Textspel med highscore-lista i python

Permalänk
Medlem

Textspel med highscore-lista i python

Hej!
Jag och min kära vän håller på och utvecklar vårt första Textspel i Python 2.7.x. Nu vill vi få någon form av highscore-system att fungera. Så man kan spela spelet, och få en lista med namn och highscore sorterat efter highscore. Hur gör man smidigast detta tro? Tack.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

När spelet är över så ber ni användaren om namn (om ni inte redan har det tidigare i spelet) och sparar ner det tillsammans med poängen till en fil eller databas.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leedow:

När spelet är över så ber ni användaren om namn (om ni inte redan har det tidigare i spelet) och sparar ner det tillsammans med poängen till en fil eller databas.

Kanske var lite otydlig, men det är alltså hur jag gör det i python jag undrar över.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ost486:

Kanske var lite otydlig, men det är alltså hur jag gör det i python jag undrar över.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, du var inte otydlig. Men jag tänkte att instruktionerna skulle räcka.
Det du egentligen behöver veta är att hantera listor (sortering) och skriva till fil. Googla på "python write to file" eller liknande så kan du labba lite själv med det. Gör ett steg i taget, inte allt på en gång så ska du se att du säkert får pli på det.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?