Permalänk
Medlem

Bra kontorsstol för dålig rygg

Hej, jag har i flera år nu haft problem med min rygg, vissa perioder är det värre än andra , just nu så befinner jag mig i en riktigt dålig period och jag kan nu inte sitta längre än 15-20 min innan det börjar värka som tusan i ryggen, vilket är otroligt frustrerande då "gaming" är ett av mina stora intressen.
På denna molande värken som jag får av att sitta ned så har jag även en buktande disk som ibland jävlas med mig genom att ge strålningar ned i röv och ben.
Hur som helst, det jag undrar är om folket här har någon bra och ergonomisk kontorsstol att rekommendera?
Alltså inga budgetstolar från Jysk eller Ikea.
Jag har varit på ett av Kinnarps showrooms och provsuttit deras 8000 plus och 9000 modeller, jag gillade båda skarpt och dessa går att finna begagnade för halva priset (~3000:-), hur är det dock att sitta längre perioder i dessa?
Någon här som har en och som vill yttra sig om det?
En annan stol jag har hittat och som verkar vara helt perfekt, men på tok för dyr, är "Ergositter x2 backhang", är det någon som har provat denna?
Om så, levererar den det som dom säger?
Mvh

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har suttit en del i Kinnarps och det känns väldigt bra. Både på kundtjänstjubb för några år sedan, nu på nya jubbet och en där hemma. Är ganska lång så det är viktigt med ordentligt stöd för rygg. Har en 9000-stol på jubb nu och den är av största modell, fungerar verkligen perfekt. Min 8000-stol jag har hemma är beggad och kanske inte helt rätt storlek för mig, men den känns fortfarande riktigt bra i ryggen. Dynan på stolen där hemma är dock lite obekväm. Ska se om man inte kan justera den eller kanske köpa någon extra kudde.

På Kinnarps-stolarna kan du ju luta tillbaka väldigt långt, nästan till liggande samtidigt som sittdynan rör sig oberoende av ryggen. Kan ju vara bra att avlasta med, om inte annat för att ändra position ofta.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Säger bara köp begagnad. Många kontor som stänger säljer bort stolar i fint skick för små summor. I värsta fall får man klä om sitsen men det klarar man av med en häftpistol och lite tyg.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mjo, frågan är dock hur man ska veta vilka företag som har gått i konkurs och som säljer av sina kontorsmöbler?
Dom flesta säljer väll av det dom har till andra företag som köper och säljer begagnade kontorsmöbler, som tex Kontorsutvecklarna.se eller Bbsmobler.se.
Jag har varit i kontakt med alla dessa företag som jag har lyckats hitta via Google och ingen av dom skickar sina produkter, vilket är sjukt irriterande då samtliga är 20+ mil från mig.
Dom enda som skickar är Bafab.se och dom har precis en sådan stol som jag vill ha (8000 plus), dom är dock för dyra, med frakt och moms så skulle den nedan kosta mig 4375 kronor, vilket är för mycket för en begagnad stol, speciellt när en ny endast kostar 1800-2000 kronor mer.
Sen vet man ju inte heller vilket skick stolen faktiskt är i.
Så vet ni något företag som säljer begagnade kontorsmöbler inom Skaraborg eller lite utanför?

http://www.bafab.se/se/art/kontorsstolar-kinnarps-plus-8784-n...

Permalänk
Medlem

Har skaffat en Kinnarps 9334 och får nog säga att det är ett av mina bättre köp.. då jag hade ont i ryggen tidigare, men knappt känner av den längre.

Min är mörkgrå och silverfärgade detaljer och fot..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Har skaffat en Kinnarps 9334 och får nog säga att det är ett av mina bättre köp.. då jag hade ont i ryggen tidigare, men knappt känner av den längre.

Jo, det var en sådan och en 8000 plus jag gillade mest på Kinnarps showroom, dom var typ identiska, 9000 hade någon funktion mer om jag inte missminner mig.
Köpte du den ny eller?
Om så, vad fick du ge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delts:

Jo, det var en sådan och en 8000 plus jag gillade mest på Kinnarps showroom, dom var typ identiska, 9000 hade någon funktion mer om jag inte missminner mig.
Köpte du den ny eller?
Om så, vad fick du ge?

Jag köpte den ny och fick den som jag ville ha den... fullutrustad.

9500kr inkl. moms.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DaBone:

Jag köpte den ny och fick den som jag ville ha den... fullutrustad.

9500kr inkl. moms.

Herregud vad dyrt! 6000 spänn hade jag kanske gått med på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Delts:

Hej, jag har i flera år nu haft problem med min rygg, vissa perioder är det värre än andra , just nu så befinner jag mig i en riktigt dålig period och jag kan nu inte sitta längre än 15-20 min innan det börjar värka som tusan i ryggen, vilket är otroligt frustrerande då "gaming" är ett av mina stora intressen.
På denna molande värken som jag får av att sitta ned så har jag även en buktande disk som ibland jävlas med mig genom att ge strålningar ned i röv och ben.
Hur som helst, det jag undrar är om folket här har någon bra och ergonomisk kontorsstol att rekommendera?
Alltså inga budgetstolar från Jysk eller Ikea.
Jag har varit på ett av Kinnarps showrooms och provsuttit deras 8000 plus och 9000 modeller, jag gillade båda skarpt och dessa går att finna begagnade för halva priset (~3000:-), hur är det dock att sitta längre perioder i dessa?
Någon här som har en och som vill yttra sig om det?
En annan stol jag har hittat och som verkar vara helt perfekt, men på tok för dyr, är "Ergositter x2 backhang", är det någon som har provat denna?
Om så, levererar den det som dom säger?
Mvh

Om du har en buktande disk och strålningar ner i benen låter det som att den buktar inåt och ligger och klämmer mot nerverna i ryggraden, hoppas du varit hos en läkare för att få remiss till magnetröntgen så du får en tid för operation, det är inget vidare att leva med smärta varje dag.

Men jag hittade en stol som kanske passar dig perfekt med tanke på din rygg.
https://www.ergoff.se/ergositter-kontorsstolar/422-ergositter...

Permalänk
Medlem

Jag har en kinnarps 9 modell. Jag köpte den begagnad från ett företag i göteborg som säljer begagnade kontorsmöbler med garanti.
Tror jag gav cirka 4500 för den. Köpte även ett ordentligt höj och sänkbart kinnarpsskrivbord som jag är mycket nöjd med.
Men en sak jag kan säga om kinnarps stolar är att de är inte lätta. Du kan inte bara sätta dig i den och hoppas det blir bra. Speciellt inte med särkilda behov. Se till att hitta så mycke info du kan om ergonomi med annars får du inte ut hela värdet i en kinnarpsstol

Btw företaget hette bafab och har hemsida tror ja. Googla.ffinns även i andra orter

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Har du tid att vänta lite, beroende på tur, kan jag starkt rekommendera skrivbordsstolen Aeron. Man kan ställa in precis allt, mycket behaglig att sitta i under längre perioder. Brukar gå för 3000-4000 på auktioner, fick själv min för 3700 (18000 ny, tror jag).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Herregud vad dyrt! 6000 spänn hade jag kanske gått med på.

Vill man sitta bekvämt och har ont i rygg etc. så får det kosta, om man har råd.. Men utan allt lullull som kråmat kors och detaljer, ställbar svank och specialklädsel, går den väl på runt 7-7500kr i standardutförande.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Vill man sitta bekvämt och har ont i rygg etc. så får det kosta, om man har råd.. Men utan allt lullull som kråmat kors och detaljer, ställbar svank och specialklädsel, går den väl på runt 7-7500kr i standardutförande.

Ställbar svank bör dock vara top prio . Välj inte bort det nånsin imo

Visa signatur

Citera för svar!