Legalisering av droger [Utbrutet stickspår från "Val 2014"]

Permalänk
Hedersmedlem

http://www.policymic.com/articles/87383/3-months-later-here-s...

Läste den precis, kanske är intressant i debatten.

Själv är jag för en avkriminalisering av MJ, det kan inte vara rätt att ha dagens system.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Du menar på fullaste allvar att jag måste förklara skillnaden mellan förbud mot narkotika och att bomba odlingar i colombia?

Här: http://en.wikipedia.org/wiki/War_on_Drugs
Släpp stoltheten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Säg vad du vill istället för att länka till en samlingssida. (Du har givetvis inte använt dig av idiomet korrekt, precis varför vet jag inte än men med säkerhet så hävdar jag att det är så.)

Jag länkar till en utförlig sida där man beskriver vad "war on drugs" innebär. Man kan inte kriga mot växter vilket alla vet om, "war on drugs" är olika åtgärder för att kriga mot människor som på något vis kan kopplas samman med vissa förbjudna växter och ämnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Jag länkar till en utförlig sida där man beskriver vad "war on drugs" innebär. Man kan inte kriga mot växter vilket alla vet om, "war on drugs" är olika åtgärder för att kriga mot människor som på något vis kan kopplas samman med vissa förbjudna växter och ämnen.

Så det var som jag trodde: En irrelevant replik.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Så det var som jag trodde: En irrelevant replik.

Kan jag skicka pm till dig innan jag skall skriva något så du kan berätta hur man egentligen skriver?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Kan jag skicka pm till dig innan jag skall skriva något så du kan berätta hur man egentligen skriver?

Nej vi gör det här så att alla ser.

Mitt ursprungsinlägg.

Skrivet av Huzzbutt:

Du menar på fullaste allvar att jag måste förklara skillnaden mellan förbud mot narkotika och att bomba odlingar i colombia?

Det är knepigt att kondensera vad jag skrivit ovan ytterligare utan att tappa information men det kan förstås expanderas:

I ovanstående replik frågar jag dig (klk) i en konstaterande ton huruvida du faktiskt vill att jag ska förklara skillnaden på: 1. Förbud och 2. Bombandet av odlingar i Colombia.

Skrivet av klk:

Ditt svar på den frågan var att länka till en Wikipedia artikel rörande "kriget mot narkotika" och sedan säga "släpp stoltheten"

Vad du gör här är att skapa en cirkel, istället för att besvara frågan på huruvida jag måste förklara skillnaden mellan 1. Förbud och 2. Bombandet av odlingar i Colombia. Så går du tillbaka till ursprungs problematiken: Din oförmåga att särskilja dem emellan. Du har helt enkelt inte gjort något eller för den delen sagt något. Från din sida rör det sig helt enkelt om icke diskussion, jag ställer en fråga och svarar snäsigt och pekar på samma sak som min fråga rörde sig om vi vet dock båda (förhoppningsvis) är relevant i och med att det inte finns en absolut koppling mellan 1. Förbud och 2. Bombandet av odlingar i Colombia.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Nej vi gör det här så att alla ser.

Mitt ursprungsinlägg.

Här är ditt ursprung

Skrivet av Huzzbutt:

Texten du länkade till kritiserade inte förbuden i sig utan "kriget mot narkotika".

Det blir rörigt när du själv förändrar vad som diskuteras.

Vi diskuterade alltså "kriget mot narkotika" och därför länkade jag till en sida som beskriver "kriget mot narkotika"

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Här är ditt ursprung

Det blir rörigt när du själv förändrar vad som diskuteras.

klk lägg ner. Ge upp och lägg ner.

Jag kan tala med de största dumskallarna norr om språklig kapacitet, jag har inget som helst mot att göra det i verkligheten eller här. Jag roas av det och är skamlös nog att njuta i fulla drag av diskussioner oavsett hur de går. Men jag kan inte och då menar jag kan inte. Diskutera med någon som varken förstås sig på hänvisningar eller ens de mest grundläggande kommunikationsreglerna.

Låt oss beskriva vad som har hänt: Du länkade till en rapport vars slutsats var att transfereringarna i bekämpandet av missbruk bör gå till sociala insatser snarare än militära. Detta gjorde du för att söka stöd för att avkriminalisering av droger var negativt (jag har gått igenom hela den diskussion du hade med Henrik21 och den går inte att utläsa på annat sätt.

Jag påpekar detta och din replik är hyfsat förvirrad men med ljuspunkter såsom:

Skrivet av klk:

Jag har läst men det är flera sammanfattningar för det är olika områden som tas upp, tror knappt det går att få in så mycket text här om man skall ta med alla de sammanfattningar som finns där.

Visst var det flera olika sammanfattningar men sammantaget upptog de totalt 1 sida.

Skrivet av klk:

EDIT: Det förord som jag tog med kan nog likställas med en sammanfattning av hela skriften

Ovanstående stämmer i Crazy-Åkes feberdrömmar men i verkligheten så är inga förord sammanfattningar utan de är just förord. Specifikt i den här frågan gäller precis samma sak som i resten av världen och den text du ansåg vara sammanfattande var såsom förord är: ingress, problemformulering och bakgrund.

Här barkar det åt helvete, du har redan pekat på ett päron som bevis för att alla bilar har fyra hjul. Jag ifrågasätter huruvida du behöver ha det förklarat för dig att förbud inte automagiskt leder till militära ingrepp.

Diskussionen vi har just nu kan bara beskrivas som nonsens, du vägrar att komma ihåg vad du skrivit om, du vägrar att utveckla dina resonemang och istället för att ens försöka ta kommando över orden resignerar du fullt ut och skyller i från dig.

Så varför går det inte att prata med dig? Diskussioner kräver kohesion, de kräver att vi på något plan erkänner gemensamma spelregler såsom att tid och rum existerar, att det som har sagt har sagts vad innebörden av frågetecken är osv. en gemensam plattform på vilken vi kan ha ett meningsutbyte. Det är inte något avancerat, vi kan uppnå detta med människor som pratar språk vi aldrig har hört men det verkar tillsynes omöjligt att göra med dig, du är en slumptals generator vars enda röda tråd är att du är motvals.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Visst var det flera olika sammanfattningar men sammantaget upptog de totalt 1 sida.

Då har du inte läst texten annars skall det bli spännande att se vilken fontstorlek du tvingas välja för att få med alla "conclusions" i texten

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Då har du inte läst texten annars skall det bli spännande att se vilken fontstorlek du tvingas välja för att få med alla "conclusions" i texten

Vad jag har talat om är sammanfattningarna och sammanfattningar sammanfattar slutsatserna.
Jag är förvissad om att du själv inte har läst texten, eller så ljuger du rent av.

Alla slutsatser i den omtalade rapporten:

CoNCLUSIoN:
CoNTEMPLATING A NEW TRAJECToRy?
From 1909-1961 a highly imperfect regulatory system was
created based on supply-centric tenets. This system was then
used by prohibitionist forces after 1961 when they gained political
ascendancy at the UN. The result was a regulatory overreach that
assumed the illicit market could be tamed through enforcement and
the diffusion of police measures internationally. This assumption
proved to be incorrect, but the policy path determined by this
view ensured the continuation of a failed approach for decades.
Meanwhile, the system has enforced obligations for producer and
transit countries to assume the costs of prohibitionist policies,
while providing no clear obligation for consumer countries to
share these costs.39
Now, it is clear that political forces within the system, particularly
Latin American states, are pushing for a re-evaluation for perhaps
the first time in the system’s history. Furthermore, many human
rights organisations are highlighting problematic aspects within
the system as bodies such as INCB act without institutional
checks and balances in pursuit of a failed supply-focused and
prohibitionist paradigm.40 This contribution has highlighted some
of the policy paradoxes built into the current system which argue
for an end to the current strategy. The UN General Assembly
Special Session on Drugs in 2016 provides an excellent opportunity
for states to break with the failed strategy of the past and pursue
a more effective international approach to drug policy for the
twenty-first century.

CoNCLUSIoN:
CoNTEMPLATING A NEW TRAJECToRy?
From 1909-1961 a highly imperfect regulatory system was
created based on supply-centric tenets. This system was then
used by prohibitionist forces after 1961 when they gained political
ascendancy at the UN. The result was a regulatory overreach that
assumed the illicit market could be tamed through enforcement and
the diffusion of police measures internationally. This assumption
proved to be incorrect, but the policy path determined by this
view ensured the continuation of a failed approach for decades.
Meanwhile, the system has enforced obligations for producer and
transit countries to assume the costs of prohibitionist policies,
while providing no clear obligation for consumer countries to
share these costs.39
Now, it is clear that political forces within the system, particularly
Latin American states, are pushing for a re-evaluation for perhaps
the first time in the system’s history. Furthermore, many human
rights organisations are highlighting problematic aspects within
the system as bodies such as INCB act without institutional
checks and balances in pursuit of a failed supply-focused and
prohibitionist paradigm.40 This contribution has highlighted some
of the policy paradoxes built into the current system which argue
for an end to the current strategy. The UN General Assembly
Special Session on Drugs in 2016 provides an excellent opportunity
for states to break with the failed strategy of the past and pursue
a more effective international approach to drug policy for the
twenty-first century.

CoNCLUSIoN
The balloon effect can be seen as a simplifying metaphor; after all interdiction is just one
contributing factor to the observed shifts of trafficking.35 To test the balloon effect hypothesis
properly requires a kind of data that is never likely to be available: estimates of the intensity
of interdiction along specific routes and the flow of drugs along those same routes over a
period of time. Even the most basic data, drug flows along routes, are hard to obtain. For
instance ‘US drug officials claim that 70 percent of cocaine consumed in Europe was shipped
through West Africa in 2007, while the United Nations Office on Drugs and Crime (UNODC)
estimate that 25 percent of Europe’s cocaine transits through the sub-region’.36 There is
simply no systematic methodology for making such estimates.37 We rely on impressions,
weakly reinforced by seizure data. It is probably asymmetric, with false positives less likely
than false negatives but with a delay in knowledge about the shift in routes, particularly in
countries around Afghanistan.
Surely the balloon effect contains at least a grain of truth, even if it is not the whole story.
Smugglers, like other profit-making enterprises, have incentives to respond to changes in
costs. The trope of a globalised world is true for illegal drugs as it is for legal trade. But the
question is how much increased interdiction can erode the competitive advantage of existing
routes, and that remains in the domain of pure speculation.
What should decision-makers do in light of this uncertainty about the mobility of trafficking?
One response of interdiction agencies is to cheer what appears to be good news. If the
balloon effect is punctured, then the justification for intense interdiction is strengthened; it
is not merely moving traffic around but has some prospect of actually reducing total world
consumption. However, that flies in the face of the macro-evidence against interdiction’s
effectiveness.
Fluctuations in the share of cocaine seized in recent years has not been reflected in estimated
global consumption. The quantitative basis for clear statements is weak; seizure estimates
are hampered by lack of purity data, while consumption estimates are notoriously fragile
in the few countries where they exist. Nonetheless, it has been consistently difficult to find
any connection between interdiction success and final market outcomes; Pollack and Reuter
provide a brief review of the available evidence. 38
An alternative response is to note that there are some instances in which the balloon effect
does indeed occur. The Dutch decision to crack down in the Netherlands Antilles has cost
West African development dearly. Globalisation is not just a phenomenon to be observed;
it is a fundamental aspect of decision-making. Interdiction crackdowns by one country may
well affect others. Co-ordinating this element of decision-making internationally will be
extremely difficult both institutionally and operationally but without such co-ordination, this
kind of immiserating effect will no doubt occur again

CoNCLUSIoN
The blog Foco Económico posted an analysis of the costs of
prohibitionist drug policies.21 According to the article, one of the
reasons prohibition did not work is that the collateral costs and the
indirect costs of the ‘war on drugs’ were too expensive for producer
and transit countries. The increasing drug-related violence, in both
Colombia and Mexico, was accompanied by thousands of families
who left everything behind to migrate to safer places.
There are two main costs associated with IDPs. The first is the
humanitarian crisis generated by the poor living conditions they
face in their destinations. In Colombia, they have arrived in the
big cities and have become homeless, begging for money at
traffic intersections. In Mexico, they generally do not receive
humanitarian assistance from the government, and when they
do, it is under deplorable conditions. According to testimonies
of displaced families from Ciudad Juárez,22 they were placed
in warehouses (often without air conditioning) by the city
government in Mexico City, where they had to stay 24 hours per
day for several months while fighting for every inch of space.

The second cost is associated with ensuring their return to their
hometowns. Given the humanitarian crisis created by their poor
living conditions as IDPs, the main solution, both for them and
for the government, would be to provide a safe return. However,
as discussed above, even if legislation guarantees this return, in
practice the situation is more problematic. The creation of new
rebel groups, the perpetuation of violence and the absence of state
presence are just a few of the many obstacles to ensuring security
for the returning IDPs.
In the final assessment, prohibition did not work. It generated
enormous costs both in producer and transit countries. The main
question is therefore: what are we going to do about these costs
and with policies going forward? The new debates on alternative
drug policies are focused on addiction treatments, consumption
prevention, regularisation of the drug market and in some cases,
‘legalisation’ is on the agenda. However, for countries such
as Mexico and Colombia, it is too soon to think about these
alternative policies. The drug policy based on prohibition and the
‘war on drugs’ left these countries with serious problems that we
cannot ignore just by approving a drastic change in drug policies.
It was because of prohibition that the guerrillas, paramilitaries and
drug cartels were able to finance their criminal activities. However,
it is naïve to expect that if prohibition is ended and the earnings of
the illicit drug market are reduced, these organisations are going to
become legal, conditions are going to be safer and IDPs are going to
return to their hometowns. Colombia has been an important case
study in this regard. Although the paramilitaries were demilitarised
and the Victims’ Law was approved, new rebel groups have been
created that conduct new illegal activities and leaders of IDPs risk
being killed if they decide to go back and participate in the land
restitution project.

CoNCLUSIoN
The costs of the prohibition of drugs – or, in its more bellicose
version, the ’war on drugs’ – are many and significant. The
war on drugs consistently demands great sacrifices from
societies around the world. Among them we need to take into
consideration what fundamental changes political communities
should be willing to undergo. Further, the sacrifices we as
political communities accept must be tallied among the other
many costs of the war on drugs. So, to the list costs, we need
to add a new category: the constitutional costs of the war
on drugs.
Many countries and societies have undertaken profound
restructuring of some of their key normative and political
commitments so as to wage a more effective war on drugs. In
order to face the purported threat drugs and drug trafficking
represent to our societies, our leaders and governments have
time and again requested and obtained broader powers and/
or the evisceration of constitutional barriers to state power.
In the Mexican case these changes affected important aspects
of the Mexican legal system: fundamental rights (related to the
creation of a special criminal system), distribution of functions (the
curbing of federalism and state powers through the modification
of concurrent matters) and legal uncertainty (the conflation of
functions) based on this analysis of the Mexican experience,
we can identify three categories of constitutional costs: (a) the
curtailment of fundamental rights by either (i) the restriction of
fundamental rights across the board, or (ii) the carving out of a
regime of reduced rights for certain people); (b) the restructuring
of forms of government; and (c) the undermining of legal security.
In the Colombian case, we see that for several decades, subsequent
governments have established exceptional criminal process regimes
in order to support the war on drugs.
The contents of these have changed over time, but in all cases it is
possible to find a common thread in the curtailment of fundamental
rights for drug offenders. In Colombia, the exceptional criminal
justice system is not temporary or exceptional, but has coexisted
for five decades with ordinary criminal justice.
Consequently, in the Mexican and Colombian cases, the
constitutional costs appear as statutes, constitutional amendments
or both. The case of the United States is somewhat different. We
can find legislative changes, but the affectation of constitutional
commitments manifests itself most importantly in judicial opinions.
Some measures of the war on drugs imply the curtailment of
fundamental rights. These are apparently neutral, but in fact
have deep discriminatory implications, as Michelle Alexander has
famously argued.
When we sacrifice the core values we hold collectively and renounce
core commitments previously held by a political community, we must
be sure that it is for good reason. So far, these constitutional costs
are most often not understood as such but as extraordinary and
exceptional measures we must adopt to achieve our objective. But
these measures are fundamentally reshaping political communities
and if we continue to accept them without understanding
them as costs in terms of the way we exist as communities,
we will soon find that we no longer recognise our polities

CoNCLUSIoN
The rapid rise in incarceration in the US and several other
countries from the 1970s through the 2000s has often been
driven by the incarceration of drug users. As discussed above,
these policies have had very broad effects. They have impacted
those imprisoned but also their families and communities. The
expansive reach of ‘mass incarceration’ and its collateral effects has
been accompanied in many cities by increased contact between
citizens and law enforcement, increases in the time and financial
impositions on individuals awaiting trial, a decline in the quality
of correctional health care and a reduction in available services for
formerly incarcerated individuals. These complex and inter-related
patterns show the ways in which imprisonment, human rights
and public health are now intimately related. With their growing
concentration of vulnerable populations and their relationship to
drug markets, immigration, human trafficking, border security
and global pandemics associated with sex and drugs (HIV), the
international public health significance of criminal justice systems
and prisons grows apace.
This examination of prisons through the lens of public health has
documented the long- and short-term implications of criminal
justice involvement, particularly incarceration, for public safety
as well as their economic, social and health effects on society.41
With this new public health basis of concern, there is renewed
professional interest in the possibilities for families, schools and
neighborhood institutions to divert individuals from criminal
offending, recidivism and the continued risks of jail and prison.
The fiscal burdens of incarceration in the US and elsewhere
have also animated new efforts to develop and strengthen
community-based sanctions as alternatives to custodial ones.
These challenges, their individual and collective effects and
their concentration within the most vulnerable racial and ethnic
minority communities in many nations have motivated an intense
re-examination of the ‘carceral continuum,’ now viewed across
the multiple domains of public health, health care and social
services. 42 Most recently, there is renewed interest in sweeping
reform of drug criminalisation and ending the continued
criminalisation of drug users – including developing programmes
of general amnesties for prisoners of the drug wars.43 ■

CoNCLUSIoN
In spite of methodological challenges, a significant body
of evidence shows that health services for people who use
drugs have significant social and economic benefits, including
reduction of crime and increasing the ability of people who have
lived with addiction to be economically productive. This evidence
has figured insufficiently in policy and resource allocation
decision-making on drugs, apparently frequently overshadowed
by political factors. These services should be a high priority for
fiscally-minded governments, which should especially ensure that
they are not undermined, for example, by policing that targets
health or needle exchange facilities to find drug users to fill
arrest quotas, or by undue ‘not in my backyard’ neighbourhood
opposition to the placement of drug treatment clinics. Moreover,
drug-related health services derive the greatest benefits when
they target marginalised people with a propensity to commit
crime, in spite of the obvious political challenges posed by
directing funding toward these individuals. ■

Dold text

Frågor på det, normal storlek och spoiler inte knepigare än så.
ps. ingen slutsats var användbar för din ursprungstes,

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Frågor på det, normal storlek och spoiler inte knepigare än så.

När man skriver "en sida" så menar man normalt en A4, annars hade du lika gärna kunnat klistra in hela texten

Skrivet av Huzzbutt:

ps. ingen slutsats var användbar för din ursprungstes,

Kommer du ens ihåg vad den var? Eller i vilket sammanhang texten diskuterades?

Texten tar upp många olika områden som ingår i "war on drugs" i ett globalt perspektiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

När man skriver "en sida" så menar man normalt en A4, annars hade du lika gärna kunnat klistra in hela texten

Sammanfattningen i början av texten omfattade en A4 sida. Det är endast sammanfattningen jag hävdat omfatta just en A4.

Skrivet av klk:

Kommer du ens ihåg vad den var? Eller i vilket sammanhang texten diskuterades?

Ja det gör jag, jag påpekade även det i ett tidigare inlägg för inte särskilt länge sen

Skrivet av klk:

Texten tar upp många olika områden som ingår i "war on drugs" i ett globalt perspektiv.

Att texten tar upp många områden i ett globalt perspektiv betyder dock inte att den tar upp det du ville att den tar upp. Du använde dig av fel text och försöker slingra dig undan.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

OT
*hjälp* Ut och skaffa dig vänner, lär dig kommunicera istället för att leta fel som inte är fel.

OnT
Vad ville jag att den skulle ta upp och hur vet du vad jag ville den skulle ta upp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

OT
*hjälp* Ut och skaffa dig vänner, lär dig kommunicera istället för att leta fel som inte är fel.

OnT
Vad ville jag att den skulle ta upp och hur vet du vad jag ville den skulle ta upp?

Visst grabben visst.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Vad är det för skillnad?

Vilken typ av förbud man har, vilka straffskalor man använder, vilka metoder man använder för att genomdriva dessa straff osv osv osv.

War on drugs =! knark är olagligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Ok, trodde mitt svar var uppenbart. Ja, andra skall betala för de som råkar illa ut. Vi lever i en komplex värd där ingen vet vem som kommer ha otur. Men det går att påverka kostnaderna. En förbudspolitik är mycket dyrare än om marknaden är kontrollerad. Så om du förespråkar förbud kommer "andra" att få betala mycket mer

Så, är inte det rimliga i sådant fall en sjukvårds/personförsäkring där premien baseras på individuell risk. Det lär ju dock sluta precis som idag med att de stora kostnaderna (substansmissbruk) hamnar på pappa staten via skattsedeln.

Kostnaderna kommer _alltid_ att tas från någon annans plånbok, för du vill väl ändå inte mena att det skulle täckas med punktskatterna?

Skrivet av klk:

Tror du gått på statlig propaganda för enligt statens regler så är allt bruk av förbjuden drog ett missbruk. Till och med idioter vet att det inte är sant

Det måste finnas kunder med... Jag vet inte men tror du folk har en drift om att man önskar överkonsumera någon drog? Dessutom är det ganska få som riskerar att bli beroende. Om man inte har någon känslighet samt andra problem i livet är risken minimal att man dras till att överkonsumera droger. Det där med att det räcker med ett bloss och så hamnar man på plattan tillhör samma retorik som att "jorden är platt som en pankaka"

De allra flesta som prövar en drog kommer aldrig pröva den igen eftersom de tyckte det var obehagligt/äckligt

*Statlig propaganda*, foliehatten är inte långt borta.

Skrivet av klk:

Är Gerhard Larsson ens forskare? Är det din källa?

Och som tidigare diskuterats i tråden så om man räknar på helt kärnfriska personer på samma sätt som de gjort i utredningen så kommer ALLA kosta massor av pengar. Man tar bara och beräknar på hur mycket resurser samhället bistår med och "glömmer av" hur mycket varje individ betalar in i skatter. För du tror väl inte att de som inte knarkar aldrig kommer använda sig av sjukvård?

Måste du vara forskare för att dra slutsatser av andras forskning? Vilken bakgrund har i sådant fall du för att dra dessa slutsatser kring substansers påverkan på liv och väl. Ställer mig starkt tveksam till ens ett par poäng inom medicinskrået.

Fast att täcka ett fåtal sjukvårdstillfällen kräver inte särskilt mycket i skatt. Däremot de mest kostsamma behandlingarna kräver desto mer. Men rent samhällsekonomiskt så torde ju den enklaste lösningen vara den som förekommer i vissa länder längre österut på vårt klot vara att föredra.

Skrivet av klk:

Finns mycket intressant från LSE, du kan kanske läsa igenom skriften du länkat och läsa kring förbudet och de slutsatser som dras kring USA. Trots det mycket ineffektiva system som finns där idag så verkar det vara lönsamt ur ett samhällsperspektiv.

"The central point of the analysis above is that the benefits of drug
prohibition in the US – in terms of reduced dependence – may
well exceed prohibition’s combined costs in terms of financial
outlays and loss of freedom from incarceration.[...]but it is at least plausible that prohibition is actually succeeding
from a US perspective. And if the rather extreme and inefficient
version of prohibition implemented in the US has merits"

Skrivet av klk:

Jag har läst men det är flera sammanfattningar för det är olika områden som tas upp, tror knappt det går att få in så mycket text här om man skall ta med alla de sammanfattningar som finns där.

EDIT: Det förord som jag tog med kan nog likställas med en sammanfattning av hela skriften
EDIT 2 (ursäkta alla edit's ): Varför tror du att jag är drogliberal eller förespråkar drogliberal politik för den som är påläst vet väl om att det är förbudspolitiken som är drogliberal.

Svaret var också riktat till en person som gjorde kommentarer om att hen läst Gerard Larssons utredning, fixar man att läsa den så fixar man nog att läsa det jag la upp.

Ekonomi på engelska är inget problem, däremot verkar du ha missat poängen med utredningen och specifikt resultaten.

"...the recent Latin American
experience shows that when a
country is (locally) successful
in the fight against drug production
and trafficking – which is the
exception rather than the rule –
DTOs are displaced to other countries
where they find more favourable
environments to run
their operations."

Skrivet av klk:

Statistik och fakta, det finns enormt mycket fakta som visar på att förbudsvägen är samma sak som katastrofvägen.
Att det skulle vara helt problemfritt med droger och en legalisering i kontrollerade former har nog ingen påstått men det är mycket bättre än dagens lösning

Hur mycket utav detta finns på något sätt i vetenskaplig form, tidsskrifter med peer?

Skrivet av klk:

Om det inte framgått så kritiserar jag förbudspolitiken och vid argumentation har jag påpekat en del av alla negativa konsekvenser som förbudspolitiken skapar.

Exempelvis så om det inte varit för Afghanistans opiumproduktion så hade USA aldrig startat krig där och 9/11 hade aldrig inträffat. Deras opium är alldeles för viktigt för inflytelserika personer i bl.a. USA

Jojo, foliehatten på och lite fler konspirationsteorier när du ändå håller på?

[QUOTE="Crippa90;14588855"]Tycker du att förbud och ansvar hänger ihop? Jag anser inte att det gör det.
/QUOTE]

Uppenbart så är det ju oavsett vilken politik som förs någon annan som får betala än personen som gör valet. Inte riktigt min inställning till saker och ting, men trodde trots allt att du var något mer liberal än så.

Skrivet av Triffid:

Känner lite samma sak.

Sen är jag ideologiskt emot att vi skall skydda idioter mot dem själva på sätt som går ut över potentiellt vettigt bruk. Åldersgränser osv är självklart nyttigt men vad vuxna människor vill skjuta in i sina egna kroppar bör vara upp till dem själva.

Hur långt ska staten tvingas ta ansvar för vissa individer? Samhällsekonomiskt en katastrof, men tyvärr så ser ju lagstiftningen ut som den gör avseende AG:s ansvar kring missbruk av olika substanser...

Skrivet av klk:

Jag länkar till en utförlig sida där man beskriver vad "war on drugs" innebär. Man kan inte kriga mot växter vilket alla vet om, "war on drugs" är olika åtgärder för att kriga mot människor som på något vis kan kopplas samman med vissa förbjudna växter och ämnen.

Du länkar till något du inte ens läst igenom, som inte ger dig det stöd du verkar tro att den ger. Självklart så kan man föra krig mot växter, finns en stor mängd pesticider som kan manipuleras till att angripa vissa strängar av växter...

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Det lär ju dock sluta precis som idag med att de stora kostnaderna (substansmissbruk) hamnar på pappa staten via skattsedeln.

Är det en stor kostnad? Vad jag vet är dessa ämnen mycket billiga, så billiga att det inte alls är några problem att betala själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Är det en stor kostnad? Vad jag vet är dessa ämnen mycket billiga, så billiga att det inte alls är några problem att betala själv

Läste du ens inlägget? Vem pratade (endast) om kostnaderna för Antabus/Subutex m.fl.? Det är inte kostnaderna för ersättningspreparaten eller den rent tekniska framställningskostnaden av de substanser som brukas som jag tänkte på. Kostnaderna för samhället är så mycket mer än dessa...

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Läste du ens inlägget? Vem pratade (endast) om kostnaderna för Antabus/Subutex m.fl.? Det är inte kostnaderna för ersättningspreparaten eller den rent tekniska framställningskostnaden av de substanser som brukas som jag tänkte på. Kostnaderna för samhället är så mycket mer än dessa...

Som vad? Vad är det enligt dig som kostar

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Som vad? Vad är det enligt dig som kostar

Kringliggande kriminalitet, produktionsbortfall, försörjningsstöd, sjukhusbesök, m.m.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Kringliggande kriminalitet, produktionsbortfall, försörjningsstöd, sjukhusbesök, m.m.

Kriminaliteten finns ju där för att det är förbjudet, det är förbuden som skapar den kringliggande brottsligheten.

Produktionsbortfall och försörjningsstöd är minimalt också om det legaliseras. Ta heroin, skulle de få det utskrivet kan de leva ett fullt normalt liv utan några fysiska konsekvenser. Jag tror till och med att de skulle acceptera att betala de sjukhusbesök man kan behöva göra för att checka så allt är ok.

Det är när man förbjuder droger som det uppstår kringliggande kostnader. Alkohol som många jämför med fungerar inte som de flesta andra drogerna, alkohol är unikt för där gör människor (de som inte kan kontrollera sig vid rus) väldigt dumma saker

Permalänk
Avstängd

klk har många bra poänger. Om vi utgår från att rådande samhällspolitiska klimat (i brist på bättre uttryck) gäller där vi hjälper varandra; är det inte bättre att se missbrukare som sjuka snarare än som brottslingar, både ur ett mänskligt perspektiv men även ekonomiskt?

Visst, sjukvård och substitut kostar, men om notan blir lägre än att jaga, åtala, bötfälla/fängsla, tvinga folk till utanförskap (som leder till brott), är det inte värt det då?

Är vi alla överens att sjukvård hjälper missbrukare mer än batongslag?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Kriminaliteten finns ju där för att det är förbjudet, det är förbuden som skapar den kringliggande brottsligheten.

Ja ditt resonemang är dummare än tåget, du begränsar dig till droger förstås men om effekten av förbud är det som leder fram till brottslighet så är mord rimligt att avkriminalisera. Detsamma gäller förstås också fyllekörning. Brottsligheten kring narkotika är i mångt och mycket densamma som följer alkoholen.

Men du kanske syftar på nationernas förbunds förbud mot kokain på 1920-talet som en katalysator för drogkrigen i Sydamerika? Visst är kartellerna ett speciellt exempel men den sortens paramilitära utveckling följer nog snarare produktens värde än någon metafysisk koppling till semiotiken: Blodsdiamanter, Libysk olja osv. är bra exempel på resurser som bidrar till en våldsupptrappning hos ickestatliga organisationer.

Skrivet av klk:

Produktionsbortfall och försörjningsstöd är minimalt också om det legaliseras. Ta heroin, skulle de få det utskrivet kan de leva ett fullt normalt liv utan några fysiska konsekvenser. Jag tror till och med att de skulle acceptera att betala de sjukhusbesök man kan behöva göra för att checka så allt är ok.

Ja det brukar också sägas om alkohol, av alkoholisterna oftast. Återigen så är alkohol en laglig drog men få verkar kunna hantera ett ihållande bruk av den och i arbetstermer så måste man förstås tänka på att de flesta uppgifter som omfattar maskiner, människor sådant som kräver kontroll inte lämpar sig för de som aktivt söker dämpa sin omvärldstolkning.

Skrivet av klk:

Det är när man förbjuder droger som det uppstår kringliggande kostnader. Alkohol som många jämför med fungerar inte som de flesta andra drogerna, alkohol är unikt för där gör människor (de som inte kan kontrollera sig vid rus) väldigt dumma saker

PCP och LSD är trevliga exempel på droger med potentiellt vansinniga effekter på psyket. Faktum är att i princip alla preparat kan utlösa problematiska störningar hos användaren och effekterna av dem är inte begränsade till användaren utan kan mycket väl omfatta tredjeman.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Ja ditt resonemang är dummare än tåget, du begränsar dig till droger förstås men om effekten av förbud är det som leder fram till brottslighet så är mord rimligt att avkriminalisera. Detsamma gäller förstås också fyllekörning. Brottsligheten kring narkotika är i mångt och mycket densamma som följer alkoholen.

Nu är det iofs så att en av de snabbaste effekterna man sett av avkriminalisering av cannabis är mindre olyckor i trafiken baserat på droger. Trafikolyckor är lätt att mäta så därav brukar en del fokusera på det för att se vad som påverkar. Men självklart måste var och en ta ansvar över sina handlingar, det gäller vare sig man är drogad eller inte drogad. Dock, de allra flesta droger pacificerar. Man är alltså MINDRE benägen till att begå våldsbrott och liknande jämfört med om man var nykter

Skrivet av Huzzbutt:

PCP och LSD är trevliga exempel på droger med potentiellt vansinniga effekter på psyket.

Med en kontrollerad marknad så folk kan informera sig om droger så minimerar du att folk råkar få i sig något olyckligt. Och råkar man ändå ut för det så går det att få hjälp. Förbud ökar risken för det du skrämmer med.. Du pratar emot dig själv

Här är ett exempel på liv som med all säkerhet släktes på grund av förbuden: http://www.whatmarthadidnext.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Nu är det iofs så att en av de snabbaste effekterna man sett av avkriminalisering av cannabis är mindre olyckor i trafiken baserat på droger. Trafikolyckor är lätt att mäta så därav brukar en del fokusera på det för att se vad som påverkar. Men självklart måste var och en ta ansvar över sina handlingar, det gäller vare sig man är drogad eller inte drogad. Dock, de allra flesta droger pacificerar. Man är alltså MINDRE benägen till att begå våldsbrott och liknande jämfört med om man var nykter

Du påstår alltså att avkriminaliseringen av cannabis minskar antalet olyckor i trafiken.
Lägg fram statistik och orsakssamband bums!

Skrivet av klk:

Med en kontrollerad marknad så folk kan informera sig om droger så minimerar du att folk råkar få i sig något olyckligt. Och råkar man ändå ut för det så går det att få hjälp. Förbud ökar risken för det du skrämmer med.. Du pratar emot dig själv

Suck nej klk jag pratar inte emot mig själv, det som händer är att du skriver saker med ord och det som kommer fram på min skärm är konstig smörja.

Riskerna med droger informeras det om redan idag, jag skulle våga hävda helt utan stöd att den genomsnittlige Svensken är mer medveten om riskerna med Amfetamin än vad de är om riskerna med Alvedon. Överdoser och psykoser har sjukvården hand om även idag, oavsett orsak.

återigen klk, fram med statistik och orsakssamband. Skriv inget annat innan du avklarat den nödvändiga uppgiften. ett - två seså!

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Här är ett exempel på liv som med all säkerhet släktes på grund av förbuden: http://www.whatmarthadidnext.org/

Nej det släktes för att någon tog MDMA inget annat.

Djupare förklaring:

Vad som hände:
- X tog MDMA
- X dog

Vad som inte hände:
- MDMA förbjuds
- X dog

Vi tar det igen:

Vad hände?
- X tog MDMA X dog av MDMA

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Du påstår alltså att avkriminaliseringen av cannabis minskar antalet olyckor i trafiken.
Lägg fram statistik och orsakssamband bums!

Exempel: http://healthland.time.com/2011/12/02/why-medical-marijuana-l...

Skrivet av Huzzbutt:

Riskerna med droger informeras det om redan idag, jag skulle våga hävda helt utan stöd att den genomsnittlige Svensken är mer medveten om riskerna med Amfetamin än vad de är om riskerna med Alvedon. Överdoser och psykoser har sjukvården hand om även idag, oavsett orsak.

Nej för det är knappt någon med insikt som tror på informationen samt att allt är förbjudet

Skrivet av Huzzbutt:

återigen klk, fram med statistik och orsakssamband. Skriv inget annat innan du avklarat den nödvändiga uppgiften. ett - två seså!

Titta på portugal och det börjar dyka upp fakta angående de stater som legaliserat i USA, vilket håll tror du det går åt?

Har du någon statistik som visar på att förbud fungerar

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Exempel: http://healthland.time.com/2011/12/02/why-medical-marijuana-l...

Nej för det är knappt någon med insikt som tror på informationen samt att allt är förbjudet

Titta på portugal och det börjar dyka upp fakta angående de stater som legaliserat i USA, vilket håll tror du det går åt?

Har du någon statistik som visar på att förbud fungerar

Jag är för avkriminalisering av lättare droger, vilket jag tycker marijuana är, speciellt med tanken på att den mot skillnad till alkohol ej har lika stor kostnader för samhället och när det gäller hälsorisker (för vuxna människor, ej unga som fortfarande utvecklas) är det inte så pass farligt. Men man får vara noga med att inte tro att avkriminalisering av en drog leder till samma effekt som avkriminalisering av alla (tyngre) droger.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swiifty:

Jag är för avkriminalisering av lättare droger, vilket jag tycker marijuana är, speciellt med tanken på att den mot skillnad till alkohol ej har lika stor kostnader för samhället och när det gäller hälsorisker (för vuxna människor, ej unga som fortfarande utvecklas) är det inte så pass farligt. Men man får vara noga med att inte tro att avkriminalisering av en drog leder till samma effekt som avkriminalisering av alla (tyngre) droger.

Varför vill du legalisera lätta men inte tunga droger? Vart på ett ungefär går gränsen?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

Men man får vara noga med att inte tro att avkriminalisering av en drog leder till samma effekt som avkriminalisering av alla (tyngre) droger.

Då skiljer vi oss där, det finns enligt mig inget positivt med att straffa någon för vad den själv valt att stoppa i sig - bara nackdelar. Däremot är avkriminalisering inte samma sak som att man kan köpa droger i mataffären. Det finns restriktioner på många typer av produkter där om de används felaktigt kan innebära fara. Exempelvis krävs det körkort för att köra bil