Extern eller intern backup?

Permalänk
Medlem

Extern eller intern backup?

Hej,

Idag kör jag crashplan för backup till deras moln och en extern hårddisk som är kopplad med USB till min dator.

Nu har jag fått behov av den externa disken och då börjar man fundera på hur nödvändig backup till en extern USB disk verkligen är? Skulle den inte lika bra kunna göra backup till en annan intern disk?

Det ända fördelen jag ser med extern disk är att man kan ta den med sig lättare "om" något skulle hända i lägenheten, ex brand. Men samtidigt så är väll risken stor att man inte prioriterar den högst vid brand och dessutom så finns allt backuppat till molnet.

Vad jag pratar om är att risken att man skulle utsättas för en situation där man riskerar att förlora sin fysiska dator samtidigt som man själv befinner sig i närheten och samtidigt som det inte finns andra saker som prioriteras högre känns ganska liten?

Däremot blir det mycket enklare att datat genom att bara ta disken om nu någon skulle vara intresserad vilket också är en väldigt liten risk.

Det jag kör backup är på foto och utveckling projekt, ca 200 GB totalt.

En annan lösning hade kunnat vara att backaupp till datorn på jobbet istället för till en extern eller intern disk på min egen dator. Nackdelen med detta är väll att man inte vill riskera att sprida sin data på jobbet.

Hur ser ni på det? Ska jag plocka den externa disken till annat ändamål(HTPC) eller ska man låta den sitta kvar?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Inaktiv

Just nu kör jag all min backup på en intern disk, men ska jobba mig mot att ha all data + backup på en NAS, och en backupdisk på det viktigaste hos mina föräldrar. Har du allt i molnet så bör det vara säkert med tanke på att de har backup på din backup, men där är frågorna snarare om du vill ha sakerna i molnet, och hur fort du kan återställa allt, och om molnet/ditt internet är nere.

Permalänk

Jag kör till extern offline-disk, har normal kopiering till OneDrive, dropbox, sedan så har jag en disk som jag kopplar in en gång i veckan och synkar över som sedan ligger i ett brandsäkert skåp. I min värld så är förvaring extern och ej konstant inkopplad.
Mer för känslans skull än att det funkar bättre

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Entusiast

En intern backup är måttligt säker eftersom risken är stor att den drabbas av samma fel som huvuddisken om det inte handlar om ett rent diskras. Bättre att köra en offline-backup av något slag. Enklast är en extern hårddisk som du förvarar i ett skåp normalt och som du bara kopplar in när det faktiskt behövs. Då är du säker mot all skit förutom brand eller inbrott. Beroende på hur väl du gömt disken.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Spontant känns det säkrare att ha sin back-up på en extern disk som inte ständigt är igång och kopplad till elnätet. Tänker också att en 200GB extern hårddisk för detta ändamål inte kan kosta speciellt mycket! Själv planerar jag att bygga en NAS på sikt men kommer ändå att ha en extern disk liggandes i hyllan för det allra viktigaste, typ semesterbilder.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS P5Q PRO, Q9550, CORSAIR H50, EAH4850 CF, 4GB RAM, WDC GP 2TB, CORSAIR 650W, FD Define R2
 MacBook Pro 13" Early 2015,  MacBook Air 13" Mid 2011