Legalisering av droger [Utbrutet stickspår från "Val 2014"]

Permalänk
Medlem

Legalisering av droger [Utbrutet stickspår från "Val 2014"]

Skrivet av Henrik21:

I de fallen så bör väl ändå personen som gör det valet också hantera de konsekvenser som följer? Så är det ju med bilförsäkringar, hemförsäkringar och allt annat. Men det är inte fallet med drogberoende (märk väl, oavsett vilken substans). Där är det minsann samhället som ska dalta och betala allt.

Men den avgjort största kostnaden är förbuden, dessa kostar mängder att administrera. Om det inte varit förbjudet hade drogande varit en mycket stor vinst, i alla fall för de som förkortar livet. Alla droger gör tyvärr inte det

De dyraste är med all sannolikhet de som lever längst och då har fräckheten att spendera de sista åren på hem

———

Efter 180 inlägg som inte är speciellt relaterade till valet 2014 i tråden Val 2014: har ni ställt in er på något parti och varför? så gör jag en ansats att bryta ut detta spår. Vissa inlägg har blandat diskussionsspår, så det är nog inte perfekt gjort, men jag såg bara två eller tre sådana problem bland de ~180 inlägg som flyttades och jag har försökt lösa detta manuellt genom att kopiera inläggen till båda trådar och bara lämna de delar som hör till respektive tråd, så det ska nog gå att följa ändå. /phz

Lade till notis om utbrytning.
Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Men den avgjort största kostnaden är förbuden, dessa kostar mängder att administrera. Om det inte varit förbjudet hade drogande varit en mycket stor vinst, i alla fall för de som förkortar livet. Alla droger gör tyvärr inte det

De dyraste är med all sannolikhet de som lever längst och då har fräckheten att spendera de sista åren på hem

Problemet är att du helt ignorerar de kostnader som kommer av användandet. Rent samhällsekonomiskt så är generellt äldre och barn otroligt dyra, men i vissa fall så är det vanliga vuxna som orsakar enorma kostnader utan att på något sätt bidra till intäkterna. Slipper man dessa så blir det ju inte sämre i resultaträkningen.

Dyrast är de som dör som unga vuxna, man har all utbildning, men inget intjänat.

Skrivet av Ninotramp:

Känner likadant. Gillar i princip allt i deras partiprogram.

Vindkraft

Vindkraft
Vi ser vindkraften som ett komplement inom energiförsörjningen. Dock måste hänsyn tas till natur och närboende. Även om vindkraften är ett bra komplement inom energipolitiken är vår bedömning att vindkraften inte kommer att kunna ersätta andra energikällor. Medel som idag satsas på att subventionera utbyggnad av vindkraftsparker bör satsas inom andra sektorer i energipolitiken.

Dold text

Bensinskatten:

Bensinskatten
Sverigedemokraterna vill ha ett stopp för fortsatta höjningar av drivmedelskatterna. Samtidigt som vi ser med oro på utsläppen av växthusgaser inser vi att lösningen på problemet inte är att straffbeskatta människor på landsbygd som idag inte har något annat alternativ till bilen. Partiet förordar i dagsläget en mindre sänkning av bensinskatterna.

Dold text

MP, V och SvP hoppas jag får så lite röster som möjligt. Extremistpartier med en politik som inte är möjlig att driva. De flesta som röstar på dessa partier är förmodligen ute efter bråk och har haft en dålig uppväxt. Människor som gärna vill komma in i en gemenskap och har varit mobbade i skolan. Särskilt SvP och Vänsterpartiets väljare.

Ser väl gärna att Centerpartiet åker ur. Tråkigt kanske men dom har svikit bönderna fullständigt. Att Annie pratar så bra om vindkraft får mig att spy.

Fast med dagens PBL så tas ju alltid en enorm hänsyn till närboende och grannar, oftast en allt för stor sådan hänsyn. *Vill inte ha ett hus nedanför mig i sluttningen*.

Bensinskatten, de som kör längst och således bör drabbas mest är ju storstadslänen, samt deras grannlän. Se också skatteverkets sammanställningar över reseavdragen. De är inte störst i glesbygdslänen...

Det är ju trots allt rimligt att bilen ska bära sina kostnader, något som inte görs idag. Men det är tydligen kommunistiskt att tycka så.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Problemet är att du helt ignorerar de kostnader som kommer av användandet. Rent samhällsekonomiskt så är generellt äldre och barn otroligt dyra, men i vissa fall så är det vanliga vuxna som orsakar enorma kostnader utan att på något sätt bidra till intäkterna. Slipper man dessa så blir det ju inte sämre i resultaträkningen.

Det gör jag absolut inte. Det finns två mycket stora poster där som kostar
- Alkohol
- Förbuden

Alkohol är i en liga för sig själv, den medför enorma kostnader
Förbuden har massor av "biverkningar" i form av kostnader, bara en sådan sak som att alkohol blir det enda lagliga alternativet som är den absolut dyraste drogen. Förbuden kostar massor att administrera och slår ut människor från samhället. De direkta kostnaderna är mycket stora, de indirekta kostnaderna är enorma

Orsaken till att droger är förbjudna har inte inget med hälsa att göra, det handlar om helt andra saker. Droger är världens näst största handelsvara. Världens totala omsättning ligger på nästan tre biljarder kronor ( en biljard har 15 nollor - 1 000 000 000 000 000 ). Vad tar alla pengar vägen, vilka är det som i slutändan slussar in så extremt mycket pengar i det "vita" systemet?

Här kan du läsa om det -> http://www.rollingstone.com/politics/blogs/taibblog/outrageou...

Man brukar ibland använda uttrycket "Too big to fail".
Vad som egentligen borde göras är att undersöka vilka det är som äger de gigantiska bankerna som drar in mest kosing på att tvätta knarkpengar, så många är de inte men deras inflytande är enormt. Varför skulle dessa vilja släppa på sin helt exklusiva marknad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Det gör jag absolut inte. Det finns två mycket stora poster där som kostar
- Alkohol
- Förbuden

Alkohol är i en liga för sig själv, den medför enorma kostnader
Förbuden har massor av "biverkningar" i form av kostnader, bara en sådan sak som att alkohol blir det enda lagliga alternativet som är den absolut dyraste drogen. Förbuden kostar massor att administrera och slår ut människor från samhället. De direkta kostnaderna är mycket stora, de indirekta kostnaderna är enorma

Orsaken till att droger är förbjudna har inte inget med hälsa att göra, det handlar om helt andra saker. Droger är världens näst största handelsvara. Världens totala omsättning ligger på nästan tre biljarder kronor ( en biljard har 15 nollor - 1 000 000 000 000 000 ). Vad tar alla pengar vägen, vilka är det som i slutändan slussar in så extremt mycket pengar i det "vita" systemet?

Här kan du läsa om det -> http://www.rollingstone.com/politics/blogs/taibblog/outrageou...

Man brukar ibland använda uttrycket "Too big to fail".
Vad som egentligen borde göras är att undersöka vilka det är som äger de gigantiska bankerna som drar in mest kosing på att tvätta knarkpengar, så många är de inte men deras inflytande är enormt. Varför skulle dessa vilja släppa på sin helt exklusiva marknad?

Så man borde alltså ta bort alla förbud mot droger för att staten ska få en extra inkomstkälla?

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Så man borde alltså ta bort alla förbud mot droger för att staten ska få en extra inkomstkälla?

Absolut! Förutom en extra inkomstkälla hade missbruket minskat rejält och kriminalitet gått ner ordentligt. Minskning av kriminalitet och missbruk är de "effekter" man direkt sett från länder som minskat ner på straffen

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Absolut! Förutom en extra inkomstkälla hade missbruket minskat rejält och kriminalitet gått ner ordentligt. Minskning av kriminalitet och missbruk är de "effekter" man direkt sett från länder som minskat ner på straffen

Mmm, låter ju vettigt... Du borde kanske tänka igenom det där en gång till.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Mmm, låter ju vettigt... Du borde kanske tänka igenom det där en gång till.

Vill du ha mer kriminalitet och missbruk? förstår inte riktigt för inget land har lyckats med att förbättra något inom droger genom att förbjuda det. Tvärtom kan man nästan se ett linjärt samband mellan hur hårda straff man har och hur mycket problem som skapas

Varför vill någon ha mer kriminalitet och missbruk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Vill du ha mer kriminalitet och missbruk? förstår inte riktigt för inget land har lyckats med att förbättra något inom droger genom att förbjuda det. Tvärtom kan man nästan se ett linjärt samband mellan hur hårda straff man har och hur mycket problem som skapas

Varför vill någon ha mer kriminalitet och missbruk?

Men vadå, att helt ta bort alla förbud mot droger lär knappast påverka missbruket, finns gott om alkoholmissbrukare till exempel och att suga i sig två eller fler paket cigaretter om dagen får väl nästan anses vara missbruk det också. Att kriminalitet rörande droghandel minskar är ju självförklarande i fall det blir lagligt att syssla med.
Men man kan ju börja spekulera i hur samhället skulle se ut om drogbruket normaliserats till den grad som dagens alkohol och tobaksbruk. Känns ju inte så vettigt om det var okej för busschaufförerna i kollektivtrafiken eller en byggarbetare att ta hallucinogena droger under ett arbetspass kontra en snusprilla, som ett enkelt exempel.
Man kan ju också undra vilken annan typ av kriminalitet som skulle uppstå då folk inte längre har kontroll över vad de sysslar med. Inte bara alkohol får en del folk att bli grottmänniskor. Visst, många droger lämnar folk oförmögna att ens ta hand om sig själva så de lär väl inte hitta på jävelskap men vem ska då ta hand om dessa i sin tur?
Låter det bra att en småbarnsmamma/pappa skjuter heroin jämfört med att hon/han går ut på balkongen i några minuter för att ta en cigg?

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Men vadå, att helt ta bort alla förbud mot droger lär knappast påverka missbruket, finns gott om alkoholmissbrukare till exempel och att suga i sig två eller fler paket cigaretter om dagen får väl nästan anses vara missbruk det också.

De länder som börjat betrakta missbruk som en sjukdom istället för att straffa det har sett mycket stora förbättringar när man ändrat regelverket. Så nog påverkar det missbruket.

Skrivet av Zicsoen:

Men man kan ju börja spekulera i hur samhället skulle se ut om drogbruket normaliserats till den grad som dagens alkohol och tobaksbruk.

Du skulle få färre som brukade alkohol och rökning, de skulle byta till lättare droger och använda mindre.

Skrivet av Zicsoen:

Låter det bra att en småbarnsmamma/pappa skjuter heroin jämfört med att hon/han går ut på balkongen i några minuter för att ta en cigg?

Finns det inga småbarnsföräldrar som skjuter heroin idag menar du? Fördelen med att man behandlar det som ett hälsoproblem är att pappan kan få vård och slipper slås ut ur samhället. Dessutom är det mängder som använder opiater helt lagligt, det är en vanlig medicin (heroin är en opiat).

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Det gör jag absolut inte. Det finns två mycket stora poster där som kostar
- Alkohol
- Förbuden

Alkohol är i en liga för sig själv, den medför enorma kostnader
Förbuden har massor av "biverkningar" i form av kostnader, bara en sådan sak som att alkohol blir det enda lagliga alternativet som är den absolut dyraste drogen. Förbuden kostar massor att administrera och slår ut människor från samhället. De direkta kostnaderna är mycket stora, de indirekta kostnaderna är enorma

Orsaken till att droger är förbjudna har inte inget med hälsa att göra, det handlar om helt andra saker. Droger är världens näst största handelsvara. Världens totala omsättning ligger på nästan tre biljarder kronor ( en biljard har 15 nollor - 1 000 000 000 000 000 ). Vad tar alla pengar vägen, vilka är det som i slutändan slussar in så extremt mycket pengar i det "vita" systemet?

Här kan du läsa om det -> http://www.rollingstone.com/politics/blogs/taibblog/outrageou...

Man brukar ibland använda uttrycket "Too big to fail".
Vad som egentligen borde göras är att undersöka vilka det är som äger de gigantiska bankerna som drar in mest kosing på att tvätta knarkpengar, så många är de inte men deras inflytande är enormt. Varför skulle dessa vilja släppa på sin helt exklusiva marknad?

Jojo, för kostnaderna för de övriga drogerna är inte alls i paritet med alkoholen... Vilka skattesatser skulle du ha på de andra drogerna för att täcka kostnaderna, detta utan att skapa underlag för smuggling?

Varför ska *någon annan* alltid tvingas ta ansvar för andra individers mer eller mindre dumma val genom livet?
Hur långt ska någonannanismen få gå i Sverige? Ordet ansvar verkar inte finnas i vokabulären hos personer födda senaste 20 åren.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

De länder som börjat betrakta missbruk som en sjukdom istället för att straffa det har sett mycket stora förbättringar när man ändrat regelverket. Så nog påverkar det missbruket.

Du skulle få färre som brukade alkohol och rökning, de skulle byta till lättare droger och använda mindre.

Finns det inga småbarnsföräldrar som skjuter heroin idag menar du? Fördelen med att man behandlar det som ett hälsoproblem är att pappan kan få vård och slipper slås ut ur samhället. Dessutom är det mängder som använder opiater helt lagligt, det är en vanlig medicin (heroin är en opiat).

Kan inte minas att jag hävdade någonting om hur missbrukarna ska behandlas. Medicinskt bruk är irrelevant, det är inte det vi diskuterar. Min poäng var att om vi slopar alla förbud vi idag har mot diverse droger så kan vi nog räkna med antalet missbrukare ökar också. Varför folk skulle välja lätta droger och bruka mindre förstår jag inte, står staten bakom och tycker det är okej att folk brukar vad som helst är det sannolikt färre som kommer ta till sig informationen om vilka hälsorisker det medför. Är det lagligt att tillverka och sälja vilken drog som helst skulle jag klart satsat på att erbjuda något som gör folk beroende för att säkra mina inkomster, deras hälsa kan jag ju strunta i för det kommer staten ordna och betala. Fast man kan ju undra vart de skulle få pengarna ifrån för att hjälpa missbrukarna. Slopas alla förbud så kommer sannolikt priserna sjunka i samband med ökad och förenklad tillgänglighet eller ska staten tvinga upp ett högt pris på drogerna?

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Kan inte minas att jag hävdade någonting om hur missbrukarna ska behandlas. Medicinskt bruk är irrelevant, det är inte det vi diskuterar.

Missbruk är oftast självmedicinering

Skrivet av Zicsoen:

Min poäng var att om vi slopar alla förbud vi idag har mot diverse droger så kan vi nog räkna med antalet missbrukare ökar också.

Det där är ett feltänk, då förstår man inte varför någon börjar missbruka. Och jag kan garantera att det finns fler som säljer knark än det finns kiosker i princip alla städer i sverige som har kiosker. Vi pratar världens näst största handelsvara

Skrivet av Zicsoen:

Är det lagligt att tillverka och sälja vilken drog som helst skulle jag klart satsat på att erbjuda något som gör folk beroende för att säkra mina inkomster, deras hälsa kan jag ju strunta i för det kommer staten ordna och betala.

Den tekniken fungerar bara på droger som har fysiskt beroende, exempelvis alkohol och nikotin
Och bara för att något är lagligt så innebär det inte att man kan ha restriktioner. Att det någon gång kommer säljas tunga droger i mataffären kommer inte hända

Den här videon på ett seminariet med bl.a. Kjell A Nordström kan vara nyttigt att titta på: "Narkotikapolitiken ur ett ekonomiskt perspektiv"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Du besvarade inte frågan som ställdes... Samt, 2 fel gör ju inte ett rätt eller hur?

Ok, trodde mitt svar var uppenbart. Ja, andra skall betala för de som råkar illa ut. Vi lever i en komplex värd där ingen vet vem som kommer ha otur. Men det går att påverka kostnaderna. En förbudspolitik är mycket dyrare än om marknaden är kontrollerad. Så om du förespråkar förbud kommer "andra" att få betala mycket mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Missbruk är oftast självmedicinering

Det där är ett feltänk, då förstår man inte varför någon börjar missbruka. Och jag kan garantera att det finns fler som säljer knark än det finns kiosker i princip alla städer i sverige som har kiosker. Vi pratar världens näst största handelsvara

Den tekniken fungerar bara på droger som har fysiskt beroende, exempelvis alkohol och nikotin
Och bara för att något är lagligt så innebär det inte att man kan ha restriktioner. Att det någon gång kommer säljas tunga droger i mataffären kommer inte hända

Den här videon på ett seminariet med bl.a. Kjell A Nordström kan vara nyttigt att titta på: "Narkotikapolitiken ur ett ekonomiskt perspektiv"

Om nu självmedicinering är det som leder till missbruk enligt dig, är det då en bra idé att ta bort alla förbud och därmed underlätta för folk att självmedicinera sig?
Varför inte? Det finns ju mycket stora pengar i tunga droger, varför skulle man strunta i att försöka sälja dessa om det är lagligt? Varför skulle folk nöja sig med lätta droger om det är fullt lagligt att bruka tyngre sådana - med tanke på att folk har svårt för det redan idag när det dessutom inte är så lätt att få tag på alltid? Ska det undanhållas från marknaden blir det ju i stora drag samma situation som idag med skillnaden att polismyndigheterna inte kan gripa när folk kommer i kläm eftersom det är laglig verksamhet.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Om nu självmedicinering är det som leder till missbruk enligt dig, är det då en bra idé att ta bort alla förbud och därmed underlätta för folk att självmedicinera sig?

Tror du gått på statlig propaganda för enligt statens regler så är allt bruk av förbjuden drog ett missbruk. Till och med idioter vet att det inte är sant

Skrivet av Zicsoen:

Varför inte? Det finns ju mycket stora pengar i tunga droger, varför skulle man strunta i att försöka sälja dessa om det är lagligt?

Det måste finnas kunder med... Jag vet inte men tror du folk har en drift om att man önskar överkonsumera någon drog? Dessutom är det ganska få som riskerar att bli beroende. Om man inte har någon känslighet samt andra problem i livet är risken minimal att man dras till att överkonsumera droger. Det där med att det räcker med ett bloss och så hamnar man på plattan tillhör samma retorik som att "jorden är platt som en pankaka"

De allra flesta som prövar en drog kommer aldrig pröva den igen eftersom de tyckte det var obehagligt/äckligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Tror du gått på statlig propaganda för enligt statens regler så är allt bruk av förbjuden drog ett missbruk. Till och med idioter vet att det inte är sant

Det måste finnas kunder med... Jag vet inte men tror du folk har en drift om att man önskar överkonsumera någon drog? Dessutom är det ganska få som riskerar att bli beroende. Om man inte har någon känslighet samt andra problem i livet är risken minimal att man dras till att överkonsumera droger. Det där med att det räcker med ett bloss och så hamnar man på plattan tillhör samma retorik som att "jorden är platt som en pankaka"

De allra flesta som prövar en drog kommer aldrig pröva den igen eftersom de tyckte det var obehagligt/äckligt

Jag ifrågasätter eftersom du som svar på en tidigare fråga från mig menade på att det absolut vore bra att häva samtliga förbud mot droger då det är en bra inkomstkälla för staten. Jag tycker att det vore väldigt ogenomtänkt att häva alla dessa förbud. Så håll dig till saken framöver. Knappast behjälpligt för din argumentation att försöka insinuera att jag skulle vara en idiot heller för den delen.

Kunder/brukare av tyngre droger finns ju redan idag, marknaden existerar redan och tas förbuden bort skulle den sannolikt expanderas.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Jag tycker att det vore väldigt ogenomtänkt att häva alla dessa förbud. Så håll dig till saken framöver. Knappast behjälpligt för din argumentation att försöka insinuera att jag skulle vara en idiot heller för den delen.

Ok, vi vänder på det. Vad anser du är så bra med dagens politik, vad är det som är genomtänkt med den och har du något statistik underlag för att styrka att dagens politik är bra?

Skrivet av Zicsoen:

Kunder/brukare av tyngre droger finns ju redan idag, marknaden existerar redan och tas förbuden bort skulle den sannolikt expanderas.

Och säljarna är ofta under 25, har du funderat på varför det finns en bransch med så unga säljare? I vilket annat lagligt område hittar du säljare/företagare där åldern ofta är så låg

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Och säljarna är ofta under 25, har du funderat på varför det finns en bransch med så unga säljare? I vilket annat lagligt område hittar du säljare/företagare där åldern ofta är så låg

Mobil abonnemang, El-avtal, strump prenumerationer.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Mobil abonnemang, El-avtal, strump prenumerationer.

lågbetala säljare som är anställda, inte egna företagare. yrket är relativt lätt att få, krävs inga speciella utbildningar. så tröskeln är låg precis som den är otroligt låg för att komma igång med att sälja knark

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

lågbetala säljare som är anställda, inte egna företagare. yrket är relativt lätt att få, krävs inga speciella utbildningar. så tröskeln är låg precis som den är otroligt låg för att komma igång med att sälja knark

Så ungdomsarbetslösheten skulle ordna upp sig då outbildade ungdomar kan leva på att sälja droger menar du?

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

lågbetala säljare som är anställda, inte egna företagare. yrket är relativt lätt att få, krävs inga speciella utbildningar. så tröskeln är låg precis som den är otroligt låg för att komma igång med att sälja knark

Det var ett svar på den frågan du ställde. hur ser det ut i distributionskedjan eller för den delen i produktionskedjan för knark, är det ungdomsverksamhet där med?

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Så ungdomsarbetslösheten skulle ordna upp sig då outbildade ungdomar kan leva på att sälja droger menar du?

Hur lyckas du?

Poängen är att tröskeln (svårigheterna att dra in pengar) är mycket låg, varför tror du den är så låg? Hade det inte varit bättre om det var svårare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Det var ett svar på den frågan du ställde. hur ser det ut i distributionskedjan eller för den delen i produktionskedjan för knark, är det ungdomsverksamhet där med?

Här ser du slutet på näringskedjan. De har en fantastisk fördel gentemot alla andra kuggar och det är att de är immuna mot straff
Outrageous HSBC Settlement Proves the Drug War is a Joke

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Här ser du slutet på näringskedjan. De har en fantastisk fördel gentemot alla andra kuggar och det är att de är immuna mot straff
Outrageous HSBC Settlement Proves the Drug War is a Joke

Nej det är inte slutet på näringskedjan, det är en del i den och nej det var inte ett svar på min fråga.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Hur lyckas du?

Poängen är att tröskeln (svårigheterna att dra in pengar) är mycket låg, varför tror du den är så låg? Hade det inte varit bättre om det var svårare

Men alltså, om nu droger blir en laglig vara... Varför skulle de överhuvudtaget säljas av ungdomar på stan, gatan eller vad du nu menar? Är det inte rimligast att anta att de inom sin tid i så fall säljs i butik?

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Men alltså, om nu droger blir en laglig vara... Varför skulle de överhuvudtaget säljas av ungdomar på stan, gatan eller vad du nu menar? Är det inte rimligast att anta att de inom sin tid i så fall säljs i butik?

hmm, ursäkta om det låter barnslig men orsaken till att man anstränger sig för att göra något åt någon annan är att det inbringar pengar. väldigt få jobbar och hjälper för att man tycker det är kul.

om det är svårt att bli lönsam kommer färre försöka. pröva att starta någon verksamhet och bli lönsam, tror du får svårt att hitta något som är är så lätt att bli lönsam i som att sälja droger. Förbuden har motsatt effekt samtidigt som man får alla konsekvenser av förbudspolitiken

Hur droger kommer säljas spelar mindre roll vad gäller de lättare. Tyngre droger tror jag blir vanliga mediciner där man måste ha recept

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Nej det är inte slutet på näringskedjan, det är en del i den och nej det var inte ett svar på min fråga.

vad är slutet på näringskedjan då? om du vet så varför frågar du

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Missbruk är oftast självmedicinering

Det där är ett feltänk, då förstår man inte varför någon börjar missbruka. Och jag kan garantera att det finns fler som säljer knark än det finns kiosker i princip alla städer i sverige som har kiosker. Vi pratar världens näst största handelsvara

Den tekniken fungerar bara på droger som har fysiskt beroende, exempelvis alkohol och nikotin
Och bara för att något är lagligt så innebär det inte att man kan ha restriktioner. Att det någon gång kommer säljas tunga droger i mataffären kommer inte hända

Den här videon på ett seminariet med bl.a. Kjell A Nordström kan vara nyttigt att titta på: "Narkotikapolitiken ur ett ekonomiskt perspektiv"

Fysiskt beroende, dit inräknas väl också andra substanser så som Heroin, Morfin, men också MDMA m.fl....

Vilka droger räknar du till lätta då, Cannabis?

Skrivet av klk:

Ok, trodde mitt svar var uppenbart. Ja, andra skall betala för de som råkar illa ut. Vi lever i en komplex värd där ingen vet vem som kommer ha otur. Men det går att påverka kostnaderna. En förbudspolitik är mycket dyrare än om marknaden är kontrollerad. Så om du förespråkar förbud kommer "andra" att få betala mycket mer

Och kostnaderna för personer utan missbruksproblematik vill du förstås få till större än för de som missbrukar? Någon måtta får det väl ändå vara, rimligtvis bör det finnas en viss del som samhället betalar (via skattsedeln), men vid uppenbara fall så bör största delen av kostnaderna täckas av personerna själva (vilket i missbruksfallen är svårt/omöjligt då majoriteten tillhör personer utan större ekonomiska medel). Eller varför inte införa försäkringar som kan täcka detta?

Konstigt nog så blir det utav en liberal inställning, nämligen att personen som orsakar något också betalar dör de kostnader detta innebär istället beskylld för att vara förbudsivrare och kommunist... :S

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Henrik21:

(vilket i missbruksfallen är svårt/omöjligt då majoriteten tillhör personer utan större ekonomiska medel).

Så majoriteten av missbrukare är personer utan större ekonomiska medel? Finns det någon chans att få detta resonemang utvecklat?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Fysiskt beroende, dit inräknas väl också andra substanser så som Heroin, Morfin, men också MDMA m.fl....

Enligt vem då? Socialstyrelsen...

Skrivet av Henrik21:

Och kostnaderna för personer utan missbruksproblematik vill du förstås få till större än för de som missbrukar? Någon måtta får det väl ändå vara, rimligtvis bör det finnas en viss del som samhället betalar (via skattsedeln), men vid uppenbara fall så bör största delen av kostnaderna täckas av personerna själva (vilket i missbruksfallen är svårt/omöjligt då majoriteten tillhör personer utan större ekonomiska medel). Eller varför inte införa försäkringar som kan täcka detta?

Vad är det för kostnader du pratar om, vad är det som kostar? Droger är otroligt billiga att framställa