Permalänk
Medlem

Får inte fast min Noctua U12S heatsink

Hej!

Jag försöker installera min noctua u12s heatsink på ett gigabyte z97-d3h men kan bara skruva fast ena sidan. Chassit är Fractal Design R4. Kör i5 4670k.

Har försökt följa: https://www.youtube.com/watch?v=TAZvub8TQtQ Men det går inge bra. Typ en annan person på internet som hade samma problem och ingen lösning stod där.

Några tips?

Permalänk
Hedersmedlem

Lägg ner chassit på exempelvis ett bord eller golvet. Skruva ena skruven tills den börjar bita lite i gängorna. Gör likadant med den andra skruven. När båda skruvar har börjat bita i gängorna ska det bara vara att skruva något varv eller två per skruv växelvis tills de bottnar och det inte går att skruva mer. Du kan behöva lägga lite tryck på skruvarna, därav förslaget att lägga ner chassit för att få ett stumt underlag.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Oh, jag har försökt! Jag måste luta den för att få i den i något hål ens en gång. Har kollat så att processorn sitter bra, men det är någon millimeter tok känns det som.

Har den liggandes på golvet, sitter bredvid, så fort den ena börjar bita (känner försiktigt) kan jag inte få den andra att börja bita. Hur mycket måste man ta i egentligen?

Suttit i över en timma med detta..

Permalänk
Medlem

Skruva inte i dem helt innan du har satt fast alla skruvar!

Kör med en uppe i höger som du bara skruvar så att den sitter, sedan tar du isåfall vänster-nere (diagonalt) och skruvar fast.

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflect:

Skruva inte i dem helt innan du har satt fast alla skruvar!

Kör med en uppe i höger som du bara skruvar så att den sitter, sedan tar du isåfall vänster-nere (diagonalt) och skruvar fast.

Kör bara två skruvar, så som i videon jag skickade.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Glaz:

Oh, jag har försökt! Jag måste luta den för att få i den i något hål ens en gång. Har kollat så att processorn sitter bra, men det är någon millimeter tok känns det som.

Har den liggandes på golvet, sitter bredvid, så fort den ena börjar bita (känner försiktigt) kan jag inte få den andra att börja bita. Hur mycket måste man ta i egentligen?

Suttit i över en timma med detta..

Låter som att du kan ha monterat byglarna upp-och-ner eller glömt sätta dit distanserna. Läs igenom manualen från börjar en gång till och kolla på bilderna noga.

Edit; Kolla att skruvarna som håller fast backplaten sitter som de ska på baksidan av moderkortet, d.v.s. nersänkta i själva backplaten.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Jag gjorde om allt igen, gjorde inget annorlunda, men nu fungerade det! Tack för hjälpen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Glaz:

Jag gjorde om allt igen, gjorde inget annorlunda, men nu fungerade det! Tack för hjälpen.

Jo du gjorde nog säkert precis som förrut

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glaz:

Jag gjorde om allt igen, gjorde inget annorlunda, men nu fungerade det! Tack för hjälpen.

Jaha ja, säkert som förut...;0)

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd