Ny ssd men ingen plats

Permalänk

Ny ssd men ingen plats

Hej!

Fick för mig att köpa en 120gb ssd för några dagar sedan, utan att fundera på var jäkeln ska få plats (har en laptop).
Undrade bara om det är möjligt att använda "utanpå" datorn med hjälp av någon sladd eller liknande?

Permalänk
Medlem

bara köpa ett externt usb kabinet för 2,5" diskar så funkar det fin fint

Permalänk
Medlem

Du ska väl ta ut den gamla hddn och sätta i ssdn istället...

Permalänk
Entusiast

De flesta laptopar har en standardenhetet som optisk läsare och det finns adaptrar att köpa på eBay. Det bygger på att du har en optisk läsare och att du kan tänka dig att slänga ut den till förmån för en SSD. Det är lite olika svårt beroende på modell.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Använder du cd/dvd mycket? om inte köp en adapter till cdrom och stoppa gamla disken där i, sen nya ssd disken skall givetvis in i datorn och inte köras via usb2 gränssnittet.

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk

Så det funkar med att lägga ssden i en sådan: http://www.inet.se/produkt/8906375/hd-kabinett-2-5-sata-6gb-s... ?
vill helst inte röra runt så mycket i själva datorn med tanke på att jag är rätt så jäkla oteknisk, plus att jag har råkat förstöra saker innan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jens Kronqvist:

Så det funkar med att lägga ssden i en sådan: http://www.inet.se/produkt/8906375/hd-kabinett-2-5-sata-6gb-s... ?
vill helst inte röra runt så mycket i själva datorn med tanke på att jag är rätt så jäkla oteknisk, plus att jag har råkat förstöra saker innan

Ska du inte sätta in den i datorn så är det lika bra att lämna tillbaka för utanför gör den ingen nytta.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk

SSD i ett usb-kabinet till bärbardator. Det är bara slöseri med pengar.
Gör isåfall tvärtom, sätt SSDn i datorn och den gamla disken i kabinettet

Permalänk
Skrivet av Jens Kronqvist:

Så det funkar med att lägga ssden i en sådan: http://www.inet.se/produkt/8906375/hd-kabinett-2-5-sata-6gb-s... ?
vill helst inte röra runt så mycket i själva datorn med tanke på att jag är rätt så jäkla oteknisk, plus att jag har råkat förstöra saker innan

Ja men datorn kommer inte bli snabbare av den vilket jag antar är anledningen till att du köpte den? (Det GÅR att installera Windows på extern disk men är ganska krångligt vad jag förstått (kan ha ändrats med Windows 8)).

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk

varför är det sämre att ha den utanför?
enligt guiden som medföljer min ssd så använder man ett samsung program för att kopiera över en nuvarande hårddisk, och sedan är det bara att köra, vet inte om jag tänker fel :/

har förresten en av ASUS "gaming" laptops och kunde inte hitta något ställe att öppna upp den på, hur får man ut cd rom? (har två hdds i laptopen, men tror inte de är så lätta att plocka ut.

Permalänk
Medlem

Börja med ett modellnummer för datorn så blir det lättare att hjälpa dig. Brukar finnas på undersidan. Hårddiskar brukar vara lätta att byta ut i bärbara datorer.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/148948-a...
har en sådan, vet inte om någon kanske har erfarenheter av en liknande modell. Hade uppskattat hjälp

Permalänk
Medlem

Enn SSD ska du ha Operativ System och Installerade Program på.. visst det är väl den ultimata hastigheten till lagringsdiskar också.. men knappast prisvärt på långa vägar än så länge.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Jens Kronqvist:

varför är det sämre att ha den utanför?
enligt guiden som medföljer min ssd så använder man ett samsung program för att kopiera över en nuvarande hårddisk, och sedan är det bara att köra, vet inte om jag tänker fel :/

har förresten en av ASUS "gaming" laptops och kunde inte hitta något ställe att öppna upp den på, hur får man ut cd rom? (har två hdds i laptopen, men tror inte de är så lätta att plocka ut.

För att du missar i princip alla fördelar med att ha en SSD om du kör den via USB. Vidare är det långt ifrån enkelt att köra Windows via USB plus att du riskerar att datorn kraschar helt om du får lite glapp i kabeln.

Mjukvaran du får med för att klona är till för att kopiera din nuvarande hårddisk så att du smärtfritt bara kan byta ut hårddisken mot SSD utan att behöva installera om något.

Så kan du tänka dig att köra en enhet externt så kan du köpa ett sådant kabinett som du länkade till. Sedan klonar du din hårddisk till din SSD. Efter det skruvar du ut hårddisken ut datorn och sätter in din nya SSD istället. Den gamla hårddisken kan du nu ha i ett externt kabinett. Där kan du lämpligtvis förvara filer. Går även att installera program men det är inget jag rekommenderar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jens Kronqvist:

Hej!

Fick för mig att köpa en 120gb ssd för några dagar sedan, utan att fundera på var jäkeln ska få plats (har en laptop).
Undrade bara om det är möjligt att använda "utanpå" datorn med hjälp av någon sladd eller liknande?

Byt ut den du har? Min burk har plats för två 2,5": or, men jag ersatte BluRay-enheten med en icybox-adapter (typ den här), så nu är det tre hårddiskar. Två SSD och en mekanisk.

De få gånger per år som jag behöver en cd-, dvd- eller bluray-läsare så plockar jag fram adaptern, som har en USB-anslutning.

Visa signatur

ASUS G750JH | i7-4700HQ | 16GB DDR3 | GTX780M | 4GB GDDR5 | 2x256 GB SSD + 750 GB HD

Permalänk

Har haft en G53 Jag också och det fanns en tom plats för en extra disk. Så hade original 750gb + SSD + dvd brännare i den.

Finns guider om hur du öppnar den, har för mig jag fick lyfta tangentbordet och handledsdelen för att kunna öppna upp till diskarna.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jens Kronqvist:

varför är det sämre att ha den utanför?
enligt guiden som medföljer min ssd så använder man ett samsung program för att kopiera över en nuvarande hårddisk, och sedan är det bara att köra, vet inte om jag tänker fel :/

har förresten en av ASUS "gaming" laptops och kunde inte hitta något ställe att öppna upp den på, hur får man ut cd rom? (har två hdds i laptopen, men tror inte de är så lätta att plocka ut.

Börja med att ta bort tangentbordet, sedan hitta du lite skruvar...

https://www.youtube.com/watch?v=Ev8y8xlCdHE

https://www.youtube.com/watch?v=pRXfrJIfhrA