Funderar på Acer Aspire TimelineX 3820TG, vilken SSD ska jag välja till?

Permalänk

Funderar på Acer Aspire TimelineX 3820TG, vilken SSD ska jag välja till?

Behöver lite feedback på mitt planerade datorköp.
Pluggar på universitet så kommer behöva ta med datorn till skolan en hel del vilket ställer krav på lätt vikt, bra batteritid och bra storlek.
Sedan vill jag kunna spela lite så ett hyfsat grafikkort vill jag också ha.
Har letat runt i flera dagar och kommer ständigt tillbaka till Acer Aspire TimelineX 3820TG.
Hittade den här:
https://www.inet.se/artikel/1969646/acer-aspire-timelinex-382...

Tycker det är ett bra pris och det motsvarar väl mina krav ganska bra?
Är medveten om att den saknar USB 3 men tror jag kan leva utan det.
Är det någon som har ett bättre förslag till ett liknande pris?

Sedan vill jag köpa till en SSD disk och sätta i istället för den som följer med samt ett hårddisk kabinett så jag kan använda den medföljande disken som extern. Här är jag helt grön så tar gärna emot tips om vad som är bra, helst från Inet så jag kan beställa allt tillsammans. Har haft en HDD på 100gig i 4år plus en extern och det har fungerat bra så jag behöver nog inte mer än 120gig på SSDn.
Tror det var allt, väldigt tacksam för svar!

EDIT: hittade denna nu:
https://www.inet.se/artikel/1969890/acer-aspire-timelinex-483...
Motsvarar prisskillnaden på ca 20% en ökning i prestanda på 20%?

Visa signatur

ajabaja

Permalänk
Medlem

Till den datorn skulle jag ha valt en Corsair Force Series: http://www.inet.se/artikel/5303934/corsair-ssd-force-series-1.... Du kan inte dra nytta av något vassare eftersom inte Timeline 3820TG har stöd för SATA III.

Det har däremot 4830TG. Den är efterföljaren till 4820TG och har genomgående bättre prestanda än 3820TG. Enligt mig är det lika bra att gå på den när man ändå har plånboken framme

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JoBBi:

Till den datorn skulle jag ha valt en Corsair Force Series: http://www.inet.se/artikel/5303934/corsair-ssd-force-series-1.... Du kan inte dra nytta av något vassare eftersom inte Timeline 3820TG har stöd för SATA III.

Det har däremot 4830TG. Den är efterföljaren till 4820TG och har genomgående bättre prestanda än 3820TG. Enligt mig är det lika bra att gå på den när man ändå har plånboken framme

Men den är ju mycket större och tyngre så då hamnar man i en helt annan klass. Däremot kan ju 3830 vara ett alternativ, det är uppföljaren till 3820 och har sandy bridge och annat nytt. Dock lite dyrare.

Däremot tycker jag att om du ska ha datorn främst för skolarbete så hade jag inte köpt en med bra grafikkort då det gör allt annat sämre, givet en viss prisklass osv. Jag gjorde det misstaget själv och prioriterade grafik framför exempelvis batteri, cpu och portabilitet och ångrade det ordentligt. Det är klart att man tänker sig att man kommer att spela en massa på sin dator, men det gör man väldigt sällan, i alla fall om man har en stationär hemma som man kan spela på. Det viktigaste för skolarbete är att den är lätt och att batteriet räcker hela dagen då du ska bära den fram och tillbaka varje dag tillsammans med böcker och annat, sen är det förstås viktigt att tangentbordet och skärmen är bra också. Undantaget är då förstås om du ska gå en utbildning i 3D-animering eller nåt liknande som kräver lite gpu-kraft.

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt ASUS U36JC eller uppföljaren med samma pris (sandybridge) som kommer denna eller näst månad.
Den är riktigt bra kvalite, matt chassi material, väldigt lätt och smidigt.
med detta kostar den dock lite mer, men är helt klart värt det enligt mig. Garantin är dessutom 2år för ASUS, 1år för Acer
http://www.komplett.se/k/kcp.aspx?sku=630864&sku=630520
Här har du två modeller med det större batteripacketet. Den dyrare har i5 processor och hyrbridhårddisk, vilket är en så nära en SSD du kan komma utan att köpa en. Har hört att man många nöjer sig med en hybrid, så då slipper du köpa en SSD om du väljer att göra så.

Den billigare har i3 processor och räcker för det mesta, om du inte ska göra mer avancerade saker. Det är även ingen speldator men det vill du inte ha ändå.

Permalänk
Medlem

Kan bara rekommendera Acer TimelineX serien. Sjukt nöjd med min för tillfället(se sign).

Visa signatur

Intel I7-11700K ** NZXT Kraken X62 ** ROG STRIX Z590-E GAMING WIFI *** Seasonic Focus+ 1000W 80+ Gold ** 32GB Ram @ 3000 Mhz CL16 ** EVGA 3090 FTW3 Ultra ** Kingston Fury 2TB ** Acer Predator X34GS x2

Permalänk
Medlem

välj inte 4820tg istället för 3820tg då 3820tg har två fläktar och 4820tg bara en.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men den är ju mycket större och tyngre så då hamnar man i en helt annan klass. Däremot kan ju 3830 vara ett alternativ, det är uppföljaren till 3820 och har sandy bridge och annat nytt. Dock lite dyrare.

Däremot tycker jag att om du ska ha datorn främst för skolarbete så hade jag inte köpt en med bra grafikkort då det gör allt annat sämre, givet en viss prisklass osv. Jag gjorde det misstaget själv och prioriterade grafik framför exempelvis batteri, cpu och portabilitet och ångrade det ordentligt. Det är klart att man tänker sig att man kommer att spela en massa på sin dator, men det gör man väldigt sällan, i alla fall om man har en stationär hemma som man kan spela på. Det viktigaste för skolarbete är att den är lätt och att batteriet räcker hela dagen då du ska bära den fram och tillbaka varje dag tillsammans med böcker och annat, sen är det förstås viktigt att tangentbordet och skärmen är bra också. Undantaget är då förstås om du ska gå en utbildning i 3D-animering eller nåt liknande som kräver lite gpu-kraft.

Trådskaparen snackade om 4830TG men det är inget fel på 3830TG heller. Viktskillnaden är dock inte jättestor, det är 300 gram mellan dem.

Tack vare Nvidia Optimus behöver det inte vara något stort problem med att ha en kraftfull grafikkrets i en bärbar dator. Så länge man inte kör grafiskt krävande program så kör den på den integrerade kretsen. Själv gjorde jag misstaget att köpa en HP Envy 14 som inte hade stöd för att byta grafikkrets - den lämnade jag snabbt tillbaka, kan jag säga!

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk

Tack for alla svar!
Befinner mig i Australien och aker hem om en manad sa jag siktar pa att bestalla sa jag har en dator hemma nar jag kommer hem. Det vart ju inte lattare nu nar ni gav mig alternativ dock
Var och klamde lite pa U36JC idag och den kandes ju ruskigt bra. Har ingen stationar sa kravet ar att den klarar Diablo 3 nar (om..) det slapps, svart att veta vilka krav det kommer ha sa det ar ju inte mycket hjalp.
Tror ju dock inte 4830TG kommer ha problem med D3. Tyvarr hittade jag varken 4830TG eller 3820TG i nagon affar sa det vart svarklamt, verkar ju dock vara bra kvalitet pa dem.

Hur som sa ska jag suga lite till pa det och om nagan har en U36JC sa far ni garna beratta hur spelbar den ar. Mojligt att jag vantar till U36SD om den kommer i mitten av juli som det later nu.

Visa signatur

ajabaja

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JoBBi:

Trådskaparen snackade om 4830TG men det är inget fel på 3830TG heller. Viktskillnaden är dock inte jättestor, det är 300 gram mellan dem.

300 gram låter inte så mycket, men ska man bära det någon/några km per dag så känns det. Jag bytte precis från en dator på 1,7 kg till en på 1,4 och det gör stor skillnad. Det är ju ändå en viktminskning på runt 20%.

Citat:

Tack vare Nvidia Optimus behöver det inte vara något stort problem med att ha en kraftfull grafikkrets i en bärbar dator. Så länge man inte kör grafiskt krävande program så kör den på den integrerade kretsen. Själv gjorde jag misstaget att köpa en HP Envy 14 som inte hade stöd för att byta grafikkrets - den lämnade jag snabbt tillbaka, kan jag säga!

Nej, jag säger inte att det är ett problem, jag säger bara att man för det mesta får kompromissa med något annat. Dedikerad grafik ökar exempelvis alltid vikten en del tack vare den extra kylningen och så som krävs. Jag säger helt enkelt att man ska tänka efter innan man köper nåt. Spelar man verkligen så mycket på sin skollaptop? Kanske det är bättre att lägga krutet på batteritiden eller kvaliteten? Jag vet ju inte vad du eller någon annan har för behov, jag kan bara utgå ifrån mina egna, och jag har alltid (fram tills nyligen) tänkt att jag vill kunna spela på min laptop och sen har det aldrig bivit så.

Permalänk
Skrivet av JoBBi:

Till den datorn skulle jag ha valt en Corsair Force Series: http://www.inet.se/artikel/5303934/corsair-ssd-force-series-1.... Du kan inte dra nytta av något vassare eftersom inte Timeline 3820TG har stöd för SATA III.

Det har däremot 4830TG. Den är efterföljaren till 4820TG och har genomgående bättre prestanda än 3820TG. Enligt mig är det lika bra att gå på den när man ändå har plånboken framme

//Lånar tråden lite!

Stämmer det verkligen?

Är det bara sandy bridge som har stöd för SATA 3?

Isåfall. Vilken SSD tycker ni är den bästa i dagens läge för en 3820TG? Jag tycker min har blivit riktigt långsam. HDD lampan lyser för ofta :/

Visa signatur

-----------------------------------------
Asus X56TA - 2,1 GHz AMD Turion X2 Ultra ZM-80, 4 GB DDR2 800 MHz, ATI Mobillity Radeon HD 3650 512 GB DDR2.

Permalänk

OnTopic:
3820TG:n har tre (3) Heatpipes som kyler CPU och GPU. Det har inte efterförljaren 3830.
Bra att veta.
Jag lirar Crysis 2 på hyffsad och Diablo 3 på high settings. Inte haft några som helst överhettningsproblem.

OffTopic:
Samma här, jag är också sugen på att slänga i en SSD i min 3820TG, men vet inte vilka som fungerar bra med just vår modell.

Permalänk

Två år senare.. är det här aktuellt igen.

Ni som har köpt, vad blev det och hur funkar det?

Min tanke är att hotta upp min gamla trotjänare lite med en SSD och vill ha kvar min gamla disk som extern drive. Tittar man runt hittar man ju inte direkt mycket som kör gamla SATA. Fungerar en ny (som den här) i bakåtkompatibel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscar Almgren:

Två år senare.. är det här aktuellt igen.

Ni som har köpt, vad blev det och hur funkar det?

Min tanke är att hotta upp min gamla trotjänare lite med en SSD och vill ha kvar min gamla disk som extern drive. Tittar man runt hittar man ju inte direkt mycket som kör gamla SATA. Fungerar en ny (som den här) i bakåtkompatibel?

köp 240gb ssd netonet har för 750kr

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk

Jag undrar också, hur tor bay har 3820tgn?