Behöver råd om lagring för mindre företag

Permalänk
Medlem

Behöver råd om lagring för mindre företag

På vårt jobb av storlek ~10 anställda har vi stått ut med en QNAP i några år och dom som sitter med Mac-datorer är less nu på att man kopplas ifrån och att det tar lång tid att bläddra filer osv osv.

Är det nån som har förslag på en smidig lösning för filserver/lagring för ett företagsnätverk? Hur gör ni andra?

- QNAP är helt ute ur leken då vi felsökt det till leda så det behöver vi inte gå in på (finns på deras forum om man gräver).
- Vi har Mac och PC-användare och måste ha stöd för båda.
- Det måste gå att komma åt filer snabbt (konstig punkt att ta upp kanske men vår erfarenhet säger att vissa lösningar kan ge flera sekunders delay vid nya anslutningar).
- Vi har en iSCSI-enhet vi inte absolut måste, men gärna, delar ut.

Är det bara att bygga en egen FreeNAS eller finns kanske nåt enklare/smartare alternativ?

Permalänk
Medlem

Vi har en helt vanlig pc som kör Windows 7 Pro där vi lagrar allt och det delas ut i det lokala nätverket, som backup på det kör vi molntjänst.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaun:

Vi har en helt vanlig pc som kör Windows 7 Pro där vi lagrar allt och det delas ut i det lokala nätverket, som backup på det kör vi molntjänst.

Funkar det bra för Mac-användarna?
Har ni provat iSCSI-enheter till?

Eller hur kör ni alla diskar? Sitter dom i den burken eller externt?

Permalänk
Medlem

En vanlig snik konsument NAS kommer nästan garanterat att blir för långsam med många användare.
Du lär upp i de högre prisklasserna för att hitta bättre hårdvara, och skippa allt som inte har en x86 CPU.
ATOM orkar otroligt mycket mer än marvell (etc) varianterna, och Celeron varianterna klarar ännu mer.
http://www.smallnetbuilder.com/rankers/nas/view ger en fungervisning om prestandan.

Jag tycker absolut inte att du skall snickra nåt eget, om du inte är väldigt säker på mjukvaran du kommer använda.
När 10 anställda sitter och rullar tummarna vid driftstörningar är det skönt att ha en extra livlina (aka support).

Synology anses vara bra, deras senaste mjukvara (DSM 5) är väldigt imponerande och lättjobbad.
Även Netgear har mänga modeller som kanske skulle plats in hos er, Netgear's supportforum är även väldigt bra.

Du skriver FÖ inte vilken modell ni har nu ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tackle:

Funkar det bra för Mac-användarna?
Har ni provat iSCSI-enheter till?

Eller hur kör ni alla diskar? Sitter dom i den burken eller externt?

Fungerar hur bra som helst, jag sitter på en Mac och jobbar direkt mot servern. Vi kör alla diskar i den burken.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem

Vi är 5-10 pers och alla med Mac:ar och har en Synology DiskStation DS413j. Fungerar riktigt bra tycker jag.
Har stöd för det mesta; osx, windows, linux, ios, android med massa olika protokoll.

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera LaCie 5big NAS Pro, kör själv en med 5x2TB och är mycket nöjd. Proffsgrejor!

http://www.lacie.com/se/products/product.htm?id=10604

10TB-versionen finns hos Dustin för 7 999:- ex. moms, 11st företagskunder har recenserat den och samtliga har gett den högsta betyg.

http://www.dustin.se/product/5010668249/lacie-5big-nas-pro-10tb-gigabit-lan/

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO