Permalänk
Skrivet av tobias86aa:

Har nu provat den här kombinationen som många rekommenderade

https://www.inet.se/produkt/6308263/zalman-fan-mate-2-varvtal...
http://www.inet.se/produkt/6308644/scythe-120mm-slip-stream-f...

Men jag märker ingen skillnad och jag hör klart och tydligt luftsuget från den fläkten även fast den stor på runt 1100 RPM

Som andra säger så är det i viss mån ofrånkomligt att man hör ett visst ljud från luftflödet. Däremot håller jag inte med om att olika fläktar inte gör någon skillnad. Det är en klar och tydlig skillnad t.ex. på hur "mikroturbulensen" runt fläktbladen ser ut, och hur kraftig den är. Det är detta som är den huvudsakliga skillnaden i ljud på olika fläktar vid samma varvtal/flöde/statiskt tryck, och att designa fläktar handlar mycket om att göra olika kompromisser i bladutformningen mellan ljud/flöde/tryck.

Att du inte hör skillnad låter konstigt; min gamla Nexus gjorde klar och tydlig skillnad mot orginal - ljudet blev avsevärt mycket lägre, och det fick också en trevligare karaktär. Prova som någon annan föreslog att sänka varvtalet så mycket det går, annars kan jag bara dra slutsatsen att du fått ett dåligt exemplar av fläkten. Om jag kommer ihåg rätt så är inte 2014 års modell på Slipstream så där jättebra, men du skall absolut få den märkbart tystare än i orginal.

Men jag tror aldrig att du kommer att få den nätdelen så tyst att du kan ha datorn framme i köket; inte utan att byta 40mm-fläkten i alla fall (och jag tror inte det går då heller; den fläkten är helt enkelt för liten). Alternativet är att använda en picopsu (du kan läsa mer om den i N54L här:http://www.thespicers.net/microserver), då kommer du bara att höra den relativt tysta 120mm-fläkten. Jag skulle nog kunna leva med att ha ett sådant bygge i köket.

Ett alternativ är att du bygger en server i t.ex. Node 304 chassit http://www.silentpcreview.com/article1374-page7.html, men det blir ju andra pengar.

Permalänk
Skrivet av peterhjalmarsson:

Som andra säger så är det i viss mån ofrånkomligt att man hör ett visst ljud från luftflödet. Däremot håller jag inte med om att olika fläktar inte gör någon skillnad. Det är en klar och tydlig skillnad t.ex. på hur "mikroturbulensen" runt fläktbladen ser ut, och hur kraftig den är. Det är detta som är den huvudsakliga skillnaden i ljud på olika fläktar vid samma varvtal/flöde/statiskt tryck, och att designa fläktar handlar mycket om att göra olika kompromisser i bladutformningen mellan ljud/flöde/tryck.

Att du inte hör skillnad låter konstigt; min gamla Nexus gjorde klar och tydlig skillnad mot orginal - ljudet blev avsevärt mycket lägre, och det fick också en trevligare karaktär. Prova som någon annan föreslog att sänka varvtalet så mycket det går, annars kan jag bara dra slutsatsen att du fått ett dåligt exemplar av fläkten. Om jag kommer ihåg rätt så är inte 2014 års modell på Slipstream så där jättebra, men du skall absolut få den märkbart tystare än i orginal.

Men jag tror aldrig att du kommer att få den nätdelen så tyst att du kan ha datorn framme i köket; inte utan att byta 40mm-fläkten i alla fall (och jag tror inte det går då heller; den fläkten är helt enkelt för liten). Alternativet är att använda en picopsu (du kan läsa mer om den i N54L här:http://www.thespicers.net/microserver), då kommer du bara att höra den relativt tysta 120mm-fläkten. Jag skulle nog kunna leva med att ha ett sådant bygge i köket.

Ett alternativ är att du bygger en server i t.ex. Node 304 chassit http://www.silentpcreview.com/article1374-page7.html, men det blir ju andra pengar.

Man vad tror du om att man placerar den i klädkammaren som jag nämnde i ett tidigare inlägg?

Permalänk
Inaktiv

Kom också ihåg att ju tystare fläktarna blir, ju mer kommer du märka av hårddiskarna. Och de är inte lika lätta att få tyst på.

Sedan kan det ju vara värt att kolla på vad servern står på med. Min skramlade rätt mycket när den stod på en bänk innan men nu när den återigen står på golvet så har den blivit tystare. Fötterna på chassit är väl ganska stumma har jag för mig, så det blir en del resonans.

Klädkammaren borde nog gå bra. Det är väl mest att hålla koll på temperaturer och se till att få el och nätverk till den. Kanske säkra med en extra brandvarnare med.

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Kom också ihåg att ju tystare fläktarna blir, ju mer kommer du märka av hårddiskarna. Och de är inte lika lätta att få tyst på.

Sedan kan det ju vara värt att kolla på vad servern står på med. Min skramlade rätt mycket när den stod på en bänk innan men nu när den återigen står på golvet så har den blivit tystare. Fötterna på chassit är väl ganska stumma har jag för mig, så det blir en del resonans.

Klädkammaren borde nog gå bra. Det är väl mest att hålla koll på temperaturer och se till att få el och nätverk till den. Kanske säkra med en extra brandvarnare med.

El och nätverk är inga problem. Men tror du verkligen det blir så varmt att det skulle börja brinna? Tänkte även ha en termometer där inne så man kan se hur varmt det är i rummet.

Sen gäller det bara att hitta något smidigt program till datorn med så man kan se temperaturen. Kör Windows server 2012 men funderar på att lägga in 2008 istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av patient67:

Någon som har slängt in ett extra nätverkskort och kör pfsense på sin N54L?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, fast virtuellt i ESXI. Fungerar utmärkt. Om du inte tänkt köra några extremt prestandakrävande saker som t ex VPN och annat så lär du ha svårt att maxa din burk.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | 32 GB Corsair Vengaeance LPX DDR4 2666 MHz | Asus Radeon RX 580 | EVGA SuperNova 850 G2 | Kingston A400 480 GB SSD | 2 x WD Caviar Black 1TB | 2 x Crucial MX500 500 GB SSD

Permalänk
Skrivet av tobias86aa:

El och nätverk är inga problem. Men tror du verkligen det blir så varmt att det skulle börja brinna? Tänkte även ha en termometer där inne så man kan se hur varmt det är i rummet.

Sen gäller det bara att hitta något smidigt program till datorn med så man kan se temperaturen. Kör Windows server 2012 men funderar på att lägga in 2008 istället.

Servern har ju egen temperaturbevakning och stänger ned sig när det blir för varmt. Det kommer att hända låååååångt innan det börjar brinna, men däremot kanske diskarna hinner ta skada beroende på hur hög CPU-lasten är - om den är hög kommer processorn att överhettas innan diskarna (och då stängs datorn av), och tvärtom (om diskarna blir varm stängs nog(?) inte datorn av).

Det blir fort varmt i ett litet rum helt utan ventilation. Min skrubb blir överhettad på c:a 2 timmar utan ventilation, men så står det ju en Drobo med 8 diskar, router, och UPS där, förutom datorn. Och den är liten. Men det är en överhängande risk...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tobias86aa:

Jag var lite otydlig där. Jag tänkte mer om klädkammaren är helt sluten så att du vid brand inte varnas av befintlig brandvarnare. Det är väl inte helt vanligt att man har inkopplad elektronik där antar jag.

Du behöver alltså ingen brandvarnare för själva serverns skull utan mer om du skulle ha sån otur att något större haveri sker och det tar eld. El är trots allt inte helt riskfri.

Permalänk

Snabb fråga!

I min ena n54l Box har jag 2st 2gb ram original med servern.

I andra n54l boxen har jag 2st 4gb ram som jag köpte extra. Båda är hp minne. Samma fart och allt.

Undrar om man kan ta och flytta över ena minnet och balansera ut båda på 6gb styck utan att förlora minnes bandbredd?

Edit:
Flyttade över ramen till den maskinen som behöver de mera. Så de blev bara omvänt. 8GB i ena. 4GB i andra. Sedan flyttade jag över Sata kontrollern till rätt microserver efter testen. Och stötte då genast på ett bekymmer. Windows 7 ville inte partionera mera än 2TB på mina 3TB diskar. Så jag fick gå ut på nätet. Hittade en mjukvara "MiniTool Partition Wizard Home Edition" som partitionerade diskarna till mig. Dock försvann all information på diskarna redan innan. Då raid kontrollern ville formatera de utan att jag fick godkänna. Som tur är så stoppade jag inte in alla utan har en backup liggande! (pust det var nära) Hur som haver efter partioneringen nu så fungerar även 3TB disken och all information laddas över via windows fildelning i hela otroliga 80MB/sek vilket är väldigt fort. Har aldrig skådat de där 3TB diskarna gå så fort.

Kollade även i kontrollern om det fanns några smart errors och den säger 0 smart errors på den disken som tidigare klagat på interna kontrollern. Nu börjar jag ju undra verkligen om diskarna är paj? Ska köra en full error scan på diskarna senare. Passerar det så måste det ju varit något mög med de inbyggda kontrollrarna.

Kontrollern har en liten buzzer som kan pipa vid larm. Ställde in den på att göra just det. Pipa vid fel. Så vi får se vad som händer. Hoppas också kontrollern kommer hålla i miniservern med standard fläkten i chassit. Den är helt klart varm. Känner man på utsidan av chassit så känner man helt klart en varm punkt där kontrollern sitter innanför. Tyvärr med alla sladdar så går det inte så bra att få i en extra fläkt där. Finns det något sätt att öka fläkthastigheten på den stora fläkten bak på N54L servern? Det lär ju kyla av kortet bra.

Jag har 3st likadana microservers. Alla visar samma grej på interna kontrollrarna. Funderar på att uppdatera biosen i dessa och se om det löser felet. Någon som har senaste bios som kan säga att den är stabil?

Drar iallafall trippel kopior på datan nu så att inget rasar och tar med sig allt ner i ett bottenlöst hål

Kommer köra Raid5 på 4st 3TB diskar är tanken. Sedan på andra microservern tänkte jag köra 4st 1TB diskar stripade i Jbod för att ge en större volym. Sen rulla kopior där mellan via ett eget gigabit nätverk. För även om hela raid arrayn på ena servern rasar har man en spegling på de viktigaste på den andra. Då ska de väll fan till om man skall få data loss Och 1TB är det största jag litar på att interna kontrollern i mina exemplar iallafall leker snällt med

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svchost.exe:

Snabb fråga!

I min ena n54l Box har jag 2st 2gb ram original med servern.

I andra n54l boxen har jag 2st 4gb ram som jag köpte extra. Båda är hp minne. Samma fart och allt.

Undrar om man kan ta och flytta över ena minnet och balansera ut båda på 6gb styck utan att förlora minnes bandbredd?

Minnena måste vara matchade för att det skall fungera i dual-chan.
Osäker på om AMD stöder mixed-mode minneskonfigurationer.
Men minnesprestandan är ju ganska oviktig i en lagringsserver.
Mer minne är oftast otroligt mycket bättre

Permalänk

Jag har hittat ytterligare ett udda fenomen.

Jag har min HTPC som har en nätverks monterad disk i den här datorn. Den disken pekar emot min server. Som jag håller på att lägger över lite filer på. Servern har två nätverskort. Ett som pratar med Lanet och internet. Det andra kortet pratar med min andra N54L som skickar filerna. Så det är två helt separata nätverk.

Jag har haft stadiga 70mb/sek hela dagen vid kopiering av stora filer (över 1GB styck). Helt godtagbar hastighet. Servern har 8GB ram och SSD som system disk. Win7ultimate 64.

Senaste timmarna har den börjat med att den överför säg kanske 5st flac skivor. Sen stannar den väntar tänker och nätverket ligger på 0mb/sek. Sen efter kanske 30sekunder så börjar den jobba igen och överför en kasse data. Sen börjar prosessen om.

På min htpc som är ansluten via andra lanet så har jag fenomenet att jag kan sitta och titta på en film via VLC. i min nätverks mappade disk. Sedan en bit in i filmen säg 2min så buffrar filmen. Sen fortsätter den ett tag och upprepar fenomenet.

När den håller på att buffrar och när den till synes bara står och rullar tummarna har jag provat med att köra HDtune benchmark på disken som allt ligger på. Och den visar helt ok värden på 100mb/sek läshastighet.

Frågan är om någon har en teori om varför den bestämmer sig för att ta paus så där i tid och otid? Och vad man kan göra åt det? Det verkar ju inte vara disken eftersom ett benchmark kan köras i den där 30sekunder luckan den inte jobbar på något annat? Och diskarna jobbar ju i fulla hastigheterna lokalt.

Min gissning är att den försöker buffra det man vill flytta eller läsa och buffern blir full. Vad är eran teori? Är de någon buffert som spökar? När den stannar till på andra servern (den utan raid kontrollern) så startar jag ett benchmark där så hoppar den direkt igång och börjar ladda igen. (har disk casching på i bios på den utan raid kontroller)

De här udda fenomenen.... Altså... Dom är udda! Och de som verkar mer udda är att det verkar endast vara mina exemplar som gör dom. Känns som de är nå mög. Och jag hoppas inte det är skit bakom spakarna.

Bonus fråga!
Drive Write Cascheing i bios är ju aktiverat sedan jag körde ESXI på burkarna. Har fungerat bra på windows. Men tänker om det är det som ställer till bekymren?

Bonus Bonus extra bonus fråga!
Om Drive Write Cashing i bios är aktiverat på N54L och man har ett kontrollerkort i den. Så påverkar väll endast drive Write cashing de diskarna som sitter på moderkortets egna sata kontroller. De diskarna som ligger på kontrollerkortet i pci-e slotten påverkas väll inte av inställningarna i bios?

(Jag lär fortfarande. Är absolut inte expert. Genom att göra fel så lär man har jag fört höra.)

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Hedersmedlem

Angående det jag skrev om G8 tidigare och USB3-problem i Server 2012r2, så är det nu löst via senaste ILO-firmwaren från 12 maj: http://h20565.www2.hp.com/portal/site/hpsc/template.PAGE/publ...

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Svchost.exe:

Jag har hittat ytterligare ett udda fenomen.

Jag har min HTPC som har en nätverks monterad disk i den här datorn. Den disken pekar emot min server. Som jag håller på att lägger över lite filer på. Servern har två nätverskort. Ett som pratar med Lanet och internet. Det andra kortet pratar med min andra N54L som skickar filerna. Så det är två helt separata nätverk.

Jag har haft stadiga 70mb/sek hela dagen vid kopiering av stora filer (över 1GB styck). Helt godtagbar hastighet. Servern har 8GB ram och SSD som system disk. Win7ultimate 64.

Senaste timmarna har den börjat med att den överför säg kanske 5st flac skivor. Sen stannar den väntar tänker och nätverket ligger på 0mb/sek. Sen efter kanske 30sekunder så börjar den jobba igen och överför en kasse data. Sen börjar prosessen om.

På min htpc som är ansluten via andra lanet så har jag fenomenet att jag kan sitta och titta på en film via VLC. i min nätverks mappade disk. Sedan en bit in i filmen säg 2min så buffrar filmen. Sen fortsätter den ett tag och upprepar fenomenet.

När den håller på att buffrar och när den till synes bara står och rullar tummarna har jag provat med att köra HDtune benchmark på disken som allt ligger på. Och den visar helt ok värden på 100mb/sek läshastighet.

Frågan är om någon har en teori om varför den bestämmer sig för att ta paus så där i tid och otid? Och vad man kan göra åt det? Det verkar ju inte vara disken eftersom ett benchmark kan köras i den där 30sekunder luckan den inte jobbar på något annat? Och diskarna jobbar ju i fulla hastigheterna lokalt.

Min gissning är att den försöker buffra det man vill flytta eller läsa och buffern blir full. Vad är eran teori? Är de någon buffert som spökar? När den stannar till på andra servern (den utan raid kontrollern) så startar jag ett benchmark där så hoppar den direkt igång och börjar ladda igen. (har disk casching på i bios på den utan raid kontroller)

De här udda fenomenen.... Altså... Dom är udda! Och de som verkar mer udda är att det verkar endast vara mina exemplar som gör dom. Känns som de är nå mög. Och jag hoppas inte det är skit bakom spakarna.

Bonus fråga!
Drive Write Cascheing i bios är ju aktiverat sedan jag körde ESXI på burkarna. Har fungerat bra på windows. Men tänker om det är det som ställer till bekymren?

Bonus Bonus extra bonus fråga!
Om Drive Write Cashing i bios är aktiverat på N54L och man har ett kontrollerkort i den. Så påverkar väll endast drive Write cashing de diskarna som sitter på moderkortets egna sata kontroller. De diskarna som ligger på kontrollerkortet i pci-e slotten påverkas väll inte av inställningarna i bios?

(Jag lär fortfarande. Är absolut inte expert. Genom att göra fel så lär man har jag fört höra.)

Ska någon kunna säga någonting om dina problem så måste du lista alla komponenter i alla burkar och hur du konfigurerat dina nätverk, till att börja med, annars blir det bara gissningar.

Ett exempel: SSD i "Servern"? Finns massa skit-SSD som segar ner efter ett tag och hänger datorn. Om det är ett av felen går inte att veta eftersom du inte anger vilken modell du använder. Du anger inte heller något om hur den belastas.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Primära servern
Win 7 ult 64
8GB Ram (http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/132096-kingst...)
Systemdisk(intern sata): Kingston SVP100S296G 96GB
Backup disk(esata loop): WDC WD15EARS-00Z5B1
1st Intel Pci-e nic (http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/116813-i...)
Raidkort: Adaptec 5405
Diskar på raidkortet (lagring och streaming till htpc)
Bay1+ Segate ST31000524AS (1TB) (kommer från ett netgear nas)
Bay2+ Segate ST31000524AS (1TB) (kommer från ett netgear nas)
Bay3+ Segate ST3000DM001-9YN1 (3TB) (kommer ur Segate Expansion usb låda)
Bay4+ Segate ST3000DM001-9YN1 (3TB) (kommer ur Segate Expansion usb låda)

Sekundära servern
Win7 ult 64
4GB Ram (2x2Gb standard minnena som följer med)
Systemdisk(intern sata): Segate Barracuda ST3250318AS 250gb (standard medföljande disk)
Backup disk(esata loop): Hitachi HDS721010CLA332 1TB disk (Nå gammalt mög som låg på hyllan)
1st Intel Pci-e nic (http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/116813-i...)
Bay1 Segate Barracuda ST3250318AS 250gb (standard medföljande disk)
Bay2 Segate Barracuda ST3250318AS 250gb (standard medföljande disk)
Bay3 Samsung HD500LJ 500GB (kommer från Lacie porsche usb låda)
Bay4 Samsung HD500LJ 500GB (kommer från Lacie porsche usb låda)

Ända drivrutinerna som är ändrade på servrarna är för ATI 4200 grafikkortet som servrarna har. Och även i den primära har jag installerat drivern för Adaptec kontrollern. I övrigt kör servrarna med Windows original drivrutiner.

Den tredje microservern som aggerar router om det spelar någon roll för frågan.
Smoothwall express 3.0
2GB Ram standard minnet
250GB Segate 2.5" disk från någon gammal HP laptop på interna sata porten
2st Intel Pci-e nic (http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/116813-i...)
Bay1: tom
Bay2: tom
Bay3: tom
Bay4: tom
Esata: oanvänd

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Svchost.exe:

Primära servern
Win 7 ult 64
8GB Ram (http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/132096-kingst...)
Systemdisk(intern sata): Kingston SVP100S296G 96GB
Backup disk(esata loop): WDC WD15EARS-00Z5B1
Raidkort: Adaptec 5405
Diskar på raidkortet (lagring och streaming till htpc)
Bay1+ Segate ST31000524AS (1TB) (kommer från ett netgear nas)
Bay2+ Segate ST31000524AS (1TB) (kommer från ett netgear nas)
Bay3+ Segate ST3000DM001-9YN1 (3TB) (kommer ur Segate Expansion usb låda)
Bay4+ Segate ST3000DM001-9YN1 (3TB) (kommer ur Segate Expansion usb låda)

Sekundära servern
Win7 ult 64
4GB Ram (2x2Gb standard minnena som följer med)
Systemdisk(intern sata): Segate Barracuda ST3250318AS 250gb (standard medföljande disk)
Backup disk(esata loop): Hitachi HDS721010CLA332 1TB disk (Nå gammalt mög som låg på hyllan)
Bay1 Segate Barracuda ST3250318AS 250gb (standard medföljande disk)
Bay2 Segate Barracuda ST3250318AS 250gb (standard medföljande disk)
Bay3 Samsung HD500LJ 500GB (kommer från Lacie porsche usb låda)
Bay4 Samsung HD500LJ 500GB (kommer från Lacie porsche usb låda)

Ända drivrutinerna som är ändrade på servrarna är för ATI 4200 grafikkortet som servrarna har. Och även i den primära har jag installerat drivern för Adaptec kontrollern. I övrigt kör servrarna med Windows original drivrutiner.

Den tredje microservern som aggerar router om det spelar någon roll för frågan.
Smoothwall express 3.0
2GB Ram standard minnet
250GB Segate 2.5" disk från någon gammal HP laptop på interna sata porten
2st Intel Pci-e nic (http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/116813-i...)
Bay1: tom
Bay2: tom
Bay3: tom
Bay4: tom
Esata: oanvänd

Som preliminär kommentar jag sägas att krånglande diskar som accessas av operativsystemet, oavsett om det är disken som det laddas data från eller inte, kommer sega ner datorn avsevärt om disken inte svarar korrekt.

Jag återanvänder i princip aldrig gamla diskar om jag inte säkert konstaterat att de är friska (långa testet i WinDLG i mitt fall) eftersom de är ren förbrukningsvara med begränsad livslängd. Jag undviker också diskar från externa enheter numera eftersom de är mer och mer specialgjorda för just det syftet, med egen firmware bl a. Kanske därför du har problem och inte jag?

HP 250GB-diskarna använder jag dock eftersom de är validerade av HP.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Som preliminär kommentar jag sägas att krånglande diskar som accessas av operativsystemet, oavsett om det är disken som det laddas data från eller inte, kommer sega ner datorn avsevärt om disken inte svarar korrekt.

Jag återanvänder i princip aldrig gamla diskar om jag inte säkert konstaterat att de är friska (långa testet i WinDLG i mitt fall) eftersom de är ren förbrukningsvara med begränsad livslängd. Jag undviker också diskar från externa enheter numera eftersom de är mer och mer specialgjorda för just det syftet, med egen firmware bl a. Kanske därför du har problem och inte jag?

HP 250GB-diskarna använder jag dock eftersom de är validerade av HP.

Jag kör test på både smart och error scan på diskarna efter defekta kluster ganska ofta. Iallafall två gånger per månad.

Om man ska köra bara nya diskar så får man ju åka och köpa diskar en gång varje halvår till alla slottar för att försäkra sig om att inget kan vara fel. Och inte ens då kan man vara säker på att dom är hela.

WinDLG säger du... Är det bättre än Hdtune för att errorscanna diskar? Är de gratis? Och framförallt bör jag byta till det istället?

Problemet verkar vara till synes löst. Antingen var de raiden som fortfarande höll på och initializera sig. eller så var de disk wright casche som jag aktiverade i sata kontrollern som löste det. Hur som helst så verkar det fungera nu

Visa signatur

Permalänk

Hej

Hur kan jag bäst uppgradera Bioset så att Sata portarna har bättre stöd så jag inte kommer få problem med HPs gräns på 8 TB?

Maximum InternalStorage Non-Hot Plug SATA 8TB (4 x 2TB) 3.5" SATA

http://h18000.www1.hp.com/products/q.../13716_div.pdf

Jag har förutom en hårddisk inkopplad så finns det även en sata dvd bränare i den.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tobias86aa:

Hej

Hur kan jag bäst uppgradera Bioset så att Sata portarna har bättre stöd så jag inte kommer få problem med HPs gräns på 8 TB?

Maximum InternalStorage Non-Hot Plug SATA 8TB (4 x 2TB) 3.5" SATA

http://h18000.www1.hp.com/products/q.../13716_div.pdf

Jag har förutom en hårddisk inkopplad så finns det även en sata dvd bränare i den.

Varför använder du den här tråden om du inte läser vad som skrivs av andra?

Det finns ingen sådan gräns. Att det står så är enbart därför att 2TB var max storlek på diskarna som fanns när G7 microservern kom ut och dokumentet skrevs. HP garanterar därför inget annat (om de inte testat nyare diskar senare).

Din länk fungerar för övrigt inte (hos mig iaf).

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MultiMan:

Varför använder du den här tråden om du inte läser vad som skrivs av andra?

Det finns ingen sådan gräns. Att det står så är enbart därför att 2TB var max storlek på diskarna som fanns när G7 microservern kom ut och dokumentet skrevs. HP garanterar därför inget annat (om de inte testat nyare diskar senare).

Din länk fungerar för övrigt inte (hos mig iaf).

En FAQ i första inlägget vore nog inte helt dumt egentligen, där de vanligaste frågorna tas upp och besvaras. Vad tror du/ni andra?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon5930:

En FAQ i första inlägget vore nog inte helt dumt egentligen, där de vanligaste frågorna tas upp och besvaras. Vad tror du/ni andra?

Det håller jag med om, men vi har helt nyligen pratat om 3TB-diskar som fungerar felfritt (men även 4 ska ju gå bra), därför reagerade jag.

Känner sig någon manad så kan ni höra av er för eventuell genomgång och inklistring i första inlägget!

Visa signatur

Permalänk

Ja fast sen vet man inte om det beror på att ni har ändrat erat Bios eller inte som gör att stödet ökar. För när jag pratar med HP så säger de att det inte går att gå över 8 TB. Men att det fungerar med hårddiskar större än 2 TB exempelvis 3 och 4 men att det inte får överstiga 8 TB eftersom det är något med kontrolkortet som inte klarar av det.

Jag löser tråden men man blir bara osäker på vad som fungerar och inte med orginalbios och så vidare.

Permalänk

Vad är den nyaste biosen som ni kan säga är stabila på en N54L G7 burk? Kan någon droppa ett versionnummer och länk? Tror att det kan vara bra för alla att uppgradera till nyaste bios som är stabil. Alla bios versioner är ju inte helt stabila

Visa signatur

Permalänk

Oj där! Är de någon som provat denna bios? Inga problem med den?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Svchost.exe:

Oj där! Är de någon som provat denna bios? Inga problem med den?

Datumet luras lite på den där sidan. Bioset är inte från 2014-04-09. Klicka tillbaka ett snäpp så ser du att det är samma bios (SP64420) som postades 2013-10-01 och som endast innehåller en enda liten förbättring enbart för användare som kör Windows Server 2012 R2. I övrigt ingen skillnad alls.

Det står mer 4 sidor tillbaka i tråden här.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Skrivet av marmeladov:

Datumet luras lite på den där sidan. Bioset är inte från 2014-04-09. Klicka tillbaka ett snäpp så ser du att det är samma bios (SP64420) som postades 2013-10-01 och som endast innehåller en enda liten förbättring enbart för användare som kör Windows Server 2012 R2. I övrigt ingen skillnad alls.

Det står mer 4 sidor tillbaka i tråden här.

okej... så den fixar inte problemet med diskar över 1tb rapporteras fel? jag kör en bios från 2011 i mina som dom kom skeppade med. Känns som kanske det kan vara utdaterad bios? Mina kör enligt post screen Hp bios 041 07/29/2011 Vilket känns aningens antikt?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Svchost.exe:

okej... så den fixar inte problemet med diskar över 1tb rapporteras fel? jag kör en bios från 2011 i mina som dom kom skeppade med. Känns som kanske det kan vara utdaterad bios? Mina kör enligt post screen Hp bios 041 07/29/2011 Vilket känns aningens antikt?

Oavsett om det löser problemet eller inte så är det nog ingen dum ide att uppdatera BIOS med tanke på åldern. I kartongen som medföljde min N54L (köpt feb 2014) så låg det någon lapp som starkt rekommenderade att det första man gjorde var att just uppdatera BIOS.

Permalänk
Skrivet av Svchost.exe:

Kika länken jag postade, där står den förändring som senaste BIOS innehåller, en till antalet.

N54L är en rätt "gammal" produkt och det finns ingen anledning för HP att släppa massa uppdateringar till BIOS såvida det inte finns fel som behöver åtgärdas. Uppdateringar till BIOS brukar ju till nästan alla produkter sluta komma efter något år, helt enkelt för att då är det mesta fixat och HP lägger mer krut på nyare produkter. Har svårt att se att HP släpper någon ny BIOS till N54L såvida det inte uppmärksammas något större fel i nuvarande.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

Kika länken jag postade, där står den förändring som senaste BIOS innehåller, en till antalet.

N54L är en rätt "gammal" produkt och det finns ingen anledning för HP att släppa massa uppdateringar till BIOS såvida det inte finns fel som behöver åtgärdas. Uppdateringar till BIOS brukar ju till nästan alla produkter sluta komma efter något år, helt enkelt för att då är det mesta fixat och HP lägger mer krut på nyare produkter. Har svårt att se att HP släpper någon ny BIOS till N54L såvida det inte uppmärksammas något större fel i nuvarande.

Gammal men även en produkt riktad till SOHO.
Så dom kan knappast ignorera den om allvarliga brister updagas.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Gammal men även en produkt riktad till SOHO.
Så dom kan knappast ignorera den om allvarliga brister updagas.

...vilket är precis jag skrivit i posten som du just citerade. Se sista meningen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobias86aa:

Ja fast sen vet man inte om det beror på att ni har ändrat erat Bios eller inte som gör att stödet ökar. För när jag pratar med HP så säger de att det inte går att gå över 8 TB. Men att det fungerar med hårddiskar större än 2 TB exempelvis 3 och 4 men att det inte får överstiga 8 TB eftersom det är något med kontrolkortet som inte klarar av det.

Jag löser tråden men man blir bara osäker på vad som fungerar och inte med orginalbios och så vidare.

Jag har 6st 3TB i min så finns inte någon sådan begränsning.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Skrivet av maniak:

Jag har 6st 3TB i min så finns inte någon sådan begränsning.

Tack för informationen. skönt att höra att det inte finns någon sådan begränsning.