Otroligt seg läs/skriv på raid5

Permalänk

Otroligt seg läs/skriv på raid5

Har ett LSI MegaRAID 8708EM2 kontrollerkort med 4st sas diskar 10.000rpm.

Men mina virtuella hostar som ligger där är otrolig sega, kör jag ett HDD test (HDTune) i windows får jag ut ca 3-8MB/s.
Flyttar jag däremot samma maskin till en SSD disk som är kopplad till sata porten på moderkortet får jag ut ca 100MB/s.

Kan det bero på dåliga drivrutiner för kortet i ESXi eller felkonfigurerad RAID?
Ingen större lust att riva RAIDEn för måste då stänga ner och kopiera över alla mina hostar till NASen igen och det tog sån tid

Så kom gärna med några andra ideer först.

Visa signatur

Samsung S34E790C |Gigabyte Z490 UD | Kingston HyperX Fury RGB DDR4 3600MHz 32Gb | i9 - 10850K | Hyper 212 EVO v2 | GTX 1060 3GB | Samsung 960 PRO 256GB M.2 |
DS412+ - 4*5Tb WD Red

Permalänk
Medlem

Kolla status för arrayen. En RAID-array med status "Initialize" eller "Rebuild" blir otroligt seg.

Se till att ha senaste drivrutiner och att arrayen är korrekt konfigurerad.

Permalänk

Den borde ju ha hunnit köra klart det då den stått över en vecka, men får kolla statusen.
Använder ESXis egna drivrutiner, så får kolla vad det är och se vad som finns att byta till.

Sedan vet jag inte om det är rätt konffad då jag körde default rakt igenom typ

Visa signatur

Samsung S34E790C |Gigabyte Z490 UD | Kingston HyperX Fury RGB DDR4 3600MHz 32Gb | i9 - 10850K | Hyper 212 EVO v2 | GTX 1060 3GB | Samsung 960 PRO 256GB M.2 |
DS412+ - 4*5Tb WD Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjornsson:

Den borde ju ha hunnit köra klart det då den stått över en vecka, men får kolla statusen.
Använder ESXis egna drivrutiner, så får kolla vad det är och se vad som finns att byta till.

Sedan vet jag inte om det är rätt konffad då jag körde default rakt igenom typ

Dt är ju lätt att se om den blivit klar, men efter en vecka ja då borde den vara klar, att det kan ta några dagar är inte ovanligt men över en vecka är mycket när det bara är 4 diskar

Konfigen borde du kollat över först av allt då du kommer behöva göra om arrayen och därmed initialisera om den ifall du har byggt den med fel inställngar typ stripe size osv.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Är write cache aktiverat på både RAID-kortet och i ESXi?

ESXi kan vara petig på att aktivera det ifall det t.ex. saknas batteribackup på kortet.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av TiasE:

Dt är ju lätt att se om den blivit klar, men efter en vecka ja då borde den vara klar, att det kan ta några dagar är inte ovanligt men över en vecka är mycket när det bara är 4 diskar

Konfigen borde du kollat över först av allt då du kommer behöva göra om arrayen och därmed initialisera om den ifall du har byggt den med fel inställngar typ stripe size osv.

Finns det någon bra guide hur man ställer in en RAID-5 för bästa prestanda? Eller är det samma för alla så bara att googla?
Så får jag väl ta en dag och kolla över allt om det är rätt.

Skrivet av crotale:

Är write cache aktiverat på både RAID-kortet och i ESXi?

ESXi kan vara petig på att aktivera det ifall det t.ex. saknas batteribackup på kortet.

Saknar batteri-backup, då det var dyrare än kortet så får det vänta
Men måste kolla om det är aktiverat på RAID-kortet respektive ESXi.

Visa signatur

Samsung S34E790C |Gigabyte Z490 UD | Kingston HyperX Fury RGB DDR4 3600MHz 32Gb | i9 - 10850K | Hyper 212 EVO v2 | GTX 1060 3GB | Samsung 960 PRO 256GB M.2 |
DS412+ - 4*5Tb WD Red