Dator för gaming och streaming. Budget 19000-21000

Permalänk

Dator för gaming och streaming. Budget 19000-21000

Hejsan.

Ja då var de dags ny dator. Riktar mig till er här på Sweclockers eftersom ni verkar vara ett riktigt skönt gäng som kan hjälpa en nybörjare som mig. En annan anledning är att jag köpte min nuvarande dator på Dell vilket var de mest idiotiska jag gjort i hela mitt liv. Det tog lång tid innan den kom, de kostade skjortan och nu börjar den prestera dåligt.

Jag har aldrig monterat en dator förut och har väldigt dålig uppfattning på vad som är "bra" i en burk. Detta betyder självklart inte att jag backar för att försöka, nån gång måste man ju få ett humm på det där.

Har en annan fundering, jag har kikat runt på lite andra tipstrådar och sett att Windows 8,1 rekommenderas överallt. Är detta nödvändigt? Tycker verkligen inte om det systemet men jag kan såklart vänja mig.

Använder mig utav 2 skärmar om de nu säger er nåt. Har all annan utrustning till datorn

Tack så mycket på förhand och förlåt om de blev lite långt // En tacksam dator1D10T

Permalänk
Medlem

Med den budgeten är det ju bara å lossa, la till montering också

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6763183/dator

Permalänk
Permalänk
Hjälpsam

Mitt förslag om du vill bygga själv, kanondelar rakt igenom...behöver inte kosta mer

Bygg video: https://www.komplett.se/k/kcf.aspx?id=11807

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6763215/2014-05-16

Permalänk

Hejsan tack för videon! Verkligen bra för en nybörjare som mig.

Tänkte bara dra lite idiotiska frågor om de går bra. Nu om jag har förstått saken rätt kommer jag ha en SSD disk (Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB) och en hårddisk (2TB WD Red 7200rpm 64MB) ska man installera windows systemet på SSD eller hårddisken?
Såg även att SSD kommer utan tillbehör och kablar, behöver man något sånt?

De är även 2 fläktar med i ditt köp. Hur vart ska jag montera dom? Kommer en sitta på processorn?

Permalänk
Hjälpsam

OS skall alltid vara på SSD, även alla program du använder mycket. . ha vanliga hårddisken till lagring av filmer, bilder stora spel mm.. ( visste inte hur mycket du behövde här så tog bara en 2Tb)

Du får 4st SATA kablar med moderkortet o denna dator behöver 3st ( HDD, SSD o DVD) alla strömkablar kommer med PSUn

NH-U12S är kylaren till CPUn
NF-A14 FLX är en extra fläkt till chassit så du har 3st fläktar i chassit totalt.

Chassit har en fläktkontroller dit du kan koppla 3st fläktar...chassit kommer med 2st fläktar som standard o jag hade satt dessa två fram o den Extra Noctuan bak...alla tre kopplade till kontrollern o kör på mellan eller låg läget

En video till där han bygger i det chassit: https://www.youtube.com/watch?v=qMRvz_IYSgM

Permalänk
Hjälpsam

Kan även tipsa om att installera Windows o alla drivrutiner, små program som Adobe reader, anti virus mm mm . . .o BARA ha SSDn inkopplad när du gör detta.

Detta för att ALLA dessa filer skall hamna på SSDn o att du inte lägger saker på HDDn av misstag. . när du ör klar med alla installation o allt funkar....DÅ kan du koppla in SATAn till HDDn

Eller betala 799:- så bygger INET den åt dig...men då får du byta CPU kylare då den jag valt är för tung för INETs monterings service

Permalänk

Tack så mycket. Då blir det datorbygge i framtiden, hoppas allt går bra :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chillaxing:

Tack så mycket. Då blir det datorbygge i framtiden, hoppas allt går bra :S

Om det är din första gång skulle jag nog rekommendera att du (om du har möjlighet i alla fall) letar rätt på någon kompis som har byggt dator förut och är beredd att hjälpa dig lite på traven. Visserligen är det relativt lätt att sätta ihop en dator, men har man aldrig ens petat runt i en kan det nog bli lite jobbigt.

Permalänk

Ja tack för tipset har inga kompisar dock Nej men de löser nog sig.

En till liten fundering DVD-brännaren (ASUS DVD±RW DRW-24F1ST Black) står det som på SSDn "Kommer bulk/oem-förpackad utan tillbehör som kablar eller mjukvara" är detta nånting jag ska oroa mig över eller kommer det med chassit kanske?

Permalänk
Skrivet av Chillaxing:

Hejsan.

Ja då var de dags ny dator. Riktar mig till er här på Sweclockers eftersom ni verkar vara ett riktigt skönt gäng som kan hjälpa en nybörjare som mig. En annan anledning är att jag köpte min nuvarande dator på Dell vilket var de mest idiotiska jag gjort i hela mitt liv. Det tog lång tid innan den kom, de kostade skjortan och nu börjar den prestera dåligt.

Jag har aldrig monterat en dator förut och har väldigt dålig uppfattning på vad som är "bra" i en burk. Detta betyder självklart inte att jag backar för att försöka, nån gång måste man ju få ett humm på det där.

Har en annan fundering, jag har kikat runt på lite andra tipstrådar och sett att Windows 8,1 rekommenderas överallt. Är detta nödvändigt? Tycker verkligen inte om det systemet men jag kan såklart vänja mig.

Använder mig utav 2 skärmar om de nu säger er nåt. Har all annan utrustning till datorn

Tack så mycket på förhand och förlåt om de blev lite långt // En tacksam dator1D10T

Hårdvaru-tipsen får andra stå för då det finns gott om folk här inne som är betydligt bättre än mig på det.

Tänkte bara flika in om det du skrev om att du inte riktigt är så taggad på Win 8.1 Jag själv avskyr allt vad w8 har att erbjuda i form av sin "nya" start och alla andra värdelösa barnsliga funktioner som finns. Extremt ineffektiva i mitt tycke. Bortsett från detta så är w 8.1 bra, helt klart bra!

Gör såhär. Släng in Start Menu Classic, stäng av alla "charms" och liknande (högerklicka på startknappen och inaktivera allt sådant) och vips så har du ett snabbt och bra W 8.1 utan alla kassa och vidriga "nya" appar och trams

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Skrivet av marmeladov:

Hårdvaru-tipsen får andra stå för då det finns gott om folk här inne som är betydligt bättre än mig på det.

Tänkte bara flika in om det du skrev om att du inte riktigt är så taggad på Win 8.1 Jag själv avskyr allt vad w8 har att erbjuda i form av sin "nya" start och alla andra värdelösa barnsliga funktioner som finns. Extremt ineffektiva i mitt tycke. Bortsett från detta så är w 8.1 bra, helt klart bra!

Gör såhär. Släng in Start Menu Classic, stäng av alla "charms" och liknande (högerklicka på startknappen och inaktivera allt sådant) och vips så har du ett snabbt och bra W 8.1 utan alla kassa och vidriga "nya" appar och trams

Perfekt. Jo tror de kommer bli en del svordomar i början, vore skönt om man kunde minska dessa. Tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Med den budgeten så ser jag ingen anledning med att köra på mindre än en 500 GB Samsung 840 EVO (om budgeten tillåter så kör på 1TB-versionen). Efter OS-installation och 2-3 spel så är det redan nästan fullt på en 250 GB (när du partionerar en SSD så låter man 15-30% eller så av utrymmet vara oallokerad, så håller den sig alltid kvick hur full den än är).

Detta är vad jag skulle råda dig till (OS och montering ej inkluderad, och nätaggregatet kommer inte in förren ett tag - så om det inte är bråttom så skulle jag råda dig att vänta på det—otroligt bra och prisvärt nätagg):

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6763752/2014-05-16

Du behöver egentligen ingen DVD-spelare. En usb-sticka samt en relativt snabb internetuppkoppling ersätter sådant nuförtiden.

Visa signatur

Nada.