Permalänk

Utan ström försmäktar min laptop

Natten mellan torsdag och fredag förra veckan så avled min älskade laptop, MSI GT780r.
Plötsligt så stängde den bara av sig. Jag såg att min strömadapter inte längre lyste, och tänkte att det måste vara där som skon klämmer.

Jag provade att plugga in strömadapter i väggen, och såg att lampan lyste, men så fort jag sedan kopplade in den i datorn så slutade den omedelbums att lysa.

Jag blir osäker om det verkligen är adaptern. Besöker BK Data, de gjorde ett enkelt batteritest. Laddaren gav ifrån sig samma volttal som den ska. Svårt att säga om det är laddaren eller datorn det är fel på enligt killen i butiken. Han kan beställa en ny laddare för 700 för att prova. Jag avvaktar och tar mig hem.

Nu sitter jag här och funderar på vad jag ska göra. Jag kan beställa hem en ny laddare och prova, för att sedan med största sannolikhet konstatera att det egentligen är datorn det är fel på. Om det så är intaget, nätaggregatet, något annat. Och risken är att inte bara en sak har gått sönder.

Därför tänkte jag rådfråga här; vad vore den mest ekonomiska/minst tidskrävande lösningen i längden?

Antingen så håller jag mig till min laptop och lägger ner så mycket pengar som det slutar på för att laga den,

eller så gör jag som mina vänner har föreslagit, och köper istället ihop en ny stationär dator som förhoppningsvis blir lättare att underhålla i längden. Motiveringen som mina vänner gav för detta är att laptops är ganska lynniga, och att en defekt inte sällan följs av en annan. Så även om reparationen av laptopen kanske går på 6.000 mindre än att köpa ihop något nytt, skulle det i slutändan bli mindre jobb att skaffa en ny dator och begrava min gamla förälskelse.

Vad låter minst dumt/mest klokt?

Permalänk
Medlem

Ålder och pris när den var ny ?

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av GnomishEngineer:

Natten mellan torsdag och fredag förra veckan så avled min älskade laptop, MSI GT780r.
Plötsligt så stängde den bara av sig. Jag såg att min strömadapter inte längre lyste, och tänkte att det måste vara där som skon klämmer.

Jag provade att plugga in strömadapter i väggen, och såg att lampan lyste, men så fort jag sedan kopplade in den i datorn så slutade den omedelbums att lysa.

Jag blir osäker om det verkligen är adaptern. Besöker BK Data, de gjorde ett enkelt batteritest. Laddaren gav ifrån sig samma volttal som den ska. Svårt att säga om det är laddaren eller datorn det är fel på enligt killen i butiken. Han kan beställa en ny laddare för 700 för att prova. Jag avvaktar och tar mig hem.

Nu sitter jag här och funderar på vad jag ska göra. Jag kan beställa hem en ny laddare och prova, för att sedan med största sannolikhet konstatera att det egentligen är datorn det är fel på. Om det så är intaget, nätaggregatet, något annat. Och risken är att inte bara en sak har gått sönder.

Därför tänkte jag rådfråga här; vad vore den mest ekonomiska/minst tidskrävande lösningen i längden?

Antingen så håller jag mig till min laptop och lägger ner så mycket pengar som det slutar på för att laga den,

eller så gör jag som mina vänner har föreslagit, och köper istället ihop en ny stationär dator som förhoppningsvis blir lättare att underhålla i längden. Motiveringen som mina vänner gav för detta är att laptops är ganska lynniga, och att en defekt inte sällan följs av en annan. Så även om reparationen av laptopen kanske går på 6.000 mindre än att köpa ihop något nytt, skulle det i slutändan bli mindre jobb att skaffa en ny dator och begrava min gamla förälskelse.

Vad låter minst dumt/mest klokt?

Hur mycket pengar skulle du vilja lägga på en stationär dator till att börja med?
Du kan för 6k få en bra bas (3770k, Moderkort och RAM minnen) du behöver kanske lägga på 3k för en bra GPU och 800:- för ett chassi. Skaffar du en i5'a istället för i7'an jag tipsade om, så kan du få en PSU för mellanskillnaden, nja... nästan.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6712653/2014-04-29

Där har du en bra setup. Sen om du vill lägga mer pengar är upp till dig och hur mycket du känner att du kan lägga.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk

Fick den september 2011, men då hade den nog funnits på marknaden ett tag åtminstone.

Nypris var 13.000 om jag minns rätt.

Permalänk
Skrivet av Pan.Pan:

Hur mycket pengar skulle du vilja lägga på en stationär dator till att börja med?
Du kan för 6k få en bra bas (3770k, Moderkort och RAM minnen) du behöver kanske lägga på 3k för en bra GPU och 800:- för ett chassi. Skaffar du en i5'a istället för i7'an jag tipsade om, så kan du få en PSU för mellanskillnaden, nja... nästan.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6712653/2014-04-29

Där har du en bra setup. Sen om du vill lägga mer pengar är upp till dig och hur mycket du känner att du kan lägga.

Jag har ingen som helst erfarenhet vad gäller att bygga datorer på ett bra sätt, så jag tänkte att om jag köper en stationär går jag sedan vidare till rätt forumbord och frågar om feedback, men mitt preliminära bygge är http://www.inet.se/kundvagn/visa/6752639/did-i-botch-it.

Sen är jag väldigt sugen på en i7 egentligen, men med osäker ekonomi är det kanske en besparing jag blir tvungen att göra i dagsläget.

Permalänk
Medlem

Räkna med ett par tusen och uppåt om du lämnar in den för reparation , tycker du det är värt på en tre år gammal laptop ? tre år är tyvärr gammalt i datorvärlden.

Har du testat att starta den utan batteri , med laddare inkopplad

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Kan du inte laga den själv skulle jag nog säga att det inte är värt det.

Har du pengarna och inte behöver en laptop så kör på en stationär, du kanske kan få lite pengar för laptopen iaf, folk som köper lagar/renoverar och säljer igen.

Det du plockade ihop ser väl bra ut, kan vara värt och byta SSD eventuellt. Den förra versionen av V300 var helt okej har en själv men dom har bytt inanmätet på dom nu och tydligen ska dom prestera ganska mycket sämre vad jag har läst.

http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1296977-kingston-s...

http://www.overclock.net/t/1457629/psa-about-the-kingston-v30...

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Skrivet av mr_sQuinty:

Räkna med ett par tusen och uppåt om du lämnar in den för reparation , tycker du det är värt på en tre år gammal laptop ? tre år är tyvärr gammalt i datorvärlden.

Har du testat att starta den utan batteri , med laddare inkopplad

Det är ungefär så jag tänker också. Det känns som att det kan vara lika bra att låta den gå. Men prestandan är ju tyvärr fortfarande så pass bra att jag ogärna bara blir av med den huxflux utan kompensation.

Jag har inte testat utan batteri, det borde jag förstås gjort. Nu när jag försökte så fungerade min laddare inte alls. Innan har den alltid lyst upp då jag kopplade in den i väggen, men har till synes kortslutit när jag kopplade den till datorn. Så då kanske det skulle vara en idé att först beställa en laddare trots allt.

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan prova att ta ur batteriet, är det fel på det borde den starta i så fall, annars så är det väl inte så svårt att mäta på laddaren för att se om den är hel, ger den rätt spänning även när den är inkopplad i datorn är den hel, om den däremot stänger av sig så kan det bero på både datorn eller laddaren, men prova ta ur batteriet så ser du om det påverkar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Sweede:

Kan du inte laga den själv skulle jag nog säga att det inte är värt det.

Har du pengarna och inte behöver en laptop så kör på en stationär, du kanske kan få lite pengar för laptopen iaf, folk som köper lagar/renoverar och säljer igen.

Skulle det vara värt att posta på bärbara köpråd-bordet om det, eller finns det något ännu mer lämpligt bord/hemsida?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GnomishEngineer:

Jag har ingen som helst erfarenhet vad gäller att bygga datorer på ett bra sätt, så jag tänkte att om jag köper en stationär går jag sedan vidare till rätt forumbord och frågar om feedback, men mitt preliminära bygge är http://www.inet.se/kundvagn/visa/6752639/did-i-botch-it.

Sen är jag väldigt sugen på en i7 egentligen, men med osäker ekonomi är det kanske en besparing jag blir tvungen att göra i dagsläget.

En i7 är bara för den som vet att han/hon behöver den typen av beräkningskraft (arbetar du med 3D, tung grafik eller kör du många virtuella maskiner så är den kraften något du bör tänka på, annars så är den ganska överflödig, tyvärr.)

Ang kundvagnen så tror jag inte att Nätagget kommer att klara av den setuppen, dessutom så ska man ALLTID leta efter ett Certifierat agg och nästan aldrig köpa ett i instegsklassen (för billigt för att vara pålitligt när man stressar den, speciellt om man spelar eller använder kraftigare utrustning, som tex gaming grade hårdvara).

Men annars så ser bygget okej ut.

Som en annan användare skrev här så är 3 år en lång tid i datorvärlden, speciellt när det kommer till gaming datorer och SPECIELLT när det kommer till bärbara sådana!
Det går helt enkelt inte att punga ut 20k och tro att datorn är framtidssäker, tyvärr. Inte för att du har sagt det, men bara så att du vet

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Skrivet av Pan.Pan:

En i7 är bara för den som vet att han/hon behöver den typen av beräkningskraft (arbetar du med 3D, tung grafik eller kör du många virtuella maskiner så är den kraften något du bör tänka på, annars så är den ganska överflödig, tyvärr.)

Ang kundvagnen så tror jag inte att Nätagget kommer att klara av den setuppen, dessutom så ska man ALLTID leta efter ett Certifierat agg och nästan aldrig köpa ett i instegsklassen (för billigt för att vara pålitligt när man stressar den, speciellt om man spelar eller använder kraftigare utrustning, som tex gaming grade hårdvara).

Men annars så ser bygget okej ut.

Som en annan användare skrev här så är 3 år en lång tid i datorvärlden, speciellt när det kommer till gaming datorer och SPECIELLT när det kommer till bärbara sådana!
Det går helt enkelt inte att punga ut 20k och tro att datorn är framtidssäker, tyvärr. Inte för att du har sagt det, men bara så att du vet

Dold text

Att undvika "framtidssäkring" har jag blivit rådd av alla jag frågat, så det håller jag mig undan. Att du klarade upp om processorn och nätaggregatet tackar jag för. Men vad för nätaggregat bör jag kolla på istället? Jag kan inget om det, så jag vet inte vad som är bra och inte. Typ vilka märken är att rekommendera, vad för watt-tal är rimligt i min setup? Ska det vara något modulärt? (google är min vän)

Permalänk
Medlem
Skrivet av GnomishEngineer:
Dold text

Att undvika "framtidssäkring" har jag blivit rådd av alla jag frågat, så det håller jag mig undan. Att du klarade upp om processorn och nätaggregatet tackar jag för. Men vad för nätaggregat bör jag kolla på istället? Jag kan inget om det, så jag vet inte vad som är bra och inte. Typ vilka märken är att rekommendera, vad för watt-tal är rimligt i min setup? Ska det vara något modulärt? (google är min vän)

Kanon

Jag vet inte hur mycket din setup skulle dra men jag antar att 650-700W är att rekommendera. Sen så vill du ha ett nätagg med ett så högt effektivitetsvärde so möjligt (bronze och uppåt, där bronze är lägst och efterföljs av guld osv).
Det bästa du kan göra är att du hittar ett nätagg som du tycker verkar najs, och sedan söker efter recensioner om det. Kolla på både positiva och negativa recensioner och lägg vikten på de negativa då de brukar ta upp problem med produkten istället för de positiva som egentligen inte säger mer än att personen har haft tur och allt flyter på (samt den psykologiska effekten som ett nytt köp har där man ofta blir blind för/bagatelliserar problem som kommer irritera dig i framtiden).

Kolla med Inet om de kan rekommendera ett nätagg och även ge dig ett ungefärligt wattantal.
Man kan beräkna ungefär hur mycket riggen kommer att dra (PSU calculator på google) men det är bara en riktlinje.

Och modulärt väljer du själv. Ett modulärt agg kan vara lite längre (kontakter etc) men den enda skillnaden är att du kan ta bort kablar som inte behövs. Något som inte påverkar själva systemet annat än att det ser fint ut och sparar utrymme i chassit.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Skrivet av GnomishEngineer:

Natten mellan torsdag och fredag förra veckan så avled min älskade laptop, MSI GT780r.
Plötsligt så stängde den bara av sig. Jag såg att min strömadapter inte längre lyste, och tänkte att det måste vara där som skon klämmer.

Jag provade att plugga in strömadapter i väggen, och såg att lampan lyste, men så fort jag sedan kopplade in den i datorn så slutade den omedelbums att lysa.

Jag blir osäker om det verkligen är adaptern. Besöker BK Data, de gjorde ett enkelt batteritest. Laddaren gav ifrån sig samma volttal som den ska. Svårt att säga om det är laddaren eller datorn det är fel på enligt killen i butiken. Han kan beställa en ny laddare för 700 för att prova. Jag avvaktar och tar mig hem.

Nu sitter jag här och funderar på vad jag ska göra. Jag kan beställa hem en ny laddare och prova, för att sedan med största sannolikhet konstatera att det egentligen är datorn det är fel på. Om det så är intaget, nätaggregatet, något annat. Och risken är att inte bara en sak har gått sönder.

Därför tänkte jag rådfråga här; vad vore den mest ekonomiska/minst tidskrävande lösningen i längden?

Antingen så håller jag mig till min laptop och lägger ner så mycket pengar som det slutar på för att laga den,

eller så gör jag som mina vänner har föreslagit, och köper istället ihop en ny stationär dator som förhoppningsvis blir lättare att underhålla i längden. Motiveringen som mina vänner gav för detta är att laptops är ganska lynniga, och att en defekt inte sällan följs av en annan. Så även om reparationen av laptopen kanske går på 6.000 mindre än att köpa ihop något nytt, skulle det i slutändan bli mindre jobb att skaffa en ny dator och begrava min gamla förälskelse.

Vad låter minst dumt/mest klokt?

Tipsar om ett billigt sätt att testa om det är laddaren elr burken som spökar för dig. Bla Kjell & co har öppet köp på minst en vecka, hade själv mao inhandlat en tillräckligt kraftfull "multiladdare" och testat burken med den, går den då som det ska är det enligt uteslutningsmetoden din gamla laddare som failar. Om inte, så är felet rimligen i burken. Oavsett så kan du under öppet köp tiden lämna tillbaka laddaren och få loss dina pengar igen.....