Permalänk

Varm macbook pro 13'

Hej. Jag har haft min macbook pro 13' sedan 2010, den är dock från 2009. Den har blivit väldigt varm i ungefär några månader, kan knappt ha den i knäet längre.

Jag laddade idag ner iStat och ser att vid vanlig surf (typ 4 flikar på chrome och Skype igång, dock inget samtal) är processorn uppe i drygt 80grader och fläkten går i 4500-5000rpm. Förr var datorn även helt tyst men det är sällan den är det nu för tiden.

Jag antar att detta är onormalt men vad ska jag göra för att fixa det? Vill gärna behålla min mac så länge som möjligt.

Permalänk
Medlem

Finns en liknande tråd, http://www.sweclockers.com/forum/100-apple-mac/1180115-tankte... . Det bör finnas youtube-filmer på hur man bytar ut kylpastan i denna dator (och samtidigt blåser den ren från damm). Detta är dock en ganska komplicerad manöver och jag har personligen inte gjort detta ännu.

Permalänk
Hedersmedlem

Tänk på att nästan all ström som förbrukas av datorn (utom till fläktar och skärm) blir värme. Datorns chassi kommer alltså inte bli nämnvärt svalare av att byta kylpasta eller på annat sätt "fixa" kylningen. Aluminium leder värme bra, så det enda sättet att göra chassit svalare är att minimera belastningen på datorn. Kan det vara så att något program körs i bakgrunden och belastar processorn, måntro?

Att göra rent inuti datorn och montera om kylningen med färsk kylpasta låter dock oavsett som en god idé!

Permalänk

Min Macbook Pro, från 2011, brukade också bli varm, fläktarna gick nästan alltid såpass snabbt att de hördes, irriterande i längden, det jag provade att göra var att byta till Firefox från Chrome, och nu har jag en betydligt svalare och tystare dator, så prova det innan du börjar byta kylpasta och greja.

Permalänk

Om du har haft datorn i fyra år är kylflänsen garanterat igensatt med damm.
Jag hade en MBP i ett och ett halvt år, och på den tiden rensade jag den två gånger.
Att göra det är en väldigt enkel procedur.
Lossa alla skruvar på undre locket, memorera vilka som sitter var. Under locket sitter fläkten med tre skruv om jag inte minns fel. Lossa dem och koppla ur fläkten från moderkortet så går den lyfta bort. När fläkten är borta är det antagligen bara dra bort mattan som täckter kylflänsen, peta lite rent med tops och blåsa bort det sista dammet.
Klart på en halvtimme.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk

Öppnade upp datorn och blåste rent med tryckluft, satan vad dammigt det var däri!

Nu har temperaturen avsevärt minskat och datorn är i princip tyst.

Jag har den i knäet just nu och den är dock uppe i 65grader och det enda jag gör är att ha 5 flikar uppe på chrome och även skype igång, så ska byta till Firefox som någon skrev.

Fläkten är dock på stadiga 2000rpm så jag antar att datorn inte tar lika illa upp på värmen som den gjorde förut när skiten var full med damm..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av chickenshit:

Öppnade upp datorn och blåste rent med tryckluft, satan vad dammigt det var däri!

Nu har temperaturen avsevärt minskat och datorn är i princip tyst.

Jag har den i knäet just nu och den är dock uppe i 65grader och det enda jag gör är att ha 5 flikar uppe på chrome och även skype igång, så ska byta till Firefox som någon skrev.

Fläkten är dock på stadiga 2000rpm så jag antar att datorn inte tar lika illa upp på värmen som den gjorde förut när skiten var full med damm..

65 grader är fullt normalt för vilken bärbar dator som helst. I själva verket är det ganska svalt. Tillverkarna prioriterar tystnad, och processorerna tål långt mycket mer än vad vissa fanatiker här i forumet tror.