Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

'Murica done it again! Amazon har fått igenom ett udda patent

Permalänk
Medlem

'Murica done it again! Amazon har fått igenom ett udda patent

Brukar inte sitta i denna forumdel, men tänkte att jag skulle bjuda på dagens skratt

The best country in the world!

Permalänk
Skrivet av Razki:

Brukar inte sitta i denna forumdel, men tänkte att jag skulle bjuda på dagens skratt

The best country in the world!

Så om ajg förstår det riktigt så kan jag bli stämd om jag fotar emot en vit backgrund? xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldhissla:

Så om ajg förstår det riktigt så kan jag bli stämd om jag fotar emot en vit backgrund? xD

Nja, I teorin ska du kunna bli det, men när detta patent kommer upp i rätten så kommer det aldrig fungera (Kolla hur apples patent har klarat sig i rätten)

Permalänk
Medlem

Haha, fan alltså patentkontoren i USA måste få många goda skratt om dagen. Ibland undrar man om det bara är massa troll som jobbar där, för ibland undrar man ju hur de tänkt... "Hmm vad är det mest generiska vi kan låta någon ha patent på att göra...? Yepp cosmopolitan vill ta patent på att fotografera kvinnor i kläder, det låter som en bra patent."

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hur patent fungerar i världen är olika, i USA och vissa andra ställen är det ingen direkt prövning eller liknande på vilka patent du tar, du kan även i USA ta patent på en ide etc. Detta är inte samma som Svenska patent som prövas ordentligt redan från början och måste uppfylla vissa krav och som Wully säger, larv patent håller aldrig i rätten typ inte ens i USA men de använder dem för att skrämma och trycka på olika saker iom de extrema kostnaderna det kan bli för ett mindre bolag eller en individ att driva frågan juridiskt. Det var pga detta en individ fick betalt av företag i början på IT-boomen för att ingen annan hade kommit på att ta patent på iden för kommunikation mellan två datorer, bara för det var billigare än att ta strid betalade t.ex. IBM under ett antal år en "liten" summa till honom.

Även svenska patent kan förlora i rätten men det är inte alls lika vanligt iom de prövningar som görs, patent i USA är det många som kör, går det så går det och stora företag har insett detta och börjat med samma, det är på detta sättet de för patent krig om saker så som slide to open.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Otur för dom om man har tagit patent på vit färg. MURICA.

Permalänk
Medlem

Bara i USA.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

haha, good guy USPTO!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

Är detta på riktigt? Wow.

Permalänk
Medlem

Från en kommentar på SLRLounge.com:

"In reading through this patent, it is clear that the intent is to create a studio setup that makes everything in the image look like background except the article to be photographed. This describes a setup that would make the supporting surfaces, etc., essentially disappear with respect to the background so the article would appear to float in the frame without visible support. Furthermore, this effect is created in the camera without need for post processing. Whether or not this has been done before would be the object of a prior art search, but the examiner did perform such a search."

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Skrivet av Aldhissla:

Så om ajg förstår det riktigt så kan jag bli stämd om jag fotar emot en vit backgrund? xD

Nej, du förstår det inte riktigt. Du måste uppfylla ALLT som står i ett av de oberoende patentkraven. Fota på du. Kravet gäller en ytterst specifik ljusuppsättning. Men sensationalism är ju rätt häftigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1150 4670k @ Stock | Asrock H87M-ITX| 8gb (2x4) Corsair Vengeance LP CL 9 1600hz | MSI GeForce GTX 770
Bitfenix Prodigy White | Corsair H100i w/ 2x Noctua NF F-12

Permalänk
Medlem

En annan rolig detalj är att det finns en chans att Amazon hamnar i historieböckerna som dom som kom på det här med att fota mot vit bakgrund.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯