Mac för ingenjörsutbildning?

Permalänk

Mac för ingenjörsutbildning?

Hej! Ska till hösten börja plugga teknisk fysik på Chalmers och håller just nu på att kolla på olika bärbara datorer. Är i nuläget inne på att köpa en Mac. Finns det någon här med erfarenhet av att köra Mac på en ingenjörsutbildning? Hur fungerar det? Blir det så att man ofta får starta upp Windows eller stöds Mac för det mesta? Dessutom; hur är den allmänna inställningen till Mac bland ingenjörsstudenter?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

I min erfarenhet så blir de offta strul för folk som kör mac. Jag har gått på en teknisk utbildning och mjukvarorna som många kurser stödjer sig på är offtast gjorda för windows eller linux.
Jag kan nämna att jag själv aldrig kört mac men det var en minoritet som faktiskt gjorde det. Det blir helt enkelt till att köra en av skolan datorer om man inte kan använda sin egen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erjosefsson:

Hej! Ska till hösten börja plugga teknisk fysik på Chalmers och håller just nu på att kolla på olika bärbara datorer. Är i nuläget inne på att köpa en Mac. Finns det någon här med erfarenhet av att köra Mac på en ingenjörsutbildning? Hur fungerar det? Blir det så att man ofta får starta upp Windows eller stöds Mac för det mesta? Dessutom; hur är den allmänna inställningen till Mac bland ingenjörsstudenter?

Skickades från m.sweclockers.com

Kör på windows dator Matlab som används finns bara för windows på chalmers?

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Skrivet av erjosefsson:

Hej! Ska till hösten börja plugga teknisk fysik på Chalmers och håller just nu på att kolla på olika bärbara datorer. Är i nuläget inne på att köpa en Mac. Finns det någon här med erfarenhet av att köra Mac på en ingenjörsutbildning? Hur fungerar det? Blir det så att man ofta får starta upp Windows eller stöds Mac för det mesta? Dessutom; hur är den allmänna inställningen till Mac bland ingenjörsstudenter?

Skickades från m.sweclockers.com

Beror på vilken inriktning man går, men på de lite "nördigare" inriktningarna som tex Teknisk fysik så är det vanligaste Windows eller Linux då de helt enkelt har bättre kompatibilitet även om det mesta antingen funkar eller har hyfsade ersättare till Mac. Kollar man på tex Industriell design eller Industriell ekonomi istället så är det nästan bara Mac då det är mer en accessoar än ett arbetsverktyg där.

Permalänk
Medlem

Jag har gått 4 år på Civilingenjör Datateknik i Lund och aldrig behövt annat än min Macbook Pro (från 2010). Nästan alla lärare kör Macbook vid föreläsningar och fördelningen mellan Mac-PC bland studenterna är väl typ 80-20. Tittar man in i doktorandernas kontor står där också ofta Macbooks eller t.o.m iMacs.

Alla som inte kör Mac själva är snabba på att hävda att det bara är någon "statussymbol", men sanningen är snarare att man köper Mac för överlägsen kvalité, pålitlighet, hårdvara (tex Touchpad) och symbios med operativsystemet, och ingen kommer direkt imponeras av att du plockar upp en MBP då det är en "standarddator" sedan lång tid tillbaka.

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Medlem

Behöver du Windows så funkar det att köra det i en virtuel miljö, med te.x WM-fusion.

Skrivet av nickhe:

Kör på windows dator Matlab som används finns bara för windows på chalmers?

Har Chalmers utvecklat ett eget Matlab eller?
För allt jag har provat i Matlab har funkat i OSX, förutom när man har använt 3:e-parts-program som har jobbat ihop med Matlab dvs det har inte varit matlab som har varit inkompatibelt.

Permalänk
Medlem

Har inte universiteten datorsalar som studenter kan använda? Hur har ni med sådana resurser?
Jag pluggar civilingenjörsprogrammet i teknisk datavetenskap på UmU och vi har datorsalar vi använder med alla program som vi kan tänkas behöva installerade. Jag har aldrig haft ett behov av att ta med mig en egen dator till universitetet för att klara mina studier.

Permalänk
Medlem

Om du behöver MacOs så kan man alltid köra en "hackintosh"-lösning. Men jag är säker på att alla program som föreslås kommer att förekomma i windowsversion också så du slipper gå över till den mörka sidan..

Permalänk
Medlem

Läser till ingenjör på LiU och där fungerar det i alla fall bra med Mac.
Visst finns det program som inte stödjer OSX (t.ex. många CAD-program), med dessa program är ändå skönare att köra på datorerna i skolans datorsalar då dessa brukar vara ganska pigga.
Personligen är Matlab det program jag använder främst och det finns till Mac. Sedan finns ju alltid Boot Camp som en nödlösning.

Permalänk
Medlem

Sällan man sitter med typ CAD/matlab/whateverskolprogrammsomkostarhurmycketsomhelst på en bärbar, då använder man skolans datorer eller en egen stationär. Kör själv på en macbook pro retina (2012) och funkar hur bra som helst! Dock sällan man använder annat än word/excel på den då jag har en stationär för tyngre saker.

Visa signatur

Asus Geforce GTX 780 - Intel 4670-K - MSI Z87-G43 - Corsair Carbide 200R - Kingston DDR HyperX 8Gb - Crucial 120Gb SSD - Seagate 1 TB HDD - Cooler Master 650W - Asus 24" LED 144hz VG248QE

Permalänk
Medlem

Det går utmärkt. Har tagit mig igenom 4 års ingenjörstudier och med os x klarar du av det mesta i utbildningen t.ex words, maple och matlab.
Ibland behöver jag fem-program/CAD och då bootar jag till windows (vilket är gratis för många studenter) med hjälp av bootcamp.

Permalänk
Hedersmedlem

Att "starta upp" Windows lär du aldrig behöva. Det är sånt man har virtuella maskiner till.

Jag pluggar datateknik på Chalmers, och det är vanligt med Mac, även om det nog är ovanligare på D än övriga program. En högkvalitativ Windows-dator där du kör Linux med Windows i VM eller vice versa fungerar precis lika bra dock.

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet är att inom akademin så är det inga större problem och som ovan nämt kan man ju alltid köra win/linux på sidan av. Problemen uppstår när man kommer ut till företag där man har byggt upp sin verksamhet kring microsoft mjukvara och inte alls stödjer andra OS. Men det är ju ett senare problem.

Permalänk
Medlem

Se bara till så att datorn har minst 8GB RAM för att kunna rulla en eller flera VMs så lär man klara sig utmärkt med Mac.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av erjosefsson:

Hej! Ska till hösten börja plugga teknisk fysik på Chalmers och håller just nu på att kolla på olika bärbara datorer. Är i nuläget inne på att köpa en Mac. Finns det någon här med erfarenhet av att köra Mac på en ingenjörsutbildning? Hur fungerar det? Blir det så att man ofta får starta upp Windows eller stöds Mac för det mesta? Dessutom; hur är den allmänna inställningen till Mac bland ingenjörsstudenter?

Skickades från m.sweclockers.com

Vad jag vet så kör teknisk fysik inte så många specialmjukvaror under utbildningen. Matlab finns för Mac och sen är det väl lite kompilatorer och något att skriva LaTeX i. Jag minns inte så många Macar på fysik även om det fanns några. Plattformen spelar inte så stor roll egentligen och i värsta fall får du köra bootcamp en kurs eller två alternativt använda datorsalarna för de kurserna. Det värsta som kan hända är att du får göra lite mer jobb själv för de guider som finns för diverse inställningar och installationer ofta är anpassade för Windows eller Linux.

Finns vissa fördelar med att köra Linux och det är att man då enkelt kan köra SSH in till Chalmers och komma åt sina filer den vägen. Eller köra saker på skolans datorer hemifrån. Det är bökigare under Windows då du inte har stöd för fönsterhanterare utan massa trassel och extra mjukvara. Vet inte hur det ser ut med en Mac. Om de nu inte hunnit stänga ner Linuxservrarna helt och bara kör på filarean under Windows. Hör med dina phaddrar när du börjar.

De flesta ingenjörer är nördar som ser datorerna som verktyg. Så kör det som passar dig bäst och som du är mest bekväm att arbeta med.

Ett sista generellt tips, var med på nollningen. Det är ett väldigt bra sätt att lära känna massor av folk och lära sig hur Chalmers fungerar för det är en egen liten värld. Det är varken förnedringslekar eller fylleslag (även om det finns mycket fester för den som vill). Det är till exempel väldigt praktiskt att lära känna de äldre studenterna för de kan sälja begangade böcker och de har ofta bra tips på hur man klarar tentor. Dessutom är de ofta trevliga.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24