Bluray vs DVD när det kommer till arkivering

Permalänk

Bluray vs DVD när det kommer till arkivering

Jag har en LaCie NAS med en enda 2 TB HDD och funderar på att arkivera de foton som jag har där på optiska skivor som jag sedan lägger i en dvd-väska i aluminium (detta ger en livslängd på minst 20-30 år).

Min fråga är vilket format är bäst att arkivera fotona på, DVD eller Bluray? Finns det andra fördelar eller nackdelar utöver den stora skillnaden i lagringskapacitet?

Fotosamlingen är på 75 GB och består av 17 000 foton.

Permalänk
Medlem

BluRay-skivor har väl en behandlad yta vilket gör att det tål repor och dylikt bättre än många DVD-skivor. Sen slipper du ju jonglera med skivor eftersom din samling skulle få plats på 2st BD50 skivor.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Optisk media har väl aldrig ansetts speciellt framtidssäkert över huvud taget?

Jag hade kört med vanliga hårddiskar i uppsättning om 2st och haft dem på två olika fysiska platser. (vid brand / inbrott etc.)
Kör sedan en inkrementell backup (alltså en kontroll mot vad som är nytt och inte, och fyll på med det nya)

Skall du bara lagra längre och inte fylla på säkerhetskopian på 25-30år menar du?
... vad händer isåfall med alla nya bilder ? - de saknar du ju backup på.

Som fotnot kan jag nämna att jag har en 8TB NAS varav nyttjat utrymme är 7tb, som primär lagring i raid.
Har en sämmre NAS med 4x2tb diskar för att ta backup på denna huvud-nas med intervallet om 2-3 månader, denna förvaras sedan på annan fysisk ort.
Känns tryggt.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av Northbane:

BluRay-skivor har väl en behandlad yta vilket gör att det tål repor och dylikt bättre än många DVD-skivor. Sen slipper du ju jonglera med skivor eftersom din samling skulle få plats på 2st BD50 skivor.

Det låter riktigt positivt, det blir att införskaffa sig en bluray brännare.

Skrivet av andreas_dock:

Optisk media har väl aldrig ansetts speciellt framtidssäkert över huvud taget?

Jag hade kört med vanliga hårddiskar i uppsättning om 2st och haft dem på två olika fysiska platser. (vid brand / inbrott etc.)
Kör sedan en inkrementell backup (alltså en kontroll mot vad som är nytt och inte, och fyll på med det nya)

Skall du bara lagra längre och inte fylla på säkerhetskopian på 25-30år menar du?
... vad händer isåfall med alla nya bilder ? - de saknar du ju backup på.

Som fotnot kan jag nämna att jag har en 8TB NAS varav nyttjat utrymme är 7tb, som primär lagring i raid.
Har en sämmre NAS med 4x2tb diskar för att ta backup på denna huvud-nas med intervallet om 2-3 månader, denna förvaras sedan på annan fysisk ort.
Känns tryggt.

Tyvärr är min NAS en single HDD, så jag kan inte köra RAID och byta ut hårdiskarna med tiden. En HDD klarar sig 10-15 år innan magnetismen börjar ge sig. En brännbar skiva (CD/DVD klarar sig 30 år). Anledningen till att jag skrev 20-30 år är att det är just då jag ska göra backup på den skivan så att jag har fotona kvar i ytterligare 20-30 år.

Hur jag uppdaterar bluray eller dvd arkiveringen är ju upp till mig. Det finns ju ReWritable till båda formaten.

Sedan finns ju både USB-minne och SSD som i teorin bör hålla ännu längre eftersom de de nöts ut av antalet skrivningar som görs på enheten (ca 10 000 och uppåt) men det finns också en risk att vid längre lagring så skadas de av oxidation istället (uppskattad livslängd 60-80 år).
(EDIT) Nackdelen är att de är mycket dyrare per GB.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Northbane:

BluRay-skivor har väl en behandlad yta vilket gör att det tål repor och dylikt bättre än många DVD-skivor. Sen slipper du ju jonglera med skivor eftersom din samling skulle få plats på 2st BD50 skivor.

DVD består av två ihoplimmade skivor av en sammanlagd tjocklek på samma som CD, dvs 1,2mm. Informationen på en DVD ligger mellan skivorna, alltså 0,6mm polykarbonatplast mellan informationen och faktorer utanför.

Ytskiktet är något tåligare på en Bluray men är enbart 0,1mm tjockt, vilket bl innebär att slipning för att ta bort repor som man kan göra på DVD och CD är mycket vanskligare. Informationstätheten är också mycket högre, så min gissning är att trots förbättringar i kodningen mm så är risken att förlora data med bluray större.

Bluray är i princip en mer högupplöst CD som man vänt upp och ner och har en lite tjockare, genomskinlig och tåligare skyddslack på. De som upplevt repor på ovansidan av CD vet att när repan gått igenom skyddsskiktet är informationen borta, för alltid. Samma för Bluray. DVD har 0,6mm att ta av, Bluray 0,1mm.

Det som främst förstörs på brända skivor är dye'n, dvs det skikt som förändras av laserstrålen och lagrar informationen. Här finns det mycket stora skillnader i kvalitet, så vill man vara någorlunda säker, köp välkända kvalitetsmärken såsom ex Verbatim. Är det lågpris är det nästan alltid sämre.

Jag har 20 år gamla brända skivor som fortfarande är felfria, men då använde jag enbart högsta kvalitet både på brännare och skivor och förvarat skivorna mörkt och svalt. Det finns mycket som kan gå fel under vägen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av whiterocker:

Det låter riktigt positivt, det blir att införskaffa sig en bluray brännare.

Tyvärr är min NAS en single HDD, så jag kan inte köra RAID och byta ut hårdiskarna med tiden. En HDD klarar sig 10-15 år innan magnetismen börjar ge sig. En brännbar skiva (CD/DVD klarar sig 30 år). Anledningen till att jag skrev 20-30 år är att det är just då jag ska göra backup på den skivan så att jag har fotona kvar i ytterligare 20-30 år.

Hur jag uppdaterar bluray eller dvd arkiveringen är ju upp till mig. Det finns ju ReWritable till båda formaten.

Sedan finns ju både USB-minne och SSD som i teorin bör hålla ännu längre eftersom de de nöts ut av antalet skrivningar som görs på enheten (ca 10 000 och uppåt) men det finns också en risk att vid längre lagring så skadas de av oxidation istället (uppskattad livslängd 60-80 år).
(EDIT) Nackdelen är att de är mycket dyrare per GB.

En hårddisk magnetism kanske håller så länge, men det är ju mycket annat som kan gå fel såsom sektorer, värmeproblem och annat som gör att disken slutar fungera, jag brukar byta disk efter 3 år cirka om det är viktig info på den. Om du ska använda SSD som lagring så bör du kika på enterprise-lösningar då dessa är gjorda för att stå på 24/7.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite.
Även om man sparar allt i sin externa hdd och låter den vara i mörk och svalt ställe.
Kan hdd gå sönder iaf, magnetism ger sig, som någon skrev ??

Om man köper 2st externa hdd, den ena använder man och den andra förblir oöppnad.
Den oanvända hdd, kan den gå sönder bara så där efter 10år om man låter den stå ??

Hoppas ni förstår frågorna.
Tacksam för svar

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaa:

Lånar tråden lite.
Även om man sparar allt i sin externa hdd och låter den vara i mörk och svalt ställe.
Kan hdd gå sönder iaf, magnetism ger sig, som någon skrev ??

Ja

Skrivet av aaaaa:

Om man köper 2st externa hdd, den ena använder man och den andra förblir oöppnad.
Den oanvända hdd, kan den gå sönder bara så där efter 10år om man låter den stå ??

Ja

Viket lagringsmedia som helst kan gå i sönder när som helst.

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaa:

Lånar tråden lite.
Även om man sparar allt i sin externa hdd och låter den vara i mörk och svalt ställe.
Kan hdd gå sönder iaf, magnetism ger sig, som någon skrev ??

Om man köper 2st externa hdd, den ena använder man och den andra förblir oöppnad.
Den oanvända hdd, kan den gå sönder bara så där efter 10år om man låter den stå ??

Hoppas ni förstår frågorna.
Tacksam för svar

Allt material åldras - oavsett om det är optiska skivor eller elektronik.

Ett problem med en oanvänd hårddisk är att du inte vet ifall den fungerar eller ej (du kan ju ha en DOA - Dead On Arrival - utan du vet det).

Vidare har elektronik risk för felutfall som kan liknas vid en "badkarskurva" - där elektronik har förhöjd risk att gå sönder i början av sin livslängd. Om den "överlever" denna period sjunker risken för fel markant - för att åter stiga i slutet av sin livslängd.

För arkivering är det bästa att inte lägga alla ägg i samma korg, utan att sprida riskerna.
Det kan man göra genom att välja olika tillverkare på enheterna eller olika lagringstekniker (optiskt/magnetiskt).
Oftast vid långtidslagring (arkivering) är den största risken inte att informationen skadas/förstörs - utan att den tekniken som informationen lagras på är så föråldrat att man inte kan läsa ut den längre...