Hög CPU temperatur vid nytt bygge o kylarinstallation

Permalänk

Hög CPU temperatur vid nytt bygge o kylarinstallation

Monterade precis klart min nya dator med moderkortet Asus Maxmimus VII ranger, i7 4970K och kylaren phanteks ph-tc14pe. Har inte installerat windows än så när jag startar datorn kommer jag direkt till biosen. Där står det att CPU temperaturen ligger på ~45 grader. Är det inte för högt?

Jag använde kylarpastan som följde med phanteks kylaren, och la en liten snutt på mitten av cpu:n. Dock monterade jag av kylaren (innan jag startade datorn) eftersom jag inte kunde koppla fläkten till moderkortet med kylaren installerad, och monterade den igen utan att rengöra och lägga ny kylarpasta. Kan det vara på grund av det? Eller kommer kanske temperaturen gå ner efter ett tag?

Permalänk
Medlem

Du borde montera om den och rengöra innan och sen riskornstorlek på pastan. Sen så är load temperaturen intresantast.

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Skrivet av jacobtr:

Du borde montera om den och rengöra innan och sen riskornstorlek på pastan. Sen så är load temperaturen intresantast.

Får väl göra det då och återkomma.

Permalänk
Medlem

Inne i biosen är det inte ovanligt att tempen stiger eftersom inga energisparfunktioner som i ex windows är aktiva.
Har själv en AMD A10-7850K och låter jag den stå i bios läge så sticker den fort upp i temp, men väl inne i windows så blir den fort sval.

Permalänk

Gjorde världens största noob fel. Glömde ta bort plastskyddet från kylaren :/ Nu har jag stressat systemet och kommer upp till ~55 grader på cpu coren enligt speedfan, men ~65-70 grader enligt Aida64. Hur kommer det sig?

Permalänk
Medlem

Har du uppdaterat till den senaste biosen på moderkortet?

Beskrivning MAXIMUS VII RANGER BIOS 0904
1.Enhance compatibility with some PCIE device.
2.Improve System performance
2014/06/23

Version 0809
Beskrivning MAXIMUS VII RANGER BIOS 0809
1.Enhance compatibility for new Anniversary Edition and Devil's Canyon CPU.
2.Optimize overclocking function and performance for new Anniversary Edition and Devil's Canyon CPU.
3.Revise function description of SVID support item.
2014/06/05

Det där med temperatur kan vara lurigt det är väl lite hur dom mäter, har inte Asus en egen mjukvara för detta.
Jag har sett i tidigare inlägg på forumet att man kan få konstiga värden. Det gäller att dom här programmen läser av sensorerna på rätt sätt annars så blir det skumma värden.

Gjorde du rent kylaren och cpu efter du tog bort plastskyddet och lade sedan på ny kylpasta.
Sedan när du spänner fast kylaren med dom 2 skruvarna så se till att du inte spänner för mycket på en sida åt gången, utan dra 1-2 varv på ena skruven, sedan likadant på andra skruven(sidan) tills kylaren sitter fast. Detta för att förhindra att kylaren monteras sned.

Test på kylaren
http://www.tomshardware.com/reviews/best-heat-sink-haswell,35...

Temperaturer på din CPU
http://www.pcper.com/reviews/Processors/Intel-Core-i7-4790K-D...

Permalänk

Har uppdaterat allt, inklusive bios. Ganska säker på att jag monterat kylaren rätt också, rengjorde, la lite kylarpasta i mitten (riskorn) och spännde jämt. Tror att speedfan temperaturen är fel eftersom den ger 17 grader på idle, och mitt rum är på 20 grader. Har testat andra program och alla ger olika temperaturer på cpu coren, men de flesta ger ändå mellan 65-70 grader. Tycker att det är lite väl högt.

Permalänk
Medlem

Speedfan ska man inte kolla temp med, ok för fläktkontroll men temp nix, i synerhe inte med dessa nya CPU.

Och många program visar inte rätt temp ännu med en 4790K då dessa program behöver uppdateras först, CPU är för ny.

Dock vilka som faktisk är rättvisande med dom nya CPU, vet jag inte i dagsläget.

45c i bios under den måttliga belastning som är då, är inget direkt att haka upp sig på, då CPU inte är kalibrerade att visa speciellt rätt på låg belastning, är mest om den där är på tok för hög man ska börja oroa sig.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falconary:

Gjorde världens största noob fel. Glömde ta bort plastskyddet från kylaren :/ Nu har jag stressat systemet och kommer upp till ~55 grader på cpu coren enligt speedfan, men ~65-70 grader enligt Aida64. Hur kommer det sig?

Hur fan lyckades du hålla en såpass låg temp som 45 grader i BIOS med plastskyddet kvar på kylaren?

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TiasE:

Hur fan lyckades du hålla en såpass låg temp som 45 grader i BIOS med plastskyddet kvar på kylaren?

En bra batch kanske