Visa signatur
Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W
Hej!
Efter många om och men har jag nu äntligen lyckats få mina två begagnade 7950 att prestera som de ska. Jag var tvungen att uppgradera BIOS och nu är båda 7950 Boost mjukvarumässigt med prestanda därefter.
Nu till problemet:
Det ena kortet uppvisar ingen avläsbar GPU-temperatur vare sig i CCC, MSI Afterburner, GPU-z eller HWinfo vilket leder till att auto eller custom fläktkurva inte fungerar (auto ger 20% konstant). VRM-temp syns dock. Ska kortet inte överhettas vid användning så är det manuellt styrd fläkt, det vill säga låst till viss procent, som gäller.
Jag har googlat runt och hittat några som haft liknande problem som löst sig då de flashat tillbaka sina kort till ursprungsbios men de flesta har RMA:at korten. Nu har jag lite svårt att skicka kortet på reklamation och få ett nytt då det är begagnat, säljaren är dock väldigt vettig och häver köpet om jag inte får detta att fungera. Han ska se om han kan leta fram korrekt bios till kortet och se om det kan hjälpa.
Jag är dock lite skeptisk till att BIOS-byte ska fungera då inte rescue-bios (switch 2) heller visar temperatur för GPU men provar gärna det mesta för att få det att fungera.
Någon här med liknande erfarenheter eller som har någon tanke angående vad som går att testa för att få igång det hela?
Kanske ska förtydliga att korten testats ensamma i mITX-HTPC med en i3 4330T så ingen Crossfireproblematik i detta. En lösning skulle ju förstås vara att köra korten i Crossfire (i en annan dator då så klart) och låta det friska kortet styra det sjuka kortets fläkt med lite ghettomod men det känns lite väl avancerat och overkill för mig med Crossfire i dagsläget..
Tacksam för input!
Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W
Spelnyheter från FZ
Copyright © 1999–2025 Geeks AB. Allt innehåll tillhör Geeks AB.
Citering är tillåten om källan anges.