Stor skillnad med ljudkort?

Permalänk
Medlem

Stor skillnad med ljudkort?

Hej!
Det är så att jag har blivit sugen på att införskaffa mig ett ljudkort har nämligen aldrig haft något förutom det integrerade ljudet. Jag har ett par Astro A40 lurar och dom är kopplade till 3.5 mm jacket på moderkortet. Btw, så har jag Asus maximus hero som moderkort. Min stora fråga är, om jag skulle köpa tex ASUS Xonar Essence STX och i sånna fall går det bara att koppla in 2 st 3,5 mm, ett för ljud & ett för mic, skulle det bli en otrolig skillnad på ljud då? Ska bara ha det till gaming..
Tacksam för svar, är trots allt en riktig ljud noob

Med vänlig hälsning Davve

Permalänk
Medlem

Av egen erfarenhet när jag själv bytte till ett ASUS Xonar essence så blev skillnaden som dag och natt. Inte bara i musik men även spel, sen om det är värt att köpa ett bättre än http://www.inet.se/produkt/6303358/asus-xonar-d1 till vanligt spelande är jag tveksam till då det ljudkortet ger väldigt lika ljudkvalité

Permalänk
Medlem

Bättre lurar skulle göra större skillnad.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Bättre lurar skulle göra större skillnad.

Lurar gör en viss del men ljudkortet är det viktigaste ( om man nu inte har väldigt dåliga lurar )

Permalänk
Medlem

Låter ju fint.. Blir nog att köpa ASUS Xonar Essence STX ändå.. Vad tycker ni att man ska ha för headset till ett sånt ljudkort? Ska bara användas till gaming.. Det viktigaste för mig är att kunna lokalisera ljud då jag spelar mycket cs!

Permalänk
Medlem

Hero har väl redan en bra ljudkrets?
Men prova du och rapportera resultatet
alltid kul att peta in nåt annat än grafikkort

Visa signatur

Corsair Carbide 540 Air|CoolerMaster V1000|Gigabyte Z87X-UD5H|Haswell i7-4770K@4.4|Corsair H100i|G.Skill RipjawsX 2133mhz 16gb|2x Asus GeForce GTX 680 DCII OC (SLI)|Focusrite Scarlett 2i2|AKG 612 Pro|Corsair Vengeance K70 Silver| R.A.T. 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av JDM:

Lurar gör en viss del men ljudkortet är det viktigaste ( om man nu inte har väldigt dåliga lurar )

Fast om man har ett headset för en tusing är det inte riktigt värt att lägga 1,5k på ett ljudkort. Bättre att köpa nya lurar att byta ut headsetet med.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Vad skulle du rekommendera för lurar isf då?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xdavvex:

Låter ju fint.. Blir nog att köpa ASUS Xonar Essence STX ändå.. Vad tycker ni att man ska ha för headset till ett sånt ljudkort? Ska bara användas till gaming.. Det viktigaste för mig är att kunna lokalisera ljud då jag spelar mycket cs!

Sound Blaster ZxR är ett bättre köp än Xonar STX.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Sound Blaster ZxR är ett bättre köp än Xonar STX.

Ok, varför då?

Permalänk
Medlem

Sennheiser hd598 tycker jag personligen ger mest bang/buck

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xdavvex:

Ok, varför då?

Bättre på pappret, om än marginellt.
Mycket trevligare mjukvara. Väldigt stabila drivrutiner.
Grymt bra positionering i spel, och en rätt användbar funktion som heter Scout Mode...som är grymt bra för att förstärka fotsteg i just shooters (dock till en viss bekostnad på annat ljud, men för att just lokalisera fotsteg är det sjukt bra).

Sen får man dessutom en väldigt trevlig volymratt med, som du har på skrivbordet och kan koppla in hörlurar och mic i.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Bättre på pappret, om än marginellt.
Mycket trevligare mjukvara. Väldigt stabila drivrutiner.
Grymt bra positionering i spel, och en rätt användbar funktion som heter Scout Mode...som är grymt bra för att förstärka fotsteg i just shooters (dock till en viss bekostnad på annat ljud, men för att just lokalisera fotsteg är det sjukt bra).

Sen får man dessutom en väldigt trevlig volymratt med, som du har på skrivbordet och kan koppla in hörlurar och mic i.

Du har övertygat mig, det blir nog dom! Det där scout mode lät väldigt intressant med!

Permalänk
Medlem

Jag köpte Sound Blaster ZxR och det blev en rejäl skillnad med de lurar jag har, men jag är ändå sugen på nya lurar nu så vilket headset gör sig bäst med det ljudkortet för gaming?