Permalänk
Medlem

Repeater VPN - går det?

Tja!

Jag är inte en fena på nätverk så jag behöver lite hjälp här.

Jag vill ha en router inställd som repeater men vill kunna nå just den från internet med VPN. Går det?

//
yolof

EDIT: Om ni inte förstår frågeställningen, säg gärna till så förtydligar jag.

Permalänk
Medlem

Har du yttligare någon router som som agerar VPN server? Är det inte bättre om du sätter routern i AP läge?

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem

Situationen är lite bökig och jag kan inte göra förändringar på routern som ger det trådlösa nätverket. Jag kan alltså inte göra något som Port Forwarding eller liknande.

Tänk så här:
Jag har en router i handen och ett trådlöst nätverk att koppla upp mig mot. Och vill nå den routern jag har i handen från internet. Hur gör jag detta?

Permalänk
Rekordmedlem

En repeater bryr sig inte om vilken typ av trafik den förmedlar, men det du verkar fråga om är kanske inte det utan om du kan använda routern som wifidel ? Kan du inte beskriva hela nätet och hur du vill koppla varje länk ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yolof:

Situationen är lite bökig och jag kan inte göra förändringar på routern som ger det trådlösa nätverket. Jag kan alltså inte göra något som Port Forwarding eller liknande.

Tänk så här:
Jag har en router i handen och ett trådlöst nätverk att koppla upp mig mot. Och vill nå den routern jag har i handen från internet. Hur gör jag detta?

För mig låter det som du är inne i ett nätverk där du inte har att göra... Vad är ditt egentliga syfte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbtcp:

För mig låter det som du är inne i ett nätverk där du inte har att göra... Vad är ditt egentliga syfte?

Nej nej lugn nu. Jag jobbar för ett företag där man ska installera en enhet hos kund, där kunden redan har ett befintligt nätverk. Det här nätverket finns redan och man kan inte påverka det men vill koppla upp sig mot det.

Skrivet av mrqaffe:

En repeater bryr sig inte om vilken typ av trafik den förmedlar, men det du verkar fråga om är kanske inte det utan om du kan använda routern som wifidel ? Kan du inte beskriva hela nätet och hur du vill koppla varje länk ?

Jag ska koppla upp en dator på ett Wifi som jag inte kan påverka. Den här datorn ska även kunna nås från internet.

Sammfattning: Det finns ett Wifi. Se till att en här datorn kan koppla upp sig mot det och att man kan nå datorn från internet.

Permalänk
Medlem

Temporär lösning är Teamviuwer, kanske inte nått för en permanent installation.

Visa signatur

Main: GA-P35-DQ6, Q6600,8800GTS, 2gig Balistik 8500
Server: "4300, 12TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av yolof:

Nej nej lugn nu. Jag jobbar för ett företag där man ska installera en enhet hos kund, där kunden redan har ett befintligt nätverk. Det här nätverket finns redan och man kan inte påverka det men vill koppla upp sig mot det.

Jag ska koppla upp en dator på ett Wifi som jag inte kan påverka. Den här datorn ska även kunna nås från internet.

Sammfattning: Det finns ett Wifi. Se till att en här datorn kan koppla upp sig mot det och att man kan nå datorn från internet.

Okej jag tror jag förstår. Den här datorn som skall ställas hos kunden. vad ska den göra? och med att "nå den" är det typ RDP eller likande du menar? Teamview som nämt brukar funka för det mesta. Men finns risk att det är spärrat på nätverket. Varför inte kontakta de som ansvarar för kundens wifi?

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem

Se till att du skaffar en accesspunkt och inte en repeater

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sifear:

Okej jag tror jag förstår. Den här datorn som skall ställas hos kunden. vad ska den göra? och med att "nå den" är det typ RDP eller likande du menar? Teamview som nämt brukar funka för det mesta. Men finns risk att det är spärrat på nätverket. Varför inte kontakta de som ansvarar för kundens wifi?

Datorn är ett HMI (Human machine Interface) för de som känner till det (används mycket i automatiserade lösningar). Det är alltså en panel med Windows CE. Det som behöver nås är dess IP. Man programmerar dess HMI så att när man skriver in IPn så når man dess funktioner. Detta fungerar som ni säkert förstår jättebra och enkelt på ett lokalt nätverk. (Och det är ungefär här jag känner att jag börjar bli skakig i mina kunskaper)

Och ja, RDP liknande. Kallas VNC i detta fall och man anropar med IP.

Skrivet av Ptah:

Se till att du skaffar en accesspunkt och inte en repeater

Måste inte en accesspunkt vara trådad till routern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av yolof:

Och ja, RDP liknande. Kallas VNC i detta fall och man anropar med IP.

VNC kräver väl att port 5900 (som standard) öppnas om man ska nå den utifrån? Du kan oavsett inte skapa en VPN-server bakom befintlig router utan att öppna upp för det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av yolof:

Datorn är ett HMI (Human machine Interface) för de som känner till det (används mycket i automatiserade lösningar). Det är alltså en panel med Windows CE. Det som behöver nås är dess IP. Man programmerar dess HMI så att när man skriver in IPn så når man dess funktioner. Detta fungerar som ni säkert förstår jättebra och enkelt på ett lokalt nätverk. (Och det är ungefär här jag känner att jag börjar bli skakig i mina kunskaper)

Och ja, RDP liknande. Kallas VNC i detta fall och man anropar med IP.

Måste inte en accesspunkt vara trådad till routern?

Var tvungen och google för att kolla upp vad en HMI var jag antar att du ska styra typ värme pumar eller annat dylikt och du vill kunna övervaka datorn från distans? VNC kräver att någon går in i routern och öppnar upp 5900 som cbtcp skrev. samma sak gäller RDP fast en annan port. Har du inte tillgång till kundens router eller kan be någon öppna dessa portar till dig? en nödlösning skulle vara att ställa dit en 3g router som du själv kan ställa in och inte blanda in kundens nät om det nu är omöjligt att får det konfigurerat efter önskemål.

Notera att du bör ha en VPN för att ansluta via nätet vilket gör att du behöver ha en VPN server någonstans hos kunden.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sifear:

Var tvungen och google för att kolla upp vad en HMI var jag antar att du ska styra typ värme pumar eller annat dylikt och du vill kunna övervaka datorn från distans? VNC kräver att någon går in i routern och öppnar upp 5900 som cbtcp skrev. samma sak gäller RDP fast en annan port. Har du inte tillgång till kundens router eller kan be någon öppna dessa portar till dig? en nödlösning skulle vara att ställa dit en 3g router som du själv kan ställa in och inte blanda in kundens nät om det nu är omöjligt att får det konfigurerat efter önskemål.

Har tänkt på detta. Går ej att be kund att göra något med sina portar dylikt.

Skrivet av Sifear:

Notera att du bör ha en VPN för att ansluta via nätet vilket gör att du behöver ha en VPN server någonstans hos kunden.

Bör ha en VPN server någonstans hos kund? Vad menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av yolof:

Bör ha en VPN server någonstans hos kund? Vad menar du?

Vet du hur VPN fungerar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbtcp:

Vet du hur VPN fungerar?

Någorlunda. Inte allt för bra. Kan man ha en VPN-server bakom en router som man kan nå utan att öppna portar m.m.?

Permalänk
Medlem

Utan att sätta utrustningen bakom ett DMZ eller använda port forward blir det svårt. Det finns ju vissa RAT:er som fungerar utan portforward, t.ex. teamviewer, det gäller att hitta något som dessutom finns till Win CE.

Jag skulle ha satt upp en IPSec tunnel. Har använt Cisco RV042 tidigare för detta ändamål. Men då får man portforward port 500 från den första routern till RV042 LAN IP. En annan tänkbar lösning vore någon slags VLAN lösning, men då gäller det att switcharna stödjer det.