Mitt köpråd för en kompaktkamera!

Permalänk
Medlem

Mitt köpråd för en kompaktkamera!

Har sedan länge använt en 5D2 med fasta gluggar som rasat i mängd till att använda 35mm Samyang som var väldigt otympligt på t ex semester som då blev ersatt med 40mm Canonpannkakan. Denna har visserligen fungerat riktigt bra, men kände ändå att jag använder inget mer ändå än den och då känns faktiskt systemaren inte som den ultimata bildfångarmackapären.

Så inför min stundande utlandsresa paniksålde jag allt i systemkameraväg utan att egentligen ha kollat marknaden.

Ersättaren blev en Fujufilm X100S; valet stod mellan den, Canon RX1 samt Nikon Coolpix A.
Coolpixen kändes prisvärd men inte som att den levererade, Canonen var alldeles för dyr och fujifilmen prisas av alla som testat den.

Nu efter en vecka i utlandet med den måste jag säga att den är helt underbar, riktigt bra bilder, ljuskänsligheten är galet bra i jämförelse med min 5D2 trots den har fullformatssensor och denna "bara" APS-C som faktiskt slår denna. Väldigt lätthanterlig, optisk sökare så att gå från dslr till detta är ju ingen stor nedgradering. Att den är riktigt riktigt kul att använda gör det absolut inte till något dåligt val heller

Så har man lite klirr i fickan, står i valet och kvalet mellan dslr och kompakt, vågar testa om 23mm brännvidd (motsvarande 35mm fullformat) så måste jag rekommendera denna kameran. Sen att den är galet sexig gör det hela inte sämre
Slog även till på fodralet för den dära rätta looken samt skyddet det ger, finns en hel del finare fodral, men inget jag skulle hinna få innan avresa så fick blir fujis egna.

(obs, detta baseras på mina erfarenheter och åsikter, ni kan ha andra smaker gällande fast optik etc etc)

Frågor på detta? Var inte rädd att ställa om ni sneglat på X100 eller X100S där den förstnämda går att få några lappar billigare än S:et.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Trevlig läsning, alltid gött att få erfarenheter från någon som använ grejerna.
Väntar på att x100 black ska bli tillräckligt billig så jag kan slå till. Hade en x20 som jag gillade mycket.

Permalänk
Medlem

X100S ska tydligen vara värd prisskillnaden av det jag läst, har dock inte testat just X100.
Men X-transsensorn som sitter i S har jag dock läst om och den ska tydligen vara riktigt bra (och är enligt erfarenhet )

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Den är säkert bra, då även jag hört bra grejer om den. Själv kör jag med Canon G1X MKII, i kompakt väg.

Problemet med dessa kompakter kommer när man vill göra fina förstoringar, t.ex. på någon trevlig semesterbild.
Du får alls till samma möjligheter att jobba med bilderna och heller inte samma möjligheter att beskära bilderna, som du skulle fått med din fullformats 5DMKII. Tillägger även det faktum varför det är svårare att jobba med en kompaktkameras bilder, som jag glömde skriva innan.. och det är att kompaktkameror är designade att leverera "färdiga" bilder, medans en systemkamera levererar bilder som det är tänkt att du ska jobba med.

Anledningen till begränsningar i skärpa och möjlighet att göra förstoringar är framför allt storleken på CCD:n eller bildsensorn, även om den är större än vad som är vanligt i kompakter. Men även så klart optiken..

Men så länge man bara ska titta på bilderna i datorn eller göra 10x15 papperskopior, spelar det ju förstås ingen roll.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Men så länge man bara ska titta på bilderna i datorn eller göra 10x15 papperskopior, spelar det ju förstås ingen roll.

Men nog duger en raw-fil från APS-C sensorn in x100an och fullformatssensorn i RX1 till lite mer än så även fast kamerahuset är kompakt.

Desutom har ju x100 cmos och inte ccd (g1x också).

Permalänk
Medlem

Filerna från X100/X100s duger mer än väl att arbete med och trycka ut i storformat. 100x60 ska fungera fint utan problem t ex. (kommer inte ihåg exakt vad jag räknade på, men något åt det hållet)

Ang skärpa är t ex X100s mycket skarpare än t ex 5D2/3 med motsvarande deras optik i L klass t ex (enligt jämförelser)
Detta pga skräddarsydd optik i X-kamerorona, ett unikt RGB-mönster på sensors som gör att man kan plocka bort AA-filtret i dem för bättre skärpa.
Canon gjorde även detta i en upphottad version av deras R1X som kostar ännu mer än X100S nu tex, men 4-5000kr mer värt är det nog inte

Sen är ju sensorn faktiskt lika stor som i icke-fullformatssystemare så inget fel med den inte Även grymt bra DR.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

Canon gjorde även detta i en upphottad version av deras R1X som kostar ännu mer än X100S nu tex, men 4-5000kr mer värt är det nog inte

Det är nog Canon G1 X du menar

Permalänk
Medlem

Spegellösa verkar vara riktigt underskattade! Men hur är autofokusen på X100an? Snabb jämförelse med 5D2?

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sputte:

Spegellösa verkar vara riktigt underskattade! Men hur är autofokusen på X100an? Snabb jämförelse med 5D2?

Blir ju lite udda jämförelse mellan en kompaktkamera och en systemkamera. Om du däremot menar spegellösa systemkameror som tex a6000 och gh4 så har de brutalt snabb autofokus.

Om x100s har AF ungefär som x20 så är den snabb, men det kan TS svara på bättre än jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Blir ju lite udda jämförelse mellan en kompaktkamera och en systemkamera. Om du däremot menar spegellösa systemkameror som tex a6000 och gh4 så har de brutalt snabb autofokus.

Om x100s har AF ungefär som x20 så är den snabb, men det kan TS svara på bättre än jag.

Aha. Trodde X100 var en systemkamera. Måste blanda ihop den med någon annan

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det är nog Canon G1 X du menar

Nepp Canon RX1R menar jag, men värd 25kkr mot de 10kkr för X100s är den inte värd

Tycker AFen är rapp, lite långsammare när man inte kör "liveview" så att säga, men rapp nog för mig. (Men allt är relativt, den är enligt mig minst lika snabb som 5D2an)

Älskar hybridsökaren, både optisk och digital som faktiskt fungerar över förväntan

En riktigt kompetent liten APS-C kameran som uppför sig som en fullformatare i mitt tycke!

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

En riktigt kompetent liten APS-C kameran som uppför sig som en fullformatare i mitt tycke!

På vilket sätt?

Hittar ingen Canon RX1r, har du länk till en sån?
Hittar såklart Sony RX1 som ju beter sig som en fullformat eftersom det ÄR en fullformat.

Permalänk
Medlem

Ahh sony ere ju, inte kikat sååå noga då de var utanför prisklassen.

Uppför sig på samma sätt enligt mig då den slår bland annat min gamla 5D2 (samt 5D3 enligt de som testat), samma justeringsmöjligheter, optisk sökare (som inte är extra lullull man får betala extra för något "basic"). Bildkvaliteten är ju riktigt läcker den med och ligger i klass med både 5D2/3 och även snäppet bättre vid iso 6400.

Det mesta handlar om resultatet i alla fall och x-transsensorn ger verkligen fullformatssensorer frågan om de behövs (skärpedjup är inte allt)

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Men nog duger en raw-fil från APS-C sensorn in x100an och fullformatssensorn i RX1 till lite mer än så även fast kamerahuset är kompakt.

Desutom har ju x100 cmos och inte ccd (g1x också).

Tycker det är enorm skillnad även med RAW när jag ska bearbeta filerna från min G1X, mot mina systemkameror och då framför allt om de kommer från en fullformatskamera. Största skillnaden kommer när man börjar dra upp bilden eller beskära den.

Ska försöka få tag på en x100/RX1, bara för att testa... man blir ju nyfiken. Men samtidigt såg jag att de bara har en fast "35mm" optik, vilket gör den ganska ointressant för mig. Det positiva i sammanhanget är väl att det blir skarpare bilder med fast optik, så nöjer man sig med det blir det nog bra..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Absolut ingen skillnad på raw mot raw om det inte är komprimerad lossless mot okomprimerat som från X100S.
Är ju liiiite segare och större än de kunde varit med lite lossless komprimering, men annars är det samma förutom de olika upplösningarna Men de är annars identiska när det gäller innehåll från kameran.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Skillnad på RAW och RAW är det ju inte, då de är "dump-filer" från bildsensorn..
Det är vad de olika bildsensorerna lämnar/dumpar för information, som är skillnaden.

Om jag drar upp en bild tagen med min G1X, så är den alldeles luddig, precis som vilken kompakt som helst verkar det som.
Iaf. alla jag prövat..
Drar jag upp en bild tagen med någon systemkamera (då framför allt en FF) på samma sätt, är den fortfarande knivskarp.

Det är detta jag inte gillar hos kompaktkameror och som gör att jag hellre släpar runt på tung kamerautrustning, även på semestern.

Men som jag var inne på tidigare, så kanske en fast optik gör bilderna skarpare även på en kompaktkamera.. Vilket jag ska försöka utvärdera, om jag får möjlighet.
G1X:en har en zoom, liksom övriga kompaktkameror jag testat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Sensorn i X100S är dock som sagt APS-C dvs storleken som de flesta systemare har som inte är FF
Och avsaknaden av AA-filter gör det hela riktigt bra med skärpa som slår 5D2 på fingrarna och även andra bättre enligt tester.

Skärpan är riktigt trevlig, ska posta en 100% crop när jag får lite tid över

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Iaf. alla jag prövat..
Drar jag upp en bild tagen med någon systemkamera (då framför allt en FF) på samma sätt, är den fortfarande knivskarp.
]

Förstår fortfarande inte riktigt varför en full-formats sensor skulle bli bättre bara för att den sitter i en systemkamera.

Hur som haver, Sony ska tydligen släppa en RX1s med CURVED sensor dvs världens minsta fullformatare kommer bli ännu mindre.
Den skulle tydligen också få A7s brusegenskaper

Lite OT men endå.

Permalänk
Medlem

Redan bra som den är, men för priset är den inte värd det Lär ju inte bli billigare heller

Står fast vid att X100/S är det bättre valet oavsett hur bra RX1S är, leker lite med capture one pro just nu och ska försöka slänga upp lite 100% crops för att visa detaljrikedomen.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Permalänk
Medlem

Lite 1:1 crops i 640x480

Hallon

Väääldigt liten text på en parfymflaska

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

Redan bra som den är, men för priset är den inte värd det Lär ju inte bli billigare heller

Står fast vid att X100/S är det bättre valet oavsett hur bra RX1S är, leker lite med capture one pro just nu och ska försöka slänga upp lite 100% crops för att visa detaljrikedomen.

Nej den är lite pricy men RX1 finns att få beggad för ca 10-11000 så om ett år eller två kan det vara dags. Har den samma videocodec osv som a7s så är jag villig att lägga till 5000 spänn bara för det.
Om jag ska ha den bara för stillbilder så är 5K max. Man får ju en x100 för ca 4500 nu men jag väntar som sagt på en svart.