Behöver hjälp med att byta från HDD till SSD! MSI

Permalänk

Behöver hjälp med att byta från HDD till SSD! MSI

Hejsan alla kunniga där ute!

Här har jag min dator: MSI GE60 2OC-014NE - i7, 8GB, GT750M
Länk : http://www.inet.se/produkt/1970818/msi-ge60-2oc-014ne-i7-8gb-...

Det enda jag vill är att kopiera, klona, reinstall Windows 8, eller vad som, till min nya SSD som jag köpt.

SSD : http://www.inet.se/produkt/4304420/adata-ssd-premier-pro-sp90... - Programmet Acronis True Image 2013 medföljde!

En enkel process tänkte jag. Alla gör ju det! Men jag förstår verkligen inte varför det inte går för mig.
Jag försökte använda mig utav en Hårddiskkabinett och till min förvåning hittade datorn min nya SSD. Kanon!
Försökte då klona min HDD till SSD i Acronis True Image 2013 men jag kommer till sista steget och den vill bara starta om vilket den gör men inget mer händer. Läste då att man inte kan klona från "vanligt" kopplad HDD till ett extern USBminne. "Can't boot from USB blabla". Vilket nu min SSD har blivit när den sitter där i.

Jag har letat och letat men finner inga svar på mitt problem riktigt. Har sett på youtube att Kingston tex har en helt vanlig USB-adapter från SSDn till datorn via USB medföljande en "Clone CD". Samma sak med Samsung. Jag har också en sådan men det funkar ju ändå inte.

Läste också att folk använder sig av HDD Caddy, Optibay för att sätta i den istället för den optiska enheten. Men det kostar skjortan och den versionen finns inte till min MSI-dator.

Läste om att göra en ISO-fil av Windows 8 till en USBsticka och installera det därifrån på det sättet. Men jag förstår inte hur jag ska få en ISO-fil av W8 till USB't utan en Installationsskiva. Kollade dock in en länk där man kunde ladda ner en ISO om man skriver ner sin Produktnyckel men har inte vågat ännu och om det äns går när jag redan har W8... Frågan är om datorn kommer må bra om den inte har sina MSI-configs osv om jag lyckas installera W8 från USB't...

Lär mig! Jag har fastnat i hjärnan nu. Hur gör man för att byta till en SSD? Hur brukar man göra? Hur brukar ni göra? Har jag fastnat i en inställning i Windows 8 när jag försöker klona i Acronis? Vad är bäst?

Skulle vara sjukt tacksam om någon som har varit med om samma sak hjälper mig! Eller som helt enkelt har lyckats att fixa allt till sin nya SSD utan ett "Clone-kit"

MVH Mossedude

Visa signatur

Ohyeaaah!

Permalänk
Hedersmedlem

Det du vill göra är att klona din disk till SSD'n och sedan ta bort din gamla disk och sätta i SSD'n där. Det funkar alldeles utmärkt att klona disken till en disk som är kopplad via USB.

Jag rekommenderar denna guiden om du vill ha mer detaljer:
http://lifehacker.com/5837543/how-to-migrate-to-a-solid-state...

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Samsung har ett program för att kopiera disken till din SSD. Är dock ej säker på om det fungerar till en icke samsung SSD. Då är det bara att koppla diskarna till samma dator och välja att klona.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk

Jag har ju testat att ha SSDn inkopplad som USB och försökt klona men det går ju inte! Programmet vägrar samarbeta med mig. Den rebootar och inget händer. Förstår inte... Ingen som haft samma problem?

Visa signatur

Ohyeaaah!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mossedude:

Jag har ju testat att ha SSDn inkopplad som USB och försökt klona men det går ju inte! Programmet vägrar samarbeta med mig. Den rebootar och inget händer. Förstår inte... Ingen som haft samma problem?

Prova programmet från sidan jag länkade istället. Jag har aldrig klonat med Acronis. Det kan ju tänkas att det bara är det programmet som har problem med USB. Jag har klonat två bärbara datorer som krävde att jag klonade till USB och det funkade alldeles utmärkt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Inte så att den inte kan se din usb disk pga den sitter i usb3 port? Sedan så brukar jag undvika att klona i windows då det oftast skiter sig. Brukar göra en usb/cd boot med clonprogrammet.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Skrivet av Ctrl:

Inte så att den inte kan se din usb disk pga den sitter i usb3 port? Sedan så brukar jag undvika att klona i windows då det oftast skiter sig. Brukar göra en usb/cd boot med clonprogrammet.

Jo W8 ser den och känner igen den! Fixade det i Diskhanteringen. Så förstår inte varför det inte går med Acronis men vilket program har du använt för att klona med USB eller CD-boot?

Visa signatur

Ohyeaaah!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Prova programmet från sidan jag länkade istället. Jag har aldrig klonat med Acronis. Det kan ju tänkas att det bara är det programmet som har problem med USB. Jag har klonat två bärbara datorer som krävde att jag klonade till USB och det funkade alldeles utmärkt.

Så du har använt detta EaseUS Todo Backup? Får man tillgång till kloning om man kör på Trialversion? Har du köpt det och kan säga på rak arm att det funkar med Windows 8 när SSDn sitter som USB?

Visa signatur

Ohyeaaah!