uppdatera kerneln och xorg, det gäller även om inte mer när det handlar annars välfungerande öppna drivare. Att vänta betyder t.ex. att vara utan accelererad grafik eller köra på Windows så länge. För sådana som dig är alltså den maskinen möjligen helt utesluten från att gå att använda. Du får i Kaveris fall inte full prestanda och inte DPM.

Den svaga länken är tillverkarna och distributören, och finns det ingen som ger support till konsumenter – så som servrar har kommersiell support från leverantör – så finns det inte. Då blir det inte alltid så mycket att välja på, det blir hobbyanvändning. De som är intresserade av OSS och gärna bråkar med det. Att säga att mjukvara som inte alls fungerar alltid gör det och skrika med versaler eller säga att KDE löser allt, eller har bäst lösning löser inte situationen och gör det inte bättre. Att det fungerar så här gör inte att det inte fungerar för dig så skärpning.

Vad de öppna drivarna stödjer vet jag, Radeonsi stödjer enbart Southern Islands och Sea Islands/Volcanic, HD7000/8000 GCN 1.0/1.1 alltså. Det är inte särskilt komplett än. Har du t.ex. AMD Kaveri (FM2+/A10-7850K/7700K) så har inte Ubuntu 14.04 nya (öppna) drivare nog för t.ex. "Power Management", eller fixat buggen för UVD. Allt sånt som konsumenter inte ska behöva bry sig om. Det är påhitt och larv att skriva som om allt stöd redan fanns eller att det skulle finnas överallt. Ska man bygga en maskin ska man iaf inte behöva köpa delarna begagnat. Nouveau har börjat få sådant som accelererad video-avkodning också, sen har det såklart betydelse att det finns två olika AMD-drivare.

@KimTjik
Dell Latitude E6410, E6510 som kom förinstallerad med Ubuntu, men kunde inte installeras med hjälpa av Canonicals egna skiva / nerladdning. Dessa kunde inte uppgraderas från 10.10 till 11.04 utan att mötas av en svart skärm. Andra Dell-system är t.ex. "certifierade" för Ubuntu av Canonical men sånt som hibernate fungerar inte och vissa saker kräver workarounds. Även de maskiner som kräver workarounds är ofta de som fungerar bäst, men en ovan användare klarar det inte. Regressioner på olika fronter sker alltid mellan olika versioner, så ibland kan det handla om att byta workarounds för att få den lira bra. Detta handlar om maskiner som är "certifierad", något riktigt stöd för desktop finns inte fast för de insatta går det fint, även om man ibland kanske inte kan använda vanliga installationsskivan. Känns fel att påstå att distributörerna gör ett bra jobb här. De är inte vänliga mot konsumenter ens med modeller (förvisso inriktade mot utvecklare) som säljs förinstallerade. Inget taget ur luften där, men det är kritik mot distributörerna och de har inte konsumenter som kunder och behöver inte behandla dem väl. Ska man påstå att allt fungera perfekt på allt och för alla, ja då behöver man ignorera hur hela utvecklingen på linuxsidan går till.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Men det är precis vad jag menar, Canonical sköter sig inte och det finns ingen GNU/Linuxdistribution för konsumenter. Det finns inte och då finns det inte. Köper du däremot en dator kommer den om du inte vill vara krånglig med ett förinstallerat modernt operativsystem där du bara behöver välja språk och skapa ett konto för att komma igång. Canonical nämns med namn eftersom det är Canonical som inte sköter den delen av marknaden och inte erbjuder fixar inbakat även när de tagits fram.

Fast nu ljuger eller felrepresenterar du vad som det syftas till, modern hårdvara kräver ofta nyare drivrutiner än vad som inkluderas i distributionen om distributören inte backportar dessa. Hårdvaran har ofta inte fått stöd fören senare kernel än vad distributionen använder, backportas inte stödet måste du själv eller via tredjeparts PPA uppdatera kerneln och xorg, det gäller även om inte mer när det handlar annars välfungerande öppna drivare. Att vänta betyder t.ex. att vara utan accelererad grafik eller köra på Windows så länge. För sådana som dig är alltså den maskinen möjligen helt utesluten från att gå att använda. Du får i Kaveris fall inte full prestanda och inte DPM.

Den svaga länken är tillverkarna och distributören, och finns det ingen som ger support till konsumenter – så som servrar har kommersiell support från leverantör – så finns det inte. Då blir det inte alltid så mycket att välja på, det blir hobbyanvändning. De som är intresserade av OSS och gärna bråkar med det. Att säga att mjukvara som inte alls fungerar alltid gör det och skrika med versaler eller säga att KDE löser allt, eller har bäst lösning löser inte situationen och gör det inte bättre. Att det fungerar så här gör inte att det inte fungerar för dig så skärpning.

Vad de öppna drivarna stödjer vet jag, Radeonsi stödjer enbart Southern Islands och Sea Islands/Volcanic, HD7000/8000 GCN 1.0/1.1 alltså. Det är inte särskilt komplett än. Har du t.ex. AMD Kaveri (FM2+/A10-7850K/7700K) så har inte Ubuntu 14.04 nya (öppna) drivare nog för t.ex. "Power Management", eller fixat buggen för UVD. Allt sånt som konsumenter inte ska behöva bry sig om. Det är påhitt och larv att skriva som om allt stöd redan fanns eller att det skulle finnas överallt. Ska man bygga en maskin ska man iaf inte behöva köpa delarna begagnat. Nouveau har börjat få sådant som accelererad video-avkodning också, sen har det såklart betydelse att det finns två olika AMD-drivare.

@KimTjik
Dell Latitude E6410, E6510 som kom förinstallerad med Ubuntu, men kunde inte installeras med hjälpa av Canonicals egna skiva / nerladdning. Dessa kunde inte uppgraderas från 10.10 till 11.04 utan att mötas av en svart skärm. Andra Dell-system är t.ex. "certifierade" för Ubuntu av Canonical men sånt som hibernate fungerar inte och vissa saker kräver workarounds. Även de maskiner som kräver workarounds är ofta de som fungerar bäst, men en ovan användare klarar det inte. Regressioner på olika fronter sker alltid mellan olika versioner, så ibland kan det handla om att byta workarounds för att få den lira bra. Detta handlar om maskiner som är "certifierad", något riktigt stöd för desktop finns inte fast för de insatta går det fint, även om man ibland kanske inte kan använda vanliga installationsskivan. Känns fel att påstå att distributörerna gör ett bra jobb här. De är inte vänliga mot konsumenter ens med modeller (förvisso inriktade mot utvecklare) som säljs förinstallerade. Inget taget ur luften där, men det är kritik mot distributörerna och de har inte konsumenter som kunder och behöver inte behandla dem väl. Ska man påstå att allt fungera perfekt på allt och för alla, ja då behöver man ignorera hur hela utvecklingen på linuxsidan går till.

Ja självklart köper man ny hårdvara som kräver nyare kernel så får man väl göra det och oftast är det inget problem att göra det. Speciellt inte om man kör med opensource dirvers så är det inga problem. Och NVIDIAs stängda brukar uppdateras ganska snabbt för nya kernels m.m. så normalt inget problem där heller.
Sa aldrig att radeonsi var bra eller komplett utan sa egentligen samma sak att den inte var så bra än så där är closed source drivers bättre.
Men på äldre hårdvara 6xxx och äldre så fungerar den faktiskt väldigt bra numera och blir bättre och bättre för varje dag.
Jag fattar fortfarande inte hur ni bär er åt har installerat på säkert ett 100 tal datorer och har inte haft dom problemet ni har.
Självklart har en del saker småstrulat lite ibland men inget som inte har gått att fixa.
I dom flesta fall så har allt fungreat direkt så jag vet inte vad ni har köpt för udda grejer som inte fungerar.
Har även under alla åren lekt med diverse andra distar med och just Ubuntu brukar strula dom gånger det varit strul.
Sen om man nu verkligen vill köra Linux kan man också ta reda på hur det funkar i Linux före med om man vill vara säker.
Det enda som är om det är helt nyutkommet på marknaden att det kan vara problem då men så bråttom har inte jag att jag måste köpa sakerna samma dag det kommer ut.
Sen ang Dell så har jag en Dell Lattitude E6400 som funkar också out of box här inte ett enda problem med drivers eller installation eller att nåt inte funkar.
Med Windows 7 är du tvungen fixa massa drivers från dells hemsida i efterhand för att få den att fungera.
Och många gånger ser det ut på samma sätt så Linux har betydligt bättre driverstöd än Windows out of box.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Petterk:

@KimTjik

Ok, då måste jag ha missförstått och trott att du fortsatte tanken om stationära datorer, när du tydligen avser bärbara. Det var mest det jag undrade över, eftersom du i meningen direkt innan skrev "stationära".

Vad gäller support ifrån tillverkare, ja det är möjligt det stämmer, men för att det ska ha relevans krävs att vi talar om företag. För privatpersoner tvivlar jag på att skillnaden är särskilt stor; de flesta blir bollade runt utan att kunna hävda varken garantier eller rätt till support. Efter att ha sett vissa företags kostnader för support av Windows och vad de fått för pengarna är jag inte helt övertygad om excellensen i denna support och inte heller att det skulle vara omöjligt att få bättre support för Linux för samma summor. I vårt MS-land är det naturligtvis mest en spekulativ fundering och inget vi på länge lär kunna pröva i verkligheten.

Certifiering, vilket bör avse LTS versioner i företagsmiljö, borde klara versionens supporttid (5 år?). Om inte Canonical klarar det är det naturligtvis ett misslyckande. Sedan förstår jag inte riktigt exemplet med "10.10 till 11.04": betyder det att en icke LTS version såldes till företag? Jag ser ingen logik i just ditt exempel, för en PC certifieras t ex inte för Windows generellt, utan endast för en version. Att uppgradera från en version till en annan är inte alltid enkelt, det räcker att se på nyliga problem med Windows 8 till 8.1 (egentligen inte ansett att vara annat än en större uppgradering av samma version). Skillnaden är att du påstår att för Linux (eller Ubuntu specifikt?) gäller att "regressioner på olika fronter sker alltid mellan olika versioner", vilket snarare ger intrycket av totalt kaos.

Den sista meningen förstår jag överhuvudtaget inte. Refererar du till att utvecklingsmodellen för Linux-kärnan är att acceptera att bakåtkompatibilitet bryts för att inte dra med onödiga laster sämre kod?

Jag har inte följt er diskussion från sida till sida, men jag får ändå intrycket av att du här mest kritiserar distributörer av hårdvara och support, och inte så mycket Linux utifrån tekniska meriter. Är det rätt uppfattat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robin2:

Du har dock inte förklarat varför du bestämde dig för att byta. Att välja ett billigare alternativ har dock självfallet en hel del logik i sig. Om man inte har råd med bättre så är ju Linux en bra kompromiss. Det är mer utav sådan logik som jag gärna vill se någon utav er Linux-användare komma med.

De största anledningarna var att jag orkade inte behöva klicka på "jag vill inte starta om nu" för att inte förlora en massa arbete samt jag ville ha något som var stabilare.

Skrivet av Robin2:

Det där får du ta och backa upp med en förklaring om du vill ha lite trovärdighet. "Mycket bättre" är stora ord som inte betyder någonting hittills.

Som programmerare:

• En bra terminal med vettiga kopiera och klistra funktioner, en vettig font, verktyg installeras i PATH, enkelt att installera verktyg (apt), många bra verktyg som standard (texteditor bland annat) och som jag enkelt kan anpassa efter mina behov.

• Att installera git och få det att lira över ssh är extremt besvärligt i Windows.

• Eftersom saker inte installeras i PATH i Windows måste jag peka utvecklingsmiljöer på verktyg som git, npm, grunt, bower, easy_install och liknande manuellt.

• LF är den allmänt accepterade radbrytningsstandarden i programmeringsvärlden så i Windows måste jag använda verktyg för att översätta mellan LF och CRLF.

• HUD gör att jag snabbt kan göra saker med tangentbordet utan att lära mig massor med snabbkommandon

• Bättre stöd för flera skärmar som gör att fönster öppnas där jag förväntar mig det

• Enklare att installera och köra flera versioner av Java

• Flera arbetsytor gör att jag kan gruppera fönster för program som används tillsammans och gör att jag slipper att stänga och öppna mes massa program vilket tar tid.

Som slösurfare:

• Inga rutor om att uppdatera Flash, Java eller annat otyg

• Behöver inte hålla något antivirusprogram uppdaterat

• Kan starta och stänga av datorn hur jag vill utan att några uppdateringar ska konfigureras

• HUD gör att jag enkelt kan söka bland bokmärken och historik

• HUD gör att jag enkelt kan göra skaker med tangentbordet utan att lära mig en massa snabbkommandon

• Bättre stöd för flera skärmar som gör att fönster öppnas där jag förväntar mig det

Skrivet av Robin2:

Har du blandat ihop mina inlägg med någon annans? Jag har sedan mitt första inlägg här endast talat om problemen med Linux baserat på mina erfarenheter i mina många äventyr i Linux distron och jämfört dem med Windows. Att du får mig som just skrivit så mycket om hur allt är relativt att verka som en person som inte förstår att alla har olika behov säger snarare en hel del om dig. Är det detta du menar med att slösurfa? Orka läsa, right?

Du skrev "Linux är inte bättre än Windows eller OSX.", understruket dessutom. Jag vet inte hur jag annars skulle ha tolkat det?

Skrivet av Robin2:

Samtidigt undrar jag vad dessa aktiviteter har med OS:et att göra öht. Det är väl ändå programmen du använder som bestämmer hur mycket bättre din programmering och ditt surfande fungerar?

De flesta program jag använder finns även till Windows och OSX, men eftersom Linux för mig är
så mycket bättre så använder jag dem inte där. Självklart får jag då även ta nackdelarna som
kommer, men jag tycker fördelarna är mycket större än nackdelarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av instaswe:

Linux är gratis, opensource, enkel, säker, snabb och tusen ggr mer användarvänlig än Windows.
När fler i Sverige använder linux så kommer företag och staten också att erbjuda program till linux eller eventuellt helt byta till linux.
Dvs skolor, staten och den offentliga sektorn kommer inte att köpa licenser till Office, Windows osv vilket i sin tur betyder mindre kostnader för staten och du som skattebetalare.

Jag vet, det är en stor begynnelsekostnad men långsiktigt är det värt det både ekonomiskt men även för att man inte är låst till Microsoft.

Jo för är det nått linux lyckats med så är det användarvänlighet och enkelhet....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The Best There Is, The Best There Was And The Best There Ever Will Be!!!!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Ok, då måste jag ha missförstått och trott att du fortsatte tanken om stationära datorer, när du tydligen avser bärbara. Det var mest det jag undrade över, eftersom du i meningen direkt innan skrev "stationära".

Vad gäller support ifrån tillverkare, ja det är möjligt det stämmer, men för att det ska ha relevans krävs att vi talar om företag. För privatpersoner tvivlar jag på att skillnaden är särskilt stor; de flesta blir bollade runt utan att kunna hävda varken garantier eller rätt till support. Efter att ha sett vissa företags kostnader för support av Windows och vad de fått för pengarna är jag inte helt övertygad om excellensen i denna support och inte heller att det skulle vara omöjligt att få bättre support för Linux för samma summor. I vårt MS-land är det naturligtvis mest en spekulativ fundering och inget vi på länge lär kunna pröva i verkligheten.

Certifiering, vilket bör avse LTS versioner i företagsmiljö, borde klara versionens supporttid (5 år?). Om inte Canonical klarar det är det naturligtvis ett misslyckande. Sedan förstår jag inte riktigt exemplet med "10.10 till 11.04": betyder det att en icke LTS version såldes till företag? Jag ser ingen logik i just ditt exempel, för en PC certifieras t ex inte för Windows generellt, utan endast för en version. Att uppgradera från en version till en annan är inte alltid enkelt, det räcker att se på nyliga problem med Windows 8 till 8.1 (egentligen inte ansett att vara annat än en större uppgradering av samma version). Skillnaden är att du påstår att för Linux (eller Ubuntu specifikt?) gäller att "regressioner på olika fronter sker alltid mellan olika versioner", vilket snarare ger intrycket av totalt kaos.

Den sista meningen förstår jag överhuvudtaget inte. Refererar du till att utvecklingsmodellen för Linux-kärnan är att acceptera att bakåtkompatibilitet bryts för att inte dra med onödiga laster sämre kod?

Jag har inte följt er diskussion från sida till sida, men jag får ändå intrycket av att du här mest kritiserar distributörer av hårdvara och support, och inte så mycket Linux utifrån tekniska meriter. Är det rätt uppfattat?

Sista stämmer fint, och det som nämns är problem med klienterna vare sig det är konsumenter eller företag. Servrar har support från både leverantör av hårdvaran och operativsystemet när det gäller GNU/Linux. Säljer de något som är certifierat för en version av RHEL eller SLES så ska det fungera med media direkt från dessa leverantörer och de bidrar med stöd, de kunderna kan inte vara utan fungerande mjukvara.

Ja, Dell sålde datorer med enbart 10.10 (Ubuntu icke LTS) förinstallerat till företag och enskilda utvecklare, det var enbart Dells för-installerade version av 10.10 som lirade som det skulle och du kunde inte uppgradera till 11.04 utan att ta till workarounds för du möttes av en svart skärm, stoppade du in CDn för 11.04 möttes du av en svart skärm. Kontakta du då Ubuntu så ordna de inte en backport av de nödvändiga delarna och de gav dig inte någon CD som fungerade att installera ifrån som vanligt, de hjälpte dig inte ens att använda de workarounds som finns. Det finns också fall där en kerneluppdatering för dessa modeller (och andra med liknande komponenter) till Ubuntu rasat, men där kan användarna iaf i grub gå tillbaka till den gamla kerneln, tills en fix gjorts. Fast där handlar det om samma kernel-version inte om en uppgradering till en ny senare, alltså underhåll/säkerhetsuppdatering. Dell tar inget ansvar där och inte Canonical heller. Så fungerar det inte när du behöver nya drivrutiner för att uppgradera en relativt ny dator till en version av Windows de stödjer eller servicepack, har de en fix där så kan de inte sitta på den utan att ge den till kunderna. Har t.ex. en dator som leverantören inte hade uppdaterat grafikkortsdrivrutinen i tid (OEM-specifik) till en som fungerade med Windows 7 SP1, den uppdateringen var helt enkelt gömd (i Windows Update) tills tillverkaren hade fått ut drivrutinen ett par månader för sent. 8 till 8.1 är lite värre på den fronten, då det handlar om två olika operativsystem, det har de skött dåligt och det är svårt för slutanvändaren att veta vad som behöver göras, är mycket grafikdrivare där också.

Refererar inte till Linux-kärnans modell utan om distributörernas. Det finns ingen som för konsumenter erbjuder support, backportar nödvändiga program och drivrutiner, med mera. Är det utvecklingsdistributioner som stöds av ett community och används som utvecklingsträd för t.ex. servervarianter, så är det inget som är menat till vanliga konsumenter eller företag att köra på klienter/skrivbordet och passar bättre de som kan ta ansvar och fixa problem själv. En distribution fryser oftast vilken kernel de kör, drivrutiner kommer till i vanliga mainline-kerneln om den integreras där, då kan antingen en leverantör skita i att stödja den nya hårdvaran eller anpassa mjukvaran de kör för att rulla, ibland handlar det om att flytta drivrutiner från en nyare kernel till en "gammal", ibland handlar det om saker som långt ligger utanför kärnans område. Programmen och biblioteken ska lira med varandra och kerneln. Det är distributören som ska hantera sådant, det är ett kaos om ingen tar ansvar för det och för konsumenter gör ingen det förutom på frivillig basis. Nu tar även communitydistributörerna visst ansvar, men många fel lämnas som de är. Felen kan redan vara fixade av utvecklarna som får betalt, akademiker eller frivilliga, men de dyker inte upp i operativsystemet (distributionen) för det (att bara uppgradera kerneln till en annan version kan bryta annat) och att själv hantera allt det går inte för folk som kör det som levererades med datorn, Apple stödjer officiellt via (gratis) nerladdning eller windows update lyckades uppdatera till. Det är särskilt ett problem i GNU/Linuxvärlden eftersom varje release tenderar att ha väldigt kort tid av support/liv och ny programvara stödjer eller behöver ofta sånt som inte finns i de äldre versionerna om ingen backportar sånt, säkerhetsuppdateringar till Maverick upphörde t.ex. för två år sedan. Den ersättes ju också av deras rullande schema med 11.04 och 11.10 under den tiden. Kunden kommer köra workarounds, efter några år kanske du inte behöver det, men de första två åren kan det vara nödvändigt för det är vad man får om man köper något förinstallerat.

Saken är ju den att man tenderar att köra det som kommer från det officiella repository:t och dessa program uppdateras inte till nyare version (i någon större utsträckning) utan att byta/uppgradera till en nyare distribution. Då får det inte finnas några sådana hinder, och här kan man inte lita på Dell eller Canonical på desktop. På server går det däremot fint, eller ja Canonical erbjuder inte samma tjänster och villkor som RHEL och SLES som Dell erbjuder support för (och kan komma förinstallerat med), men din Linux-mjukvara rullar och t.ex. Ubuntu 14.04 LTS är "testat" av Canonical plus att supporten ser annorlunda ut för serveranvändning om du är betalande kund. Grejen är ju den att även om deras test misslyckas på någon punkt så brukar de säga att den är testad och certifierad, så det gäller att läsa på. Exempel som man hittar på deras lista över certifierade system råkar vara två poster om Dell Latitude 6430u 1, 2 och där ser du en rad problem. Det är så det ser ut hos dem. En del är småsaker, en del är större.

Permalänk
Medlem

Sen är Windows-licenser, volymlicenserna och så vidare inte det som kostar för företag. Tusenlappar per dator hamnar på helt andra programpaket, klientlicenser, licenser för användare i affärsprogram osv. Supportdesk ute hos företag hanterar miljön i helhet för användaren och inte bara operativsystemet.

Ingen erbjuder likvärdig support för GNU/Linux, för desktops är bara en bisyssla för distributörerna. Du kan betala Ubuntu Advantage som kostar 105 USD eller 165 USD per seat, de kommer ändå inte fixa strul med drivrutiner eller funktionsknappar åt dig. De kommer inte ens se till att alla versioner de släpper (till "certifierade" system) går att installera. Sen är det inte som att RHEL-maskinerna används till att köra gratis mjukvara utan de driver stora egenutvecklade system, databaser med dyra licenser, och allt möjligt. Hårdvaran och operativsystem är den billiga biten. Miljonerna och miljarderna hamnar på annat som mjukvaran som rullar på operativsystemen oavsett vilka de är och de som driftar driftar mest applikationerna.

Permalänk

openSUSE har ju Tumbleweed repo man kan använda om man vill ha uppdaterade kernels etc men ändå stabila versioner.
http://en.opensuse.org/Portal:Tumbleweed
Och det finns liknande varianter för många av andra stora distar med.
Finns gott om support att få både direkt i disten och här https://en.opensuse.org/Portal:Support
Företag kan ju självklart få den support dom behöver om dom vill köra Linux som självklart då kostar så jag påstår inget annat.
Myndigheter, skolor osv har redan börjat gå över till Linux i andra länder och det har fungerat alldeles utmärkt.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Linux_adopters
Fast nu är det ju privatpersoner det gäller här.

Visa signatur

Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem

Bara communitysupport där.

Desktop prioriteras inte av någon och det finns ingen distribution för konsumenter, det finns till servrar med support och det finns till desktop för hobbyister, utvecklare som får lov att ta eget ansvar utan samma typ av support. GNU/Linux säljs till servrar, det säljs inte till desktop och om du betalar så får du inte den supporten som efterfrågas – vilket leder till att ingen betalar. Vid förinstallerat så tar ingen samma typ av ansvar som vid server och leverantören garanterar inte att mjukvaran går att uppdatera till en version som kommer 6 månader senare. Konsumenter kommer inte skicka in en teknisk bugg-rapport och vänta tills kanske nästa eller näst nästa version av distributionen för att saken ska vara fixad OOB. En konsument kan inte gå in till en butik eller en vanlig internetbaserad återförsäljare (nåja XPS 13 finns hos Dustin) och köpa en dator med GNU/Linux. Söker du på prisjakt så får du upp massor Clevo-modeller som en enskild person med enskild firma utan anställda påstår stödja Linux. Du har ingen support där. Det finns inga garantier för att alla funktioner ja fungerar. På en Windowsdator vore det svårt att sälja något som inte funktionstangenterna fungerar på, hibernate inte fungerar på, vissa hårdvarufunktioner inte fungerar på o.s.v.

Kan man kontrollera de viktigaste variabler själv, välja bort hårdvara, testa varje uppdatering osv så fungerar det. Men det går inte bara att påstå att det bara är att slänga in på allt och att man kan köpa nytt och få allt välfungerande utan att tänka på vad man köper. Distributören måste plocka in allt i disten för att det ska lira fullt ut ofta, det kommer finnas motstånd till mycket av alla ändringar. Men att påstå att det blir billigare, när OS-kostnaden är så liten och bara en liten utgiftspost när det gäller att leverera en fungerande dator till användarna, de använder trotts allt applikationerna. Det är bara konstigt. Och en privatperson kan fortfarande inte köpa en GNU/Linux-dator med support i stil med Windows eller Apples. Kan inte en leverantör av en Windowsdator få fram drivrutiner (från komponenttillverkarna) så skulle de få återkalla produkten. Utvecklingsenheterna som finns är dyrare än alternativ (samma modell) med Windows-licens. Man blir inte effektivare av att köra F/LOSS-program i GNU/Linux över Windows och kan man välja gratisprogram för att stödja arbetet så kan man göra det i Windows också, men du kan inte välja bort verksamhetskritiska program, du kan i o f s köra dessa på en Windows-server i de allra flesta fallen och strömma de sömlöst till klienten, men det är inte billigare att licensiera på det viset och det är inget för mer krävande program, utveckling, konstruktion, grafisk produktion, video och allt vad det är. Dessutom behöver man inte ens en Linux-pc i sådana scenarion då det räcker med en tunn klient. Som dessutom inte har något vanligt operativsystem att hantera. I Gymnasieskolan, universitet och så vidare kommer du ha kurser där du lär dig program, där du behöver utför uppgifter i program, då går det inte att välja en plattform som inte har stöd för dessa. Dator får du ofta stå för själv när det gäller högre studier, klarar du inte systemkraven kan du då inte delta. Och programmen som lånas ut är inte gratis. Håller du på med företagande behöver du sånt som BankID, du behöver ekonomi/affärsprogram, crm, och så mycket mer. Du kan inte säga nej till att sköta administration och bokföring på ett effektivt sett. Windows kommer alltid finns där för något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

I Gymnasieskolan, universitet och så vidare kommer du ha kurser där du lär dig program, där du behöver utför uppgifter i program, då går det inte att välja en plattform som inte har stöd för dessa. Dator får du ofta stå för själv när det gäller högre studier, klarar du inte systemkraven kan du då inte delta. Och programmen som lånas ut är inte gratis. Håller du på med företagande behöver du sånt som BankID, du behöver ekonomi/affärsprogram, crm, och så mycket mer. Du kan inte säga nej till att sköta administration och bokföring på ett effektivt sett. Windows kommer alltid finns där för något.

IT-utbildningen i skolorna är ett problem i och med att man tex lär ut MS-Office på Windows och inte ordbehandling. Redan här har inlåsningen mot Microsoft börjat. Människan är av sin natur lat och motståndet att lära något annat är därför stort. Detta är dessutom ett problem för lärarna som får inlämningsuppgifter i alla möjliga word-format som inte är kompatibla med lärarens version i stället för att lämna in en pdf.
Mina barn, 3st på tre okila skolor, har tyckt att IT-undervisningen i gymnasiet är helt värdelös, eleverna kan mer är lärarna och det handlar bara om att kunna skapa ett Excel blad eller göra ett word-dokument. IT-utbildningen borde vara mer teoretisk och omfatta olika operativsystem, olika ordbehandlingsprogram, vad är ett nätverk etc och bli av med Microsofts grepp runt kulorna.
Det är inte förrän på tekninsk högskolennivå som andra operativ och program än de från MS är aktuella och används i undervisningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

IT-utbildningen i skolorna är ett problem i och med att man tex lär ut MS-Office på Windows och inte ordbehandling. Redan här har inlåsningen mot Microsoft börjat. Människan är av sin natur lat och motståndet att lära något annat är därför stort. Detta är dessutom ett problem för lärarna som får inlämningsuppgifter i alla möjliga word-format som inte är kompatibla med lärarens version i stället för att lämna in en pdf.
Mina barn, 3st på tre okila skolor, har tyckt att IT-undervisningen i gymnasiet är helt värdelös, eleverna kan mer är lärarna och det handlar bara om att kunna skapa ett Excel blad eller göra ett word-dokument. IT-utbildningen borde vara mer teoretisk och omfatta olika operativsystem, olika ordbehandlingsprogram, vad är ett nätverk etc och bli av med Microsofts grepp runt kulorna.
Det är inte förrän på tekninsk högskolennivå som andra operativ och program än de från MS är aktuella och används i undervisningen.

Nu drar du allt mångt och mycket över en och samma kant här. Nog finns det gymnasieskolor som bedriver just den typen av IT-undervisning som du talar om, och mer därtill. Jag är själv yrkesverksam på en sådan.

Visa signatur

: MSI Z690 A-PRO, i7 12700K@snabb, EKWB 280mm, 32GB RAM, RTX2070S
: Asus Prime Z270, i7 7700K@5.0GHz, Corsair H115i, 16GB RAM, 1070Ti
: Asus Sabertooth Z77, i5 3570K@4,9, Corsair H70, 16GB RAM, 660 Ti x2
: Debian Linux@AMD X2 2,6GHz, 4GB RAM, Asus G210, 10TB WD Green(RAID1)
: Xp-m 2400@4100+, Duron 600@1GHz, K6-2 300@375MHz, P75MHz, sHg 8000, Acer 5930G (all R.I.P).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xorcist:

Nu drar du allt mångt och mycket över en och samma kant här. Nog finns det gymnasieskolor som bedriver just den typen av IT-undervisning som du talar om, och mer därtill. Jag är själv yrkesverksam på en sådan.

Vist är det så, men jag själv har inte sett detta i någon skola jag gått på och det är väldigt många skolor det är standard med Word. Även på högskolor.

Tycker det är dåligt, varför ska man betala stora summor för något så simpelt som en ordbehandlingsprogram?

Sen har jag sett när dom kör både linux och MS, men där hade dom inte råd med MS på alla datorer

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Anti1oop:

För att Windows är prisvärt och bara fungerar.

Jag är trogen Windows sedan Windows 7.

Prisvärt? Jag förstår inte hur du får ihop 900:- eller vad Windows nu kostar till "prisvärt" mot 0:- som Linux kostar.

Jag vill inte uttala mig för mycket men "bara fungerar" är väl lite synd att säga, jag får diverse windowsrelaterade problem minst någon gång i månaden. Kan väl kanske hålla med om "bara fungerar" i den mening att Windows inte gör så mycket annat som man skulle kunna ha användning av. Jag tycker dock att Linux har diverse brister också, så jag vet inte riktigt vilket som är bäst.

Visa signatur

Dator: i5 3570K, EVGA GTX 1060 SC 6GB, Gigabyte Z77M-D3H, 16GB Corsair Vengeance LP DDR3, 1TB WD Blue, Intel 530 120GB och FD Core 1000
F.d Supermusen: Microsoft USB wheel mouse cream white, 1999 års modell.
Nuvarande mus: Steelseries kana v2

Permalänk
Medlem

Lite synd att man bara kan välja ett alternativ i omröstningen. Jag vill välja alla förutom "svårt och otydligt".

Fast å andra sidan är det rejält svårt att få många program och tillbehör att fungera med linux eftersom det saknas stöd för det, så kanske skulle vilja kryssa allt utom "otydligt".

Skrivet av Oscisw888:

Prisvärt? Jag förstår inte hur du får ihop 900:- eller vad Windows nu kostar till "prisvärt" mot 0:- som Linux kostar.

Jag vill inte uttala mig för mycket men "bara fungerar" är väl lite synd att säga, jag får diverse windowsrelaterade problem minst någon gång i månaden. Kan väl kanske hålla med om "bara fungerar" i den mening att Windows inte gör så mycket annat som man skulle kunna ha användning av. Jag tycker dock att Linux har diverse brister också, så jag vet inte riktigt vilket som är bäst.

Beror på vad man värderar. Jag har börjat värdera min tid ungefär som konsulttimmar till 1000-1500kr timmen. Då är 900kr väldigt billigt jämfört med att lägga ett par timmar på att konfigurera linux så att det fungerar. För det jag använder min dator till så fungerar windows out of the box. Det gör inte linux.

Däremot hade jag en server som jag ville att den skulle snurra och gå utan pill. Då åkte det in en linuxdist. Det är värt den extra tiden det kostar att sätta upp jämfört med det underhåll windows servrar tycks kräva. Dessutom är det en del meck med windows serverlicenser som jag gärna slipper.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Skrivet av Oscisw888:

Självklart alla OS har ju sina fördelar och brister men det finns ju 100 tal linuxdisat och kan ha väldigt mnga olika brister och fördelar och stöd osv.
Att döma ut Linux för att man har problem med Ubuntu är därför fel.
Min erfarenhet är iaf att man har mer problem och krångel med Windows och det gäller även drivers.
Sen att viss hårdvara kan strula eller inte fungera i Linux är ju inte Linux fel men det som inte fungerar går till överdrift här.
Dom mest vanliga grejer som inte är absolut nytt på marknaden brukar fungera i dom flesta fall.
Finns ju många länder och myndigigheter och företag som inte håller med folk här heller om att Windows skulle vara prisvärt och har valt att gå över till Linux istället trots viss kostnad för övergång.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Anaii:

Beror på vad man värderar. Jag har börjat värdera min tid ungefär som konsulttimmar till 1000-1500kr timmen. Då är 900kr väldigt billigt jämfört med att lägga ett par timmar på att konfigurera linux så att det fungerar. För det jag använder min dator till så fungerar windows out of the box. Det gör inte linux.

Däremot hade jag en server som jag ville att den skulle snurra och gå utan pill. Då åkte det in en linuxdist. Det är värt den extra tiden det kostar att sätta upp jämfört med det underhåll windows servrar tycks kräva. Dessutom är det en del meck med windows serverlicenser som jag gärna slipper.

Om man värderar det till 1000-1500kr/timmen så skulle Windows kosta ca 5000:- minst innan man fått till allt.
Linux skulle kosta ca 500-750:- i dom flesta fall. Räknar man tiden så är Linux prisvärdare även där.
För och inte tala om all tid man måste lägga på rensa massa skit, defragmentera hårddiskar och annat för att Windows så fortsätta fungera någorlunda.
Blir många timmar i underhåll och inget av det behövs i Linux om man inte själv är och lägger in en massa skit då.
Så där har du ytterligare en anledning för att gå över till Linux.
Enda anledning jag godtar som ursäkt är om man spelar mycket eller om man nu är proffionell användare och nu måste ha dom dyra sviterna som nu inte finns till Linux men dte är inget folk normalt behöver.
Jag som är den person som folk hör av sig till då det är nåt problem vet vilka problem folk har med Windows hela tiden.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Anaii:

Lite synd att man bara kan välja ett alternativ i omröstningen. Jag vill välja alla förutom "svårt och otydligt".

Fast å andra sidan är det rejält svårt att få många program och tillbehör att fungera med linux eftersom det saknas stöd för det, så kanske skulle vilja kryssa allt utom "otydligt".

Först och främst så känns det känns ju lite överdrivet med "ett par timmar", jag vet inte vilket Linuxdist du använde, men efter mina erfarenheter så går det inte särskilt mycket snabbare att installera Windows än att installera tex Ubuntu.
Sedan att sätta pris sådär är lite orealistiskt. Du skulle inte vara så konkurrenskraftig om du tog tre-fyra tusen för "jobbet", Inet tror jag tar fyra hundra för att installera valfritt operativsystem (plus operativsystemets kostnad) som ett exempel.

Visa signatur

Dator: i5 3570K, EVGA GTX 1060 SC 6GB, Gigabyte Z77M-D3H, 16GB Corsair Vengeance LP DDR3, 1TB WD Blue, Intel 530 120GB och FD Core 1000
F.d Supermusen: Microsoft USB wheel mouse cream white, 1999 års modell.
Nuvarande mus: Steelseries kana v2

Permalänk
Datavetare
Skrivet av roxkz:

Linux är jättetrevligt för en smal skara sysslor tycker jag, tro inget annat. Men för mig är det oanvändbart för annat än slösurf och spela upp musik.
Har kört linux till och från sedan rätt länge tillbaka på datorer 'på sidan om'... (Det fungerade inte 100% på den tiden heller) och även på senare år, och har snubblat över de mest bisarra problemen ibland även under mitten av 2000-talet. Visst har det blivit bättre, men för mig är ett byte inte aktuellt ännu.

Visar ganska bra hur många som svarat i denna tråd har absolut noll koll på hur utbredd användningen av Linux är idag och hur extremt mycket flexiblare det är som OS än t.ex. Windows. Som OS är Linux definitivt mer avancerat och mer flexibelt än Windows. Finns en lång rad användningsområden där Linux är dominerade idag som Windows överhuvudtaget inte är kapabelt till att hantera (pratar enbart från ett OS-perspektiv nu).

Linux har dåligt stöd för spel, det saknas stöd för MS Office och andra specifika program. Om spel och Photoshop är det man främst använder datorn till så är Windows ett bättre val.

Andra stora missen många gör när de tester Linux är: jag "kan" Windows, hur kan jag använda Linux på samma sätt?. Varför ska man överhuvudtaget köra något annat än Windows om det är exakt på det sättet man vill jobba? Rätt säker på att en stor anledning till att skrivbordsmiljöerna aldrig blir riktigt 100% på Linux är därför att användarna går endera tillbaka till Windows eller OSX eller så lär de sig använda Linux via kommandoprompten och inser hur brutalt mycket snabbare och mer effektiv man är via den än via ett GUI.

Hur gör jag OS-level virtualisering i Windows? Hur kan jag komma åt HW direkt i en "userland"-applikation i Windows (ger brutalt mycket högre prestanda i de lägen det är vettigt)? Hur kör jag mitt Windows utan GPU (vad ska jag med GPU till om systemet står på ett ställe där man inte får plats med skärm)? Relevant för de flesta SweC användare? Knappast, men är det inte Windows som bara kan användas "för en smal skara sysslor" om man tittar lite på den stora bilden.

Vad det gäller HW-stöd så råder inga tvivel om att Linux-stödet idag är klart bredare än Windows, att det kanske inte upplevs som detta är för att de flesta hemanvändare som har problem typiskt har problem med någon $1-kina-krets där det inte finns någon specifikation överhuvudtaget. Varenda ny krets som kommer från Intel, Broadcom, Marvell, RALinkTech, Qualcomm m.fl. har numera fullt Linux-stöd. I fallet Intel så finns det funktioner i de mest avancerade kryptochippen och nätverkskorten som just nu bara kan användas under Linux. Relevant för den som använder sin dator mest för spel? Knappast, men att säga att Linux inte har minst lika bra HW-stöd som Windows är fortfarande fel.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Oscisw888:

Först och främst så känns det känns ju lite överdrivet med "ett par timmar", jag vet inte vilket Linuxdist du använde, men efter mina erfarenheter så går det inte särskilt mycket snabbare att installera Windows än att installera tex Ubuntu.
Sedan att sätta pris sådär är lite orealistiskt. Du skulle inte vara så konkurrenskraftig om du tog tre-fyra tusen för "jobbet", Inet tror jag tar fyra hundra för att installera valfritt operativsystem (plus operativsystemets kostnad) som ett exempel.

Mao skulle det fortfarande vara en kostnadsbesparing på 500:- om man bad inet göra det jämfört med 900:- om man väljer att installera Windows själv.
Men min erfarenhet är att det finns många okunniga som inte ens klarar av installera Windows och få allt att fungera så är nog rätt många som behöver den hjälpen med.
Fast majoriteten går iofs tlil Elgiganten eller liknande ställe istälet och har då Windows med halva disken full i bloatware istället då.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Visar ganska bra hur många som svarat i denna tråd har absolut noll koll på hur utbredd användningen av Linux är idag och hur extremt mycket flexiblare det är som OS än t.ex. Windows. Som OS är Linux definitivt mer avancerat och mer flexibelt än Windows. Finns en lång rad användningsområden där Linux är dominerade idag som Windows överhuvudtaget inte är kapabelt till att hantera (pratar enbart från ett OS-perspektiv nu).

Linux har dåligt stöd för spel, det saknas stöd för MS Office och andra specifika program. Om spel och Photoshop är det man främst använder datorn till så är Windows ett bättre val.

Andra stora missen många gör när de tester Linux är: jag "kan" Windows, hur kan jag använda Linux på samma sätt?. Varför ska man överhuvudtaget köra något annat än Windows om det är exakt på det sättet man vill jobba? Rätt säker på att en stor anledning till att skrivbordsmiljöerna aldrig blir riktigt 100% på Linux är därför att användarna går endera tillbaka till Windows eller OSX eller så lär de sig använda Linux via kommandoprompten och inser hur brutalt mycket snabbare och mer effektiv man är via den än via ett GUI.

Hur gör jag OS-level virtualisering i Windows? Hur kan jag komma åt HW direkt i en "userland"-applikation i Windows (ger brutalt mycket högre prestanda i de lägen det är vettigt)? Hur kör jag mitt Windows utan GPU (vad ska jag med GPU till om systemet står på ett ställe där man inte får plats med skärm)? Relevant för de flesta SweC användare? Knappast, men är det inte Windows som bara kan användas "för en smal skara sysslor" om man tittar lite på den stora bilden.

Vad det gäller HW-stöd så råder inga tvivel om att Linux-stödet idag är klart bredare än Windows, att det kanske inte upplevs som detta är för att de flesta hemanvändare som har problem typiskt har problem med någon $1-kina-krets där det inte finns någon specifikation överhuvudtaget. Varenda ny krets som kommer från Intel, Broadcom, Marvell, RALinkTech, Qualcomm m.fl. har numera fullt Linux-stöd. I fallet Intel så finns det funktioner i de mest avancerade kryptochippen och nätverkskorten som just nu bara kan användas under Linux. Relevant för den som använder sin dator mest för spel? Knappast, men att säga att Linux inte har minst lika bra HW-stöd som Windows är fortfarande fel.

Du sammanfattar en del av alla fördelar på Linux väldigt bra.
MS Office stöd tycker jag fungerar tillräckligt bra med LibreOffirce numera och finns andra liknande varianter med.
Har öppnat öppnat filer som varit i Microsoft format och upplever det aldrig att det är nåt problem här.
GIMP, Krita och andra alternativ till Photoshop finns som tidigare nämns fuknar ju för dom flesta skulle jag tro det är bara mer professionella som behöver Photoshop anser jag.
Sen har vi ju det med schedulern som är mycket bättre på Linux om man sitter på FX eller APU från AMD som utnyttjar kärnorna på bättre sätt.
Då programmen också är opensource så kan ju mer avancerade anvädnare optimera programmen ännu mera och kan i vissa fall bli väldigt stor skillnad.

Visa signatur

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Oscisw888:

Hur är installationstiden på något sätt relevant? Och det är fullt möjligt att installera en komplett Ubuntu-distro på under 1min om den ligger på t.ex. USB3 SSD, boota från USB3- SSD i read-only mode och kopiera hela innehållet till disken på nya datorn (som också lär vara SSD om det ska gå på under 1min), reboot, kör från "rätt" disk.

Hur gör jag motsvarande med Windows, går ju inte ens att boota en fullskalig Windows från det Windows karakteriserar som "removable storage".

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare

Du sammanfattar en del av alla fördelar på Linux väldigt bra.
MS Office stöd tycker jag fungerar tillräckligt bra med LibreOffirce numera och finns andra liknande varianter med.
Har öppnat öppnat filer som varit i Microsoft format och upplever det aldrig att det är nåt problem här.

LibreOffice är tyvärr inte en ersättare för MS Office, det blir alltid f*ck om vissa använder MS Office och andra LibreOffice. I arbetslivet är det svårt att inte vara tvungen att leva med att andra använder MS Office, så är bara att acceptera, Excel och PowerPoint är också väldigt kompetenta program (Word är däremot rejält överskattat).

Min erfarenhet är att Google Docs gör ett betydligt bättre jobb med MS Office dokument, men allra bäst blir det ändå att faktiskt köra MS Office. Inget problem idag, endera kör man Linux + MS Office via en virtualiserad Windows alt. så kör man Windows/OSX + MS Office och kör sin Linux virtualiserad (är modellen jag använder men spenderar ändå mer tid i Linux än i Windows/OSX).

Virtualisering har blivit väldigt effektivt i de senaste CPU-modellerna, är väldigt nära 100% hastighet i det virtualiserade OS som i host-OS. Så länge man utför programutveckling och/eller använder program som inte har extremt I/O-krav så fungerar virtualisering utmärkt.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Hur är installationstiden på något sätt relevant? Och det är fullt möjligt att installera en komplett Ubuntu-distro på under 1min om den ligger på t.ex. USB3 SSD, boota från USB3- SSD i read-only mode och kopiera hela innehållet till disken på nya datorn (som också lär vara SSD om det ska gå på under 1min), reboot, kör från "rätt" disk.

Hur gör jag motsvarande med Windows, går ju inte ens att boota en fullskalig Windows från det Windows karakteriserar som "removable storage".

Jo jag minns då jag installerade på en kompis dator Linux Mint och det tog inte ens 1 minut då.
Trodde först att nåt var fel så där hann jag inte med hehe.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

LibreOffice är tyvärr inte en ersättare för MS Office, det blir alltid f*ck om vissa använder MS Office och andra LibreOffice. Min erfarenhet är att Google Docs gör ett betydligt bättre jobb med MS Office dokument, men allra bäst blir det ändå att faktiskt köra MS Office. Inget problem idag, endera kör man Linux + MS Office via en virtualiserad Windows alt. så kör man Windows/OSX + MS Office och kör sin Linux virtualiserad (är modellen jag använder men spenderar ändå mer tid i Linux än i Windows/OSX).

Virtualisering har blivit väldigt effektivt i de senaste CPU-modellerna, är väldigt nära 100% hastighet i det virtualiserade OS som i host-OS. Så länge man utför programutveckling och/eller använder program som inte har extremt I/O-krav så fungerar virtualisering utmärkt.

Förr var det sämre men i dom nyare versionerna (4.2.x) specieltl fungerar det väldigt bra.
Men har personligen aldrig själv stött på några problem med MS Office filer så ja jag ser det som en värdig ersättare.
Dessutom så kör dom flesta jag känner reddan det även under Windows med och även sett en hel del företag som gått över till att använda det.
KDE har ju sin variant med http://www.calligra-suite.org

Visa signatur

Permalänk
Datavetare

Förr var det sämre men i dom nyare versionerna specieltl fungerar det väldigt bra.
Men har personligen aldrig själv stött på några problem med MS Office filer så ja jag ser det som en värdig ersättare.
Dessutom så kör dom flesta jag känner reddan det även under Windows med och även sett en hel del företag som gått över till att använda det.

Där jag jobbat kör väldigt många med Ubuntu på skrivbordet, men tror de flesta gett upp med att använda "Impress" för att modifiera presentationer gjorda i PowerPoint 2011/2013, det blir allt fel. IT-avdelningen har färdiga VmWare-avbilder med bl.a. MS Office installerat, så finns ingen anledning att krångla.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Där jag jobbat kör väldigt många med Ubuntu på skrivbordet, men tror de flesta gett upp med att använda "Impress" för att modifiera presentationer gjorda i PowerPoint 2011/2013, det blir allt fel. IT-avdelningen har färdiga VmWare-avbilder med bl.a. MS Office installerat, så finns ingen anledning att krångla.

Som sagt stödet har blivit mycket bättre i senare versioner. Finns ingen anledning att krångla med VMware just för MS Office.
Sen om man nu ska migrera så kan man spara filerna i annat öppet format som nyare MS Office numera stöder med om man nu vill vara på säkra sidan men jag har aldrig behövt göra det och jag har hållt på med många MS Office filer.

Visa signatur

Permalänk
Entusiast

Det är för många program som jag använder som inte finns på Linux så det skulle betyda att jag hade fått köra dual boot eller trassla med VINE vilket jag inte orkar. Samma motivering gäller för övrigt OSX fast med lite andra program.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Det är för många program som jag använder som inte finns på Linux så det skulle betyda att jag hade fått köra dual boot eller trassla med VINE vilket jag inte orkar. Samma motivering gäller för övrigt OSX fast med lite andra program.

Som sagt det finns alternativ för det allra mesta om det inte finns för Linux. Sen har man bara en CPU med virtualiseringsstöd så är det faktiskt väldigt smidigt att köra program i vmware eller nån av dom fria virtualiseringsvarianterna men tycker inte man behöver köra det för program som har liknande bra alternativ som fungerar liika bra för dom allra flesta.
Det finns också som du säger en hel del som går att få igång i wine om man nu känner att man måste ha Windows varianterna och många gǻnger kan det vara så enkelt som ett dubbelklick för att installera bara.
Finns också Crossover Linux som har ännu mera stöd men det kostar då men kan ju vara värt om man nu känner att man verkligen måste ha dom programmen. https://www.codeweavers.com/products/crossover-linux/
Det finns också PlayOnLinux som man kan installera http://www.playonlinux.com/sv/

Visa signatur

Permalänk

Jag har bara kört Linux på min laptop och jag måste ju säga att det är underbart, jag har bara kört debian/ubuntu och det har fungerat utomordentligt.

Det är något krångligt att börja i en ny skrivbordsmiljö, men när man lärt sig grunderna så är ju möjligheterna oändliga.

Ubuntu lär man sig mycket snabbt då operativsystemet är anpassat för nybörjare, det finns till exempel ett Software Center där man kan ladda ner i princip allt man behöver i form av mjukvara.

Det enda problem som jag ser är just att vissa program inte kan köras klockrent på Linux, många program har andra motsvarigheter som fungerar galant, men när det kommer till spel så är valmöjligheterna mycket få.

Ska bli mycket intressant att se hur Linux som spelplatform utvecklas ytterliggare, när de spel jag spelar ( ytterst få spel jag faktiskt spelar... ) finns på Linux blir det Linux även på den stationära burken.

Gratis är det ju också. :*

Visa signatur

R9 390 | i5 6600K

Permalänk

Då det gäller spel så har jag ett Playstation 3 som funkar utmärkt för de.

Visa signatur