Permalänk
Medlem

Köpte just ett hp remote access kort 615095-B21, som erbjuder ilo-liknande funktioner till n36l, n40l och n54l, för ~550:- med frakt från hp's egna sida. Det kostar egentligen 780:- men kupongkoden TACK30 ger 30% rabatt.

Permalänk
Medlem

Hm, intressant, ser gärna en kort recension eller liknande när du kopplat in ILO-kortet

Permalänk

Prisfråga: Funderar på att sälja ena HP N54L microservern.
sitter i

4GB ram (2st original minnen tog ena från andra microservern)
3st HP standard diskar (tog dom två från de andra två microservrarna jag hade)
2st Samsung 500GB diskar
1st WD320 disk
2st extra pci-e nätverkskort billigare historia från webhallen. kosta 500kr paret.

Vad är realistiskt att få för denna maskin? Köpt för några månader sedan. Men behövde inte 3st. Så en tänkte jag sälja.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag betalade för mkt eller för lite, men jag köpte min för 2300:-

16gb ram
2st 250gb diskar
1st 1.5tb disk
Wlankort

Ca 8-10mån gammal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nadderf:

Vet inte om jag betalade för mkt eller för lite, men jag köpte min för 2300:-

16gb ram
2st 250gb diskar
1st 1.5tb disk
Wlankort

Ca 8-10mån gammal.

Lite dyrt, beror på om det var ECC-RAM eller inte. Kan ju vara värt lite extra att man slipper öppna och pilla om man inte känner sig bekväm med sånt.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem

Skulle 2x av dessa minnen passa och fungera tillfredsställande? Vet att de inte är ECC men min tanke är att ha synology dsm på den och kanske int ebehöver mer än dessa då?

http://www.siba.se/product/11090808/kth-x3b-4g

Permalänk
Medlem
Skrivet av manaspok:

Skulle 2x av dessa minnen passa och fungera tillfredsställande? Vet att de inte är ECC men min tanke är att ha synology dsm på den och kanske int ebehöver mer än dessa då?

http://www.siba.se/product/11090808/kth-x3b-4g

Det där är so-dimm stickor, så dom passar inte tyvärr ...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scuttle:

Hm, intressant, ser gärna en kort recension eller liknande när du kopplat in ILO-kortet

Kortet är en perfekt addition till min n54l. Installationen gick enkelt och snabbt. Alla funktioner fungerar som de ska, på windows. På OSX kan du göra allt i webbläsargränsnittet (stänga av och på, kolla temps med mera) men även kvm-java-appleten fungerar. Den är som en vnc session, förutom att den är krypterad och inte är beroende av att operativsystem är igång. Alltså ett bekvämt substitut till att sitta fysisk vid burken med mus, tangentbord och skärm. Man kommer till exempel åt BIOS, boot-meddelanden, boot-menyer, allt. Funktionen som bara fungerar på windows är media-funktionen, alltså den du kan emulera enheter till din server, men den är tyvärr ganska långsam.

Permalänk

Vart hittar man billigaste ilo kortet idag nytt eller beggat spelar ingen roll? Sugen på ett till min win7 server!

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk

Någon med rekommendation för skapligt NIC som stödjer Jumbo Frames? Ska passa i den sista PCI Expess x1-sloten i N54L.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Ni som virtualiserat, med ESXi eller nåt annat, hur många virtuella maskiner har ni lyckats få igång samtidigt utan att det blir outhärdligt segt.

Min tanke har hela tiden varit att använda servern som labbserver, så jag har fyllt den med minne (16 GB), men jag börjar inse nu att jag förmodligen inte kommer kunna få igång så många servrar som jag behöver pga den klena processorn. Vad tror ni, kan man köra 3-4 W2k12-servrar som inte gör så mycket? Eller mer?

Kan ju testa själv, men vill inte dra igång nåt större projekt om det är lönlöst från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av miklon:

Ni som virtualiserat, med ESXi eller nåt annat, hur många virtuella maskiner har ni lyckats få igång samtidigt utan att det blir outhärdligt segt.

Min tanke har hela tiden varit att använda servern som labbserver, så jag har fyllt den med minne (16 GB), men jag börjar inse nu att jag förmodligen inte kommer kunna få igång så många servrar som jag behöver pga den klena processorn. Vad tror ni, kan man köra 3-4 W2k12-servrar som inte gör så mycket? Eller mer?

Kan ju testa själv, men vill inte dra igång nåt större projekt om det är lönlöst från början.

Nu har jag egentligen inget att komma med men behöver du ha 3-4 W2K12-maskiner igång samtidigt på en "labbserver"? Sen är, som du säger, hårdvaran väldigt begränsande. Visst 16GB räcker en liten bit men processorn blir snabbt väldigt flaskhalsig speciellt om du ska ägna dig åt "större projekt". Visst klarar den att hålla igång 3-4 W2K12-maskiner, men om fler än en maskin ska börja göra beräkningar på samma gång storknar den väldigt fort (kan jag tänka mig, allt är väldigt hypotetiskt från mig angående ESXI).

Själv använder jag min server som nas, torrentnedladdare, webbserver, plex och allt jag kan komma på, men förstås bara för mitt egna bruk, så några större laster behöver den aldrig dra. Jag kör FreeBSD och det fungerar superbra! Den här maskinen är i princip en perfekt liten ZFS-nas i och med att man kan trycka in förhållandevis mycket RAM och många diskar och sen låta ZFS sköta allt vad heter RAID. Kolla in det om det låter intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kygen:

Nu har jag egentligen inget att komma med men behöver du ha 3-4 W2K12-maskiner igång samtidigt på en "labbserver"? Sen är, som du säger, hårdvaran väldigt begränsande. Visst 16GB räcker en liten bit men processorn blir snabbt väldigt flaskhalsig speciellt om du ska ägna dig åt "större projekt". Visst klarar den att hålla igång 3-4 W2K12-maskiner, men om fler än en maskin ska börja göra beräkningar på samma gång storknar den väldigt fort (kan jag tänka mig, allt är väldigt hypotetiskt från mig angående ESXI).

Själv använder jag min server som nas, torrentnedladdare, webbserver, plex och allt jag kan komma på, men förstås bara för mitt egna bruk, så några större laster behöver den aldrig dra. Jag kör FreeBSD och det fungerar superbra! Den här maskinen är i princip en perfekt liten ZFS-nas i och med att man kan trycka in förhållandevis mycket RAM och många diskar och sen låta ZFS sköta allt vad heter RAID. Kolla in det om det låter intressant.

Jag, alltså med labbserver menar jag att jag ska ha den för att lära mig. Jag sysslar mest med Citrix, så jag behöver kunna sätta upp ett antal servrar för att köra en Citrix-miljö.

Permalänk
Medlem

Hej alla. Jag har nyligen skaffat mig en N54L som jag tänkte köra som NAS. Jag är dock kluven vilket OS jag ska köra. Min första tanke var att köra DSM 5 men då det är väldigt lite support på denna så kanske man borde titta på något annat.
Mina krav är att den kan köra Raid 5 eller motsvarande, torrentklient, Plex Media server och ett gäng ISCSI targets.
Någon som har bra tips på OS? Jag är inte så kunnig i att knacka linux kod.

Visa signatur

MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI. AMD Ryzen 3700X. Corsair Vengeance LP 16GB. AMD RX 5700XT. Samsung 970 EVO Plus SSD. Corsair RM750X 750W v2. Noctua NH-U12A

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sirlen:

Hej alla. Jag har nyligen skaffat mig en N54L som jag tänkte köra som NAS. Jag är dock kluven vilket OS jag ska köra. Min första tanke var att köra DSM 5 men då det är väldigt lite support på denna så kanske man borde titta på något annat.
Mina krav är att den kan köra Raid 5 eller motsvarande, torrentklient, Plex Media server och ett gäng ISCSI targets.
Någon som har bra tips på OS? Jag är inte så kunnig i att knacka linux kod.

Någon liknande lösning som jag själv drog till med i helgen kanske vore något?

Jag kör ESXi och följde denna för installation och denna för att få till virtuel RDM-mappning.

Sedan följde jag denna guide för att installera XPenology.
Efter en miss i början där jag fick med LSI-SCSI adaptern istället för VMwares Paravirtual SCSI-adapter så är prestandan riktigt fint. Med större filer så maxar jag ganska lätt vad mitt GigabitLAN klarar av. Nu har jag förvisso inte hunnit fått igång alltför mycket VM's i min HP N54L men jag tycker allt ser ut att fungera bra nog med tanke på vad den kostade.

Kör du bara med de 2GB som N54L kommer med som standard så vore det nog kanske ett bättre val att installera XPenology direkt. Jag kör min med bara 2GB tilldelat och det fungerar hitills fint iallafall. Beror såklart på hur mycket man tänker låta den göra med såklart.

RAID 5 tror jag att fanns som val när jag la till mina virtuella RDM-diskar i DSM (3st WD Red 4TB). Kan inte svära på det dock.

Permalänk
Medlem

Tack för svar. Det lutar åt att det blir XPenology DSM iaf. Sedan kommer jag nog köra direkt på metallen utan virtuella lager. Har andra maskiner som ska få Xenserver i botten.

Visa signatur

MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI. AMD Ryzen 3700X. Corsair Vengeance LP 16GB. AMD RX 5700XT. Samsung 970 EVO Plus SSD. Corsair RM750X 750W v2. Noctua NH-U12A

Permalänk
Medlem

Låter denna mycket?

Permalänk
Skrivet av coopish:

Låter denna mycket?

Nä.. Jag hör diskarna när dom används annars inget, inget står vid min tv

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

31337

Permalänk
Skrivet av coopish:

Låter denna mycket?

Min står i i en byrå i golvnivå mellan vår hall och kök. Hör ingenting av den såvida jag inte ålar på golvet nära den, vilket jag då gör tämligen sällan.
Dock har jag bytt ut den större av fläktarna, men det blev ingen enorm skillnad tyckte jag.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av coopish:

Låter denna mycket?

Vi pratar en del om ljudnivån på sida 2.
Om du kan tänka dig att modifiera maskinen och fixa nätdelen som tydligen verkar vara den största oljudskällan så kan du säkert få maskinen riktigt tyst.
Men som den levereras direkt ur kartong, dvs som en instegsprodukt i serversortimentet så är den inte "tyst".
Dock får man inte glömma att ljud/oljud är väldigt individuellt.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirlen:

Hej alla. Jag har nyligen skaffat mig en N54L som jag tänkte köra som NAS. Jag är dock kluven vilket OS jag ska köra. Min första tanke var att köra DSM 5 men då det är väldigt lite support på denna så kanske man borde titta på något annat.
Mina krav är att den kan köra Raid 5 eller motsvarande, torrentklient, Plex Media server och ett gäng ISCSI targets.
Någon som har bra tips på OS? Jag är inte så kunnig i att knacka linux kod.

FreeNAS på en USB-sticka, 5st HDD i raid-z1. Det finns färdiga plugin för Transmission, Plex och en hel del annat. Bör passa din behov bra. Skulle rekommendera att köra på mins 4GB minne, gärna 8GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

Min står i i en byrå i golvnivå mellan vår hall och kök. Hör ingenting av den såvida jag inte ålar på golvet nära den, vilket jag då gör tämligen sällan.
Dock har jag bytt ut den större av fläktarna, men det blev ingen enorm skillnad tyckte jag.

Skrivet av freddan83:

Nä.. Jag hör diskarna när dom används annars inget, inget står vid min tv

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av backspace:

Vi pratar en del om ljudnivån på sida 2.
Om du kan tänka dig att modifiera maskinen och fixa nätdelen som tydligen verkar vara den största oljudskällan så kan du säkert få maskinen riktigt tyst.
Men som den levereras direkt ur kartong, dvs som en instegsprodukt i serversortimentet så är den inte "tyst".
Dock får man inte glömma att ljud/oljud är väldigt individuellt.

Tack för input!

Om man nu ska köpa mer minne till vad rekommenderas?
Dessa borde väl passa bra?
http://www.dustinhome.se/product/5010653384/kingston-8gb-1600...

Permalänk
Skrivet av coopish:

Tack för input!

Om man nu ska köpa mer minne till vad rekommenderas?
Dessa borde väl passa bra?
http://www.dustinhome.se/product/5010653384/kingston-8gb-1600...

De torde passa alldeles fint. Man kan i stort sett kasta in vilka minnen som helst, jag hade en 4Gb-sticka liggande med lite kylflänsar, fick fulmecka till dem genom att klippa av kylflänsarna lite med en avbitartång. Fungerar finemang
Men självklart är det bäst att köra med ECC-minnen som du länkat om man ska vara petig.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem

Dustin har återigen kampanj på burken; 1599:-

http://www.dustin.se/product/5010795910/hp-proliant-microserv...

Ser dock att det står 1999:- på hemsidan, hm...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Scuttle:

Dustin har återigen kampanj på burken; 1599:-

http://www.dustin.se/product/5010795910/hp-proliant-microserv...

Ser dock att det står 1999:- på hemsidan, hm...

Den har varit på kampanj i minst en månad på Dustin.se (och fanns då inte på Dustinhome.se), men nu verkar den ha kommit till konsumentsidan också. Momsen skiljer, därför olika priser (men ibland är Dustin dyrare oavsett).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Den har varit på kampanj i minst en månad på Dustin.se (och fanns då inte på Dustinhome.se), men nu verkar den ha kommit till konsumentsidan också. Momsen skiljer, därför olika priser (men ibland är Dustin dyrare oavsett).

Äff, jag som inte kan läsa innantill I mailet från Dustin stod det 1599:-, men utan moms, på sidan ser jag dom ink moms.

Permalänk
Medlem

Har nu hittat det ideala användningsområdet för min N54L (med xpenology såklart!).
Den får bli backup-target till min vanliga Synology !
Sjukt enkel backup-rutin om man har 2 "Synology" NAS'ar

Min N54L är numera lite lätt moddad med hackad BIOS och en femte disk.
Otroligt nöjd med den, makalös maskin för under 1000:-

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Svensktiger:

Har nu hittat det ideala användningsområdet för min N54L (med xpenology såklart!).
Den får bli backup-target till min vanliga Synology !
Sjukt enkel backup-rutin om man har 2 "Synology" NAS'ar

Min N54L är numera lite lätt moddad med hackad BIOS och en femte disk.
Otroligt nöjd med den, makalös maskin för under 1000:-

Hehe, gör likadant jag nu med. Dammade av min DS212j och använder den som backup-target. Fungerar riktigt bra faktiskt.

Permalänk
Skrivet av coopish:

Tack för input!

Om man nu ska köpa mer minne till vad rekommenderas?
Dessa borde väl passa bra?
http://www.dustinhome.se/product/5010653384/kingston-8gb-1600...

Jag kan inte rekommendera Kingston minnen till någon HP server av något slag, det är som att tigga om att få problem.
Jag skulle rekommendera att du köper nån av de minnen som nämns i quickspecen för servern. HP servrar kan vara jäkligt struliga med osupperade minnen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fairyland:

Jag kan inte rekommendera Kingston minnen till någon HP server av något slag, det är som att tigga om att få problem.
Jag skulle rekommendera att du köper nån av de minnen som nämns i quickspecen för servern. HP servrar kan vara jäkligt struliga med osupperade minnen.

Jag har inte haft problem med Kingston öht (men jag köper enbart efter deras konfigurator), även till HP, både workstations, servers, skrivare eller laptops, men har å andra sidan inte köpt Kingstonminnen till mer än kanske 50 olika HP, kanske uppåt 100, blir lätt fler än man minns.

Kingston har inte godkända minnen för N54L längre utan de har utgått (finns enbart för G8 nu), så nu senast köpte jag HP original. Kingston har enbart enkelsidiga 4GB och HP säger att de ska vara dubbelsidiga, vilket är vad de själva säljer.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro