Misstagstråden (dela med er av era största misstag vid datorn)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jerseph:

Finns det någon som inte någon gång glömt sätta i 4-pins strömkontakten på moderkortet och sedan rageat på vad fan som är fel bara för att sedan inse att man glömt den lilla(men än så viktiga) detaljen?

Första gången jag pillade med datorbyggen så gjorde jag det. Tog låångtid innan jag lyckades lista ut vad som va fel.. Då va jag HEEELT grön på området.

Skrivet av vikham:

Första gången jag byggde min dator glömde jag såklart distanserna så jag skruvade på moderkortet direkt på chassit. Rookie mistake..

Haha, min polare gjorde samma sak, han hade köpt en dator för 10k och jag jobbade men sa att jag kunde hjälpa honom bygga ihop den när jag kom hem. Men självklart ville han inte vänta. Han är väldigt duktig på datorer, eller mjukvara. Men hårdvara är inte hans starka sida. Första datorbygget och moderkortet pajja såklart. Höll dock ett par dagar innan det började bete sig konstigt.

Skrivet av Denkunnigee:

har läst den här tråden miljoners gånger och kan fortfarande inte förstå alla som lekt med den röda strömbrytaren. är det bara jag som är smart och vet att sänker spänningen från 220 till 150volt innebär fara och förstörda komponenter.

... Gjorde det med morsans dator. Den vägrade starta, HDD va pajj, Någon gjorde att inga USB-portar fungerade på Moderkortet, Testade i min burk, Samma sak hände med den. Va bara slänga allt. Hur som helst så skulle jag bygga ihop en "ny" dator av ett par andra skräpburkar vi hade. Men när de inte ville starta så pillade jag på den röda knappen och *PANG* så rök nästa moderkort.. Gick från 2 kassa burkar och en väl fungerande till 3 burkar på väg till tippen..

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

Ett projekt i min förra stationära dator jag hade gick ut på att jag skulle integrera en liten T-AMP jag nyligen hade köpt, och använda datorns nätagg. Tänkte att det kunde vara smidigt att koppla högtalarna direkt till burken och inte ha fler saker än nödvändigt skräpandes på skrivbordet. Sittandes på golvet öppnade jag upp chassit och anslöt den till en av 12V-kontakterna genom att löst vira stiften på strömkabeln runt hanarna i en molexkontakt (tror det var molex iaf).

Med kabeln liggande löst på handen och pirr i magen startade jag upp datorn. Lampor lös, fläktar spann igång, men något verkade fel. En bränd lukt fick mig att genast dra fram handen och stänga nätagget igen. Samtidigt kände jag att det brände över andra handen och drog undan den. När jag var säker att allt var avstängt kollade jag på handen och såg ett svart sträck över den och började fundera på vad tusan det var.

Tänkte att det nog var bäst att koppla ur T-AMPen helt, men när jag skulle ta sladden såg jag att det metalliska innandömet syntes på flera ställen, genom det svarta plast/gummihöljet. Vidare märkte jag att dett också smält fast i golvet där sladden hamnat efter att jag dragit undan handen. Tittade på handen igen och förundrades över att temperaturen som räckte för att smälta höljet inte gett mig brännskador, det gjorde inte ont alls längre, utan hade varit lite som att droppa stearin på huden.
---
I efterhand tror jag att jag missade 50/50chansningen att koppla plus till plus och minus till minus. Fanns ingen märkning på T-AMPen. Jag har läst att den inte hade något skydd för omvänd spänning, så det blev en kortslutning. Jag vågade dock aldrig testa igen med omvänd anslutning.

Både T-AMPen och nätagget överlevde utan märkbar förändring, och användes ett par år innan jag köpte en rejäl förstärkare och senare också en ny dator. Sladden fick jag dock kassera, men det var givetvis ingen stor förlust

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk

Jadu, jag köpte en ny SSD & skulle installera den, stack in sladden, satte på datorn för att installera windows. Ingen hårddisk upptäckt. Sitter där 1 timme & grubblar & testar olika portar & sådant. Då ber man pappa kolla: strömmen var inte i!

Sen så har jag oxå dratt i den där lilla pinnen på ett gammalt nätaggregat som ändrar spänningstypen (tror jag) & datorn small! Det var en omtumlande upplevelse!

Visa signatur

6600k@4.7 gHz - 16 GB - Radeon 5700 XT - Corsair Force MP510 1 TB

Permalänk
Medlem

Har också glömt distanserna, men hann som tur var aldrig försöka starta datorn (klurade på vad de där grejerna som var över var till).

Inget mer än så...

Permalänk
Medlem

Spelade battlefield 4 och skulle svänga med Helin lite snabbt.
Resulterade i en kopp kaffe ner i datorn som förstörde 2 st Evga gtx 780ti;)

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deadlighter:

Sen så har jag oxå dratt i den där lilla pinnen på ett gammalt nätaggregat som ändrar spänningstypen (tror jag) & datorn small! Det var en omtumlande upplevelse!

Detta gjorde en lärare/assistent på min grundskola medans jag stog och förklarade varför man INTE ska röra den för resten av klassen och riktat delvis till denna tok på just den datorn som var dyrast och kostade drygt 9k vad jag hörde de säga om den när bildläraren berättade om datorn...

(en ganska trevlig assistent som jobbade åt att vara allmän hjälp till klassen och en elev i vår klass med ett milt stadie av downs syndrom.
assistenten var dock inte ett dugg datorkunnig måste jag säga lol.

(hela klassen fick sig ett gott skratt då han nyss pajat en knappt två veckor gammal kontorsburk för bildhantering och 3d program de köpt in för 9 tusen med photoshop licens och allt borta då hårddisken gick med i graven tillsammans med övrigt i datorn då ingen som stod nära datorn drog ur strömmen efter att han switchat om till 110v på nätagget...
(chassiet var helt iallafall var det jag hade och säga om datorn (allting hade skador från den övervoltningen nätagget inte pallade med.)

(Inte någon värstingburk direkt hårdvarumässigt utan kostade mkt pga licenserna för programvaran var väl 2 - 3 st olika program för både 3d skapande, musikhantering och redigering och photoshop då på den...
(am3 propp med dualcore 3,0 ghz och integrerat hd 4000 gpu samt 4 gb ram ddr3 och random hdd på 500 gb tror jag.)

Det senaste misstaget jag själv gjorde var att mitt i en sparning utav saker på usb minne stängde locket på min skollaptop och tänkte inte så mkt på det...
Sedan när man kom tillbaks från lunchen så var dessa uppgifter korrupta då man hade bråttom iväg till lunchen så tänkte man inte riktigt på att man flyttade över drygt 300mb uppgifter och program heh.
(hade dock gjort komprimerad kopia sparad lokalt sedan två dagar tillbaks så var inte så mkt förlorat direkt...
(två tre timmar av uppgifter kanske.)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcym:

Haha, min polare gjorde samma sak, han hade köpt en dator för 10k och jag jobbade men sa att jag kunde hjälpa honom bygga ihop den när jag kom hem. Men självklart ville han inte vänta. Han är väldigt duktig på datorer, eller mjukvara. Men hårdvara är inte hans starka sida. Första datorbygget och moderkortet pajja såklart. Höll dock ett par dagar innan det började bete sig konstigt.

Ajdå.. Tråkigt att behöva köpa nytt, eller lyckades ni få den utbytt av butiken?

Jag hade tur för mitt moderkort pajade aldrig av det som tur var. Använder det fortfarande än idag

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem
Skrivet av SSGS:

Spelade battlefield 4 och skulle svänga med Helin lite snabbt.
Resulterade i en kopp kaffe ner i datorn som förstörde 2 st Evga gtx 780ti;)

Alltså jag får extrem ångest bara av att läsa det där

Visa signatur

Dator: i7 6700K @ 4.2 GHz, RTX 2070 SUPER | Rog SWIFT PQ279Q
Laptop: MacBook Pro Retina 13,3 inch, 2015.
Konsol: Playstation 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaxXeZ:

Alltså jag får extrem ångest bara av att läsa det där

Kan säga att ilskan jag kände mot mig själv var obehagligt.
Frugan kom in och sa att "det ordnar sig"
Min tanke var endast att jag har precis begått ett misstag som kostar över 10K
Dock hade vi någon försäkring så jag fick ut nya kort för 1500:- (självrisk)
Aldrig mer kaffe vid datorn eller någon annan dryck för den delen;)

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deadlighter:

Sen så har jag oxå dratt i den där lilla pinnen på ett gammalt nätaggregat som ändrar spänningstypen (tror jag) & datorn small! Det var en omtumlande upplevelse!

Haha gjorde samma sak när jag var mindre och nyfiken när man satt jämte datorn och snacka med far min. Hmm röd switch den ser intressant ut blev rätt överraskad och pappa blev inte glad, dock lärde jag mig en läxa av smällen satt ganska nära. men tror faktiskt datorn överlevde(!).

Och ett misstag till när jag var mindre hade min andra dator det var en billig historia köpt den själv för mina månadspengar.
Mina föräldrar bor på landet och det åskade i närheten av där dom bor, tänkte att det går över innan det kommer till dom. Efter cirka 10 minuter så small det till som bara den och jag höll på att flyga av stolen (hade datorn på bordet med sidoplåten öppen), min pappa kom in och sa att det slog ner en blixt på åkern bredvid huset. Min syster sa att hon bara såg blixten från min datorn och inte utifrån! Där lärde jag mig att man inte ens ska ha datorn inkopplad om åskar på avstånd.
Dock var det bara PSU:n som gick allt annat rullar än idag. Det var ändå billig nobrand skit PSU!

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikham:

Ajdå.. Tråkigt att behöva köpa nytt, eller lyckades ni få den utbytt av butiken?

Jag hade tur för mitt moderkort pajade aldrig av det som tur var. Använder det fortfarande än idag

Han köpte ett nytt moderkort, resten fungerar som det ska. Men han lät mig bygga ihop den sen

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

Skulle klippa av ett buntband runt ett par kablar på nätdelen, råkade klippa kablarna med..

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Medlem

För något år sedan satte jag mig för att bygga ett system till mina päron. Det var precis efter att Ivy-B hade släppts och jag tyckte att det skulle passa i ett mini-ITX Lian-Li chassti. Sagt och gjort jag beställde delarna och började böka in det i chassit. Detta var det första systemet jag byggde själv och trångt och jävligt var det. Men allt kom på plats och panelerna gick på som de skulle. Första boot-up och inget hände... Va fan... jaha, ta isär allt igen, gör om gör rätt. Front panel connectors, check. 24-pin check. , minnen och SSD isatta och på rätt plats check. Kompatibla delar check.... Ut på forumet och kolla runt, och då såg jag det. Moderkortet jag hade skaffat (ett Z86) skulle fungera fint EFTER en bios uppdatering... Vad göra? Jo öppna upp min egna kära stationära, plocka ut 2600k'n och sätta in den i det nya bygget. Installera windows, leta upp rätt BIOS, installera BIOS. Plockla isär och sätt ihop allt igen och voilà! det fungerar!

Det borde ha tagit runt en timme eller två, nu tog det en hel kväll och innan den gamla stationära fått tillbaka sin CPU på rätt plats hade den lilla visaren passerat ett...

Systemet rullar tyst och fint även idag och päronen kunde inte varit nöjdare!

Lite bilder

Lyckligt ovetandes

Första lyckade Booten!

Systemet fungerar!

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikil:

Jag har gjort massa tabbar men en är ganska rolig...satt och spelade Aliens Vs. Predator med en riktigt stor mugg varm choklad mellan händerna ungefär nedanför Alt Gr...plötsligt när det är som mest kusligt fräser en alien mig i örat, varpå jag instinktivt viftar till med vänster handen och skickar iväg muggen med chokladi en vid båge...t-bord, mus, vägg och skärm blev drabbade...mindre brännsår fick jag också

Lärdom: spela Doom 3 med ljuset tänt och med ljudet av...se till att inga vätskor finns i nätheten

Lustigt att du fick den lärdomen av att spela AvP

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Lajnuss:

Haha gjorde samma sak när jag var mindre och nyfiken när man satt jämte datorn och snacka med far min. Hmm röd switch den ser intressant ut blev rätt överraskad och pappa blev inte glad, dock lärde jag mig en läxa av smällen satt ganska nära. men tror faktiskt datorn överlevde(!).

Jodå, det var tur haha! Min dog totalt extremt mega mycket & började ryka!

Visa signatur

6600k@4.7 gHz - 16 GB - Radeon 5700 XT - Corsair Force MP510 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SSGS:

Kan säga att ilskan jag kände mot mig själv var obehagligt.
Frugan kom in och sa att "det ordnar sig"
Min tanke var endast att jag har precis begått ett misstag som kostar över 10K
Dock hade vi någon försäkring så jag fick ut nya kort för 1500:- (självrisk)
Aldrig mer kaffe vid datorn eller någon annan dryck för den delen;)

Skönt att det läste sig relativt smärtfritt iaf!
Drycker ska förövrigt hållas långt bort från bort datorn

Visa signatur

Dator: i7 6700K @ 4.2 GHz, RTX 2070 SUPER | Rog SWIFT PQ279Q
Laptop: MacBook Pro Retina 13,3 inch, 2015.
Konsol: Playstation 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcym:

Han köpte ett nytt moderkort, resten fungerar som det ska. Men han lät mig bygga ihop den sen

Ja det var nog bra det. Han behövde nog hålla sig borta ett tag ifrån datorer efter det där, för säkerhetens skull.

Som man brukar säga: man lär sig av sina misstag. I detta fall ett dyrt misstag. Ju större misstag ju större lärdom

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk

Förrföra året skruvade jag i telefonen på antistatmattan vid datorskrivbordet.
Sedan blev urmakarmejslarna liggande framme, bara undanskjutna så att inte barnet kunde nå dom från golvet.
Dagen efter hade jag bråttom, så jag satte glatt min 1,5 åriga dotter i datorstolen och drog igång ett avsnitt Pippi så jag skulle hinna laga lunch i lugn och ro, när jag kommer in till det ovanligt tysta barnet 20 minuter senare och undrar hur det går svarar dottern glatt "Bra! Jag Ritar".
Jag: "Vad bra kompis, låtsas-ritar du i luften?"
Dottern: "Nej, där" - pekar glatt på datorskärmen jag fått i födelsedagspresent ett par månader tidigare med en urmakarmejsel...

Numera städar jag alltid undan verktyg hur sent det än blir, och kollar till barnen med betydligt tätare intervaller, särskilt om dom är tysta...

Visa signatur

"If you know the answers beforehand, it isn't research" - J. Allen Hynek
Dator högtidligen döpt till Dame Stephen Mongrella von FrankenPC:
|Asus P5Q PRO(socket 775)|Xeon E5430(socket 771 oh yeah!)|8gb ddr2 800MHz: 2x2gb Corsair XMS2(1066 uc till 800MHz)2x2gb Team Elite||XFX 5850BE(combo av stock & AC Twin Turbo kylare och limmad kondning!)|Define r3|Samsung 830 120gb|1750gb misc WD diskar|

Permalänk
Medlem
Skrivet av EverGrowingNoob:

Förrföra året skruvade jag i telefonen på antistatmattan vid datorskrivbordet.
Sedan blev urmakarmejslarna liggande framme, bara undanskjutna så att inte barnet kunde nå dom från golvet.
Dagen efter hade jag bråttom, så jag satte glatt min 1,5 åriga dotter i datorstolen och drog igång ett avsnitt Pippi så jag skulle hinna laga lunch i lugn och ro, när jag kommer in till det ovanligt tysta barnet 20 minuter senare och undrar hur det går svarar dottern glatt "Bra! Jag Ritar".
Jag: "Vad bra kompis, låtsas-ritar du i luften?"
Dottern: "Nej, där" - pekar glatt på datorskärmen jag fått i födelsedagspresent ett par månader tidigare med en urmakarmejsel...

Numera städar jag alltid undan verktyg hur sent det än blir, och kollar till barnen med betydligt tätare intervaller, särskilt om dom är tysta...

Blir det tyst när man har barn så ska man börja oroa sig, Seriöst oroa sig!

Hur illa skadad blev skärmen?

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Digital Driver:

Helt sjukt pinsamt att ligga å krypa i sin dator en timme på ett lan för att sedan förklara att det var floppykabeln som satt fel!!

HAHAHAH!!! Åååh jag dör.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Tillbringade +12h med att försöka utrota ett virus som random skrev en massa eeeeeeeeeeeeeeee. Körde nog samtliga rescuedisks m.m innan jag formaterade om datorn bara för att upptäcka att det inte löst något.
Slet sedan ut alla sladdar och upptäckte då att mottagaren till ett gammalt trådlöst tangentbord fortfarande var ansluten. Hittade tillhörande tangentbord högst upp i klädkammaren upptryckt med tangenterna mot taket. Plockade ner det och problemet försvann.

Kan bara konstatera att felsökningens ABC fortfarande gäller, kolla kablar, kolla kablar, KOLLA KABLAR!!

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Misstag med datorer? Jag hade datorn i knät i närheten av min syster som försökte vara rolig. Hon kittlar mig och datorn flyger tre meter upp i luften (nästan). så säger hon "Varför gjorde du så för?" Jag sväljer allt jag har o säga och anser än idag att jag är en god människa.

P.S Hon är 29 år gammal
P.P.S Ålder förtäljer inte hela sanningen

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk

Min pappas dator är fortfarande kopplad på ett korkat sätt (ingen har orkar dra om kablarna). Hårddiskarna får sin ström via en kontakt som sitter på sidopanelsfläckten, så när vi försökte starta den utan sidopanelen på så gick blev det till att felsöka i 10min en kvart innan jag kom på varför diskarna inte svarade efter rensningen av damm.

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN

Permalänk
Medlem
Skrivet av running_wild:

Skulle klippa av ett buntband runt ett par kablar på nätdelen, råkade klippa kablarna med..

Ajj det där låter som något jag skulle kunna göra..

ONT
Jag satt och åt en yoghurt vid datorn på första dagen på LANet, tappade skeden som la sig så fint på kretsarna på mitt ATI Radeon 9600 XT som då var alldeles nytt..

Permalänk
Skrivet av Xcym:

Blir det tyst när man har barn så ska man börja oroa sig, Seriöst oroa sig!

Hur illa skadad blev skärmen?

Jepp... Man får alltid en mindre hjärtattack när man inser att dom inte hörts på en stund. Trodde naivt nog att hon var tyst för att hon tittade på Pippi. Det misstaget gör jag inte igen.

Halva skärmen är väl täck med repor med någon centimeters mellanrum ungefär, den jobbar som sidoskärm för monitor mjukvara och annat visuellt oviktigt numera och det funkar.

Visa signatur

"If you know the answers beforehand, it isn't research" - J. Allen Hynek
Dator högtidligen döpt till Dame Stephen Mongrella von FrankenPC:
|Asus P5Q PRO(socket 775)|Xeon E5430(socket 771 oh yeah!)|8gb ddr2 800MHz: 2x2gb Corsair XMS2(1066 uc till 800MHz)2x2gb Team Elite||XFX 5850BE(combo av stock & AC Twin Turbo kylare och limmad kondning!)|Define r3|Samsung 830 120gb|1750gb misc WD diskar|

Permalänk
Medlem

Är den monterad på barnsäkert avstånd är det ju bara att ta bort skyddsglaset, så är den ju som ny igen. Man kan säkert plocka fram en bit akrylplast i rätt format så man kan ersätta det. Tyvärr är det nästan alltid en integrerad del av "bildelementet" så man får dela kassetten det hela sitter i. Trist, och ofta skitmycket pill, men fullt möjligt på de flesta skärmar. Lämpligtvis undersöker man hur just din hänger ihop innan man börjar... Google?

Du har så klart undersökt vad det skulle kosta att få det lagat av service verkstad?
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Köpte två stycken Kingston V300, nya versionen.

http://www.nordichardware.se/SSD-Recensioner/nya-kingston-v300-du-betalar-fullpris-men-far-40-av-prestandan.html

Inte mitt värsta datormisstag, men det som svider mest.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Första gången jag handskades med ett modulärt nätaggregat så pressade jag såklart PCI-E sladdarna i ATX_CPU... Resulterade med att jag brände upp Grafikkortet, Processorn och Moderkortet. Luktade som bränt rostat bröd

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nilhe1:

Tillbringade +12h med att försöka utrota ett virus som random skrev en massa eeeeeeeeeeeeeeee. Körde nog samtliga rescuedisks m.m innan jag formaterade om datorn bara för att upptäcka att det inte löst något.
Slet sedan ut alla sladdar och upptäckte då att mottagaren till ett gammalt trådlöst tangentbord fortfarande var ansluten. Hittade tillhörande tangentbord högst upp i klädkammaren upptryckt med tangenterna mot taket. Plockade ner det och problemet försvann.

Kan bara konstatera att felsökningens ABC fortfarande gäller, kolla kablar, kolla kablar, KOLLA KABLAR!!

"Förlåt"

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Är den monterad på barnsäkert avstånd är det ju bara att ta bort skyddsglaset, så är den ju som ny igen. Man kan säkert plocka fram en bit akrylplast i rätt format så man kan ersätta det. Tyvärr är det nästan alltid en integrerad del av "bildelementet" så man får dela kassetten det hela sitter i. Trist, och ofta skitmycket pill, men fullt möjligt på de flesta skärmar. Lämpligtvis undersöker man hur just din hänger ihop innan man börjar... Google?

Du har så klart undersökt vad det skulle kosta att få det lagat av service verkstad?
B!

Nja, även om den var ett rejält uppbyte från skärmen jag hade innan var den begagnad (fick den i present från brorsan) och inte värt pengarna att skicka in på nån verkstad.

Nu har jag den som sidomonitor och den funkar som det, har planerat att försöka fixa ytan först, och sen försöka ta isär den om det inte blir bra, men den är rätt lågt prioriterad i en lååång kö av saker jag behöver fixa.
Och jag fick en bra ursäkt att köpa en ny när pengarna fanns så... löste sig bra i slutändan, även om jag fick ett lysande tillfälle att öva mig i självbehärskning inför barn när det nyss hänt.

Visa signatur

"If you know the answers beforehand, it isn't research" - J. Allen Hynek
Dator högtidligen döpt till Dame Stephen Mongrella von FrankenPC:
|Asus P5Q PRO(socket 775)|Xeon E5430(socket 771 oh yeah!)|8gb ddr2 800MHz: 2x2gb Corsair XMS2(1066 uc till 800MHz)2x2gb Team Elite||XFX 5850BE(combo av stock & AC Twin Turbo kylare och limmad kondning!)|Define r3|Samsung 830 120gb|1750gb misc WD diskar|