Permalänk
Medlem

Telia ADSL/VDSL

Har precis skaffat bredband via Telia ADSL, bor strax över 1500M från Telestationen och kvalificerar mig inte för att få VDSL, jag har själv räknat ut att det stämmer rätt bra då jag har en Line attenuation på 19db vilket blir ungefär 1.375km. ( 19/13.81 ) Sen är det väl andra aspekter som spelar in.

Modemet ger följande värden idag:

2.3 DSL-typ : ADSL2+ Annex M US 56
2.4 Linje Rate (upp / ned): 2254 Kbps / 17890 Kbps
2.5 Buller Marginal (upp / ned): 7.5 dB / 8.1 dB
2.6 Dämpning (upp / ned): 14.7 dB / 19 dB
2.7 Effekt (upp / ned): 13 dBm / 18.3 dBm

Jag frågade om möjligheten att få det inkopplat på VDSL redan när jag beställde via chatten på Telia men hon som jag pratade med var inte vidare påläst kring det tekniska och gav mig bara standard svar.

Jag är fullt medveten att vid detta avståndet så är fördelarna små gentimot ADSL2+ men det hade varit kul att testa om det blir skillnad till det bättre eller sämre, jag bor ju trots allt bara några få M över maxavståndet.

Är det någon som vet om det är så enkelt som en knapptryckning för Telia att ändra min Profil till VDSL? Eller måste det en tekniker till stationen? För om det är så enkelt som jag tror det är för dom så borde jag nog kunna tjata till mig att få testa att provköra VDSL under säg en veckas tid, upplever jag en försämring i hastighet (15.3mbit idag med Telia Smart vg799) eller pålitlighet så är det ju bara att rulla tillbaka profilen till ADSL.

Tacksam för svar!

Permalänk

Av min erfarenhet måste dom ut med en tekniker till stationen.

Permalänk
Medlem

Det var ju inte bra, då blir det nog väldigt mycket svårare att "tjata" sig till att få testa då det kommer att kosta Telia pengar i form av arbetstid och resor, vilket dom säkert inte kommer låta mig betala även om jag erbjuder mig....

Om nån vet med säkerhet så hade det varit skoj att höra. Annars får man väl ringa till Telia kundtjänsten och köra lite roulette tills man träffar rätt person som kan svara på frågan

Permalänk
Medlem

Om station är uppgraderat till VDSL2 och om du har ett VDSL2 modem så lär det ju inte vara några problem för dom att ändra det utan att lyfta sig från stolen. VDSL2 utnyttjar förutom frekvenserna som ADSL2+ använder även högre frekvenser och eftersom högre frekvenser har högre dämpning (dom försvagas fortare med avståndet) så ger det inget extra för längre avstånd gentemot ADSL2+ men det blir ingen försämring heller eftersom modemet och operatörsutrustningen kommer överens om vilka frekvenser som kan användas för att överföra data beroende på signalförhållandena. Varje databärare (sub-carrier) ligger på cirka 4kHz och det är nog inte omöjligt att du skulle kunna utnyttja några databärare på frekvenser som ligger över spektrumet som används för ADSL2+.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandstig:

Har precis skaffat bredband via Telia ADSL, bor strax över 1500M från Telestationen och kvalificerar mig inte för att få VDSL, jag har själv räknat ut att det stämmer rätt bra då jag har en Line attenuation på 19db vilket blir ungefär 1.375km. ( 19/13.81 ) Sen är det väl andra aspekter som spelar in.

Modemet ger följande värden idag:

2.3 DSL-typ : ADSL2+ Annex M US 56
2.4 Linje Rate (upp / ned): 2254 Kbps / 17890 Kbps
2.5 Buller Marginal (upp / ned): 7.5 dB / 8.1 dB
2.6 Dämpning (upp / ned): 14.7 dB / 19 dB
2.7 Effekt (upp / ned): 13 dBm / 18.3 dBm

Jag frågade om möjligheten att få det inkopplat på VDSL redan när jag beställde via chatten på Telia men hon som jag pratade med var inte vidare påläst kring det tekniska och gav mig bara standard svar.

Jag är fullt medveten att vid detta avståndet så är fördelarna små gentimot ADSL2+ men det hade varit kul att testa om det blir skillnad till det bättre eller sämre, jag bor ju trots allt bara några få M över maxavståndet.

Är det någon som vet om det är så enkelt som en knapptryckning för Telia att ändra min Profil till VDSL? Eller måste det en tekniker till stationen? För om det är så enkelt som jag tror det är för dom så borde jag nog kunna tjata till mig att få testa att provköra VDSL under säg en veckas tid, upplever jag en försämring i hastighet (15.3mbit idag med Telia Smart vg799) eller pålitlighet så är det ju bara att rulla tillbaka profilen till ADSL.

Tacksam för svar!

Om du är kopplad mot en dslam som stödjer både adsl och vdsl är det bara frågan om en "knapptryckning".
Men sen vågar inte jag säga vad som händer när de trycker på knappen: det är ju möjligt att det genererar en massa annat i form av nya avtal som skickas ut osv.

För övrigt är det inte så enkelt att räkna om mellan dämpning och avstånd som du påstår.
14db/km är endast ett värde på en fiktiv "medelkabel". I verkligheten så är det stor skillnad mellan olika kablar. Olika kabeldimensioner (0,4 - 0,7 mm ledare), skarvar mm.

Men å andra sidan så är längden på kabeln helt ointressant.
Det är dämpningen och bruset som avgör din bandbredd - inte längden på kabeln.

Jag tycker din dämpning är så låg så du borde kunna få vdsl.
Och dessutom hyfsad vdsl om du inte har för mycket brus.

Permalänk
Medlem

Madtop:

Jag håller med dig om att man inte kan generalisera på så sätt att man säger att man har ett dämpningsvärde på ~14db/km, detta var mer en bekräftelse på det som Telia sade till mig ang. avståndet, vilket stämmer bra enligt den formeln som gäller för 0.4mm ledare. Ingen hänsyn till skarvar osv, vilket gör att mitt värde blir aningen lägre än deras uppmätta med dämpning och brusvärden.

Det hela har dock tagit en ny vändning nu.

Jag ringde till Telia supporten igår för att få mitt modem bryggat, fick snacka med en kunnig och trevlig kille som hjälpte mig med detta, vi diskuterade då möjligheten att gå över till VDSL då teknikern som hade varit ute och kopplat in det hade gjort en notering på att den faktiska kabelvägen var 1497M, alltså 3M till godo för Telias krav på 1500M. Han tyckte att linan borde klara av att köras på VDSL, dock såg han att jag hade något strul med mina telefonjack (pararellkopplade) vilket gjorde att jag fick en del fel som gjorde att DSLAM behövde skicka om en del paketet.

Idag efter jobbet kopplade jag bort alla telefonledningar förutom ett par som går direkt till det uttaget där modemet sitter och ringde tillbaka, fick återigen prata med en trevlig kille som kollade och allt såg bättre ut nu vad han kunde se och han tyckte med att VDSL borde fungera så han skulle göra en portuppgradering på mitt abb imorgon till VDSL!

Återstår nu att se om det blir nån skillnad från mina i dagsläget 14.4mbit/1.7mbit.

Trägen vinner

Permalänk
Medlem

Jag är ingen höjdare på telefoni men jacken ska seriekopplas (in på dom nedre bläcken och ut till nästa jack i slingan på dom övre). Ska bli intressant att se resultatet av det här så får gärna skriva hur det gick sen när du har testat. Nu påverkar du väl kanske signalförhållandena samtidigt då (till det bättre) om du fixar jacken hemma hos dig vilket gör att man inte riktigt bara ser skillnaden i bytet mellan ADSL2+ och VDSL2 för din del.

Permalänk
Medlem

Gunmoses:

Jag är själv ingen expert men vad jag har läst så skall jacken vara seriekopplade, nu har det ingen betydelse för oss då vi inte använder oss av fast telefoni så jag slet helt sonika bort allt som inte hade med bredbandet att göra.

Dock såg jag inte större skillnad på varken brus eller dämpning (0.5db bättre på nerlänken), modemet synkar även i 16407kbit nerlänk nu istället för 17890kbit som den gjorde direkt när jag hade fått det inkopplat, det gjorde modemet dock innan jag började att fixa till telefonjacken.

Men det skall bli kul att se hur stor skillnaden blir, supportkillarna trodde på 25mbit ner 4-6mbit upp vilket jag tror är alldeles för mycket, jag tror strax under 20mbit ner och 2-2.5 upp men allt som är snabbare än vad jag har idag är vinst om det är så att det är stabilt. Annars får jag väl gå tillbaka till ADSL profilen igen och vänta drömma om Fiber på nätterna

Permalänk
Medlem

Det är ju samma tjänst, Telia Bredband 30 alltså antingen ADSL eller VDSL för samma pris och det är klart att man vill ha det bästa man kan få, det borde det väl vara redan från början för det betalar man ju för. DSLAM kan ju känna av om modemet försöker synka med ADSL eller VDSL och automatiskt välja VDSL om modemet är kapabelt till det. Varför sköter Telia portinställningen manuellt mellan ADSL och VDSL då kan man undra när dom endast borde sätta den maximala länkhastigheten till att motsvara den tjänsten som kunden betalar för.

Permalänk
Medlem

Jag tror det är så att när man beställer tjänsten så gör kundsupporten en mätning som baserar sig på dämpningsvärdena och sedan omräknas till meter, i mitt fall ger nog dämpningsvärdena en något längre sträcka än 1500m som dom har satt som gräns, men när teknikern från el-tele var ute och kopplade in mig rent fysiskt i telestationen gjorde han en mer exakt mätning vilket gav sträckan 1497M. Detta noterade han på mitt kundnr som tur var. Eftersom den första mätningen som dom gjorde gav ett för långt avstånd så har nog dom lagt in ADSL profilen på mitt bredband, men eftersom jag faktiskt låg under 1500m och att det stod noterat på mitt abb gjorde att dom kunde "portuppgradera" mig till VDSL.

Vi får se vart det hela slutar

Permalänk
Medlem

Efter mycket om och men har jag nu äntligen fått mitt VDSL inkopplat, från att ha legat på en röten hastighet av 14Mbit download och ~1.9Mbit upload på ADSL, som enligt Telia berodde på att jag hade dåliga ledningar, vilket i sin tur gjorde att jag inte kunde ha VDSL heller vid en första anblick så har jag nu efter mycket tjöt fått 30Mbit download och 6Mbit upload, alltså 100% av utlovad hastighet ner och 60% up. Jag är mer än nöjd med detta resultatet och det känns som ett rejält lyft mot tidigare, och som grädde på moset så kostar det ju mig inte en krona mer än tidigare. Ibland kan det löna sig att ringa och tjata och ligga på!

Det som jag tycker är absolut viktigast att ta med sig från denna historien är:

När Telia gjorde mätning på min lina så var den inte lämpad för VDSL enligt deras mätningar, teknikern från El-tele mätte dock upp den faktiska ledningen (1497m) och noterade detta i protokollet. Om jag inte hade påpekat att jag skulle ha VDSL då jag låg inom 1500m som är ett av kraven så hade jag aldrig fått chansen, enligt några på supporten skulle ju inte min kvalité på ledningen ge någon prestandaökning överhuvud taget mot ADSL, trots detta så syncar mitt modem i 33mbit och jag har full hastighet enligt mitt abb vilket är helt fantastiskt. Det finns säkert många som ligger på gränsen som skulle vara betjänta av att få en VDSL profil istället för sin ADSL.

Innan

Efter

Hoppas detta hjälper nån.

Permalänk
Medlem

Grattis, jämför med mina värden men hos mig skiljer det mycket mellan upp och ner, är det normalt?

SNR Up : 7.6
SNR Down : 19.4
Line Attenuation Up : 18.1
Line Attenuation Down : 28.9

Tror dock jag bor för långt ifrån, egentligen skulle vi haft fiber men kommunen klantade till det och glömde lägga ned rör till fibern när de drog fjärrvärmen till vår gata.

Permalänk
Medlem

Tack!

Är väldigt nöjd med hur det hela slutade, nu känns det som att jag kan vänta ett litet tag på fiber utan att självdö en liten bit varje dag! Försöker dra igång ett fiberprojekt i mitt villa område men det går slött

Permalänk
Medlem

Det låter jättebra!

Hur vet man om man har ADSL eller VDSL? Jag har 30Mb abonnemanget från Telia och får ca 22/1 i mätningen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hy_glo:

Det låter jättebra!

Hur vet man om man har ADSL eller VDSL? Jag har 30Mb abonnemanget från Telia och får ca 22/1 i mätningen.

Du kan surfa in till routern. Det står där.

Permalänk

Hej! Jag bor i Strömsund... Och telestationen och masten ligger typ framför min lägenhet och jag undrar ska jag beställa 60Mbit Telia eller 30Mbit?

Min bror har 60Mbit och får effekten 58ner och 11up utan problem, men jag har nästan inte pengarna för 60 och undrar om jag får strul med 30Mbit fast jag bor nära telestationen? De hade min bror fel med så han bytte till 60Mbit :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Enjoy_The_Pain:

Hej! Jag bor i Strömsund... Och telestationen och masten ligger typ framför min lägenhet och jag undrar ska jag beställa 60Mbit Telia eller 30Mbit?

Min bror har 60Mbit och får effekten 58ner och 11up utan problem, men jag har nästan inte pengarna för 60 och undrar om jag får strul med 30Mbit fast jag bor nära telestationen? De hade min bror fel med så han bytte till 60Mbit :/

Skickades från m.sweclockers.com

En lägre hastighet kommer inte att ge dig mer strul än en högre och vill du så går det att byta farten efteråt, det tar flera minuter
Beställ bredband 30 och prova det först, du kanske inte hellre kan få snabbare, Telia har ju klumpat ihop adsl och vdsl i bredband 30 medan 60 kräver att stationen är utbyggd för vdsl.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

:)

Om bror min ej fick bra effekt av 30 så skiter jag i det tror jag satsar på 60Mbit...
Och jag tror våran telestation är VDSL2 för att brorsan har 58-60 ner och 10-11 up

Permalänk
Hedersmedlem

Blev uppringd av Silentium på uppdrag av Telia igår. Trodde givetvis att det var någon skum telefonsäljare som skulle kränga på mig något jag inte vill ha eller behöver. Döm om min förvåning när tjejen bara meddelar att min station är utbyggd till VDSL och undrar om jag vill byta från ADSL. Detta i en liten norrlandshåla på runt 800 invånare. Ingen extra kostnad, inga hakar. Det verkar dock som att någon måste ut till stationen för omkopplingen eftersom det skulle ta 5 arbetsdagar (eller så är det upptaget vid tangentborden ). Tummen upp till Telia!

Edit: Och detta alltså i en gammal station där Alltele (som hade köpt upp lokala leverantören) vägrade uppgradera över 8Mb och det var därför jag bytte till Telia för snart 3 år sedan (som då direkt byggde om till 24). Jag trodde aldrig VDSL skulle komma hit.

Edit 20140630: Telia har fortfarande inte lyckats byta till VDSL trots upprepade löften och samtal. Alltså är det så här långt ett stor till Telia den här gången. Ursäkterna avlöser varandra, inte alls likt Telia enligt min tidigare erfarenhet.

Edit 20140709: Fick VDSL idag. 6,3 upp, 34 ned, för samma pris som ADSL. 1037m till stationen och hade 2,2/22 tidigare. Stor förbättring alltså!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Jag hade telia 30 Mbit och fick ut ca 17 Mbit kunde inte ha vdsl för att det var för långt till stationen, efter ca 6 månader så ringde jag om att flytta till min tjejs lägenhet.
När dom koppla in där så strulade det i en vecka så hade ringt dom 5 gånger.
Sista gången sa dom att jag skulle få vdsl inkopplat gratis för allt strul, efter 2 dagar gick jag från 17 Mbit ner och 1.5 upp till 32Mbit ner och 6 Mbit upp och då hade jag 1800 meter kabel till stationen.
Mycket konstigt snack av telia om att max 1500 meter...

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Avstängd

Det är ju så att dom måste dra en gräns nånstans och har väl räknat ut att 1500 meter är lämpligt. I vissa fall funkar det kanske med mer. Kopparnätet i Sverige håller ju ojämn kvalitet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Pratade med en säljare hos Telia som erbjöd mig VDSL. Dock när jag sedan kollade hastigheten, visade det sig att jag hade fått aDSL ändå. Ringde upp Telia och mycket riktigt hade det visat sig att Skanova hade tydligen kopplat in mig i en ADSL port istället på stationen då jag bodde 1600 meter från stationen. Hade långa diskussioner med Telia men lyckades inte övertala dom om att låta mig testa köra på VDSL.
Vad kan konsekvenserna bli när man bor för långt från stationen? Kan man tappa paket? Latency problem? Har Telia någon anledning till att inte koppla in mig på VDSL? Några förhandlingstips?

Visa signatur

SweeZ

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SweeZ:

Pratade med en säljare hos Telia som erbjöd mig VDSL. Dock när jag sedan kollade hastigheten, visade det sig att jag hade fått aDSL ändå. Ringde upp Telia och mycket riktigt hade det visat sig att Skanova hade tydligen kopplat in mig i en ADSL port istället på stationen då jag bodde 1600 meter från stationen. Hade långa diskussioner med Telia men lyckades inte övertala dom om att låta mig testa köra på VDSL.
Vad kan konsekvenserna bli när man bor för långt från stationen? Kan man tappa paket? Latency problem? Har Telia någon anledning till att inte koppla in mig på VDSL? Några förhandlingstips?

Det sker en förhandling om hastigheten mellan modem och telestation och resultatet lär bli ganska lika men ev med en liten fördel för adsl 2+ om du bor så långt som 1600m från stationen, ungefär så här ser fart/distans ut för respektive teknik:

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det sker en förhandling om hastigheten mellan modem och telestation och resultatet lär bli ganska lika men ev med en liten fördel för adsl 2+ om du bor så långt som 1600m från stationen, ungefär så här ser fart/distans ut för respektive teknik:
http://nbnmyths.files.wordpress.com/2011/06/fttn-speed-graph....

Mycket intressant, enligt grafen är där ju inte mycket o tjafsa om!

Men för att citera föregående talare,

Skrivet av wingman92:

Jag hade telia 30 Mbit och fick ut ca 17 Mbit kunde inte ha vdsl för att det var för långt till stationen, efter ca 6 månader så ringde jag om att flytta till min tjejs lägenhet.
När dom koppla in där så strulade det i en vecka så hade ringt dom 5 gånger.
Sista gången sa dom att jag skulle få vdsl inkopplat gratis för allt strul, efter 2 dagar gick jag från 17 Mbit ner och 1.5 upp till 32Mbit ner och 6 Mbit upp och då hade jag 1800 meter kabel till stationen.
Mycket konstigt snack av telia om att max 1500 meter...

Hur kan han få ut 32/6 Mbit 1800 meter från stationen?

Visa signatur

SweeZ

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SweeZ:

Mycket intressant, enligt grafen är där ju inte mycket o tjafsa om!

Men för att citera föregående talare,

Hur kan han få ut 32/6 Mbit 1800 meter från stationen?

Om man har tur kan man ha fått väldigt bra kablar, dsl tekniken är oerhört beroende av kabelkvalitet, det finns också "cable bonding" då man använder flera kablar för att öka farten men jag vet inte om det används för hemmaabonnemang eller så handlar det om nån missuppfattning, oftast så får folk ut lägre fart än vad de borde pga slitna kablage men nån ska väl ha tur.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Bilden har som länkats tidigare av någon annan är antingen gammal eller sämst.

Skulle tippa på att den är gammal. Just i dagens läge verkar vdsl2 med den uppsjö profiler och rättelser som finns ska den inte korsa Adsl2+ förens vid ca 3 km heller något om man kör g.imp o g.vect rätt profil osv...

Att räkna på längd är i sig helt ointressant enligt mig. Som tidigare har nämt så kan koppar i sig avgöra en hel del, hur många skarvar det finns osv.

Det ska kollas är motstånd och brus på ledning.

Vad som är viktigt i DSL är motståndet i kabeln från station till kund och även åt andra hållet. Detta för de restriktioner det finns på signalstyrka i delad kopparkabel för att minimera cross-talk mellan ens egna anslutning och andra i området som använder dsl-tjänster. Vilket får oss att komma tillbaka till varför motståndet i kabeln är så pass viktig. Lågt motstånd är den första indikation för möjlighet till en snabb kopparburen lösning.

När man börjar sända på alltmera högre frekvenser för att kunna få ut mer utrymme att skicka data på är det lite tråkigt att snabbare frekvenser tappar styrka mycket fortare än lägre frekvenser. Och då man inte kan förstärka dessa pga. risk för att skapa problem för samtliga andra användare som ligger i samma kopplingspar som du, så man inte göra riktigt hursomhelst pga. Cross-talk effekten. När signal hoppar, under sin resa till anna närliggande kabel i nätete. Eller att annan datta hoppar in i vår bitstream.

Sedan har vi bullret. Många har säkert märkt att om man tar ur bredband etc kan man höra både det en och det andra i form av buller och annat oljud. Till viss tel kan det ju vara DSLM puttrar och letar efter en ny modemkompis, men bara för att ha något i bagaget bär vi detta vidare. Här tillkommer även cross-talk som en av de bullergenererande

Hur påverkar då detta buller vår DSL anslutning?
Finns det mycket sörningar som kommer in i koppar av olika former. Ja är tyvärr svaret här, finns massor med saker som kan att störas en dsl-lina pga. yttre

Mest optimala skulle vara att alla som går på just din lina kör VDSL2 alternativt Adsl2+ med

Permalänk
Medlem

Man ska också komma ihåg att det faktiskt inte är helt relvant vad man mäter upp heller.

Man kan mäta bra värden idag pch i morgon kopplas grannens adsl in som stör din lina såpass mycket att den inte längre håller för VDSL.
Därför måste man ha marginaler mellan vad linan kan ge och vad man sen säljer till kunderna.

Den vanliga kundtjänsten kan inte göra undantag från avståndsreglerna. De är inkodade i systemen för dem för att undvika misstag.
Det krävs att någon av de högre supportnivåerna ta det för att man ska kunna göra undantag

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415