Sega Mega Drive 2 startar inte!

Permalänk
Medlem

Sega Mega Drive 2 startar inte!

Hej på er,

Tänkte spela lite Sonic för nostalgins skull, men har problem med mitt Sega Mega Drive 2..

Införskaffade precis en ström-adapter till mitt Sega Mega Drive 2 eftersom jag inte fick med någon när jag köpte den på loppis. När jag kopplat in allting så lyser inte de röda dioderna på konsolen när jag trycker på power-knappen. Det verkar alltså inte som att den vill starta överhuvudtaget. Får dock konstant brus från A/V-utgången som sprakar till lite extra när jag trycker på power så det verkar som att konsolen får ström.

Så min fråga är om någon har någon aning om hur jag ska gå tillväga? Har någon liknande erfarenheter?

Permalänk
Medlem

Har ingen erfarenhet av just Mega Drive men jag skulle tro att moderkortet nog måste undersökas efter trasiga lödningar eller kondensatorer.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Medlem

Hade samma problem men både min Genesis när jag köpte den.
Lösningen? Använde en original strömadapter, då fungerade de klockrent.
Kan inte säga vad felet låg i däremot.
Polerna på samma ställe, samma output på både volt och ampere.
Dom kanske bara är kräsna små snobbar som bara vill ha originaldelar?

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av prozzac:

Hade samma problem men både min Genesis när jag köpte den.
Lösningen? Använde en original strömadapter, då fungerade de klockrent.
Kan inte säga vad felet låg i däremot.
Polerna på samma ställe, samma output på både volt och ampere.
Dom kanske bara är kräsna små snobbar som bara vill ha originaldelar?

Okej, konstigt.. antar att jag får försöka få tag på och testa med orginal-adapter! *suck*

Permalänk

DC-adaptern är absolut inte kritisk (7,5-12V, och minst 500mA går bra), däremot är polariteten det. Minus ska vara i mitten!

Den som du köpte har en adapter med sig som man ska sätta på skaftet. Har du gjort det? Kan man sätta den åt två olika håll eller går bara det ena? Du kan ha satt den åt fel håll, och då har konsolen tyvärr potentiellt dött.

Permalänk
Medlem

testat blåsa spelet?

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk

se om du kan öppna upp konsollen och ta några bilder på kretskortet .
låter som kassa kondensatorer eller dåliga traces

Visa signatur

Game : Asus P8Z77-V Pro | Intel i7 3770k 4,3ghz OC | EVGA 1070 Founders | 16GB 2133mhz Corsair
Esxi 6.0 : ASRock 970 Extreeme 4 | AMD FX-8120 | 24GB RAM |NetXtreme II 1GB Dual Nic | Intel sasuc8i Raid 8P