Hur använda VPN och annan uppkoppling parallellt?

Permalänk
Medlem

Hur använda VPN och annan uppkoppling parallellt?

Hej.
På jobbet är jag ofta uppkopplad via webben mot ett fjärravläsningssystem, jag måste då använda mig av en vpn.
Denna vpn tillåter inte att jag kollar på internet men det skulle jag vilja göra ibland utan att koppla ner vpnen.
Skulle det gå på något sätt att använda det inbyggda mobila bredbandet till vpnen och wifi-anslutning till att köra vanligt internet? ( eller tvärt om ).
Har en dell med w8.1 om det har nån betydelse.....

Godeftermiddag/ björkand

Permalänk
Legendarisk
Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjorkand:

Hej.
På jobbet är jag ofta uppkopplad via webben mot ett fjärravläsningssystem, jag måste då använda mig av en vpn.
Denna vpn tillåter inte att jag kollar på internet men det skulle jag vilja göra ibland utan att koppla ner vpnen.
Skulle det gå på något sätt att använda det inbyggda mobila bredbandet till vpnen och wifi-anslutning till att köra vanligt internet? ( eller tvärt om ).
Har en dell med w8.1 om det har nån betydelse.....

Godeftermiddag/ björkand

Du kanske kan prata med dig tekniska ansvariga på företaget och fråga varför er VPN är konfigurerad så?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjorkand:

Hej.
På jobbet är jag ofta uppkopplad via webben mot ett fjärravläsningssystem, jag måste då använda mig av en vpn.
Denna vpn tillåter inte att jag kollar på internet men det skulle jag vilja göra ibland utan att koppla ner vpnen.
Skulle det gå på något sätt att använda det inbyggda mobila bredbandet till vpnen och wifi-anslutning till att köra vanligt internet? ( eller tvärt om ).
Har en dell med w8.1 om det har nån betydelse.....

Godeftermiddag/ björkand

Jag misstänker att när du kopplar upp dig mot ditt VPN så ändras dina routes (framförallt tänker jag då på din default gateway). P.g.a. detta förlorar du åtkomsten till Internet, och anledningen till det är att all din trafik skickas via VPN istället för till över ditt Wifi.

Om ovanstående är fallet så går det att justera genom att sätta upp routes för de nät som finns på VPN manuellt och sedan lägga tillbaka den rätta default gateway. Det är lite meckigt och kräver en del arbete, men det bör gå att automatisera med hjälp av en bat-fil när man hittat en konfiguration som fungerar.

Visa signatur

-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

Som ovanstående talare.

Administratören som sköter om er VPN måste konfigurera din VPN så att bara trafik som ska till jobbet tvingas ner i tunneln.
Då går övrig trafik via din vanliga gateway istället. Split tunneling brukar det kallas.

Du skulle kanske iofs kunna lösa det själv genom att skriva statiska routar för windows, men det känns komplicerat för det här ändåmålet.

Visa signatur

TANSTAAFL

Permalänk
Medlem

Väldigt ofta är det dns-servern som inte blir konfigurerad på vpnet. Har inte använt windows 8 som klient mot ett vpn så har ingen koll på vilka inställnings möjligheter som finns. Kan vara så att det finns ett smidigt powershell script för att ställa in routes rätt, om det är det som är fel.

Visa signatur

Macbook Air 13" (2012)

Permalänk
Medlem

Hej och tack för alla svar.
Detta med split tunneling lät intressant men hur är der med säkerheten? Kan det smita in nåt skit från nätet in i systemet som jag ansluter med vpn?
Kanske skulle vara bäst att tala med it-avdelningen men risken är nog ganska stor att det blir stopp pga säkerheten.

Godafton/ björkand

Permalänk
Medlem

Själva tanken med "deny split tunneling" är givetvis att minimera riskerna att precis som du skriver någon drar in skit från internet rakt in på företaget. Visst ligger det litegrand bakom det, men dagens maskar är rätt smarta och det stoppar nog inte särskilt mycket.

Själv gjorde jag ett batchscript som löste det. Jag kunde inte klicka ur den där "Use default gateway on remote network" då nätverksadministratören skickat ut en förkonfigurerad förbindelse man inte kunde förändra. Därför hade jag ett fil jag körde med som lade till en 0.0.0.0 mask 0.0.0.0 och pekade på default gateway som man hade innan uppkopplingen etablerades. Sedan lade den till en route mot företaget, i mitt fall 10.4.0.0 mask 255.255.0.0. Tämligen löjlig form av säkerhet för microsofts L2TP-klient att man kan kringgå den genom att skapa egna routes...