Är detta verkligen rimligt?

Permalänk
Medlem

Är detta verkligen rimligt?

Tänk på att paket som ej hämtas ut och går i retur till XXXXXXXX Sverige AB, debiterar vi 495 kronor samt den faktiska kostnaden för produkten / produkterna. Avgiften är en kompensation för frakt och omkostnader.

Frakten kostar 99 kronor, och kan tänka mig att en genomsnittsorder ligger på runt 1200 kronor.

Kan det verkligen vara rimligt att på en order för 1200 kronor, som blir returnerad, debitera 1200 + 495 kronor? Kan ju inte ens vara lagligt?

Permalänk
Entusiast

Är det 1200 kr utöver det du redan betalat så den totala kostnaden blir 2895 kr för den hypotetiska ordern?

Eller tycker du det är orimligt att du måste betala fullpris plus straffavgift för något du inte ens får? Vad rör det sig om för typ av vara?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Nej det är inte rimligt men fraktpriser är inte kända för att vara det heller.

Visa signatur

Dator: i5 3570K, EVGA GTX 1060 SC 6GB, Gigabyte Z77M-D3H, 16GB Corsair Vengeance LP DDR3, 1TB WD Blue, Intel 530 120GB och FD Core 1000
F.d Supermusen: Microsoft USB wheel mouse cream white, 1999 års modell.
Nuvarande mus: Steelseries kana v2

Permalänk
Avstängd

Fan är det där för jävla skämt då, så om jag köper en mobiltelefon som jag inte hämtar ut så ska dom debitera 495 + 6000 för mobilen ?

Ocker isåfall och det hade jag gått vidare med, företag får inte bete sig hur som helst.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är fullt rimligt om du beställer en vara och dom levererar den och du vägrar hämta ut den så dom lägger till en avgift på 495kr.

Visa signatur

CASE: Corsair 5000D Airflow Vit MOBO: AORUS X570S PRO AX
CPU: AMD Ryzen 5800X CPU Cooler: Corsair H100i PRO RGB
RAM: 32GB Corsair Dominator Platinum 3200MHz (4x8GB) GPU: MSI Ventus 3X RTX 3070Ti
PSU: Corsair HX1000i SSD: Samsung 980 PRO M.2 500GB, Samsung 970 EVO M.2 500GB, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung 870 QVO 1TB, 2 x Gigabyte 1TB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av trollhattan:

Fan är det där för jävla skämt då, så om jag köper en mobiltelefon som jag inte hämtar ut så ska dom debitera 495 + 6000 för mobilen ?

Ocker isåfall och det hade jag gått vidare med, företag får inte bete sig hur som helst.

Fast det beror ju helt på vad det är för produkt. Om det är något som man inte kan räkna med att det går att sälja igen är det ju rimligt att se den som förbrukad vid retur. Om det till exempel handlar om specialtillverkade varor.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av AsakuroX:

Jag tycker det är fullt rimligt om du beställer en vara och dom levererar den och du vägrar hämta ut den så dom lägger till en avgift på 495kr.

Läs om?
Jag är helt med på att man skall betala 495:- i omkostnader det medför att inte hämta ut varan, men inte även för produkten som han ej kommer ta del av - om det inte är en specialvara så att säga (måttbeställt dyl.) Det verkar inte riktigt klokt, tycker jag.

Citat:

debiterar vi 495 kronor samt den faktiska kostnaden för produkten / produkterna.

Permalänk
Medlem

Varför köper man då någonting om man inte vet att man kan betala för sig?

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dax:

Varför köper man då någonting om man inte vet att man kan betala för sig?

Det kan ju hända saker ?

Permalänk
Inaktiv

Man kan ju alltid hämta ut prylen och använda ångerrätten eller distansköpslagen för att returnera den.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SueCia:

Tänk på att paket som ej hämtas ut och går i retur till XXXXXXXX Sverige AB, debiterar vi 495 kronor samt den faktiska kostnaden för produkten / produkterna. Avgiften är en kompensation för frakt och omkostnader.

Frakten kostar 99 kronor, och kan tänka mig att en genomsnittsorder ligger på runt 1200 kronor.

Kan det verkligen vara rimligt att på en order för 1200 kronor, som blir returnerad, debitera 1200 + 495 kronor? Kan ju inte ens vara lagligt?

Till att börja med så tycker jag inte att det är orimligt. Men det är några saker som kan vara bra att veta.

Om du har betalat i förskott, eller om de debiterar dig hela kostnaden för produkten i efterhand så har du de facto köpt produkten även om du inte fått den. Om det är en produkt som man kan ångra enligt distansköplagen så bör du kunna ångra köpet även efter det att den gått tillbaka till dem. De har inte rätt att sälja en produkt som du köpt till en annan kund. Om du inte ser till att frakta hem produkten till dig, vilket nu är helt ditt eget ansvar, så måste de i sista hand kassera den.

Att de vill ha 495kr för att hantera returen av frakten är väl inget konstigt. Vad du betalar för frakten behöver inte vara deras faktiska kostnad, plus att de kan ha mycket sämre villkor för returfrakter. De har dessutom eventuellt en del jobb med det hela.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Man kan ju alltid hämta ut prylen och använda ångerrätten eller distansköpslagen för att returnera den.

^-- This.

Visa signatur

ѻ Chassi: Temjin TJ08B-E ѻ MOBO: ASUS MAXIMUS VI GENE
ѻ CPU: i7-4770K @ 3,50GHz ѻ RAM: 16GB 1600mhz Corsair Vengeance Pro Black
ѻ GPU: ASUS GeForce GTX780 ѻ PSU: Corsair AX860
ѻ SystemDrive: Intel 520 240GB ѻ HDD1: WD Red 3TB
ѻ Skärm: LG 27EA63

Permalänk
Medlem

Måste jue vara varor som är tillverkade eller importerade specifikt åt kunden för att det ska vara rimligt med dom kostnaderna. Är det customgrejor kan jag förstå kostnaden annars är det inte rimligt.

Permalänk
Medlem

Det är inte specialbeställda grejer, utan det är grejer som ligger i kartong, precis som ett grafikkort.

Och självklart förstår jag kostnaden på 495 (även om jag tycker den är hög den med) Men att dom debiterar varans kostnad förstår jag inte alls, då det går att sälja varan till nästa köpare.

Nej jag har inte råkat ut för detta problem själv, jag har beställt en vara därifrån idag och fick en orderbekräftelse där texten jag citerade i trådstarten fanns med.

Permalänk
Medlem

Frågan är om man inte närmar sig ett oskäligt avtalsvillkor när man BÅDE vill ha betalt för returfrakten och produktens värde.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem

Exakt vad för vara gäller det? Att varan ligger i kartong betyder ju inte att den inte är specialbeställd.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Tänk på att paket som ej hämtas ut och går i retur till XXXXXXXX Sverige AB, debiterar vi 495 kronor samt den faktiska kostnaden för produkten / produkterna. Avgiften är en kompensation för frakt och omkostnader.

Frakten kostar 99 kronor, och kan tänka mig att en genomsnittsorder ligger på runt 1200 kronor.

Kan det verkligen vara rimligt att på en order för 1200 kronor, som blir returnerad, debitera 1200 + 495 kronor? Kan ju inte ens vara lagligt?

1. Vilket företag är det?
2. Nej , det är inte rimligt att man som kund ska betala för en produkt man inte hämtar ut. Dock ej special beställt.
3. Rimligt är att man får betala en viss summa pengar för omkostnader , men inom rimliga kostnader såsom frakt.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Staropramen:

Frågan är om man inte närmar sig ett oskäligt avtalsvillkor när man BÅDE vill ha betalt för returfrakten och produktens värde.

Normalt sett om man skriver avtal om att köpa en produkt, även som privatperson så är man bunden att slutföra avtalet. Rätten att returnera en produkt som man beställt på distans är ett specialfall som är väl definierat. Företaget gör tolkningen att om du inte hämtar ut produkten så räknas det inte som att du ångrar dig utan som att du fortfarande köpt produkten, men orsakat dem merkostnader för returfrakt och hantering. Produkten är fortfarande din, men du får se till att frakta hem den själv.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Det är ej rimligt och man kan bestrida orimliga kostnader som företag försöker pådyvla en om man orkar. Det är dock inte orimligt att man tar ut en avgift men kostnaden ska motsvara de omkostnader som företaget faktiskt har, på ett ungefär.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Normalt sett om man skriver avtal om att köpa en produkt, även som privatperson så är man bunden att slutföra avtalet. Rätten att returnera en produkt som man beställt på distans är ett specialfall som är väl definierat. Företaget gör tolkningen att om du inte hämtar ut produkten så räknas det inte som att du ångrar dig utan som att du fortfarande köpt produkten, men orsakat dem merkostnader för returfrakt och hantering. Produkten är fortfarande din, men du får se till att frakta hem den själv.

Intressant vinkel, just det har jag inte funderat på.

Men om nu varan är min men återsänd till säljaren, vad har dom då rätt att göra med den? Sälja den igen kan dom ju inte gärna göra om den tillhör mig.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SueCia:

Tänk på att paket som ej hämtas ut och går i retur till XXXXXXXX Sverige AB, debiterar vi 495 kronor samt den faktiska kostnaden för produkten / produkterna. Avgiften är en kompensation för frakt och omkostnader.

Frakten kostar 99 kronor, och kan tänka mig att en genomsnittsorder ligger på runt 1200 kronor.

Kan det verkligen vara rimligt att på en order för 1200 kronor, som blir returnerad, debitera 1200 + 495 kronor? Kan ju inte ens vara lagligt?

om en sak som du beställt går tillbaks, altså du inte hämtar ut den så debiteras du för frakten och omkostnader i ditt fall tog dom ut 495:- detta får du förhandla med dom om va du skall göra, det andra du snackar om vet jag inte alls va du pratar om ring upp dom o fråga va dom håller på med.

gäller detta ett abbonemang som går tillbaks kan dom bli griniga. jag ångrade ett köp på tele2 som jag sen någon månad får en faktura på 2000:- jag ringde direkt o ifråga satte detta ,dom påstod att det va hanteringkostnader för abbonemang osv.... Men med ren sagt föprbannelse sa jag det lägg av jag betalar inte den avgiften jag går till sak med detta om ni nu skall hålla på dessutom rekomenderar jag er inte för andra, dom plockade bort den avgiften. har dock aldrig handlat av dom igen i allfall.... men mitt tips är om det handlar om abbonemang så va försiktig ska ni ha produkten ja då beställer ni om inte ge fan i det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dax:

Varför köper man då någonting om man inte vet att man kan betala för sig?

Icke förutsägbara händelser? Högre räkningar? Sjukdom? Tandvård? Krocka med bilen? etc.

Skrivet av Staropramen:

Frågan är om man inte närmar sig ett oskäligt avtalsvillkor när man BÅDE vill ha betalt för returfrakten och produktens värde.

Om så är fallet så är det rent lurendrejeri. Visst.. Straffavgiften förstår jag (även om den är ganska hög) men att kräva att man ska dessutom betala för varan iallafall kan ju inte vara lagligt.

Skrivet av Fläskfile:

om en sak som du beställt går tillbaks, altså du inte hämtar ut den så debiteras du för frakten och omkostnader i ditt fall tog dom ut 495:- detta får du förhandla med dom om va du skall göra, det andra du snackar om vet jag inte alls va du pratar om ring upp dom o fråga va dom håller på med.

gäller detta ett abbonemang som går tillbaks kan dom bli griniga. jag ångrade ett köp på tele2 som jag sen någon månad får en faktura på 2000:- jag ringde direkt o ifråga satte detta ,dom påstod att det va hanteringkostnader för abbonemang osv.... Men med ren sagt föprbannelse sa jag det lägg av jag betalar inte den avgiften jag går till sak med detta om ni nu skall hålla på dessutom rekomenderar jag er inte för andra, dom plockade bort den avgiften. har dock aldrig handlat av dom igen i allfall.... men mitt tips är om det handlar om abbonemang så va försiktig ska ni ha produkten ja då beställer ni om inte ge fan i det.

Abonnemang är ett träsk fyllt av dolda och hyfsat oskäliga debiteringar. Ta tex. Viasat/Canal digital med deras dekrypteringsavgifter på nästan två hundra kronor som ett exempel. Finns inte en chans att det kostar en krona ens.. Däremot är det en gråzon och tro inte att företagen har någon moral att stå över dessa.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staropramen:

Intressant vinkel, just det har jag inte funderat på.

Men om nu varan är min men återsänd till säljaren, vad har dom då rätt att göra med den? Sälja den igen kan dom ju inte gärna göra om den tillhör mig.

Antar att dom lägger det på hyllan och väntar på att du ska höra av dig.

I teorin kan dom väl även ta betalt för lagerplats då. Du förvarar ju dina grejer på deras lager.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Rekordmedlem

Varans pris ska man inte betala eftersom man har lagstadgad ångerrätt vid distanshandel iSverige, däremot är avgiften ok.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det vore intressant att veta vilket företaget är. Ett företag med sådana villkor vill i alla fall jag hålla mig borta från.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Varans pris ska man inte betala eftersom man har lagstadgad ångerrätt vid distanshandel iSverige, däremot är avgiften ok.

Sant, men är ångerrätten förknippad med något krav på att aktivt meddela att man ångrar sig? Att bara inte hämta ut varan kan ju tolkas på mer än ett sätt.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Staropramen:

Sant, men är ångerrätten förknippad med något krav på att aktivt meddela att man ångrar sig? Att bara inte hämta ut varan kan ju tolkas på mer än ett sätt.

Ja självklart måste du aktivt meddela att du vill använda ångerrätten. Man har 14 dagar på sig att meddela näringsidgaren från den dagen man tar emot försändelsen.

Skrivet av Tumnus:

Icke förutsägbara händelser? Högre räkningar? Sjukdom? Tandvård? Krocka med bilen? etc.
.

Skit samma, har du ingått ett avtal är det ditt ansvar att fullfölja din del av avtalet. Är du hos tandläkaren i två veckor så du inte kan hämta ut paketet får du ordna så att någon annan gör det eller så meddelar man näringsidkaren eller postkontoret. Att inte hämta ut det är alltid ditt fel. Det är du som beställt varan så det kommer ju inte som en överraskning att den är på väg. Har man inte en ekonomisk buffert för att klara ett tandläkarbesök eller en högre elräkning så har man inte råd att köpa varan från första början heller.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SueCia:

Tänk på att paket som ej hämtas ut och går i retur till XXXXXXXX Sverige AB, debiterar vi 495 kronor samt den faktiska kostnaden för produkten / produkterna. Avgiften är en kompensation för frakt och omkostnader.

Frakten kostar 99 kronor, och kan tänka mig att en genomsnittsorder ligger på runt 1200 kronor.

Kan det verkligen vara rimligt att på en order för 1200 kronor, som blir returnerad, debitera 1200 + 495 kronor? Kan ju inte ens vara lagligt?

är ju bara att hämta ut paketet man beställt, då blir det ingen extra kostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Skit samma, har du ingått ett avtal är det ditt ansvar att fullfölja din del av avtalet. Är du hos tandläkaren i två veckor så du inte kan hämta ut paketet får du ordna så att någon annan gör det eller så meddelar man näringsidkaren eller postkontoret. Att inte hämta ut det är alltid ditt fel. Det är du som beställt varan så det kommer ju inte som en överraskning att den är på väg. Har man inte en ekonomisk buffert för att klara ett tandläkarbesök eller en högre elräkning så har man inte råd att köpa varan från första början heller.

Självklart ska man följa de avtal man ingår. Vi har däremot lagar och regler som reglerar hur ett avtal får se ut. Jag vet inte hur det är i detta fallet, men jag har svårt att tro man som företag kan ta betalt för en produkt, få tillbaka den och i slutändan behålla både varan och pengarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ångerrätten kan för den delen gälla en "specialtillverkad" vara också då man måste avtala bort rätten. Detta måste framgå tydligt, och det måste i princip tillverkas från grunden eller fått en personlig prägel samt ha avtalats bort för att någon ångerrätt inte skall gälla. Har ni inte kommit överens om att ångerrätten inte skall gälla så kan man få igenom sådana krav och utnyttja den lagen.

Returhantering kostar, men tar de tillbaka varan skall de självklart inte ha pengar för varan. En avgift är däremot rimligt då företaget blir debiterade returfrakt plus straffavgift av speditören, samt måste hantera returen. Tänk på att inte hämta ut en vara däremot inte likställs med avbeställning, upphävning av köp, ångerrätt eller liknande. Vid ångerrätt står man normalt sett själv för frakten. Sen skulle man ju i teorin kunna åberopa ångerrätten innan man hämtat ut varan, men det är nog ingen bra idé att låta paketet gå tillbaka efter flera veckor hos ombudet. Och har man inte betalat i förskott så har man väl på faktura idag så det bör inte finnas någon anledning till att strunta i att hämta det. Hur som helst måste ett avtal godkännas eller framgå tydligt innan köpet genomförs.