Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

H81 eller H97? Moderkort för billigt Haswellsystem

Permalänk
Medlem

H81 eller H97? Moderkort för billigt Haswellsystem

Sitter och planerar en ny dator till farsan - då det inte behövs så mycket kraft ser jag heller ingen anledning att spendera så mycket, utöver då på bra låda och PSU ex för bra stabilitet och ljudnivå.

Tänkte att Haswell eller Haswell Refresh vore en given grund för systemet, med en billigare Pentium-CPU, ex G3240 för runt 500 kronor.

Frågan är dock vilken styrkrets som eg matchar bäst. Med Haswell Refresh har H97 ersatt H87, sedan tidigare finns också H81. Har försökt läsa på och ser att H97 har en del funktioner H81 saknar, samt färre höghastighets-sata-anslutningar. Jag är osäker på om något av detta motiverar det dyrare priset i detta fall (verkar skilja ca 250-300 kronor mellan ett H81-H97-moderkort).

Om valet faller på H81 är det ju dock en äldre styrkrets - funkar en Haswell Refresh-cpu på ett H81-moderkort? Är det beroende på firmware-uppdatering för specifik modell?

Tack för tips och råd!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 | Asus Prime B450-Plus | Corsair LPX 3000mhz 2x8gb | Asus Strix GTX 970 | Crucial MX500 500gb | Fractal Define C | Seasonic Focus+ Gold 550 | CM Hyper 212 Black | Dell Ultrasharp 2407wfp-hc | Argon 6340A | Logitech MX518

Permalänk
Medlem

Haswell refresh fungerar i H81 förutsatt att det specifika moderkortet stöder cpu:n. Bäst är nog att kontrollera på tillverkarens hemsida att kortet klarar detta innan du slår till. Du kan eventuellt tvingas uppdatera bios innan det fungerar.

H81 bör duga gott om du inte behöver något av det som är nytt i h97 typ m2 eller det större antalet s-ata 6-gbit. Största problemen med de billigare korten, enligt min mening, är ofta att det saknas utgångar på backplaten t.ex. saknas ofta hdmi och det är få moderkort som har display port om du behöver något av detta för att driva en högupplöst skärm. Annars brukar det vara snålt med usb, e-sata mm.

Hittar du ett h81 som har det du behöver bör det funka.

Visa signatur

Dell Latitude 7280
IPad Pro 11
IPhone XS

Permalänk
Medlem

Tack för svaret!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 | Asus Prime B450-Plus | Corsair LPX 3000mhz 2x8gb | Asus Strix GTX 970 | Crucial MX500 500gb | Fractal Define C | Seasonic Focus+ Gold 550 | CM Hyper 212 Black | Dell Ultrasharp 2407wfp-hc | Argon 6340A | Logitech MX518

Permalänk
Medlem

Jag kör en G3240 ihop med H81 moderkort som htpc.
Funkar väldigt bra och är en snabb dator ihop med en ssd disk.
Dock stödjer G3240 bara minnen i hastigheten 1333mhz.

Jag hade nog tittat på någon av de dyrare pentium eller billigaste i3 för att kunna köra minnen i 1600mhz

Permalänk
Medlem

Är mycket nöjd med min GA-H81-HD3, kommer inte kunna klocka men det stödjer inte min CPU ändå. Se bara till att du inte får endast VGA utgång, det blir fort tråkigt.