Permalänk
Medlem

Ny topend telefon

Tjena, har nu blivit dags för nästa telefon efter min sgs3.
Här är lite vad jag tycker att är viktigt.
- Skärmstorlek gärna runt 5.5 men inget måste
- Så bra kamera som möjligt, nischer som 3D, ändra fokus m.m. är absolut inte viktigt.
- Android är ett måste, många appar, m.m. jag använder dagligen finns bara på android och inte WP. iOS är inget för mig.
- Sen är ju byggkvalitè, vattentät, ljudkvalitè från hörlurar m.m. en punkt

Vad är det bästa valet? Har tittat mycket på LG g3.

Mvh
Humper

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

LG G3 är en otroligt vass telefon. Sedan är KnockOn som LG har i sina telefoner en sak som gör att jag kommer ha mycket svårt att byta från dem. Det är helt enkelt för skönt att ha för att bli av med igen.

Skärmen och de små ramarna gör att telefonen har maximalt med skärm på sin yta, vilket enligt mig är mycket bra.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Galaxy S5 eller Sony xperia Z2. Båda har sina för och nackdelar men i slutändan är de båda mycket bra mobiler. Själv skulle jag tagit HTC One M8 men kameran på den är inget vidare jämfört med de andra toppmodellerna. Mobiler har kommit så långt i utvecklingsstadiet att det spelar ingen roll vilken high-end mobil du väljer, du kommer med högsta chans att bli super nöjd.

Permalänk
Medlem

Ja precis därför gör de nästan valet svårare. Alla är ju snabba tyvärr så har ju One m8 inte alldeles för bra kamera vilket är en stor nackdel då jag använder den dagligen på jobbet.

Är nog emellan Z2, GS5 och G3 det står. Vet inte riktigt hur nya note3 kommer bli dock, men lär väl ta ett tag tills den kommer.

Att G3 har knapparna bakom är ju väldigt bra, saknar tyvärr en dedikerad kameraknapp på sidan.

Batteritiden var ju bättre än väntat på G3 också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlexGear:

Galaxy S5 eller Sony xperia Z2. Båda har sina för och nackdelar men i slutändan är de båda mycket bra mobiler. Själv skulle jag tagit HTC One M8 men kameran på den är inget vidare jämfört med de andra toppmodellerna. Mobiler har kommit så långt i utvecklingsstadiet att det spelar ingen roll vilken high-end mobil du väljer, du kommer med högsta chans att bli super nöjd.

Xperia Z2 skulle jag hoppa. Samsung S5 är bättre på de flesta punkter, och framförallt ergonomisk att hålla i precis som G3.

Just nu har G3 och Samsung S5 de bästa kamerorna på marknaden bortsett från några Nokia modeller möjligen.

Permalänk
Medlem

Jag har/hade i princip exakt likadana krav, förutom att kameran inte är jätteviktig eller att den är vattentät, allt annat är hög prio. Beställde en LG G3 som jag förhoppningsvis får imorgon.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Välj inte en samsung bara. De lyckas med konststycket att få telefonen, trots den rejält eminenta hårdvaran i nya SG5, att lagga ganska mycket. Blev så missnöjd att jag gjorde mig av med min. HTC sense flyter jättebra och har inte haft något lagg alls på det.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

sony z2 finns ingen bättre kamera mer på plussidan är att den fungerar utmärkt att kasta macka med i havet (har ägt eller äger följande note 2/3, galaxy 4,5, z1 kompakt , 4,4s, köp inte htc bara, värre skit har jag aldrig använt.
Enda jag saknar på z2 är hemknapp under skärm (beror nog på att jag har haft för många äpplen och Samsung telefoner).

/

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Avstängd

jag skulle nog vänta tills september IFA och se vad dem har för nytt där

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Välj inte en samsung bara. De lyckas med konststycket att få telefonen, trots den rejält eminenta hårdvaran i nya SG5, att lagga ganska mycket. Blev så missnöjd att jag gjorde mig av med min. HTC sense flyter jättebra och har inte haft något lagg alls på det.

Programvara går alltid att byta om man är missnöjd, tycker att sgs3 har funkat rätt bra.

Skrivet av aragon:

sony z2 finns ingen bättre kamera mer på plussidan är att den fungerar utmärkt att kasta macka med i havet (har ägt eller äger följande note 2/3, galaxy 4,5, z1 kompakt , 4,4s, köp inte htc bara, värre skit har jag aldrig använt.
Enda jag saknar på z2 är hemknapp under skärm (beror nog på att jag har haft för många äpplen och Samsung telefoner).

/

Ja jag har hört det, är definitivt ett av valen.

Skrivet av zzcool:

jag skulle nog vänta tills september IFA och se vad dem har för nytt där

Ja, fast sen dröjer de väl till november innan de är ute vilket är nästan ett halvt år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

köp inte htc bara, värre skit har jag aldrig använt.

Det påstår du på grund av?
Jag tycker precis tvärtom, grymt skönt med sense gentemot andra halvtaskiga versioner. Snabbt och smidigt tycker jag och inte minst snyggt.

Visa signatur

///Arch

Permalänk

om du ska köpa GS5 vänta tills hösten det kommer en ny variant med högre upplösning på skärmen och lite bättre hårdvara

Permalänk
Skrivet av Humper:

Ja precis därför gör de nästan valet svårare. Alla är ju snabba tyvärr så har ju One m8 inte alldeles för bra kamera vilket är en stor nackdel då jag använder den dagligen på jobbet.

Är nog emellan Z2, GS5 och G3 det står. Vet inte riktigt hur nya note3 kommer bli dock, men lär väl ta ett tag tills den kommer.

Att G3 har knapparna bakom är ju väldigt bra, saknar tyvärr en dedikerad kameraknapp på sidan.

Batteritiden var ju bättre än väntat på G3 också.

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan knäppa kort genom att trycka på volym ner.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humper:

Programvara går alltid att byta om man är missnöjd, tycker att sgs3 har funkat rätt bra.

Ja jag har hört det, är definitivt ett av valen.

Ja, fast sen dröjer de väl till november innan de är ute vilket är nästan ett halvt år.

Nu är det ju så att de flesta osm köper mobiltelefon klarar varken av något sådant eller vill göra det. I ärlighetens namn ska man heller inte behöva byta något på en telefon för närmare 6000kr för att slippa lagg.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk

Älskar min HTC One m8 blir ändå riktigt bra bilder om man vet hur man ska ta en bild :). Föredrar kvalite känslan och ljudet framför plast.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem

Nexus 5 är ger mest bang for the buck så att säga och ger dig tillgång till developer version av Android L (a.k.a. 5.0) om det är av intresse
Fantastisk lur från LG för övrigt

Visa signatur

ASUS Maximus IX Hero + i7-7700K | Corsair Hydro H100i v2
Corsair PowerSupply AX760W 80 PLUS Platinum | Corsair Carbide 400C
Corsair Vengeance LPX Black 16 GB (2x8GB) / 3200 Mhz / DDR4 / CL16
Samsung SSD 850 EVO - 500 GB
EVGA Geforce GTX 1060 6GB Superclocked

Permalänk
Skrivet av DanielMannen96:

om du ska köpa GS5 vänta tills hösten det kommer en ny variant med högre upplösning på skärmen och lite bättre hårdvara

Skrivet av zzcool:

jag skulle nog vänta tills september IFA och se vad dem har för nytt där

Ganska meningslöst att sitta och vänta en längre tid på att en ny telefon ska släppas. Det kommer nytt hela tiden, när telefonen man väntat på släpps är det snart dags att släppa något nytt som man vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humper:

Programvara går alltid att byta om man är missnöjd, tycker att sgs3 har funkat rätt bra.

Tycker du S3 var okej så lär du ju inte ha några problem med S5. S3 och S4 tycker jag var dåliga telefoner, S5 är ett stort steg upp från dessa på många områden. Framförallt skärmen. Ställer du in skärmen på cinema i inställningarna så har S5 väldigt bra färger, samt att den har fixat problemen med dålig ljusstyrka som S3 och S4 hade.

Skulle jag bedöma nuvarande flaggskepp så skulle jag nog placera dem såhär: M8 > S5 > Z2 > G3
M8 är bra på i princip allt utom kameran och marknadsledande på många punkter som responstid och ljudkvalitet.
S5 är även den bra på mycket och har marknadens bästa kamera(kameramobiler ej inräknade), men har ett gäng med mindre problem och mer bloat än M8.
Z2 har en riktigt bra kamera sensor, men inte lika bra mjukvaruinterpolering som S5, så bilderna den tar är inte riktigt lika bra, men skillnaden är inte stor. Den känns kvalitativ, men är inte bekväm att hålla i och många har problem med överhettning. Den har en bra skärm, men M8 och S5 har bättre skärmar.
G3 har en dålig kamera sett till kvaliteten då den har en gammal sensor och alldeles för grov post-processing. Skärmen är dålig på allting utom skärpa och responstid.

Så är kameran av stor vikt så skulle jag nog säga att S5 är det bättre valet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Välj inte en samsung bara. De lyckas med konststycket att få telefonen, trots den rejält eminenta hårdvaran i nya SG5, att lagga ganska mycket. Blev så missnöjd att jag gjorde mig av med min. HTC sense flyter jättebra och har inte haft något lagg alls på det.

OffTopic: Jag är nyfiken på vad det är du tycker den laggar? Kan du precisera dig lite? I vilka lägen? Jag har en SGS4+ och upplever den utan lagg. Vad är det som blir så jobbigt att man byter den?

Att SGS5:an är en bra telefon är nog inget snack om men den är ju inte ensam på marknaden, dock är den mycket bra på t ex skärm och kamera. Lite liten kanske om du skulle upp i 5.5 tum. Då är väl LG:s mer där, men den har inte fått jättebra i just skärmdelen, och kameran är väl inte heller den bästa, inte dålig men....

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av M3Johan:

Det påstår du på grund av?
Jag tycker precis tvärtom, grymt skönt med sense gentemot andra halvtaskiga versioner. Snabbt och smidigt tycker jag och inte minst snyggt.

Jag grundar det på att Jag själv och 90% av de jag känner som använt htc bara haft problem, varav 2 jobbar med att sälja skiten.
Kan ju vara så att du är van vid skit och inte vet bättre

/Mvh

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Humper:

Ja precis därför gör de nästan valet svårare. Alla är ju snabba tyvärr så har ju One m8 inte alldeles för bra kamera vilket är en stor nackdel då jag använder den dagligen på jobbet.

Är nog emellan Z2, GS5 och G3 det står. Vet inte riktigt hur nya note3 kommer bli dock, men lär väl ta ett tag tills den kommer.

Att G3 har knapparna bakom är ju väldigt bra, saknar tyvärr en dedikerad kameraknapp på sidan.

Batteritiden var ju bättre än väntat på G3 också.

Skickades från m.sweclockers.com

om du fotar med mobilen på jobbet ska du ju ha en sytemkamera, eller är det något jag missar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

om du fotar med mobilen på jobbet ska du ju ha en sytemkamera, eller är det något jag missar?

Finns många som behöver fotografera saker dagligen men för den skull krävs det inte att kvaliten är i klass med den från en systemkamera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Jag grundar det på att Jag själv och 90% av de jag känner som använt htc bara haft problem, varav 2 jobbar med att sälja skiten.
Kan ju vara så att du är van vid skit och inte vet bättre

Det var inte helt snällt sagt..

Jag kan ju bara prata från eget tycke nu, men HTC har aldrig gjort en intressant mobil innan One M8. M7 var nära att vara intressant, men den har inte bra flyt och har problem med batteritiden och har riktigt dålig kamera.
HTC har ju historiskt sett kört med tungt modifierade versioner av Android. De har heller inte skött sig så bra med uppdateringar(sannolikt ett resultat av de tungt modifierade versionerna av Android), men allt detta ändrades med One M8. M8 är absolut marknadsledande på många punkter och en mycket imponerande telefon i allmänhet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Prodigys:

Finns många som behöver fotografera saker dagligen men för den skull krävs det inte att kvaliten är i klass med den från en systemkamera.

Sant, men då spelar det ingen roll vilken kamera det är på mobilen då alla är dåliga just för att dom är i en mobil, men finns ju Nokia som är betydligt bättre än dom som nämnts tidigare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aragon:

Jag grundar det på att Jag själv och 90% av de jag känner som använt htc bara haft problem, varav 2 jobbar med att sälja skiten.
Kan ju vara så att du är van vid skit och inte vet bättre

/Mvh

har en HTC One, aldrig några problem med den, vilka problem har du haft?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

Tyvärr går den inte att köpa och den blir hela tiden försenad men när den väl släpps lär det bli svårt att slå One Plus One.
Den har:
5.5" 1920x1080 IPS skärm
13MP Kamera som ska vara ganska bra.
3GB RAM
Snappdragon 801 4x 2.5Ghz
64GB Minne tyvärr inget microSD
och den kostar bara 2850kr.

Själv väntar jag på denna telefon men tror inte jag kommer få någon innan augusti

Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Jag grundar det på att Jag själv och 90% av de jag känner som använt htc bara haft problem, varav 2 jobbar med att sälja skiten.
Kan ju vara så att du är van vid skit och inte vet bättre

/Mvh

Det där var ett ypperligt exempel på ett riktigt uselt svar.
Det kan ju vara så att du och 90% av de du känner som använt HTC är tekniska noviser också.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Skrivet av JSvanberg:

har en HTC One, aldrig några problem med den, vilka problem har du haft?

Kan bara hålla med, Min HTC One fungerade mycket bättre än min SGS3 som krävde root och custom room för att fungera acceptabelt, och då var S3an klart bättre i original mjukvaran än S4 var...

Nyare telefoner har jag inte koll på tyvärr men finns det en skapligt ny Nexus med vanilla Android kan den vara värd att titta på!

Permalänk
Skrivet av bjinko:

Tyvärr går den inte att köpa och den blir hela tiden försenad men när den väl släpps lär det bli svårt att slå One Plus One.
Den har:
5.5" 1920x1080 IPS skärm
13MP Kamera som ska vara ganska bra.
3GB RAM
Snappdragon 801 4x 2.5Ghz
64GB Minne tyvärr inget microSD
och den kostar bara 2850kr.

Själv väntar jag på denna telefon men tror inte jag kommer få någon innan augusti

Kan man bara köpa den om man får en sån där "kod"?
Eller kommer de att släppa den på "riktigt" senare?
Känns ju tråkigt att bara jaga koder för att få köpa en mobil.

Visa signatur

Loxus: Varför ska man ha en överklocksvänlig CPU i en HTPC?
Flamso: Varför inte? Tror du att du är inne på Stockclockers eller? ;)