Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Du får nog ge dig ut och läsa de länkar som förklarar

Kan du svara på den här frågan, den är enkel: Har du någon gång läst en kurs på universitet eller högskola?

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Kan du svara på den här frågan, den är enkel: Har du någon gång läst en kurs på universitet eller högskola?

Starta en ny tråd om det. Denna tråd handlar om konspirationer

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Starta en ny tråd om det. Denna tråd handlar om konspirationer

Men sedär klk, jag har en hypotes:

Personer/individer/kristallödlor som inte har exponerats mot den akademiska världens höga krav på metod och vederhäftighet är mer benägna att tro på konspirationer.

Den här hypotesen kan inte bekräftas av att du klk svarar på min fråga men det svar du kommer med kan åtminstone utgöra en diskussionspunkt i en mer kvalitativ undersökning.

Visa signatur

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Personer/individer/kristallödlor som inte har exponerats mot den akademiska världens höga krav på metod och vederhäftighet är mer benägna att tro på konspirationer.

"höga krav"

Försök hålla dig till topic, det är inte så svårt..

Skrivet av Zotamedu:

Jag läste lite snabbt och det handlade om att den stora banken HSBC dömdes för att ha tvättat pengar för Colombianska drogkarteller. Så antar att klk anser att de ligger bakom kriget i Afghanistan by proxy eller nåt. Resten var mest drogliberalt dravel. Verkar som om arvet efter Hunter S Thomson sitter kvar.

Poängen är att de fått löjligt låga straff samtidigt som de nästan annonserat om att de tvättar knarkpengar

http://www.rollingstone.com/politics/blogs/taibblog/outrageou...

Citat:

The banks' laundering transactions were so brazen that the NSA probably could have spotted them from space. Breuer admitted that drug dealers would sometimes come to HSBC's Mexican branches and "deposit hundreds of thousands of dollars in cash, in a single day, into a single account, using boxes designed to fit the precise dimensions of the teller windows.

Citat:

Wow. So the executives who spent a decade laundering billions of dollars will have to partially defer their bonuses during the five-year deferred prosecution agreement? Are you fucking kidding me? That's the punishment? The government's negotiators couldn't hold firm on forcing HSBC officials to completely wait to receive their ill-gotten bonuses? They had to settle on making them "partially" wait? Every honest prosecutor in America has to be puking his guts out at such bargaining tactics. What was the Justice Department's opening offer – asking executives to restrict their Caribbean vacation time to nine weeks a year?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

"höga krav"

Utveckla din kritik

Skrivet av klk:

Försök hålla dig till topic, det är inte så svårt..

Jag håller mig till topic, det är du som undviker att svara som nån sorts korrumperad banktjänsteman/kristallödla/bush.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Jag håller mig till topic, det är du som undviker att svara som nån sorts korrumperad banktjänsteman/kristallödla/bush.

Tråden handlar konspirationer och du börjar kritisera och ställa krav på bevis samtidigt som du vägrar att läsa information som styrker olika teorier, du är i fel tråd och härjar...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av klk:

Poängen är att de fått löjligt låga straff samtidigt som de nästan annonserat om att de tvättar knarkpengar

http://www.rollingstone.com/politics/blogs/taibblog/outrageou...

Och därför ligger de bakom kriget i Afghanistan? Det känns som om det saknas några steg på vägen. Har de någon koppling till Afghanistan? Finns det misstankar om att de gör samma manöver igen?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Och därför ligger de bakom kriget i Afghanistan? Det känns som om det saknas några steg på vägen. Har de någon koppling till Afghanistan? Finns det misstankar om att de gör samma manöver igen?

Det fanns säkert fler anledningar. Många som tjänar på krig. Vad tror du själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Tråden handlar konspirationer och du börjar kritisera och ställa krav på bevis samtidigt som du vägrar att läsa information som styrker olika teorier, du är i fel tråd och härjar...

klk, din bevisföring ligger på samma nivå som en 13-åring. Även om den källa du använder för stunden skulle ha rätt så är den inte vederhäftig nog för att användas som källa.

Tråden handlar om konspirationer det betyder emellertid inte att bevisbördan inte existerar och när du vägrar erkänna eller ta ansvar för din bevisbörda så är det inte konspirationsteorierna i sig som är viktiga att diskutera utan det som ligger bakom din blinda tro på konspirationsteorier.

Kraven jag ställer på dig är varken höga eller drakoniska utan snarare väldigt enkla, jag vill helt enkelt att du sammanfattar det du lägger fram istället för att länka till maraton youtube videos eller irrelevanta källor. Jag vill att du backar upp med källor där det behövs (alltid) och att du håller dig till saken och svarar på frågor som ställs. Du har hitintills varit oförmögen att leverera på alla punkter, min goda vilja får mig att fortsätta och som den tålmodigaste och ödmjukaste personen i världen fortsätter jag mina försök till civilisering och relevant diskussion.

Skrivet av klk:

Det fanns säkert fler anledningar. Många som tjänar på krig. Vad tror du själv

Många tjänar å andra sidan på fred eftersom statsbudgeten då används till andra projekt., därtill tjänar redan de som tjänar på krig på fred.
Förmodligen så tjänar dock de som tjänar på krig på fred, ägarstrukturen i bolagen som tjänar på krig kan knappast antas bestå av individer som endast vill tjäna pengar på krigsmateriell. Här blir din uppgift att med internet och dataintrång på skatteverk och internationella banker att reda ut ägare strukturen och ställa den mot den ekonomiska utvecklingen hos de relevanta bolagen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Tråden handlar om konspirationer det betyder emellertid inte att bevisbördan inte existerar och när du vägrar erkänna eller ta ansvar för din bevisbörda så är det inte konspirationsteorierna i sig som är viktiga att diskutera utan det som ligger bakom din blinda tro på konspirationsteorier.

Fast du vägrar ju läsa referenser till bevis.... Dessutom räcker det att den förklaring som givits bevisats vara falsk för att konspirationer blir högst aktuella. Någon av konspirationsteorierna är förmodligen sann.

Skrivet av Huzzbutt:

Många tjänar å andra sidan på fred eftersom statsbudgeten då används till andra projekt., därtill tjänar redan de som tjänar på krig på fred.

Varför tror du krig startas isåfall? Kan du nämna anledningar som du tror är korrekta för de krig som startats de senaste 30 åren

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Fast du vägrar ju läsa referenser till bevis....

Du använder inte källorna som referenser, du hänvisar till dem i sin helhet utan urskiljning och de är förstås som tidigare nämnts aldrig vederhäftiga och oftast irrelevanta

Skrivet av klk:

Dessutom räcker det att den förklaring som givits bevisats vara falsk för att konspirationer blir högst aktuella. Någon av konspirationsteorierna är förmodligen sann.

Om vi ponerar att den etablerade förklaringen är falsk hur ska vi då ta reda på vilken av konspirationsteorierna som är rätt? Genom att ifrågasätta dem. Eftersom du inte kan eller vill försvara dina uttalanden så måste även de teorier du framhärdar vara falska.

Skrivet av klk:

Varför tror du krig startas isåfall? Kan du nämna anledningar som du tror är korrekta för de krig som startats de senaste 30 åren

Sorry klk den där tekniken kanske funkar på busen till chemtrail konferensen men här i resten av världen ligger bevisbördan kvar på dig. Du driver en tes och du får bevisa den, inga konstigheter bara en helt normal verklighetsanknuten riktighet.

Hur många frågor har du undvikit att svara på nu? jättemånga eller alla?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Du använder inte källorna som referenser, du hänvisar till dem i sin helhet utan urskiljning och de är förstås som tidigare nämnts aldrig vederhäftiga och oftast irrelevanta

HSBC skandalen har fått enormt genomslag även om historien förminskas i köpta media

Skrivet av Huzzbutt:

Om vi ponerar att den etablerade förklaringen är falsk hur ska vi då ta reda på vilken av konspirationsteorierna som är rätt?

Sannolikhet och sunt förnuft

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

HSBC skandalen har fått enormt genomslag även om historien förminskas i köpta media

Då har förstås inte HSBC "skandalen" fått stort genomslag. Än viktigare är dock att bisatsen måste styrkas. Du kan inte hävda att ospecificerad media är köpt och därmed förminskad eller att ospecificerad media förminskar och därmed är köpt. Du måste kunna bevisa att media både är köpt och förminskar nyheter.

Skrivet av klk:

Sannolikhet och sunt förnuft

Sannolikhet är kvantitativt inte kvalitativt. Det är inte applicerbart på de flesta av dina resonemang då de bygger på enskilda händelser och specifika grupper.
Sunt förnuft existerar inte som något objektivt utan är en applicering av rådande visdomar och vedertagna "sanningar" på ett fenomen. Sunt förnuft är inte bättre än de beståndsdelar som redan finns, det är meningslöst.

Dina konspirationsteorier ska utstå samma granskning som allt annat som ska granskas. Klarar du inte av det (vilket du hitintills inte har gjort) så ska du inte heller försöka slingra dig med appelationer till stenåldersvetenskap (visst skulle bronsåldern passat in bättre här men med tanke på hur smalt det jag är ute efter är så är det nog egalt.)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Du kan inte hävda att ospecificerad media är köpt och därmed förminskad eller att ospecificerad media förminskar och därmed är köpt. Du måste kunna bevisa att media både är köpt och förminskar nyheter.

Är inte det allmänbildning? Normalt så ägs olika media bolag av någon, media är otroligt viktigt för att få makt. Sedan är det upp till var och en och dra slutsatser

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Är inte det allmänbildning? Normalt så ägs olika media bolag av någon, media är otroligt viktigt för att få makt. Sedan är det upp till var och en och dra slutsatser

Låter värst mycket som religiösa människor när de talar om religion. I ordalag går det ungefär som, vi har varken bevis för det ena eller det andra, men jag får bestämma själva vilken gud jag vill tro på. Och visst är det så, ingen som hindrar dig, men såvida du inte lägger fram bevis (jag räknar inte vem som tjänar mest på det som bevis), ska det inte tas seriöst och det ska inte läras ut som någon sanning för den delen heller.
I de fall där man inte vet orsaken, så säger man, jag vet inte. Man hittar inte på sannolikehter som en faktor av vem som tjänade mest pengar på det och använder det som bevis. Du vet ju t om i rätten, att det inte får användas som bevis. Du måste ha något mer bortom motiv. Föregår det skumma saker bakom stängda dörrar? Ja, men det krävs mer än motiv och faktum att det sker skumma saker för att peka ut just vad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Nej klk. Till allmänbildning hör att kunna skilja på orden uppköpt och köpt. Det du talar om nu är mediekonvergensen dvs att media bliruppköpta. Det du talade om i det tidigare inlägget var köpt media dvs mutad. Ett medieföretag kan vara uppköpt av ett annat företag det betyder dock inte att deras integritet är köpt.

Det hör också till, för att använda ett av dina ord: sunt förnuft att skilja på begreppen då de inte har likhetstecken emellan sig. Vill du bråka om den här punkten så får du komma med belägg och utvecklade resonemang.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

Låter värst mycket som religiösa människor när de talar om religion.

Du litar helt på vad som skrivs i media?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av klk:

Det är väl inte så relevant?
Även om allt som strömmar ur "media" (vad du nu menar med det) är hittepå så innebär ju inte det att självpåhittade alternativ som inte inte förankras med samband blir mer sanna.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Vad har det med vad jag skrev att göra? Vidare, det är ett såpass brett område media, vilken media, vad är ämnet, är media enig i rapporteringen, är det detaljer, vad för bevis lägger de fram, är det små detaljer, i det stora hela etc.

Permalänk
Medlem

MBY: Beskriv gärna då de verkliga anledningarna till att USA gick in i Irak och Afghanistan

Skrivet av Swiifty:

Vad har det med vad jag skrev att göra? Vidare, det är ett såpass brett område media, vilken media, vad är ämnet, är media enig i rapporteringen, är det detaljer, vad för bevis lägger de fram, är det små detaljer, i det stora hela etc.

Mycket för man får helt enkelt pussla själv och inte lita blint på vad som står i media

Permalänk
Avstängd
Skrivet av klk:

MBY: Beskriv gärna då de verkliga anledningarna till att USA gick in i Irak och Afghanistan

Nej, beskriv dem själv. Koherent med en röd tråd, förutsättningar och slutsats samt med tillförlitliga källor. Innan dess har du helt enkelt inget case, inget att komma med och ingenting att diskutera.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Mycket för man får helt enkelt pussla själv och inte lita blint på vad som står i media

Utveckla dina resonemang och besvara frågorna som ställs dig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Nej, beskriv dem själv. Koherent med en röd tråd, förutsättningar och slutsats samt med tillförlitliga källor. Innan dess har du helt enkelt inget case, inget att komma med och ingenting att diskutera.

Det är många som är fullt bekväma med att diskutera teorier och vad som kan ligga bakom saker. När man gör det så brukar man normalt ha en konstruktiv diskussion, man försöker förstå den andre. Tar upp saker som personen inte tänkt mm

Alla är inte bekväma med dessa diskussioner, de vill inte och gör vad de kan för att sabba diskussionen. De kan hitta ord eller fraser där de ser en möjlighet att förvrida vad den läser eller hör. Vad som normalt är bra med den typen av "motstånd" är att de hjälper till att hålla igång en diskussion även om det inte kommer ut vettiga saker.

Nej, du får pussla ihop pusselbitar själv. De senaste åren har pusslet blivit mycket lättare att pussla för det läcker överallt

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Det är många som är fullt bekväma med att diskutera teorier och vad som kan ligga bakom saker. När man gör det så brukar man normalt ha en konstruktiv diskussion, man försöker förstå den andre. Tar upp saker som personen inte tänkt mm

Alla är inte bekväma med dessa diskussioner, de vill inte och gör vad de kan för att sabba diskussionen. De kan hitta ord eller fraser där de ser en möjlighet att förvrida vad den läser eller hör. Vad som normalt är bra med den typen av "motstånd" är att de hjälper till att hålla igång en diskussion även om det inte kommer ut vettiga saker.

Nej, du får pussla ihop pusselbitar själv. De senaste åren har pusslet blivit mycket lättare att pussla för det läcker överallt

Sluta gnälla och svara istället på frågorna som vi ställt om du vill diskutera.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Sluta gnälla och svara istället på frågorna som vi ställt om du vill diskutera.

Har utvecklat, svaret är pengar och makt (två områden som ofta hör ihop).

Man startar inte krig om man förlorar på det.

Knark och olja (energi) är världens två största handelsvaror, klart att det är en mycket drivande faktor. Förutom det är vapenindustrin stark i USA, de tjänar inte pengar om det är fred på jorden

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Har utvecklat, svaret är pengar och makt (två områden som ofta hör ihop).

Man startar inte krig om man förlorar på det.

Knark och olja (energi) är världens två största handelsvaror, klart att det är en mycket drivande faktor. Förutom det är vapenindustrin stark i USA, de tjänar inte pengar om det är fred på jorden

Nej du har inte utvecklat något och du utvecklar inte något nu heller. Du pekar friskt på obekräftade indicier och blir putt när detta ifrågasätts.

Svara på frågorna som vi ställt dig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Nej du har inte utvecklat något och du utvecklar inte något nu heller. Du pekar friskt på obekräftade indicier och blir putt när detta ifrågasätts.

Svara på frågorna som vi ställt dig.

Jag utvecklar men du vägrar lyssna. Skickar jag upp länkar som visar fakta vägrar du titta. Du borde idka lite självkritik

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av klk:

Jag utvecklar men du vägrar lyssna. Skickar jag upp länkar som visar fakta vägrar du titta. Du borde idka lite självkritik

Jag har inte gått igenom hela tråden (bara de tre-fyra sista sidorna) så jag kan ha missat detta, men jag har inte heller sett att sambandet har förklarats här.
Att det är mycket pengar i knarkindustrin visar inte på det samband som efterfrågas och att banker tvättar knarkpengar visar inte heller på vad som efterfrågas.
De två faktorerna är lösryckta och inte sammankopplade till varför USA gick in i Afghanistan.

Utveckla gärna kopplingen för vilka banker det gäller och hur de använt sitt inflytande att styra över vilket land USA skulle invadera. En teori om att det skulle kunna ha hänt är inte mycket värd utan förankring där man kan peka på att delhändelserna har ägt rum. Att de teoretiskt sätt skulle kunna göra något sådant räcker inte för att göra detta till en trolig teori.

Förstå mig rätt här. Det du säger är inte en omöjlig teori. Men det är ett rätt stort hopp till att göra denna teori till en trolig teori. Det kan ju vara gröna marsianer som iscensatt alltihopa. Det är inte heller en omöjlig teori. Men det är inte alls samma sak som att det kan kallas den mest förnuftiga teorin. Det behövs belägg i en hel kedja som håller ihop sammanhanget för att det inte ska ses som en foliehattförklaring om man nu tror på denna.

Jag tror inte att folk tycker att din teori inte är värd att diskutera eller irriterande i sig. Snarare är det väl faktumet att du anser den vara förnuftig utan bevis som många höger på ögonbrynen för.

Med detta sagt så får jag ge dig en eloge till din sansade ton. Du är trevligare än dina meningsmotståndare och behåller lugnet. Creds för detta!

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Nej du utvecklar inte: du upprepar eller byter ämne. Länkarna du skickar är säkert jätteroliga och festliga, vissa av dem avfärdar jag för att avsändaren inte är pålitlig och andra för att jag inte tänker leta efter den punkt jag sökt få svar på i ett textblock. Du får jobba mer på citerings och referat tekniken innan du anklagar andra för att inte ta dina källor på allvar.

Återigen: Svara på de frågor som vi har ställt till dig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är inte heller vetenskapligt att säga, t.ex teori 1 har 10% sannolikhet att vara sant, teori 2. 12 % sannolikhet (hur man nu får fram dessa sannolikheter är ifrågasatt dessutom), därmed eftersom vi inte har något svar så antar vi att teori 2 är sann.
Likadant på tal om hur man inkorporerar gravitation med kvantfysik, det finns ett par hypoteser som kan stämma, men forskarna säger inte, vi har inget svar, det här är hypoteserna, vi tar den med högst sannolikhet för att vara sanning.

Visst, det är inget fel att börja utgå från teorier där ett motiv finns, likadant som vi gör i rätten, de misstänkta är oftast de med motiv, men motiv i sig räcker inte för binda någon till brottet. Det krävs mer. Och det där verkar du ha glömt bort, och det är väldigt farligt i vissa fall där folk går på känsla som de inte riktigt kan förklara. Sen att du missanvänder sannolikhet där du verkar ha det som en funktion där de som tjänar mest på en handling är de som är mest sannolika att ha begått brottet. I rätten fungerar inte det så, så varför ska det fungera på en större nivå?