Köpt Mac Mini med Mavericks - hur återställer jag?

Permalänk

Tror att om du startar internet recovery cmd+r och formaterar hårddisken, sen startar om igen med cmd+r så ska det bli en äldre version dvs inte mavericks Är inte helt hundra dock men har för mig att det är så.

Visa signatur

PC:Intel i9 12900K, 32 GB DDR5, 4*2TB Corsair MP600 Pro, Nvidia 3090 FE, Win 11, Corsair HydroX, ASUS PA32UC & Aorus AD27QD | Kamera: Nikon D610 | Server: i5, 32GB, 7*18TB Debian

Permalänk
Medlem

jag har inte original-cd tillgängligt.

det har varit Mavericks installerat på den tidigare, så jag tror den pallar det!

Permalänk
Medlem

så förra ägaren påstår att 10.9 var installerat.. sen formatterade han hdd:n & sålde den eller?? om man återställer korrekt finns där iaf ett OS att starta i..

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimy09:

Men då gör den väl en recovery till tidigare operativ och sedan kan du uppgradera via App store?

Inte när Mavericks är installerat redan.
Då startar den recovery-partitionen som Mavericks skapat.

Man kan ju starta Internet-recovery med CMD+option+r men då gäller det att det inte är en för gammal Mac mini.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

i ditt fall hade jag först tagit reda på vilken mini jag köpt (kan den köra 10.9?) sen hade jag på frugans dator laddat ner en full dmg (skivavbild) av den senaste OS X minin kan köra... krävs ingen svår googling för att hitta, sen använder du liondiskmaker som sagt innan för att skapa en boot-usbsticka...
krävs inget apple-id för att installera, e ju som en OS-skiva

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem

nu är det fixat

till slut (måste ha lagt minst 20 timmar på detta) lyckades jag skapa en boot-bar USB med Mavericks på. jag hade gjort fel med partitionen (skulle ha något GDI (eller liknande) val) och sedan flytta över "paketen". då funkade det perfekt. nu sparar jag min USB kan jag lova

installerat och klart! tack alla för ert engagemang!

// Fredrik i Hägersten

Permalänk
Medlem

nice!
fast förvirringen blev när du skrev återställd till Mavericks, stämde nog inte helt

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Mycket galet här, det går inte att göra någon bootbar USB-sticka med createinstallmedia med 10.5.8, Mac App Store finns inte i 10.5.8. Så du har ju inte sökt i Mac App Store eller menar 10.6.8. Går alltid att återställa operativsystemet, och det ska inte komma några skivor sedan mid-2011 Mac Mini. Utöver det så kan man använda den inbyggda recoveryfunktionen oavsett så länge man har Lion eller nyare på disken. Har du Mac Mini mid-2011 eller nyare så kan du alltid starta internet recovery med command+option+R, men internet recovery återställer det som datorn levererades, command+R för att återställa det redan installerade operativsystemet bör också gå. Finns inget operativsystem på disken, eller är det en ny ren disk så bör internet-recovery starta. Itunes och Mac App Store är inte samma sak, bara för att båda använder Apple-ID. DiskMakerX/LionDiskMaker fungerar bara med SL och nyare för att skapa Mavericksmedia som sagt.

http://liondiskmaker.com/?page_id=28
http://support.apple.com/kb/HT4718

Citat:

Which version of OS X is installed by OS X Recovery?

If you use the Recovery System stored on your startup disk to reinstall OS X, it installs the most recent version of OS X previously installed on this computer.

If you use Internet Recovery to reinstall OS X, it installs the version of OS X that originally came with your computer. After installation is finished, use the Mac App Store to install related updates or later versions of OS X that you have previously purchased.