Permalänk
Medlem

Acer aspire 7750G Black screen

Hej Swec!

Jag har en några år gammal acer laptop som häromdagen stängde av sig (överhettning misstänker jag) och nu när jag försöker starta den så blir det bara en svart skärm...

datorn startar och det känns som vanligt men som sagt skärmen e svart.
Jag googlade lite lösningar och tydligen ska man flasha BIOS för att lösa problemet men jag har inte hittat någon bra guide.

Nu till min fråga, skulle ni snälla kunna ge mig en guide till en noob som inte har gjort något sånthär innan

Tack på förhand

//Jesper

Permalänk
Skrivet av palmify:

Hej Swec!

Jag har en några år gammal acer laptop som häromdagen stängde av sig (överhettning misstänker jag) och nu när jag försöker starta den så blir det bara en svart skärm...

datorn startar och det känns som vanligt men som sagt skärmen e svart.
Jag googlade lite lösningar och tydligen ska man flasha BIOS för att lösa problemet men jag har inte hittat någon bra guide.

Nu till min fråga, skulle ni snälla kunna ge mig en guide till en noob som inte har gjort något sånthär innan

Tack på förhand

//Jesper

Skulle mkt väl kunna va grafikkretsen som gett upp i samband med överhettning. Har du testat med extern skärm elr tv? Får du isf bild? Om inte tyder detta på död gpu. Du måste ju oavsett ha bild för att utföra en bios flash...

Permalänk
Medlem

Aahhh, en bra teori, har dock inte tillgång till någon extern skärm så jag kan inte testa din teori.

Men för att bekräfta din teori utan tillgång till en skärm så kan jag testa att flasha biosen, eftersom detta verkar vara en lösning för acer laptops.

Jag har testat själv men jag är osäker på om jag gör alla steg rätt,

1. Jag tankar ner senaste bios versionen från acers hemsida
2. Packar upp DOS mappen och lägger den på ett FAT32 Usb minne
3. Kopplar in usb minnet och håller ned fn+esc+power
4.... Inget händer

Gör jag rätt?