Ett tankeexempel kring den allomfattande terroristjakten

Permalänk
Medlem

Ett tankeexempel kring den allomfattande terroristjakten

Häromdagen satt jag och bekant och diskuterade det här med att "screena" efter terrorister och hur effektivt det egentligen är. Jag kokade då ihop ett litet, förenklat tankeexempel som ni kan fundera lite över om ni har lust.

Vi söker efter den fiktiva terrorgruppen "De Hundra". Vi vet att medlemmarna är exakt 100 stycken till antalet och kan vara vilka personer som helst, varsomhelst i världen. Vi antar att jordens befolkning är ca 7,2 miljarder människor och vi gör ingen skillnad mellan individer. Vi har ett test som kan appliceras på vemsomhelst och om testet appliceras på en terrorist som är medlem i "De Hundra" så är sannolikheten 99,9 % att testsvaret är positivt. Om testet appliceras på någon annan, d.v.s. en person som inte är medlem i "De Hundra", så är sannolikheten endast 0,000015 % att testsvaret är positivt. Det betyder att sannolikheten att testresultatet pekar ut en helt oskyldig person som terrorist är ungefär lika liten som sannolikheten att vinna högvinsten på Lotto.

Du ger testet till en slumpmässigt utvald individ och testet kommer tillbaka positivt. Hur stor är sannolikheten, givet premisserna ovan, att personen som testats verkligen är medlem i "De Hundra"?

Räkna ut eller gissa, men kom gärna med ett svar.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Spexigt värre. Jag får det till att testet är tämligen pricksäkert med tanke på urvalet.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Bah! Jag röstade mitt i uträkningen och nu försvann allt. Anyhow, min tanke var att personen tillhör två möjliga kategorier, antingen P(TerroristPositive) eller P(NormalPositive) där P(TP) är 99,9 till antalet och P(NP) är 1080 till antalet. Sannolikheten att han då tillhör P(Terrorist) blir således P(TP)/(P(TP)+P(NP)).

Har man rätt eller har jag snubblat på grundskolematten igen?

Och Ilja, dina val i omröstningen suger! Buu!

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

*edit* tog bort uträkningen som dessutom var felaktig även om slutsatsen blir ungefär densamma vilket är 0-9.99

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Du har gjort en matteuppgift? Snyggt.

Permalänk
Medlem

Är meningen med tråden att söka svar på en fråga eller är det en lek?
Om det är en lek blir den roligare om det finns en lösning att jämföra mot.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem

Vi förstår samtidigt grejen, @Ilja.
Låt oss säga att vi hittar ett sätt att enkelt och integritetsbejakande få fram 1'179,9 personer att förhöra för att ta reda på om de tillhör de hundra. 1080 personer kommer att bli oskyldigt anklagade men vi får fatt i alla etthundra. Är övergreppet värt detta? 10 personer kommer att få lida för att en terrorist ska bli fångad. Vem är nu den onda?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk

Jag får samma svar som Alakai.

Och problemet belyser hur svårt det är att hitta gärningsmannen, där en effektiv väl beprövad i vår historia är att inse att man inte nödvändigtvis behöver hitta gärningsmannen, utan man kan straffa någon som gärningsmannen bryr sig mycket om (öga för öga) så går det "jämnt ut". (Denna metod används faktiskt väldigt ofta än idag)

Annars hur mycket kränkningar m.m som är värt att göra för att hitta någon har stor betydelse på vem denna någon är. T.ex. sökande efter aktiva serievåldtäktsmän kan enkelt motivera mer kränkningar än någon som gjiorde ett mildrare brott för länge sedan och aldrig mer kommer göra om det. ( som att ha ut en mp3 låt år 2003)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".