Ipad i skolan skadad, måste jag betala kostnaden?

Permalänk
Skrivet av Danmyr:

Inte undra på att skolresultaten sjunker likt ett ankare

Vet inte om du är seriös eller ej, men detta är genomsnittsbetygen under de senaste åren i gymnasieskolan:

Edit: Det framgick inte men jag ville visa att datorer inte betyder lägre betyg. Dock hade jag missförstått begreppet betygsinflation. Men det verkar som om att det inte går att bevisa varken eller, inte ens med PISA undersöknigen.

Permalänk
Avstängd

Just därför ska de förbjud alla sådana grejer i skolan. Man behöver inte laptop förrens man börjar universitet/högskola, och då kan man köpa en billig skit för 3000 eller liknande som fungerar. Ipad i skolan, vilka dumheter. Ta bort nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

...Jag har ju tex skruvdragare i mitt jobb som elektriker, absolut inte nödvändigt men skönt...

Skillnaden är väl att du drar in pengar till företaget som bekostar skruvdragaren.
En elev på en skola gör det inte.

Permalänk
Skrivet av nanananaBatman:

Du har inte skolplikt i gymnasiet.
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfatt...

Har du redan betalat kostnaden tror jag dessutom att det kan bli riktigt svårt att få tillbaka några pengar. När du betalar fakturan som du fick anser man förmodligen att du godkänt kostnaden, det brukar funka så när man betalar kostnader till vinstdrivande företag att en frivillig aktiv inbetalning likställs med att du granskat och godkänt kostnaden. Men du kan ju be dem om villkoren igen, för rent intresses skull.

Är inte ute efter att få återbetalning, undrar bara hur det går till och sånt. Går ju fortfarande i gymnasiet så har fattat att det är lika bra att betala ifall man varit klantig

Permalänk
Medlem
Skrivet av ole-jacob:

Sa inte att det va okej? Poängen var att ifall man lånar ut 20 st ipads till 20 olika personer så får man räkna med att minst 1 är sönder, vilket jag tycker är förståeligt. Sa ingenting om att det var okej? Verkar som att vissa inte riktigt läser vad som skrivs.

Det räknar man säkert med men... Varför ska skolan betala den skadan bara för att det är troligt att det kommer att inträffa olycker och andra saker med utlånad skolutrustning. Man kan ju även tänka sig att skolan räknar med att kunna använda dem kanske mer efter att ni elever lånat dem.

Då du inte nämt något om vad för avtal du och din skola ingått vid utlåningen av sagda Ipad är det svårt att säga hur det är upplagt på just din skola men det är nog troligt att du fått betala självrisken för en försäkring då summan 1000kr ser ut som en fin och rund summa som man förhandlat fram.

Det är brukligt att teckna försäkringar för denna typ av utrustning och att man ålägger den som lånar utrustningen att betala ev självrisk om försäkringen behövs användas vid olycksfall/borttappat eller stöld etc.

Man om man vänder på resonemanget och ingen var ekonomiskt ansvarig för utlånad elektronisk utrustning... Hur många skulle då lämnas in hela efter avslutad låneperiod tror du?

Jag kanske är skeptisk men jag tror att skadorna och antalet borttappade/stulna skulle vara markant högre då än om man tvingas betala självrisken för de tillfällen den utnyttjas.

Permalänk
Skrivet av ole-jacob:

Vi i klassen fick Ipad's i skolan som jag hade i 1 år (bytte linje så lämnade in den) och under det året så råkade jag tappa den och hela skärmen spräcktes.När jag lämat in Ipaden så fick jag hem en räkning som låg på 1000 kr som jag betalade. Även om jag spräckte den av ren klantighet så tycker jag endå att jag inte borde betalat eftersom att Ipad och dator är ju en del av studierna man kan ju lixom inte välja att inte ha det eftersom det är som sagt en del av studierna och alla borde väl förstå att i en klass som det går t ex 20 pers så är det rätt stor chans att iallafall 1 råkar tappa den. Det jag undrar är vad ni tycker om detta, borde man betala för något som man måste ha pga att det ingår i studierna. Och vad skulle handla ifall du bara sket i att betala räkningen? Vet inte om detta är rätt ställe att fråga men vi får se hur det går

Om någon hade lånat din IPad och sen haft sönder den hade inte du velat ha ersättning för den då?
Det vill skolorna också.

Skrivet av Pinkn00b:

TS går i gymnasiet där det inte är skolplikt men hade det varit grundskola skulle TS slippa betala överhuvudtaget.

Någon hade varit tvungen att betala det, antingen han eller hans föräldrar.

Skrivet av Superlight:

Går till inkasso och kronofogden troligtvis. Där vill man absolut inte hamna.

Min kompis gjorde likadant fast sket i att betala räkningen och det gick till inkasso som sedan gick så långt som till kronofogden, så du gjorde helt rätt i att betala räkningen som du fick.

Skrivet av stolproten:

Tappar jag min (företagets) dator i golvet på min arbetsplats så kommer inte jag betala ett öre för att få den lagad och detsamma tycker jag bör gälla på din arbetsplats.

Då kan vi kasta din privata dator i golvet och slippa och betala
För då använder vi samma ursäkt som du gör, har du rätt att förstöra grejer utan att behöva betala för det så har väl folk rätt att förstöra dina med.

Permalänk
Skrivet av Psykbryt_1994:

Om någon hade lånat din IPad och sen haft sönder den hade inte du velat ha ersättning för den då?

Självklart hade jag velat ha ersättning, men nu är inte mina kompisar "tvungna" att låna min Ipad?

Permalänk
Medlem

Har inte skolan någon drulleförsäkring? Folk som snackar om klantighet kan gå och dra något gammalt över sig... shit happens!
Jag själv pajade min laptop på gymnasiet och IT-snubben i källaren bytte skärmen åt mig utan extra kostnad. Som någon innan sa, vem fan köper in 1000 datorer utan någon extra försäkring?

Jag tycker skolan borde pröjsat. Har skolan krav på IPAD/dator i studierna och har råd att köpa in dem så har dem råd att laga.

Visa signatur

i7 5820k @ 4.6Ghz, 980Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av ole-jacob:

Tycker inte det är riktigt samma sak, du har skolplikt och sen att ipad/dator ingår i studierna betyder ju att du måste ha det.

Nej det ingår inte. Det är något du väljer att ta ut och låna, det finns inga tvång på att du ska låna den.
Det finns alltid möjlighet att göra alla studier med papper och penna.

Skrivet av martinrlilja:

Vet inte om du är seriös eller ej, men detta är genomsnittsbetygen under de senaste åren i gymnasieskolan:

Kunskap=Betyg
I don't think so.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ole-jacob:

Sa inte att det va okej? Poängen var att ifall man lånar ut 20 st ipads till 20 olika personer så får man räkna med att minst 1 är sönder, vilket jag tycker är förståeligt. Sa ingenting om att det var okej? Verkar som att vissa inte riktigt läser vad som skrivs.

Det är klart att de räknar med att saker går sönder, det är därför de är försäkrade. Däremot räknar de nog inte med att de ska betala för att andra slarvar.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinrlilja:

Vet inte om du är seriös eller ej, men detta är genomsnittsbetygen under de senaste åren i gymnasieskolan:

http://content.chili-frukt.se/dump/betyg.png

Aftonbladet har en artikel idag faktiskt som inte ger samma sken som din statistik om en lysande skola...

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article19040884.ab

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinrlilja:

Vet inte om du är seriös eller ej, men detta är genomsnittsbetygen under de senaste åren i gymnasieskolan:

http://content.chili-frukt.se/dump/betyg.png

Betygsinflation.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Inaktiv

Jag antar att man får genomgå någon form av avtal för att få en Ipad eller dylikt. Kan inte tänka mig att ma. Är tvungen att ta emot den för att få gå i skolan.

Är man tvungen att ta emot den och inte gillar avtalet kan man ju lämna den i lådan hemma och använda papper och penna eller en egen bärbar dator/platta.

Permalänk
Skrivet av Gainsgoblin:

Nej det ingår inte. Det är något du väljer att ta ut och låna, det finns inga tvång på att du ska låna den.
Det finns alltid möjlighet att göra alla studier med papper och penna.

På ett sätt så tycker jag faktiskt att det är ett tvång på att man ska ha Ipads när det ingår i kursen.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tagit bort uppmaning till brott*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av anon81912:

Jag antar att man får genomgå någon form av avtal för att få en Ipad eller dylikt. Kan inte tänka mig att ma. Är tvungen att ta emot den för att få gå i skolan.

Är man tvungen att ta emot den och inte gillar avtalet kan man ju lämna den i lådan hemma och använda papper och penna eller en egen bärbar dator/platta.

Du kan inte söka efter information på papper eller penna vilket du kan få i uppgift att göra. Inte alla som har dator eller Ipad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinrlilja:

Vet inte om du är seriös eller ej, men detta är genomsnittsbetygen under de senaste åren i gymnasieskolan[/IMG]

Betyg är inte detsamma som resultat.

http://www.skolverket.se/statistik-och-utvardering/internatio...

Högre betyg, mer korkade ungar. Betygsinflation med andra ord.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av Gainsgoblin:

Nej det ingår inte. Det är något du väljer att ta ut och låna, det finns inga tvång på att du ska låna den.
Det finns alltid möjlighet att göra alla studier med papper och penna.

På min gamla skola var det ungefär lika nödvändigt som matteboken, ingen tvingar en till att låna den, men läraren antar att man har med sig den till lektionerna. Samt att det är rätt tufft att pilla med fysiktabeller i miniräknaren.

---

Ser man det som ett läromedel så känns det ju rätt självklart att man blir ersättningsskyldig (slitage måste man som skola räkna med). Dock bör det ju framgå tydligt i avtalen vilka avgifter som gäller och vid vilka skador, likt bibliotekslånavtalen. Dock har jag inte hört en endaste historia om att någon har blivit ersättningsskyldig på min gamla skola för att de har råkat skada en dator eller slagit/dragit isönder den för den delen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Någon hade varit tvungen att betala det, antingen han eller hans föräldrar.

I gymnasiet ja men hade det varit grundskola och eleverna hade varit tvingade att använda tex Ipad och den hade gått sönder av olycksfall så skulle varken eleven eller föräldrarna vara tvugna att betala för den på grund av att vi har gratis skolgång här i Sverige i grundskolan.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Skrivet av hoski:

Nej, skolplikten gäller bara grundskolan.

Har du valt att gå gymnasiet då är det du som accepterat hela paketet så då gäller skolplikten!

Skrivet av ole-jacob:

Vem säger att detta är ett problem? Jag tycker det jag tyckte om situationen och ville se vad andra tyckte. Har betalat för den. Ifall läser mitt första inlägg står det att jag betalade för skadan. Det handlar inte om att man kan eller inte kan hantera för olyckan kan hända vem som helst. Jag är rätt försiktig med sakerna jag lånar, slänger inte bara runt det överallt.

Olycker händer alla och jag tycker att du har gjiort rätt för dig

Skrivet av Friterad:

Nej du har inte skolplikt, du kan hoppa av när du vill och skolkar du så är det ditt ansvar

Visst kan man hoppa av när man vill men som jag skrev ovan, har man valt gymnasiearbetet så är du skyldig att befinna dig i skolan, sköter du inte dig blir du utskriven från gymnasiet, så enkelt är det med de.

Permalänk
Medlem

Har inte skolan en försäkring som täcker olycksfall??!

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk
Avstängd

klart du ska betala, om du förstör en enda sak i skolan oavsett vad är det du eller dina föräldrar som får betala det om lärare eller annan i elev kan medge att det är du som gjort det.

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk
Skrivet av Gainsgoblin:

Kunskap=Betyg
I don't think so.

Skrivet av aileron:

Aftonbladet har en artikel idag faktiskt som inte ger samma sken som din statistik om en lysande skola...

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article19040884.ab

Skrivet av MakeCoke:

Betygsinflation.

Skrivet av twit:

Betyg är inte detsamma som resultat.

http://www.skolverket.se/statistik-och-utvardering/internatio...

Högre betyg, mer korkade ungar. Betygsinflation med andra ord.

Nu var mitt mål att visa att betygen i gymnasieskolorna inte har sjunkit p.g.a. datorerna. Men ja, som ni påpekat så blir det problematiskt p.g.a. betygsinflationen (som jag förövrigt hade missförstått). Dock har trenden, enligt artiklen, pekat nedåt de senaste 10-15 åren, alltså inte på grund utav några datorer... I skolan... (Edit: PISA undersökningen inbegriper 15-åringar, alltså inte gymnasie-elever. Så fortfarande inte Datorer → Lägre betyg.)

Jag kan även hålla med att betygen inte är det samma som kunskap, men det gäller även PISA undersökningen, där handlar det dessutom om ett mycket mindre urval jämfört med betygen. Samt att betygen varierar en hel del från kommun till kommun. Vilket gör att det blir svårt, åtminstone i min mening, att säga att det är något exakt mått, istället att det är lite mer som en opinionsundersökning helt enkelt. Men ser man en långvarig trend, som artiklen säger, så håller jag med om att det går att lita på, åtminstone att resultaten försämras. Dock får man ju inte glömma att PISA testar på vissa specifika saker, som kanske svenska elever är extra dåliga på, medan de kanske hade presterat bättre på något annat. Nu har jag dock sett “9.z mod Kina” och om man kan anta att svenskarnas resultat motsvarar danskarnas så är det ju inte särskilt positivt.

(Har feber, men jag hoppas att det fortfarande går att läsa och inte var helt och hållet ett slöseri av din tid. )

Permalänk
Medlem
Skrivet av ole-jacob:

Du kan inte söka efter information på papper eller penna vilket du kan få i uppgift att göra. Inte alla som har dator eller Ipad.

Ingen som tvingade dig att använda ipaden. Duger gott o väl med papper/penna eller så kan du använda skolans datorer eller böcker för att få information.

Ska dock säga att vi fick (låna) varvsin laptop när jag gick i gymnasiet. Efter ett halvår kraschade min HDD pga olika anledningar vi inte behöver gå in närmare på. I vilket fall så tog jag den till it-snubbarna som konstaterade att den var paj och jag fick en ny HDD utan att betala ett öre.

Permalänk

I vår skola så står skolan för allt som händer på skolan men även för det som händer på vägen till och från skolan.

Finns dock fortfarande undantagsfall, min SSD dog hemma men eftersom det inte var mitt fel betalade skolan

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av six_dice:

Skillnaden är väl att du drar in pengar till företaget som bekostar skruvdragaren.
En elev på en skola gör det inte.

En skola får ungefär 100 000 kr/år per elev. Vi har väldigt hög grad av skolor som drivs privat med vinstintresse i Sverige. Sen är det självklart upp till skolan eller kommunen beroende på vem som är huvudman vad det gäller avtalen för låneutrustning. Båda har pengar för att bekosta material. Just datorinköp är ingen större del och är bara ett par procent av skolpengen de kommer få för eleven under tiden den går på utbildningen. Avgiftsfri skola har vi bara för grundskolan däremot. T.ex. skulle din hemkommun kunna bestämma att de inte skulle få någon mat i gymnasiet, men de får inte lägga vilka avgifter som helst på ungdomsgymnasiet. Dåliga avtal om utrustning som datorer brukar kosta både elever och skolan pengar, så de har alltid ett ansvar, men har de gått med på att eleverna ska betala självrisk vid skador så har dem. Det finns värre lösningar.

Permalänk
Skrivet av DOGE:

Ingen som tvingade dig att använda ipaden. Duger gott o väl med papper/penna eller så kan du använda skolans datorer eller böcker för att få information.

Ja jag kan gå till biblioteket för att hitta information som vissa gjorde förr Pff behöver ju inte ens gå i skola ju! Allt finns ju i biblioteket

Permalänk
Medlem
Skrivet av DOGE:

Ingen som tvingade dig att använda ipaden. Duger gott o väl med papper/penna eller så kan du använda skolans datorer eller böcker för att få information.

Ska dock säga att vi fick (låna) varvsin laptop när jag gick i gymnasiet. Efter ett halvår kraschade min HDD pga olika anledningar vi inte behöver gå in närmare på. I vilket fall så tog jag den till it-snubbarna som konstaterade att den var paj och jag fick en ny HDD utan att betala ett öre.

Finns gott om skolor där du inte har tillgång till någon vanlig datorsal och om du lånar en bärbar över dagen så är du fortfarande ansvarig för den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psykbryt_1994:

Har du valt att gå gymnasiet då är det du som accepterat hela paketet så då gäller skolplikten!

Olycker händer alla och jag tycker att du har gjiort rätt för dig

Visst kan man hoppa av när man vill men som jag skrev ovan, har man valt gymnasiearbetet så är du skyldig att befinna dig i skolan, sköter du inte dig blir du utskriven från gymnasiet, så enkelt är det med de.

Skulle du kunna visa var i länken det står att skolplikten gäller i gymnasiet, jag hittar följande:

När skolplikten inträder

10 § Skolplikten inträder höstterminen det kalenderår då barnet fyller sju år.
Skolpliktens upphörande

12 § Om inte annat följer av 13 eller 14 § upphör skolplikten vid utgången av vårterminen det nionde året eller, om eleven går i specialskolan, det tionde året efter det att eleven börjat fullgöra skolplikten.

Senare upphörande

13 § För den elev som inte gått ut högsta årskursen när skolplikten annars skulle ha upphört enligt 12 §, upphör skolplikten i stället ett år senare, dock senast när eleven fyller 18 år.

Frågan om skolpliktens förlängning enligt första stycket prövas av hemkommunen. För en elev som går i specialskolan prövas dock frågan av Specialpedagogiska skolmyndigheten.

Tidigare upphörande

14 § Om eleven före den tidpunkt som framgår av 12 eller 13 § uppnår de kunskapskrav som minst ska uppnås för den skolform där eleven fullgör sin skolplikt, upphör skolplikten.

Frågan om skolpliktens upphörande enligt första stycket prövas av hemkommunen. För en elev som går i specialskolan prövas frågan av Specialpedagogiska skolmyndigheten.

Dold text

Ingenstans står det att skolplikten gäller under gymnasiet som du påstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinrlilja:

Vet inte om du är seriös eller ej, men detta är genomsnittsbetygen under de senaste åren i gymnasieskolan:

http://content.chili-frukt.se/dump/betyg.png

Betyg och faktiska kunskaper är inte alltid relaterade till varandra.